Gå til innhold

Hjelpes så mange frekke elever på barneskole.

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nå vet du fint lite om hvorvidt jeg «tar tak» eller ikke, imidlertid forklarte jeg at barnet mitt ikke har denne typen språkbruk hverken hjemme eller på fritidsaktiviteter. Jeg spurte hvilke virkemidler vi foreldre har til rådighet for å styre våre barns språkbruk på skolen?

Anonymkode: e0b37...191

Lurer du helt oppriktig på dette?

La oss si læreren hadde ringt deg og sagt at ungen din var verbalt frekk og ufin mot lærere og medelever. Hadde du da vært usikker på hvilke «virkemidler» du har til rådighet?

Anonymkode: 6ef00...d44

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du en tilfeldig forbipasserende som blir slengt dritt til fra en gjeng 11-åringer bør gjøre når foreldre eller lærer er til stede?  Banke dem opp, holde dem fast til ansvarlig person tar over? Skjelle dem ut? Politianmelde dem?

Anonymkode: 7d175...dfa

Jeg, som voksen med autoritet og tyngde, ville faktisk ha stoppet ved gjerdet og sagt, meget høyt "HVA var det du nettopp sa? Kan du gjenta?" og hvis ungen gjentok, ville jeg ha gått inn i skolegården og tatt barnet i jakkeermet. Drasset ham/henne med meg mot inngangsdøra og sagt meget strengt og høyt: "Nå skal du og jeg en tur inn til rektor! Og der skal du få lov å gjenta akkurat det samme en gang til, og ikke minst skriftlig! Så kan vi sende det i brevs form til faren og mora di!"
(Jeg har aldri måttet gå så langt. Fordi ingen elleveåring er tøff nok i trynet til å gjenta det de sa, de pingler unna med en gang en voksen viser seg autoritativ. Men om det var en hard nøtt, ville han kanskje ha gjentatt det - og så løpt for livet når du nærmet deg skoleporten.)

Anonymkode: 38b45...d13

Men for 20, 40 og 60 år siden hadde skolen lov til å gi konsekvenser av dårlig oppførsel. I stedet for å snakke i hjel og dille. Når barn vet at de bare får «kose-prat» når de gjør noe galt, så motiveres de ikke til å slutte. Og får barna kjeft, så ringer foreldrene skolen og klager. Sånn var det ikke før. Da måtte man stå til ansvar for uakseptabel oppførsel

Anonymkode: e0bcc...514

Å "gi konsekvenser" er det ikke noe som heter. Det heter å "gi straff". Konsekvenser er noe annet. 

Men når det er sagt: å straffe hjelper ikke. Hvilken del av strafferegimet fra 60 år tilbake ønsker du at man tar tilbake? Skammekrok? Fysisk avstraffelse? Setter du dine egne barn i skammekrok hjemme, eller slår du dem hjemme? Det er ikke lov der, hvorfor skulle det være lov på skolen?

Og nei, det er ikke forbudt med tilsnakk som ikke er "koseprat". Ingen lærer har forbud mot å bli sint. Det er å utøve krenkelser mot andre som er forbudt. Krenker du barn til lydighet hjemme...?

At foreldre ringer og er sure kan jo godt hende. Men det er det ingen som dør av. Eller mener du at det kun skal være lov å kjefte på unger, ikke på de voksne...? Hvorfor tror du lærere tåler mindre enn barn?

Jeg er ikke enig i årsaken. Mye av den dritten kommer inn via nettet, alt er tilgjengelig mye tidligere enn før, det har flyttet seg fra ungdom til barn. Før var dette miljøet noe man ble utsatt for senere i livet. Nå får de iPad første skoledag. Den deles til eleven med lapp hjem. Det snakkes mye om nettvett og foreldrenes ansvar, men ikke alle foreldre har teknisk kompetanse til å følge dette opp, vi taper kampen om ikke vi anerkjenner det og samtidig deler fritt ut ett verktøy hvor alt er tilgjengelig. 

