Gå til innhold

Hjelpes så mange frekke elever på barneskole.


Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Flaks at barna dine ikke har plukket opp den ufine tonen til moren sin, da. 
 

Nei, men seriøst? Hvilke verktøy synes du jeg som forelder har til rådighet? Og tenker du det er en mulighet for at ulike barn responderer ulikt på ting?

Anonymkode: e0b37...191

Dersom du har et barn som er ufin mot andre i en eller annen form på skolen, så må du faktisk ta tak. Det er du som er oppdrageren og den autoritære. Får du ikke det til, så har du jo feilet. Hvilket verktøy føler du at du mangler for å oppdra barnet ditt til å kunne oppføre seg greit? 

Fortsetter under...

Unger i den alderen er rett og slett uspiselige, når de er to eller fler. 
jobber selv på skole skulle ofte  ha vist foreldre hvordan ungene oppfører seg. 
Jeg har vært  bort en gutt som hadde fått beskjed av foreldrene sine at han trengte ikke å høre på Lærer eller de som jobbet der. Du kan jo selv tenke deg hvor han er i systemet nå. 
Vi hadde et barn hvor skolen ba om at en mor skulle utrede sin sønn, vi mistenkte at noe ikke var greit. Mor fikk STORE  skader og ble ufør  da gutten angrep hun med et balltre. 
 

 

Anonymkode: 77739...ec2

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Enig HI. Merker stor forskjell på nå og for 10-15 år siden. Dessverre forventer mange foreldre at skolen skal lære barna folkeskikk. Skremmende.

Anonymkode: 7d0bc...339

Jeg tror ikke ting har endret seg så mye. Det var mange frekke og uspiselig barn for 20, 40 og 60 år siden også. Når jeg tenker på historiene mine besteforeldre har fortalt så var ikke de særlig greie de heller. 

Anonymkode: 7d175...dfa

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror ikke ting har endret seg så mye. Det var mange frekke og uspiselig barn for 20, 40 og 60 år siden også. Når jeg tenker på historiene mine besteforeldre har fortalt så var ikke de særlig greie de heller. 

Anonymkode: 7d175...dfa

Enig. Det er ikke som dette er noe nytt.. 

Anonymkode: be0ec...e29

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ikke ting har endret seg så mye. Det var mange frekke og uspiselig barn for 20, 40 og 60 år siden også. Når jeg tenker på historiene mine besteforeldre har fortalt så var ikke de særlig greie de heller. 

Anonymkode: 7d175...dfa

Men for 20, 40 og 60 år siden hadde skolen lov til å gi konsekvenser av dårlig oppførsel. I stedet for å snakke i hjel og dille. Når barn vet at de bare får «kose-prat» når de gjør noe galt, så motiveres de ikke til å slutte. Og får barna kjeft, så ringer foreldrene skolen og klager. Sånn var det ikke før. Da måtte man stå til ansvar for uakseptabel oppførsel

Anonymkode: e0bcc...514

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men for 20, 40 og 60 år siden hadde skolen lov til å gi konsekvenser av dårlig oppførsel. I stedet for å snakke i hjel og dille. Når barn vet at de bare får «kose-prat» når de gjør noe galt, så motiveres de ikke til å slutte. Og får barna kjeft, så ringer foreldrene skolen og klager. Sånn var det ikke før. Da måtte man stå til ansvar for uakseptabel oppførsel

Anonymkode: e0bcc...514

Jo sånn var det også før. Da stod det i meldeboken som måtte leveres hjemme også måtte foreldrene signere at de hadde lest det eller noe sånn. 

Anonymkode: be0ec...e29

Sommerkroppen 2029 skrev (19 minutter siden):

Dersom du har et barn som er ufin mot andre i en eller annen form på skolen, så må du faktisk ta tak. Det er du som er oppdrageren og den autoritære. Får du ikke det til, så har du jo feilet. Hvilket verktøy føler du at du mangler for å oppdra barnet ditt til å kunne oppføre seg greit? 

