Anonym bruker Skrevet 23. februar 2023 #51 Del Skrevet 23. februar 2023 ostepop123 skrev (3 timer siden): Her: Ja, det var ikke ment som ugjendrivelige bevis for at noe er på den ene eller den andre måten, men eksempler på at det er ganske ukontroversielt å oppfatte nordmenns generelle væremåte i møte med fremmede som reservert. Ja, men igjen: det er ikke oppfattet som uttrykk for personlige egenskaper når vi snakker om nordmenn slik eller nordmenn sånn, men som karakteristika ved en kultur. Åpenhet i seg selv er en personlig egenskap OGSÅ, men kulturen styrer i store trekk hva vi anser som høflig og riktig atferd. Også opererer vi innenfor der med våre personlige egenskaper. Hvorfor var det fordomsfullt av meg å spørre om hun kommer fra et land der folk er fordomsfulle og har et forenklet menneskesyn…? Var det ikke slik at vi kunne anta noe om mennesker med utgangspunkt i nasjonalitet - eller kultur - likevel?? Og forsto du ikke at jeg skrev dette utelukkende for å understreke mitt eget poeng: det er idiotisk å tillegge folk egenskaper ut i fra hvor de kommer fra? Det så VELDIG dumt ut, ikke sant? Anonymkode: b9dbc...da4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144438264-%C3%A5-snakke-med-fremmede/page/3/#findComment-149919143 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ostepop123 Skrevet 23. februar 2023 #52 Del Skrevet 23. februar 2023 (endret) Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Hvorfor var det fordomsfullt av meg å spørre om hun kommer fra et land der folk er fordomsfulle og har et forenklet menneskesyn…? Var det ikke slik at vi kunne anta noe om mennesker med utgangspunkt i nasjonalitet - eller kultur - likevel?? Anonymkode: b9dbc...da4 Haha, nei. Jeg skrev «Du er jo mye mer generaliserende og fordomsfull enn du anklager andre for å være?». Jeg skjønner jo at jeg pekte på ditt eget artige forsøk på å illustrere atferden du selv misliker, problemet er at du bommer totalt på nivået. Det er jo en viss forskjell i å beskrive kulturell atferd i relative nøytrale termer «reserverte i møte med fremmede» sammenlignet med «fordomsfullt og ekstremt forenklet menneskesyn». Men hva tenker du- er det er helt umulig å beskrive noen fellestrekk ved atferd innen en kultur? Er sosialantropologien dødt som fag? Endret 23. februar 2023 av ostepop123 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144438264-%C3%A5-snakke-med-fremmede/page/3/#findComment-149919161 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2023 #53 Del Skrevet 23. februar 2023 ostepop123 skrev (15 minutter siden): Haha, nei. Jeg skrev «Du er jo mye mer generaliserende og fordomsfull enn du anklager andre for å være?». Jeg skjønner jo at jeg pekte på ditt eget artige forsøk på å illustrere atferden du selv misliker, problemet er at du bommer totalt på nivået. Det er jo en viss forskjell i å beskrive kulturell atferd i relative nøytrale termer «reserverte i møte med fremmede» sammenlignet med «fordomsfullt og ekstremt forenklet menneskesyn». Men hva tenker du- er det er helt umulig å beskrive noen fellestrekk ved atferd innen en kultur? Er sosialantropologien dødt som fag? La meg se om jeg forstår deg rett: Mennesker KAN tillegges egenskaper med bakgrunn i hvilken kultur de kommer fra, men bare hvis disse egenskapene er å anse som nøytrale. Er det sånn å forstå? Anonymkode: b9dbc...da4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144438264-%C3%A5-snakke-med-fremmede/page/3/#findComment-149919176 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sug lut Skrevet 23. februar 2023 #54 Del Skrevet 23. februar 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): På hvilken måte er jeg generaliserende og fordomsfull? Vær gjerne konkret. Du har lagt ut linker til to kronikker (subjektive). Jeg blir veldig forvirra. Jeg trodde helt oppriktig at det i 2023 var ugreit å tillegge folk egenskaper med utgangspunkt i hvilken nasjonalitet de har. Eller for å utvide da: ut i fra hvilken kultur de tilhører. Hvor åpen