Gå til innhold

Jeg synes han hadde hånden for langt ned på ryggen min

Anbefalte innlegg

I dag skulle noen ta et bilde av meg og en kollega, på hans forespørsel. Han la hånden så lavt ned på ryggen min at han var akkurat i overgangen til rumpa, eller kanskje også var i berøring med øvre del. Og da neste bilde skulle tas, la han hånden på samme sted en gang til. Jeg likte det ikke. 

Men. Vil jo ikke virke innbilsk. Vil ikke lage dårlig stemning. Vil ikke anta at det var med hensikt. Det var vel kanskje mest sannsynlig ikke det. Men jeg skulle ønske at menn tenkte over hvor ekkelt dette kan være. Jeg har ikke noe ønske om at en kollega skal kjenne trusekanten min gjennom tynt kjolestoff.

Anonymkode: fce52...dd1

Fortsetter under...

Neste gang noe lignende skjer, kan du se på ham og si noe sånt som oisann, nå tar du meg nesten på rompa, det blir for intimt for min del, ta bort hånda di. Høyt og tydelig, så det ikke er noen tvil.

Anonymkode: b386e...43b

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Neste gang noe lignende skjer, kan du se på ham og si noe sånt som oisann, nå tar du meg nesten på rompa, det blir for intimt for min del, ta bort hånda di. Høyt og tydelig, så det ikke er noen tvil.

Skulle sagt noe sånt ja. Feiget ut. 

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

I dag skulle noen ta et bilde av meg og en kollega, på hans forespørsel. Han la hånden så lavt ned på ryggen min at han var akkurat i overgangen til rumpa, eller kanskje også var i berøring med øvre del. Og da neste bilde skulle tas, la han hånden på samme sted en gang til. Jeg likte det ikke. 

Men. Vil jo ikke virke innbilsk. Vil ikke lage dårlig stemning. Vil ikke anta at det var med hensikt. Det var vel kanskje mest sannsynlig ikke det. Men jeg skulle ønske at menn tenkte over hvor ekkelt dette kan være. Jeg har ikke noe ønske om at en kollega skal kjenne trusekanten min gjennom tynt kjolestoff.

Slapp av, herregud... 

Anonymkode: 18de8...bd4

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Samme tenkte jeg.

Eneste måten å få slike til å slutte. Det Hi forteller er dessverre klassisk situasjon hvor en del menn utnytter situasjonen og sjanser på at kvinnen ikke kommer til å si fra der og da. Det er en form for manipulering og seksuell trakassering noen menn driver med.

En mann som gjorde det helt ubevisst ville ha beklaget om Hi sa fra. En som gjør det bevisst reagerer gjerne med latterliggjøring, irritasjon/sinne. Men å si fra klart og tydelig er eneste måten å stoppe sistnevnte.

Anonymkode: d53d5...2e5

Annonse

Ekkel fyr, og det er typisk i slike situasjoner at det blir vanskelig å si fra fordi den andre lett kan spille uforstående eller bli nedlatende og si at man overreagerer. Som en skriver her, så vil en som faktisk gjør det ubevisst be om unnskyldning. 

Anonymkode: 66a45...7a1

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Samme tenkte jeg.

Eneste måten å få slike til å slutte. Det Hi forteller er dessverre klassisk situasjon hvor en del menn utnytter situasjonen og sjanser på at kvinnen ikke kommer til å si fra der og da. Det er en form for manipulering og seksuell trakassering noen menn driver med.

En mann som gjorde det helt ubevisst ville ha beklaget om Hi sa fra. En som gjør det bevisst reagerer gjerne med latterliggjøring, irritasjon/sinne. Men å si fra klart og tydelig er eneste måten å stoppe sistnevnte.

Men om det var helt ubevisst da? Jeg er tett med alle mine kollegaer, av begge kjønn og diverse legninger. Å legge armen rundt en av dem, eller hatt en hånd på ryggen hadde jeg ikke en gang tenkt over. Kunne sikkert funnet på å ha en hånd i belte-høyde jeg også, når vi stiller opp for gruppebilde f.eks. Jeg er ganske sikker på at vi alle ville ha sagt ifra til hverandre om noe var ukomfortabelt. Man kan i hvert fall ikke tillegge noen en hensikt før man har gitt beskjed om egen opplevelse og sett vedkommendes reaksjon.

Anonymkode: 56ac7...787

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Samme tenkte jeg.

Å legge hånda på noens korsrygg i forbindelse med at det tas et bile er ikke seksuell trakassering. helt greit at noen finner det ubehagelig, og det må være takhøyde for å si ifra om at man ikke synes det er greit. Men seksuell trakassering er det definitift ikke!

Det er svært uheldig at man strør om seg med ord som trakassering og manipulering. Det skader mer enn det agner.

Anonymkode: 86696...d01

Aldri plaget meg at en hånd blir lagt på korsryggen min. Men de gangene hånden havner nede på baken min, da har jeg sagt hver eneste gang "Baken min er ikke din å ta på". Problem løst. 

Anonymkode: 074a5...529

Anonym bruker skrev (På 21.2.2023 den 21.48):

Altså, hæ? Hva reagerer du på? Er det krise altså om han kom borti rompa? Er det rart det er krig og me too opp og i mente. Hjelpes.

Anonymkode: 82ae9...6c9

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Altså, hæ? Hva reagerer du på? Er det krise altså om han kom borti rompa? Er det rart det er krig og me too opp og i mente. Hjelpes.