Nå vet du fint lite om hvorvidt jeg «tar tak» eller ikke, imidlertid forklarte jeg at barnet mitt ikke har denne typen språkbruk hverken hjemme eller på fritidsaktiviteter. Jeg spurte hvilke virkemidler vi foreldre har til rådighet for å styre våre barns språkbruk på skolen?

Anonymkode: e0b37...191

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jo sånn var det også før. Da stod det i meldeboken som måtte leveres hjemme også måtte foreldrene signere at de hadde lest det eller noe sånn. 

Anonymkode: be0ec...e29

Det var jo det jeg sa… at før var det lov å gi konsekvenser, mens nå sutrer foreldre om barnas oppførsel fører til konsekvens 

Anonymkode: e0bcc...514

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men for 20, 40 og 60 år siden hadde skolen lov til å gi konsekvenser av dårlig oppførsel. I stedet for å snakke i hjel og dille. Når barn vet at de bare får «kose-prat» når de gjør noe galt, så motiveres de ikke til å slutte. Og får barna kjeft, så ringer foreldrene skolen og klager. Sånn var det ikke før. Da måtte man stå til ansvar for uakseptabel oppførsel

Anonymkode: e0bcc...514

Ja, det kunne gis straff på forskjellige måter og det kan hende elevene gjorde ting mindre synlig for lærer, men totalt tror jeg ikke det var bedre. Kanskje de yngste har blitt litt frekkere, men de litt eldre tror jeg heller har blitt høflige. 

Det er nok vanskelig å måle akkurat hvor mye det har vært av ulike typer oppførsel opp gjennom tiden. Vi har en tendens til å huske oss selv som bedre enn andre. Det viktigste er jo tross alt hvordan barna ender opp, ikke at "offeret" får tilfredsstilt sitt hevnvehov.

Anonymkode: 7d175...dfa

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nå vet du fint lite om hvorvidt jeg «tar tak» eller ikke, imidlertid forklarte jeg at barnet mitt ikke har denne typen språkbruk hverken hjemme eller på fritidsaktiviteter. Jeg spurte hvilke virkemidler vi foreldre har til rådighet for å styre våre barns språkbruk på skolen?

Anonymkode: e0b37...191

Foreldrene kan være obs på sitt eget språkbruk. Mange snapper opp uheldige ord hjemme. Begrense apper på iPad og telefon. 

Anonymkode: be0ec...e29

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nå vet du fint lite om hvorvidt jeg «tar tak» eller ikke, imidlertid forklarte jeg at barnet mitt ikke har denne typen språkbruk hverken hjemme eller på fritidsaktiviteter. Jeg spurte hvilke virkemidler vi foreldre har til rådighet for å styre våre barns språkbruk på skolen?

Anonymkode: e0b37...191

Det er jo standard unnskyldning «han/hun er ikke sånn hjemme». Neivel. Men han/hun er sånn på skolen, og da må foreldrene ta en prat med barnet om hvordan man skal oppføre seg på skolen da. Og kanskje til og led bli med barnet på skolen for å passe på at det oppfører seg. Man kan jo ikke gi barna fripass på skolen fordi de ikke gjør sånn hjemme. Det er også motsatt av hvordan barn ofte er. De er ofte mer frekke og ufordragelige hjemme enn ute blant folk. 

Anonymkode: e0bcc...514

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det kunne gis straff på forskjellige måter og det kan hende elevene gjorde ting mindre synlig for lærer, men totalt tror jeg ikke det var bedre. Kanskje de yngste har blitt litt frekkere, men de litt eldre tror jeg heller har blitt høflige. 

Det er nok vanskelig å måle akkurat hvor mye det har vært av ulike typer oppførsel opp gjennom tiden. Vi har en tendens til å huske oss selv som bedre enn andre. Det viktigste er jo tross alt hvordan barna ender opp, ikke at "offeret" får tilfredsstilt sitt hevnvehov.