man er for fremmede er en personlig egenskap. Anonymkode: b9dbc...da4 Du trenger et dypdykk i Gert Hofstede. Her er en enkel start. https://www.simplypsychology.org/hofstedes-cultural-dimensions-theory.html Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144438264-%C3%A5-snakke-med-fremmede/page/3/#findComment-149919177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ostepop123 Skrevet 23. februar 2023 #55 Del Skrevet 23. februar 2023 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): La meg se om jeg forstår deg rett: Mennesker KAN tillegges egenskaper med bakgrunn i hvilken kultur de kommer fra, men bare hvis disse egenskapene er å anse som nøytrale. Er det sånn å forstå? Anonymkode: b9dbc...da4 På igjen måte. Jeg har presisert tidligere at det ikke er snakk om menneskelige eller personlige egenskaper. Det er snakk om menneskelig atferd. Se over. «Kulturell atferd», kalte jeg det. Den kan man gjerne beskrive, og da åpenbart ikke i dømmende ordelag, men så nøytralt det går. Men sosialantropologien da, hva tenker du? Meningsløst? Bare rot? Dødt? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144438264-%C3%A5-snakke-med-fremmede/page/3/#findComment-149919200 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2023 #56 Del Skrevet 23. februar 2023 ostepop123 skrev (47 minutter siden): På igjen måte. Jeg har presisert tidligere at det ikke er snakk om menneskelige eller personlige egenskaper. Det er snakk om menneskelig atferd. Se over. «Kulturell atferd», kalte jeg det. Den kan man gjerne beskrive, og da åpenbart ikke i dømmende ordelag, men så nøytralt det går. Men sosialantropologien da, hva tenker du? Meningsløst? Bare rot? Dødt? Så åpenhet/motvilje for å snakke med fremmede er tillært atferd, og ikke en egenskap hos den enkelte? Neida, jeg har aldri argumentert for at kulturforskjeller ikke eksisterer. Det jeg sier er at man ikke skal tillegge enkeltpersoner egenskaper kun med bakgrunn i hvilket land de er fra. Merkelig at det skal være så radikalt - ja, til og med provoserende. Anonymkode: b9dbc...da4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144438264-%C3%A5-snakke-med-fremmede/page/3/#findComment-149919235 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ostepop123 Skrevet 23. februar 2023 #57 Del Skrevet 23. februar 2023 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Så åpenhet/motvilje for å snakke med fremmede er tillært atferd, og ikke en egenskap hos den enkelte? Neida, jeg har aldri argumentert for at kulturforskjeller ikke eksisterer. Det jeg sier er at man ikke skal tillegge enkeltpersoner egenskaper kun med bakgrunn i hvilket land de er fra. Merkelig at det skal være så radikalt - ja, til og med provoserende. Anonymkode: b9dbc...da4 Det å være reservert mot å snakke med fremmede kan jo både være et trekk ved kultur og hos enkeltpersoner, kan det ikke? Altså, vi har helt generelt lært oss at en viss reserverthet er høflig, men så er vi mer eller mindre reserverte som individer. Å si at som nordmenn oppfører vi oss ganske reservert overfor fremmede på gata eller bussen mener jeg er helt ukontroversielt. Jeg har det heller aldri argumentert for å tillegge enkeltpersoner egenskaper ut fra dette (med unntak av gjenkjennelse hos meg selv!), og det opplever jeg heller ikke at HI har gjort. Når man snakker om kulturen snakker man jo nettopp ikke om den enkelte, men på gruppenivå. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144438264-%C3%A5-snakke-med-fremmede/page/3/#findComment-149919293 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2023 #58 Del Skrevet 23. februar 2023 ostepop123 skrev (3 timer siden): Det å være reservert mot å snakke med fremmede kan jo både være et trekk ved kultur og hos enkeltpersoner, kan det ikke? Altså, vi har helt generelt lært oss at en viss reserverthet er høflig, men så er vi mer eller mindre reserverte som individer. Å si at som nordmenn oppfører vi oss ganske reservert overfor fremmede på gata eller bussen mener jeg er