Gå til innhold

Veldig dyrt å få noen på woolit eller noen til å strikke en alpakka genser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bestilte/oppdrag akkuratt denne bare på voksen størrelse på str L, nå føler jeg meg litt høns men er sikkert på at flere der ute hadde hatt litt mer rimeligere pris og de mener tilbud. 
Men 2900kr ser jeg ikke som et tilbud, er det noen som tar i mot såå mye? Jeg skjønner at det tar tid med strikkingen og krever mye tid men jeg har sett at folk på finn tar mye rimeligere pris for slike strikket plagg, jeg hadde forventet en 1000 lapp ialfall men ikke nesten 3000? 

CD11F310-E83A-41D8-AB29-35552DADB5E5.webp

Anonymkode: 44c26...be3

Skrevet

Er pris med eller uten garn? 

Anonymkode: 01fb9...492

Skrevet

Å strikke en genser til voksen i str L tar faktisk ganske lang tid, så timelønnen blir ikke mye å skryte av om de bare tar 1000 kr.

Så jeg skjønner at om noen strikker for lønn, og lever av det, må ta ganske mye mer.

Men jeg har selv en søster som strikker på bestilling, hun tar ikke så mye for det. For garn er dyrt, og hun har strikking som hobby. Når hun tar et oppdrag betaler jo oppdragsgiver garnet, og litt til henne for jobben, da får hun utøvd hobbyen sin gratis, får til og med litt lønn :)

Men hun strikker mest babyklær da, voksne gensere i str L synes hun er veldig slitsomt og kjedelig.

Anonymkode: 65bd1...717

Skrevet

Til en genser i str L i alpakka kommer bare garnet på ca 1500, så ikke så ille pris egentlig.

Skrevet

Bare garnet til en sånn genser i str L kan komme på noen tusen. Hvis jeg strikker på oppdrag, skal alltid kjøper betale for garnet. Det er bare venner og kjente som bestiller, så de dekker garnet, også kommer de med en liten oppmerksomhet etterpå. Skulle en ukjent sendt bestilling, skal jeg også ha betalt for timene. Om ikke mye, så hvertfall noe, siden det bare er en hobby.

Anonymkode: e99ec...a3c

Skrevet

Du bestemmer jo selv om du ønsker å ta imot et tilbud eller ikke. Et alternativ er jo å kjøpe garn og strikke selv. Det er ganske lett å lære å strikke ved hjelp av youtube-videoer. Og så er det bare å skaffe seg noen hundre timers mengdetrening, for å få jevnt og pent resultat.

Hva som er en ok pris er vanskelig å si, jeg strikker bare til folk jeg er glad i, og gjør det for å være snill, ikke for å tjene penger.  Men strikker jeg en genser i alpakkagarn av god kvalitet til meg selv (str M) kommer garnet på i hvert fall en tusenlapp, ofte mer. Pluss frakt om jeg bestiller garnet på nett, eller pluss drivstoff, bom og parkering, om jeg handler i fysisk butikk. Oppskriften koster også mellom 50 og 100 kroner. Så bruker jeg noen uker på å strikke genseren. Har aldri telt timer mens jeg strikker, men med en genser med mønster og på tynne pinner tar det mange timer, i hvert fall 40-50, sannsynligvis mer, litt avhengig av hvordan genseren er konstruert. Genseren på bildet ditt har rundfelling, det er ikke det mest tidkrevende. Så skal tråder festes, genser skal vaskes og blokkes, og pakkes, og sendes til deg. Hvor mye tenker du at det er rettferdig at man sitter igjen med for selve jobben etter å ha trukket fra garn og alle andre kostnader? 🤷🏻‍♀️

(Tror ikke jeg hadde giddet å gjøre det for 2900 totalt i hvert fall. Kunne vurdert det om 2900 var betaling for jobben, og at alle andre utgifter ble dekket av kjøper, men det er fortsatt en latterlig lav timelønn...)

Anonymkode: 2e282...100

Skrevet

Ville du stusset på at en hobbysnekker skulle ha 2900,- for å bygge en utebod til deg? Det tar antagelig færre timer enn å strikke en genser. 

Anonymkode: 562a2...796

Skrevet

Problemet er jo at du mener at prisen kan sammenlignes på hm akrylhelvete og håndstrikket ull av god kvalitet. Lær deg å strikke selv, eller betal for håndverket. 

Skrevet

Det som selges ferdigstrikket er jo ting folk allerede har strikket og selger. De har ikke fått forespørsel om det, og vil gjerne ha penger til garnet de har brukt. Du kan ikke sammenligne det med å strikke på oppdrag. 2900 er en rimelig pris

Anonymkode: 6a3dd...f1d

Skrevet

Om det er med garnet er ikke det noen ekstrem stor sum. Alpakka garn er dyrt og det tar mange timer å strikke. Så om de ikke vil stikke for gi bort pris, må de ha noen kroner for timene de sitter og dette er ikke mye i timespris for denne prisen. 

Om du syns det er for dyrt må du nesten lære deg å strikke selv, kjøpe garn når det er på salg osv. 

Anonymkode: b2f87...b35

Skrevet

Har du ingen venner eller bekjente som har strikking som hobby og gjør det for deg gratis? Det har vel de fleste? Jeg har flere som maser på meg om ikke jeg og ungene trenger noe strikk snart, for de klør så i fingrene 😄 betaler selvsagt garnet selv. Men hadde ikke giddet å betale noen for stikkejobben.

Anonymkode: 9bc59...f16

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Har du ingen venner eller bekjente som har strikking som hobby og gjør det for deg gratis? Det har vel de fleste? Jeg har flere som maser på meg om ikke jeg og ungene trenger noe strikk snart, for de klør så i fingrene 😄 betaler selvsagt garnet selv. Men hadde ikke giddet å betale noen for stikkejobben.

Anonymkode: 9bc59...f16

Jeg har venner og bekjente som tror de gjør meg en tjeneste ved å be meg strikke for dem - gratis så klart, for jeg liker jo så godt å strikke!

Der skjer selvsagt ikke, jeg mangler aldri strikkeprosjekter til meg selv eller nærmeste familie (mann og barn).

Anonymkode: be915...e87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...