Anonymkode: 82ae9...6c9

At han kanskje med vilje to ganger la hånden så langt ned, fordi han kjente at han kanskje hadde litt lyst til det. Det var ubehagelig. Du har sikkert andre grenser enn meg.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

At han kanskje med vilje to ganger la hånden så langt ned, fordi han kjente at han kanskje hadde litt lyst til det. Det var ubehagelig. Du har sikkert andre grenser enn meg.

I mitt hode så er korsrygg helt innafor å berøre. Danser du f. eks. vals med en mann så er de der han har hånda si. Om du ikke liker at noen har hånda i korsryggen din, så må du jo ta litt ansvar selv og flytte hånda hans, flytte deg selv, si noe el. Å sitte i etterkant og spekulere med alle de kanskjene dine har jo ingenting for seg. Jeg skjønner at du ikke ville lage en scene, men å ta tak i hånda hans og flytte den fem cm opp er bade diskret og tydelig. 

Anonymkode: 6ed85...4c4

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

I mitt hode så er korsrygg helt innafor å berøre. Danser du f. eks. vals med en mann så er de der han har hånda si. Om du ikke liker at noen har hånda i korsryggen din, så må du jo ta litt ansvar selv og flytte hånda hans, flytte deg selv, si noe el. Å sitte i etterkant og spekulere med alle de kanskjene dine har jo ingenting for seg. Jeg skjønner at du ikke ville lage en scene, men å ta tak i hånda hans og flytte den fem cm opp er bade diskret og tydelig. 

Anonymkode: 6ed85...4c4

Han hadde hånden litt nedenfor korsryggen. Jeg ville ikke gjøre et nummer ut av det. Har ikke tenkt på det så mye i ettertid, men der og da var det litt ubehagelig.

Skjønner ikke hva en hånd har på korsryggen å gjøre. Det vanlige er jo en hånd rundt midjen eller skuldrene når man tar bilder med kolleger? Eller faktisk bare stå ved siden av hverandre.. 

Det er helt irrelevant hva andre opplever som ok. Hvis hi syntes det var for intimt, så har hun rett til å føle det. Andre kan ikke overstyre hennes grenser, ærlig talt. 

Man må øve på å sette grenser for seg selv. Jeg ville sagt at "hey, det var for langt ned" ledd litt og flytta meg lengre unna. 

Anonymkode: 09da9...ba6

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dette er så latterlig og patetisk som man får det. At det er mulig å være så dramaqueen fatter jeg ikke. 

10 minutes ago, Anonym bruker said:

Dette er så latterlig og patetisk som man får det. At det er mulig å være så dramaqueen fatter jeg ikke. 

Du er rimelig kvinnefiendtlig må jeg si. Du tenker at kvinner er drama queens hvis de reagerer på uønsket kroppskontakt? At man bare skal la menn ta på seg, selv om det ikke kjennes ok ut? Å beskytte hans følelser er viktigere enn ens egne? 

Jeg jobber i et mannsdominert yrke, og det er flere som prøver seg med fysisk kontakt. Jeg er veldig tydelig på at jeg ikke ønsker det. Og det er faktisk det motsatte av å være drama Queen. Det blir ikke drama av tydelighet. 

Vil nesten si det blir mer drama av å late som om man godtar noe, uten å egentlig gjøre det. 

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Du er rimelig kvinnefiendtlig må jeg si. Du tenker at kvinner er drama queens hvis de reagerer på uønsket kroppskontakt? At man bare skal la menn ta på seg, selv om det ikke kjennes ok ut? Å beskytte hans følelser er viktigere enn ens egne? 

Jeg jobber i et mannsdominert yrke, og det er flere som prøver seg med fysisk kontakt. Jeg er veldig tydelig på at jeg ikke ønsker det. Og det er faktisk det motsatte av å være drama Queen. Det blir ikke drama av tydelighet. 

Vil nesten si det blir mer drama av å late som om man godtar noe, uten å egentlig gjøre det. 

Nei, dette blir for dumt. Skjerp dere. Jeg jobber også i et mannsdominert yrke. Om jeg blir tatt på korsryggen i en naturlig setting, bryr jeg meg virkelig ikke om det. Gå inn i dere selv, og kutt ut denne unødvendige sutringen deres. 

4 minutes ago, Anonym bruker said:

Nei, dette blir for dumt. Skjerp dere. Jeg jobber også i et mannsdominert yrke. Om jeg blir tatt på korsryggen i en naturlig setting, bryr jeg meg virkelig ikke om det. Gå inn i dere selv, og kutt ut denne unødvendige sutringen deres. 

Så det du opplever er ok er fasiten for alle? Jaja, snakk om å være selvsentrert 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så det du opplever er ok er fasiten for alle? Jaja, snakk om å være selvsentrert 

Du gjorde jo akkurat det samme.

Anonymkode: 658e6...235

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Har du opplevd slike ting selv? For hvis ikke, så forstår jeg at du syns det virker bagatellmessig. Helt til du får hånden til en sleiping på et ubehagelig sted. Det er ekstra ille når det liksom blir gjort tilfeldig fordi du blir satt ut/manipulert da du nettopp kan blir møtt sånn som du skriver. Sitter man på et utested og noen gjør det samme så sier man også lett ere ifra som "flytt den j... hånden din!" 

3 minutes ago, Anonym bruker said:

Du gjorde jo akkurat det samme.

Anonymkode: 658e6...235

Virkelig ikke. Jeg skrev at denne personen ikke kan dikterere hva hi skal oppleve som ok. Hun kan jo synes det er ok å slikkes på halsen av kollega uten at det er fasiten for andre. Det er individuelt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...