Anonymkode: 7d175...dfa

Det viktigste er ikke hvordan barnet ender opp. Det viktigste er hvor mange barnet som blir så fin og flott har skadet på veien dit. Lærere, medelever osv. mange av mobberne til datteren min er blitt fine folk, men hun sitter fortsatt med angsten for å aldri være bra nok. Er det virkelig det viktigste at de blir bra folk senere når de kan ødelegge andre folk på veien dit med å være ufordragelige?

Anonymkode: e0bcc...514

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det var jo det jeg sa… at før var det lov å gi konsekvenser, mens nå sutrer foreldre om barnas oppførsel fører til konsekvens 

Anonymkode: e0bcc...514

Å ja beklager. Jeg husker en gang jeg var frekk med en lærer på barneskolen. Da måtte jeg gå å kjøpe blomster til vedkommende. Kommer aldri til å glemme det. Den satt for og si det sånn. 

Anonymkode: be0ec...e29

Østerdølen skrev (17 timer siden):

Dette er et kjent problem og det bunner i den måten dagens foreldre er lært opp i hvordan de skal oppdra sine barn. Dette er og blir en jobb for hjemmet, men de aller fleste foreldre mener at dette er skolen sitt problem. 

Hadde mine unger oppført seg slik at jeg vært rasende, mine barn skal vite hvordan de oppfører seg, være høflige og vise respekt for lærerne eller andre voksne.

Jeg er ikke enig i årsaken. Mye av den dritten kommer inn via nettet, alt er tilgjengelig mye tidligere enn før, det har flyttet seg fra ungdom til barn. Før var dette miljøet noe man ble utsatt for senere i livet. Nå får de iPad første skoledag. Den deles til eleven med lapp hjem. Det snakkes mye om nettvett og foreldrenes ansvar, men ikke alle foreldre har teknisk kompetanse til å følge dette opp, vi taper kampen om ikke vi anerkjenner det og samtidig deler fritt ut ett verktøy hvor alt er tilgjengelig. 
 

I vår kommune ble iPad innført tidlig, ingen opplæring, ingen filtre. Ett minimum når noe slikt innføres i skolehverdagen er at de deles ut til foreldre først og at det i den forbindelse skjer en gjennomgang hvor sikkerhetsinnstillinger blir tatt opp trinn for trinn. Jeg kjenner flere oppegående foreldre som fikk sjokk da de gikk gjennom logg og innstillinger her selv. Men det kan ikke forventes at alle foreldre har egenskapene som må til for å finne ut av dette, ikke minst vite, at de må gå gjennom dette.  Da taper du kampen, hvis det er forutsetningen som legges til grunn. 
 

Desto yngre, desto mindre evne til å reflektere og tenke konsekvens. Når de eksponeres for dette allerede fra 8-9 år, noe som før hørte til tenårene, da mister vi kontroll. Det er for mange arenaer hvor det er tilgjengelig uten at noen har kontroll. 
 

For ordens skyld, det er alltid noen råtne foreldre, men de har vært i alle generasjoner. 

Anonymkode: b1343...2b7

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Du vet helt tydelig ikke hva du snakker om. Lærere har det handlingsrommet de trenger; det som ikke er lov i skolen er å utsette andre for krenkelser. Hvis man ikke klarer å undervise eller sette seg i respekt uten å krenke andre, er man i feil yrke...

Anonymkode: 38b45...d13

Jo, jeg vet veldig godt hva jeg snakker om. Det å bli krenket er svært subjektivt. Og når foreldrene til lille Ole tror på hans versjon av en hendelse, og selvsagt tenker at deres søte lille uskyldige barn ikke fortjente å bli kjeftet på, sender de inn 9a sak. Har du møtt en del av dagens foreldre? Har du møtt foreldre til mobbere som nekter å tro at deres uskyldige søte lille 13åring har gjort noe galt?