I vår kommune ble iPad innført tidlig, ingen opplæring, ingen filtre. Ett minimum når noe slikt innføres i skolehverdagen er at de deles ut til foreldre først og at det i den forbindelse skjer en gjennomgang hvor sikkerhetsinnstillinger blir tatt opp trinn for trinn. Jeg kjenner flere oppegående foreldre som fikk sjokk da de gikk gjennom logg og innstillinger her selv. Men det kan ikke forventes at alle foreldre har egenskapene som må til for å finne ut av dette, ikke minst vite, at de må gå gjennom dette.  Da taper du kampen, hvis det er forutsetningen som legges til grunn. 

Desto yngre, desto mindre evne til å reflektere og tenke konsekvens. Når de eksponeres for dette allerede fra 8-9 år, noe som før hørte til tenårene, da mister vi kontroll. Det er for mange arenaer hvor det er tilgjengelig uten at noen har kontroll. 

For ordens skyld, det er alltid noen råtne foreldre, men de har vært i alle generasjoner. 

Anonymkode: b1343...2b7

Men generelt så er det faktisk mye mindre utagering, vold, rus og andre atferdsproblemer enn før. Mulig det er flere stygge ord inne på skoleområdet nå enn før, men det er også alt. Statistikken taler imot dine påstander. Undersøkelsene som er gjort etter 2000, er ganske entydige. Færre deltar i ulike typer skoleopposisjon og normbrytende eller kriminelle handlinger, og færre ruser seg (Frøyland og Sletten 2011, Iversen 2010, Sodeland 2009a, 2009b, Øia 2007).

Du kan lese mer om dette her:

Mindre vold blant ungdom - NHI.no

Generasjonskløfta som forsvant. Et ungdomsbilde i endring | Tidsskrift for ungdomsforskning (oslomet.no)

Mindre problematferd i grunnskolen? - Lærervurderinger i et 10-års perspektiv | Norsk pedagogisk tidsskrift (idunn.no)

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Å "gi konsekvenser" er det ikke noe som heter. Det heter å "gi straff". Konsekvenser er noe annet. 

Men når det er sagt: å straffe hjelper ikke. Hvilken del av strafferegimet fra 60 år tilbake ønsker du at man tar tilbake? Skammekrok? Fysisk avstraffelse? Setter du dine egne barn i skammekrok hjemme, eller slår du dem hjemme? Det er ikke lov der, hvorfor skulle det være lov på skolen?

Og nei, det er ikke forbudt med tilsnakk som ikke er "koseprat". Ingen lærer har forbud mot å bli sint. Det er å utøve krenkelser mot andre som er forbudt. Krenker du barn til lydighet hjemme...?

At foreldre ringer og er sure kan jo godt hende. Men det er det ingen som dør av. Eller mener du at det kun skal være lov å kjefte på unger, ikke på de voksne...? Hvorfor tror du lærere tåler mindre enn barn?

Det er ingen som har gått inn for fysisk avstraffelse av barn. Hvor får du det fra?

Og barn må erfare at negative handlinger får negative konsekvenser, om det er å bli inne i friminuttet for å få en alvorsprat, inndra mobiler er det samme. 

i min kommune vil de ikke anmelde barn/ungdom som går alvorlige voldshendelser mot lærere eller medelever, for vi skal jo ikke straffe barn…. Så med andre ord får det ingen konsekvenser for elever å skade andre ordentlig, og etter en liten alvorsprat fortsetter de som før og viser andre at der bare er å kjøre på.

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Lurer du helt oppriktig på dette?

La oss si læreren hadde ringt deg og sagt at ungen din var verbalt frekk og ufin mot lærere og medelever. Hadde du da vært usikker på hvilke «virkemidler» du har til rådighet?

Hehe, nei. Som jeg tidligere har skrevet er det å håndtere slike ting er mye enklere når jeg får beskjed om hva som har skjedd. Spørsmålet mitt, som du ser, er hva slags virkemidler jeg har for å forhindre at det skjer. 

Annonse

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Hva mener du en tilfeldig forbipasserende som blir slengt dritt til fra en gjeng 11-åringer bør gjøre når foreldre eller lærer er til stede?  Banke dem opp, holde dem fast til ansvarlig person tar over? Skjelle dem ut? Politianmelde dem?

Her kom du med fire uaktuelle alternativer. Jeg har et femte som å stoppe og deretter gå bort og be ungen gjenta det. 

