Gå til innhold

Er dette normalt for baby 15 mnd? Språk

Anbefalte innlegg

Hun sier; 

Mamamamama, bebi, hei, samt babler en del ord vi ikke forstår, som feks; Dtt, beb, dib ( vi gjetter oss frem til hva det betyr for hver gang og gjengir det vi tror det er. Feks beb sier hun ofte når hun ser banan. Vi bekrefter da at ja, dette er en banan. Hun sa ofte "tyt", for jeg spurte alltid om hun ville ha tyst ( dialekt, betyr drikke ). Men det har hun sluttet å si. Og jeg har såklart lest meg til at det er bekymringsverdig når ord forsvinner..

Jeg har opplevd at hun har hermet etter meg, feks når jeg sier "sitt" til hunden, så kan hun si "dtt" med en gang. 

Jeg vet at alt i bunn og grunn er normalt for desse små og jeg vet egentlig bedre enn å bekymre meg for slike ting. Men, storesøster fikk autismediagnose som 12 åring, og jeg kan ikke noe for at jeg bekymrer meg. Jenta følger ellers en helt normal utvikling, og er en apekatt om dagen, nyskjerrig, utforskende... 

Men, storesøster var veldig tidlig ute med språk, så kan være derfor jeg bekymrer meg nå? 

Anonymkode: 667f3...a13

Fortsetter under...

Jeg har en som begynte å snakke veldig seint, men hun forstod alt vi sa. Så beskjeden fra helsestasjonen var at så lenge hun skjønte hva som ble sagt, så var det ikke noe problem. Vi gjorde alt rett ved å snakke med henne med et godt og riktig språk, gjenta det hun sa med riktige ord når hun sa noe eller spurte om noe. F.eks kunne hun si "Mekk!" og vi svarte med "Vil du ha melk?" Dvs gjenta med riktig ord, ikke kommentere at noe er feil. 

Anonymkode: fce66...374

Da min var på ca samme alder, sa han 

Mamma, pappa, bil, ball, lys, pus, opp, mer (uten r). Dette er snart 19 år siden nå, så husker ikke om det var fler ord. Men jeg husker det veldig godt, for alle kommenterte det. Helsestasjinen vsr veldig overrasket. Han kunne også peke ut forskjellige farger. Mamma døde da han var 10 mnd, da kom svigermor for å bo hos oss. (Hun bodde på andre siden av landet) sønnen min hadde en fargebok, og jeg ba han peke på de nevnte fargene, noe han gjorde. Gang på gang, uten en eneste feil... 

Anonymkode: ef0ee...1c8

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Da min var på ca samme alder, sa han 

Mamma, pappa, bil, ball, lys, pus, opp, mer (uten r). Dette er snart 19 år siden nå, så husker ikke om det var fler ord. Men jeg husker det veldig godt, for alle kommenterte det. Helsestasjinen vsr veldig overrasket. Han kunne også peke ut forskjellige farger. Mamma døde da han var 10 mnd, da kom svigermor for å bo hos oss. (Hun bodde på andre siden av landet) sønnen min hadde en fargebok, og jeg ba han peke på de nevnte fargene, noe han gjorde. Gang på gang, uten en eneste feil... 

Hvorfor skal du skryte av det til HI?

Anonymkode: 75eb8...d63

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor skal du skryte av det til HI?

Skryte? Hi spurte om det var normalt. Jeg kan ikke svare på om det er normalt, men jeg kan fortelle om min egen erfaring. 

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Skryte? Hi spurte om det var normalt. Jeg kan ikke svare på om det er normalt, men jeg kan fortelle om min egen erfaring. 

Nei, hun var bekymret. Du skrøt. Det hjelper ikke HI. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...