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Nå vet du fint lite om hvorvidt jeg «tar tak» eller ikke, imidlertid forklarte jeg at barnet mitt ikke har denne typen språkbruk hverken hjemme eller på fritidsaktiviteter. Jeg spurte hvilke virkemidler vi foreldre har til rådighet for å styre våre barns språkbruk på skolen?

Anonymkode: e0b37...191

Nei da kan man jo ikke annet enn å høre på tilbakemeldingene du får fra skolen, og ta videre tak derfra. Når skolen gir foreldre beskjed om dårlig oppførsel, så forventer de jo at foreldre tar affære. Er det noen annet måte å gjøre det på? 

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Å ja beklager. Jeg husker en gang jeg var frekk med en lærer på barneskolen. Da måtte jeg gå å kjøpe blomster til vedkommende. Kommer aldri til å glemme det. Den satt for og si det sånn. 

Anonymkode: be0ec...e29

Jeg husker at jeg hadde tyggis på skolen. Fikk beskjed om å spytte den ut. Gjorde det og tok en ny en i friminuttet. Måtte spytte den ut og levere resten av pakken til rektor. Og de ringte hjem til mamma. Og mamma ble skuffet. Gjorde det aldri igjen

Anonymkode: e0bcc...514

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Ja, det kunne gis straff på forskjellige måter og det kan hende elevene gjorde ting mindre synlig for lærer, men totalt tror jeg ikke det var bedre. Kanskje de yngste har blitt litt frekkere, men de litt eldre tror jeg heller har blitt høflige. 

Det er nok vanskelig å måle akkurat hvor mye det har vært av ulike typer oppførsel opp gjennom tiden. Vi har en tendens til å huske oss selv som bedre enn andre. Det viktigste er jo tross alt hvordan barna ender opp, ikke at "offeret" får tilfredsstilt sitt hevnvehov.

Anonymkode: 7d175...dfa

Det har aldri før vært så mye vold mot lærere fra så unge elever! Før var utrangerende elever eldre og det var færre av dem.

https://www.utdanningsnytt.no/bergen-vold-i-skolen/over-1500-voldshendelser-i-bergensskolen-hittil-i-ar-vurderer-skolestenging/341808

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/eksplosiv-okning-i-rapporter-om-vold-og-trusler-i-oslo-skolen/s/12-95-3424200664
 

https://www.sintef.no/globalassets/sintef-digital/sess/sintef_rapport-2019-00859-vold-og-trusler-mot-ansatte-i-skolen.pdf
 

Og om du gidder å søke vil du finne enormt med artikler om temaet.

ulenissen skrev (13 minutter siden):

Jeg tviler ikke på at det er et problem, men jeg er usikker på om elevene har blitt verre.

Anonymkode: 7d175...dfa

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg tviler ikke på at det er et problem, men jeg er usikker på om elevene har blitt verre.

Anonymkode: 7d175...dfa

Lærere som har jobbet lenge mener det har blitt betraktelig verre de siste 10årene. Og at elevene er yngre og i større grad «normal» elever. Men en del av økningen de siste årene vil jeg tro også skyldes et økt fokus og en bedre meldekultur. 

Her skyves ansvaret på hverandre. Det er foreldrenes feil! Nei, det er skolen som ikke tar tak! Sånn blir iallefall ingenting løst.

En bruker skriver i tråden at hun ble trakkasert av elever på vei forbi skolen. Og så skriver hun "og læreren som sto der, gjorde ingenting!" Hun så det altså som lærerens oppgave å gjøre noe med at hun ble slengt stygge ord etter. Hva med å ta ansvar selv? Så det var et godt eksempel på hvordan ansvaret blir dyttet på andre. 