Beklager at jeg skriver som både anonym og med Nick. Det var ikke meningen 🙃 

Endret av ReneRene
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men generelt så er det faktisk mye mindre utagering, vold, rus og andre atferdsproblemer enn før. Mulig det er flere stygge ord inne på skoleområdet nå enn før, men det er også alt. Statistikken taler imot dine påstander. Undersøkelsene som er gjort etter 2000, er ganske entydige. Færre deltar i ulike typer skoleopposisjon og normbrytende eller kriminelle handlinger, og færre ruser seg (Frøyland og Sletten 2011, Iversen 2010, Sodeland 2009a, 2009b, Øia 2007).

Generasjonskløfta som forsvant. Et ungdomsbilde i endring | Tidsskrift for ungdomsforskning (oslomet.no)

Mindre problematferd i grunnskolen? - Lærervurderinger i et 10-års perspektiv | Norsk pedagogisk tidsskrift (idunn.no)

Og alt du har linket til er mer en 5 år, gammelt. Den ene fra 2007, altså 15 år gammelt. Ei heller var alt relatert til skole. Det meldes om en økning nå de siste årene. Særlig i etterkant av pandemien. Det jeg linker til er fra 2019-2022

Det viktigste er ikke hvordan barnet ender opp. Det viktigste er hvor mange barnet som blir så fin og flott har skadet på veien dit. Lærere, medelever osv. mange av mobberne til datteren min er blitt fine folk, men hun sitter fortsatt med angsten for å aldri være bra nok. Er det virkelig det viktigste at de blir bra folk senere når de kan ødelegge andre folk på veien dit med å være ufordragelige?

Anonymkode: e0bcc...514

Men tenker du da at mobbing av elever ville ha blitt bedre dersom lærerne brukte mer av de gammeldagse metodene, som jeg oppfatter at folk etterlyser her? 
For det har vært og er helt tillatt og dessuten påkrevd at lærere tar tak i mobbing og setter i gang tiltak mot det. Dersom ditt barns lærer ikke gjorde det, og lot de andre ture frem, så har vedkommende forsømt seg i jobben. 

Det som er blitt endra i reglene nå, er at ungene har rett til å ikke utsettes for krenkelser. Veldig mange av de metodene som ble brukt før i tida, vil i dag karakteriseres som nettopp krenkelser, og til dels var noen av metodene direkte mobbing av barna - men med de voksne som avsender! De som forherliger fortiden vet tydeligvis for lite om hva som var greit før og hva lærere kunne gjøre og faktisk gjorde. Ett av virkemidlene var, ifølge mamma, at læreren og hele klassen sang "Å nei, å nei, så trist det er, for henne eller ham, som ikke kunne leksa si, å fy og fy for skam!" når et barn ikke svarte riktig på en lekse. 

Ingen ville ha blitt mobbet mindre eller fått det bedre dersom det fortsatt var lov i skolen at også de voksne skulle mobbe barna. Tvert om ville mange elever da ha lært sine metoder direkte fra læreren, og apet etter dette. 

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

De samme som den læreren her i tråden påstår seg å mangle?

Jeg som mor kan gi konsekvenser jeg vet svir for mitt barn, dersom hun eller han ikke oppfører seg greit. 

ulenissen skrev (1 minutt siden):

Og alt du har linket til er mer en 5 år, gammelt. Den ene fra 2007, altså 15 år gammelt. Ei heller var alt relatert til skole. Det meldes om en økning nå de siste årene. Særlig i etterkant av pandemien. Det jeg linker til er fra 2019-2022

Helt sant, men dersom de 3 siste årene skal gjelde som generell tendens, så tror jeg ikke vi ser hele bildet. De har vært unntakstilstand, og ungene har blitt fratatt mange arenaer for utvikling og vekst.

Ungdommenes atferd og tilpasningsdyktighet har endret seg gjennom de siste 50 år, og da med en jevn kurve til det bedre. Det hele henger jo sammen med at man over tid har begynt å anse barndommen som mer enn bare et forstadium til voksenlivet. Man har skjønt at dersom man vil framelske respekt, må man vise respekt selv. 

Denne er fra 2021, og sier det samme: Dette er oppdragerstilen som fungerer (utdanningsforskning.no)

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

https://www.nrk.no/sorlandet/flere-barn-utsettes-for-voldslovbrudd_-_-en-skremmende-utvikling-1.15898863

Annonse

ulenissen skrev (10 minutter siden):

Det er ingen som har gått inn for fysisk avstraffelse av barn. Hvor får du det fra?

Og barn må erfare at negative handlinger får negative konsekvenser, om det er å bli inne i friminuttet for å få en alvorsprat, inndra mobiler er det samme. 

i min kommune vil de ikke anmelde barn/ungdom som går alvorlige voldshendelser mot lærere eller medelever, for vi skal jo ikke straffe barn…. Så med andre ord får det ingen konsekvenser for elever å skade andre ordentlig, og etter en liten alvorsprat fortsetter de som før og viser andre at der bare er å kjøre på.

Men alt dette blir jo gjort i alle skoler. Man inndrar mobiler, tar fra dem goder osv osv.

Dersom kommunen din tillater vold i skolen, så bruker de jo ikke det regelverket de har til rådighet. Du må ikke anklage reglene for å være feil, hvis det som faktisk skjer er at de ansvarlige ikke forholder seg til reglene....

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Helt sant, men dersom de 3 siste årene skal gjelde som generell tendens, så tror jeg ikke vi ser hele bildet. De har vært unntakstilstand, og ungene har blitt fratatt mange arenaer for utvikling og vekst.

Ungdommenes atferd og tilpasningsdyktighet har endret seg gjennom de siste 50 år, og da med en jevn kurve til det bedre. Det hele henger jo sammen med at man over tid har begynt å anse barndommen som mer enn bare et forstadium til voksenlivet. Man har skjønt at dersom man vil framelske respekt, må man vise respekt selv. 

Denne er fra 2021, og sier det samme: Dette er oppdragerstilen som fungerer (utdanningsforskning.no)

Forskning viser også at ettergivende voksne kan gjøre at mobbesaker drar ut i tid. I autoritative miljøer er det ikke bare sånn at negative handlinger og utfordrende atferd reduseres. De forebygges også. Samtidig styrkes den sosiale kompetansen i gruppen… 

ulenissen skrev (Akkurat nå):

Forskning viser også at ettergivende voksne kan gjøre at mobbesaker drar ut i tid. I autoritative miljøer er det ikke bare sånn at negative handlinger og utfordrende atferd reduseres. De forebygges også. Samtidig styrkes den sosiale kompetansen i gruppen… 

Just det! 👍En veldig god taktikk!

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hjelpesløst og ansvarskfraskrivende. Dette     forklarer hvorfor dagens unge tillater seg å være frekke både mot medelever og lærere. «Lille Peder, kalte du læreren en feit hore? Huff, da er det nok læreren som ikke klarte å sette seg i respekt. Det er læreren og dynamikken på skolen sin feil.»

Hvordan tror du vi som ikke har unger som er frekke og ufine får det til? Tenker det er «dynamikken» på skolen sin fortjeneste at barna våre kan oppføre seg?

Nei, jeg sa vel heller ikke noe som kan tolkes dit du går nå? Jeg sa at det som skjer på skolen, skal løses der også. Jeg tenker vel at det stedet som har etablert reglene må sette makt bak dem og sanksjonere dem som ikke følger reglene. Å ringe hjem - eller enda verre, å la være å reagere fordi hjemmet kan komme til å ringe - er det som virkelig er ansvarsfraskrivende. 

Med unger og hunder har man vel noe sånt som 10 sekunder å gjøre på hvis man korrigere uønsket atferd. Så man skal slå til fort. Ikke via stedfortreder. 

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Hehe, nei. Som jeg tidligere har skrevet er det å håndtere slike ting er mye enklere når jeg får beskjed om hva som har skjedd. Spørsmålet mitt, som du ser, er hva slags virkemidler jeg har for å forhindre at det skjer. 

Hvis man håndterer det på en god måte første gangen ungen din hat kalt lærer eller medelev for en feit hore eller tilsvarende, så forhindrer man at det skjer igjen.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvis man håndterer det på en god måte første gangen ungen din hat kalt lærer eller medelev for en feit hore eller tilsvarende, så forhindrer man at det skjer igjen.