helt ukontroversielt. Jeg har det heller aldri argumentert for å tillegge enkeltpersoner egenskaper ut fra dette (med unntak av gjenkjennelse hos meg selv!), og det opplever jeg heller ikke at HI har gjort. Når man snakker om kulturen snakker man jo nettopp ikke om den enkelte, men på gruppenivå. Ok, jeg er uenig i at jeg «som nordmann» oppfører meg på en bestemt måte. Min nasjonalitet er ikke relevant for hvordan jeg forholdet meg til mennesker rundt meg, det er det individuelle egenskaper ved meg som er. Poenget mitt har jo hele tiden vært at personer ikke skal tillegges egenskaper med utgangspunkt i nasjonalitet. Jeg trodde helt oppriktig at dette var en lite kontroversiell mening. Hvis du er enig i at individer ikke skal tillegges egenskaper med utgangspunkt i hvilket land de er fra, hvorfor gikk du inn i en diskusjon med meg i det hele tatt? Hva er du egentlig uenig i? Anonymkode: b9dbc...da4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144438264-%C3%A5-snakke-med-fremmede/page/3/#findComment-149919414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 23. februar 2023 #59 Del Skrevet 23. februar 2023 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Ok, jeg er uenig i at jeg «som nordmann» oppfører meg på en bestemt måte. Min nasjonalitet er ikke relevant for hvordan jeg forholdet meg til mennesker rundt meg, det er det individuelle egenskaper ved meg som er. Poenget mitt har jo hele tiden vært at personer ikke skal tillegges egenskaper med utgangspunkt i nasjonalitet. Jeg trodde helt oppriktig at dette var en lite kontroversiell mening. Hvis du er enig i at individer ikke skal tillegges egenskaper med utgangspunkt i hvilket land de er fra, hvorfor gikk du inn i en diskusjon med meg i det hele tatt? Hva er du egentlig uenig i? Anonymkode: b9dbc...da4 Å kunne snakke er ikke en egenskap, det er en evne. Hvordan du kommuniserer og med hvem er tillært. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144438264-%C3%A5-snakke-med-fremmede/page/3/#findComment-149919434 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2023 #60 Del Skrevet 23. februar 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ok, jeg er uenig i at jeg «som nordmann» oppfører meg på en bestemt måte. Min nasjonalitet er ikke relevant for hvordan jeg forholdet meg til mennesker rundt meg, det er det individuelle egenskaper ved meg som er. Poenget mitt har jo hele tiden vært at personer ikke skal tillegges egenskaper med utgangspunkt i nasjonalitet. Jeg trodde helt oppriktig at dette var en lite kontroversiell mening. Hvis du er enig i at individer ikke skal tillegges egenskaper med utgangspunkt i hvilket land de er fra, hvorfor gikk du inn i en diskusjon med meg i det hele tatt? Hva er du egentlig uenig i? Anonymkode: b9dbc...da4 Gratulerer med å være verdens eneste ikle-kulturpåvirkete menneske. Anonymkode: c53b2...ff3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144438264-%C3%A5-snakke-med-fremmede/page/3/#findComment-149919438 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2023 #61 Del Skrevet 24. februar 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ok, jeg er uenig i at jeg «som nordmann» oppfører meg på en bestemt måte. Min nasjonalitet er ikke relevant for hvordan jeg forholdet meg til mennesker rundt meg, det er det individuelle egenskaper ved meg som er. Poenget mitt har jo hele tiden vært at personer ikke skal tillegges egenskaper med utgangspunkt i nasjonalitet. Jeg trodde helt oppriktig at dette var en lite kontroversiell mening. Hvis du er enig i at individer ikke skal tillegges egenskaper med utgangspunkt i hvilket land de er fra, hvorfor gikk du inn i en diskusjon med meg i det hele tatt? Hva er du egentlig uenig i? Anonymkode: b9dbc...da4 Du blander sammen til en eneste grøt fordi du ikke holder begrepene fra hverandre. ATFERD og EGENSKAPER er to ulike ting. Mine egenskaper vil jeg ha med meg innenfra, deretter får jeg gjennom oppveksten en kulturell ballast, og gjennom den filtreres