Det er iallefall mye uvilje fra foreldre å gjøre noe av det lærere foreslår. De har ikke tid, de ser ikke poenget og de syns det er ubehagelig. Da lurer jeg på om læreren også har et ansvar for å fortelle målet og hensikten med å gjøre ting. Det er tydeligvis ikke opplagt fra foreldrenes ståsted. 

Det er heller ikke alt vi sier og gjør som er problemet. Det vi ikke sier og gjør kan ha minst like stor betydning. Holdning og moral/umoral skinner like godt igjennom når vi ikke gir uttrykk for noe. 

 

Anonymkode: ce6d6...3e0

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Fikk tilbakemelding på utviklingssamtale i 3. trinn om stygt språkbruk/frekkhet blant guttene i klassen og at min gutt hadde vært en del av det ved et par anledninger. Dette gjaldt spesielt mot timelærere/vikarer. Slikt språkbruk skjer ikke her hjemme, nettopp fordi det fører til straff. Ba lærer gi umiddelbar tilbakemelding hvis det skulle skje igjen. 

Ja, det skjedde på skolen og det hadde skjedd i fortiden, men ikke snakk om at det derfor fikk gli forbi i stillhet her hjemme for å si det sånn. Jo da, vi snakker stadig om hvordan vi skal oppføre oss mot andre, men når det likevel skjer blir det faktisk "ubehageligheter" her i heimen. Har ikke skjedd flere ganger for å si det sånn. 

Anonymkode: 4ef31...4cf

Det er ikke ukjent at elever kan ha stygg språkbruk. Det er jo skrevet mange kronikker og artikler om barns oppførsel på skolen. Da tenker jeg at det ikke holder å tenke at nei, vår sønn oppfører seg bra hjemme, så det gjelder nok ikke ham. Her får han straff, så han vet hva vi forventer og hva vi slår ned på. 

Men det er hjemme. Hva med å ta samtalen om hvordan man også skal oppføre seg andre steder, som fks på skolen? Ikke bare ta for gitt at ens egne barn er som de er overalt de ferdes. For de blir både påvirket og krevd av fra andre, så det er jo en samtale det er lurt å ha før det eventuelt skjer noe. Være bedre føre var med andre ord. 

Anonymkode: ce6d6...3e0

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Her skyves ansvaret på hverandre. Det er foreldrenes feil! Nei, det er skolen som ikke tar tak! Sånn blir iallefall ingenting løst.

En bruker skriver i tråden at hun ble trakkasert av elever på vei forbi skolen. Og så skriver hun "og læreren som sto der, gjorde ingenting!" Hun så det altså som lærerens oppgave å gjøre noe med at hun ble slengt stygge ord etter. Hva med å ta ansvar selv? Så det var et godt eksempel på hvordan ansvaret blir dyttet på andre. 

Det er iallefall mye uvilje fra foreldre å gjøre noe av det lærere foreslår. De har ikke tid, de ser ikke poenget og de syns det er ubehagelig. Da lurer jeg på om læreren også har et ansvar for å fortelle målet og hensikten med å gjøre ting. Det er tydeligvis ikke opplagt fra foreldrenes ståsted. 

Det er heller ikke alt vi sier og gjør som er problemet. Det vi ikke sier og gjør kan ha minst like stor betydning. Holdning og moral/umoral skinner like godt igjennom når vi ikke gir uttrykk for noe. 

 

Anonymkode: ce6d6...3e0

Hva mener du en tilfeldig forbipasserende som blir slengt dritt til fra en gjeng 11-åringer bør gjøre når foreldre eller lærer er til stede?  Banke dem opp, holde dem fast til ansvarlig person tar over? Skjelle dem ut? Politianmelde dem?

Anonymkode: 7d175...dfa

Sommerkroppen 2029 skrev (2 timer siden):

Hvilket verktøy føler du at du mangler for å oppdra barnet ditt til å kunne oppføre seg greit? 

De samme som den læreren her i tråden påstår seg å mangle?

Anonymkode: 38b45...d13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...