Og dersom vedkommendes barn aldri har gjort det? For mine har aldri det. 

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Vær konkret?

Jeg kjenner mitt barn såpass godt at jeg vet hun vil synes det er kjipt å miste mobilen sin ei uke for eksempel. Eller å ikke få henge med venner slik hun pleier en liten periode. Kan hende kinodaten med venner ryker. Konsekvenser heter det. 

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Og dersom vedkommendes barn aldri har gjort det? For mine har aldri det. 

Da har du jo ingenting å frykte. Hvorfor lager du et problem ut av noe som ikke er det? 

Anonymkode: 7dd77...986

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Oi, det var skråsikkert! Det hadde vært flott om verden var så mekanistisk og enkel, men den er dessverre ikke det. Man kan håndtere det på en god måte hjemme til man blir blå i ansiktet, men så lenge skolen ikke følger opp med god kommunikasjon og tiltak der barna faktisk utøver dette sitter jeg som forelder ganske maktesløs igjen.

For ordens skyld er det ikke slik at jeg legger all skylden på skolen. Jeg tror det er mer komplekst enn som så, og jeg er enig med dem som mener at det ikke nødvendigvis er så mye verre nå enn før. Jeg tror imidlertid atferden og språkbruken finner litt andre veier nå enn før, som kan gjøre det vanskeligere for oss voksne å se. Også vil jeg påpeke at jeg er en av de få som forteller om mitt eget barns språk i denne tråden. Jeg vet om det, og vi jobber med det, og vi har et barn som i det store og hele oppfører seg høflig og fint hjemme. Jeg tror imidlertid det foregår mye, mer subtile handlinger blant barna som ikke foreldrene deres er klar over. Det er dessuten FRYKTELIG lett å sitte på et forum å kose seg i sin egen selvrettferdighet over å ha straffet barnet på passende måte «og nå gjør han ikke det igjen, høhø!» - når virkeligheten for de fleste er at barn gjør kloke og dumme ting om hverandre, og at det som kan virke inkluderende og fint fra den ene siden kan være ekskluderende og kjipt fra den andre. For eksempel. 
Første bud tror jeg imidlertid er å sikre god og jevnlig dialog mellom skole og hjem. Jeg tror mange lærere sikkert er travle og dessuten ikke helt forstår hvor viktige de er for oss foreldre. Andre bud tror jeg er å ta inn over oss at alle barn gjør teite ting, at det kan være mye læring i det om man tar det rett. Og tredje? Ikke vær så sjukt dømmende og selvrettferdige overfor dem som ikke alltid oppfører seg bra.

ReneRene skrev (41 minutter siden):

Her kom du med fire uaktuelle alternativer. Jeg har et femte som å stoppe og deretter gå bort og be ungen gjenta det. 

Beklager at jeg skriver som både anonym og med Nick. Det var ikke meningen 🙃 

Det har jeg gjort, men som regel stikker de fort av eller bare blånekter. Det er uansett ikke min oppgave å oppdra ungene på skolen. Som regel har jeg bedre ting å gjøre enn å føle opp sånt tull.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg, som voksen med autoritet og tyngde, ville faktisk ha stoppet ved gjerdet og sagt, meget høyt "HVA var det du nettopp sa? Kan du gjenta?" og hvis ungen gjentok, ville jeg ha gått inn i skolegården og tatt barnet i jakkeermet. Drasset ham/henne med meg mot inngangsdøra og sagt meget strengt og høyt: "Nå skal du og jeg en tur inn til rektor! Og der skal du få lov å gjenta akkurat det samme en gang til, og ikke minst skriftlig! Så kan vi sende det i brevs form til faren og mora di!"
(Jeg har aldri måttet gå så langt. Fordi ingen elleveåring er tøff nok i trynet til å gjenta det de sa, de pingler unna med en gang en voksen viser seg autoritativ. Men om det var en hard nøtt, ville han kanskje ha gjentatt det - og så løpt for livet når du nærmet deg skoleporten.)

Du er klar over at du ikke har lov til å legge hånd på noen, inkludert et barn? 

Anonymkode: 7dd77...986

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...