mine personlige egenskaper og særtrekk. Den grunnleggende ekstroverte personen vil ikke bli introvert av å bo i Norge. Men hun/han vil kanalisere sine ekstroverte personlighetstrekk til en atferd som er adekvat i den kulturen han/hun lever i. (Og når vedkommende blir bedømt eller beskrevet av noen som kommer fra en annen kultur, så kan det jo skje at de oppfatter vedkommende som mer eller mindre ekstrovert, alt etter hvilken type atferd de selv er vant til å møte.) Anonymkode: 5c0db...dcf Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144438264-%C3%A5-snakke-med-fremmede/page/3/#findComment-149919447 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ostepop123 Skrevet 24. februar 2023 #62 Del Skrevet 24. februar 2023 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Du blander sammen til en eneste grøt fordi du ikke holder begrepene fra hverandre. ATFERD og EGENSKAPER er to ulike ting. Mine egenskaper vil jeg ha med meg innenfra, deretter får jeg gjennom oppveksten en kulturell ballast, og gjennom den filtreres mine personlige egenskaper og særtrekk. Den grunnleggende ekstroverte personen vil ikke bli introvert av å bo i Norge. Men hun/han vil kanalisere sine ekstroverte personlighetstrekk til en atferd som er adekvat i den kulturen han/hun lever i. (Og når vedkommende blir bedømt eller beskrevet av noen som kommer fra en annen kultur, så kan det jo skje at de oppfatter vedkommende som mer eller mindre ekstrovert, alt etter hvilken type atferd de selv er vant til å møte.) Anonymkode: 5c0db...dcf Takk! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144438264-%C3%A5-snakke-med-fremmede/page/3/#findComment-149919476 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2023 #63 Del Skrevet 24. februar 2023 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Du blander sammen til en eneste grøt fordi du ikke holder begrepene fra hverandre. ATFERD og EGENSKAPER er to ulike ting. Mine egenskaper vil jeg ha med meg innenfra, deretter får jeg gjennom oppveksten en kulturell ballast, og gjennom den filtreres mine personlige egenskaper og særtrekk. Den grunnleggende ekstroverte personen vil ikke bli introvert av å bo i Norge. Men hun/han vil kanalisere sine ekstroverte personlighetstrekk til en atferd som er adekvat i den kulturen han/hun lever i. (Og når vedkommende blir bedømt eller beskrevet av noen som kommer fra en annen kultur, så kan det jo skje at de oppfatter vedkommende som mer eller mindre ekstrovert, alt etter hvilken type atferd de selv er vant til å møte.) Anonymkode: 5c0db...dcf Ok, så man KAN tillegge folk atferd med utgangspunkt i hvor de kommer fra - derav «typisk norsk»? Anonymkode: b9dbc...da4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144438264-%C3%A5-snakke-med-fremmede/page/3/#findComment-149919485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Admin Skrevet 24. februar 2023 #64 Del Skrevet 24. februar 2023 Tråden er ryddet for bilder med opphavsrett. Admin Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144438264-%C3%A5-snakke-med-fremmede/page/3/#findComment-149919690 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2023 #65 Del Skrevet 24. februar 2023 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Ok, så man KAN tillegge folk atferd med utgangspunkt i hvor de kommer fra - derav «typisk norsk»? Anonymkode: b9dbc...da4 Sto det noe sted...? Det de har til felles innen en kultur er jo konvensjoner. Og konvensjoner påvirker atferd. Som det der med håndhilsing kontra bukking, for eksempel. Dersom du sier at det er vanlig å bukke i Japan, så er det vel en observasjon av hva som ofte gjøres der i landet. Ikke et forsøk på å "tillegge" dem noen atferd. Men kjeden ryker jo av når man tillegger dem personlige egenskaper i tillegg. Og det var det hovedinnleggeren gjorde. Anonymkode: 5c0db...dcf Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144438264-%C3%A5-snakke-med-fremmede/page/3/#findComment-149919991 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå