Gå til innhold

Hjelpes så mange frekke elever på barneskole.

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å jobbe på barneskole og jeg må si jeg er rystet over hvor frekke mange er. Femte, sjette og syvende er frekke, svarer igjen, banner, lyger og er usmakelige. Selvfølgelig ikke alle, men mange mange flere enn man skulle tro. Hva i alle dager? Hvis dette er trenden er jeg skremt. Hva foregår hjemme i disse hjemmene? Null grenser?  

Anonymkode: 8c5d3...64f

Fortsetter under...

Bannekultur er noe de plukker opp på skolen og andre arenaer med jevnaldrende og litt eldre. De banner for å tøffe seg for hverandre, og så venner de seg på å bruke det språket.

Jeg kjenner få voksne som går rundt og banner så mye som barn gjør, i tillegg til at voksne gjerne er ekstra forsiktig rundt barn.

Hvorfor er det egentlig at skoleansatte alltid skuler på foreldrene hver gang det skjer uakseptabel adferd på skolen, heller enn å se på skolekulturen og gruppedynamikken mellom barna?🤔

Anonymkode: 42c1d...b7c

Annonse

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Bannekultur er noe de plukker opp på skolen og andre arenaer med jevnaldrende og litt eldre. De banner for å tøffe seg for hverandre, og så venner de seg på å bruke det språket.

Jeg kjenner få voksne som går rundt og banner så mye som barn gjør, i tillegg til at voksne gjerne er ekstra forsiktig rundt barn.

Hvorfor er det egentlig at skoleansatte alltid skuler på foreldrene hver gang det skjer uakseptabel adferd på skolen, heller enn å se på skolekulturen og gruppedynamikken mellom barna?🤔

Det er akkurat dette som er problemet, at folk mener det er skolens ansvar hvordan unger oppfører seg. 
Unger på småtrinnet er helt hinsides ufine og frekke i dag, sammenlignet med for 20 år siden. 
Lærere har jo ikke lengre lov å kjefte hvis unger oppfører seg som bavianer. Alt må sies på den pedagogisk riktige måten, ellers kan barn bli krenket må vite, og det kommer rasende telefoner fra foreldre. 
nei, dagens pedagogikk er feilslått, og gir ingen rom for struktur og respekt. 

Anonymkode: f1a84...a5d

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er akkurat dette som er problemet, at folk mener det er skolens ansvar hvordan unger oppfører seg. 
Unger på småtrinnet er helt hinsides ufine og frekke i dag, sammenlignet med for 20 år siden. 
Lærere har jo ikke lengre lov å kjefte hvis unger oppfører seg som bavianer. Alt må sies på den pedagogisk riktige måten, ellers kan barn bli krenket må vite, og det kommer rasende telefoner fra foreldre. 

Det er egentlig bare en eneste regel som gjelder og det er å se på barn som likeverdige individer som voksne. Du skal aldri behandle et barn med mindre omtanke og respekt enn hva du ville gjort mot en voksen. Oftest må du faktisk ha mer omtanke for barn siden de av naturlige årsaker ikke kan vurdere på samme nivå som voksne. 

Det er ikke vanskeligere enn det. 

Anonymkode: ce6d6...3e0

Ingen som har respekt lengre. Er ikke noe med å ha respekt for voksne lengre. Ser det i barnehagen også. Barna skal bestemme og når de ikke får det kommer både det ene og det andre

Anonymkode: d09b7...e08

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er egentlig bare en eneste regel som gjelder og det er å se på barn som likeverdige individer som voksne. Du skal aldri behandle et barn med mindre omtanke og respekt enn hva du ville gjort mot en voksen. Oftest må du faktisk ha mer omtanke for barn siden de av naturlige årsaker ikke kan vurdere på samme nivå som voksne. 

Det er ikke vanskeligere enn det. 

Man kan jo ikke behandle et barn på lik linje som en voksen. De er under opplæring. De må rettledes i hva som er greit og ikke, hva man kan tillate seg å si og gjøre og ikke. 

Anonymkode: 7dd77...986

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kan du komme med noen eksempler på løgn, svar tilbake og hvordan de er usmakelige? Jeg er usikker på hva du oppfatter som dette. 

«Hvorfor er du så jævlig feit - er du lesbisk eller»

«Hvem faen tror du at du er - hold kjeften på deg»

«Satan du er støgg»

HI

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

«Satan du er støgg»

HI

Åh fy fader - jeg hadde gått bananas! Er derfor jeg ikke jobber i skolen 😄 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Man kan jo ikke behandle et barn på lik linje som en voksen. De er under opplæring. De må rettledes i hva som er greit og ikke, hva man kan tillate seg å si og gjøre og ikke. 

Anonymkode: 7dd77...986

Jeg skrev heller ikke at du skulle behandle dem som voksne! Selvfølgelig skal vi ikke det!

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

«Satan du er støgg»

HI

Er det vanlige barn som sier slike ting?? Og vær ærlig, hvor mange handler dette om? 

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Det handler ikke om å gjøre skolen ansvarlig for oppførselen, men derimot om å gjøre den bevisst på mekanismene som forårsaker adferden. Å skylde på at barna mangler oppdragelse hjemmefra blir for enkelt. Men absolutt det mest behagelige for de skoleansatte. 

Skal man få bukt med stygt språk og dårlig adferd må skole og foreldre jobbe sammen med å endre kulturen mellom barna, og mellom barna og de voksne. 

Og det er bare tull og tøv at skolen ikke har virkemidler de kan bruke. Men man må da kunne sette seg i respekt uten å bruke vold (spanskrør) eller fornedrelser (skammekrok/utfrysing). Er det virkelig så vanskelig å forholde seg til at straffeloven gjelder for  skoleansatte også i skoletiden?

Med erfaring som fotballtrener, så kan jeg glatt si meg enig med deg. Det blir bare fler og fler av dem. Og de som ikke er sånn får skoledagen og treningene sine ødelagt av disse. De krever enormt mye av de voksne. Og foreldrene er ofte ikke særlig interessert i å gjøre noe.

Anonymkode: e0bcc...514

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det handler ikke om å gjøre skolen ansvarlig for oppførselen, men derimot om å gjøre den bevisst på mekanismene som forårsaker adferden. Å skylde på at barna mangler oppdragelse hjemmefra blir for enkelt. Men absolutt det mest behagelige for de skoleansatte. 

Skal man få bukt med stygt språk og dårlig adferd må skole og foreldre jobbe sammen med å endre kulturen mellom barna, og mellom barna og de voksne. 

Og det er bare tull og tøv at skolen ikke har virkemidler de kan bruke. Men man må da kunne sette seg i respekt uten å bruke vold (spanskrør) eller fornedrelser (skammekrok/utfrysing). Er det virkelig så vanskelig å forholde seg til at straffeloven gjelder for  skoleansatte også i skoletiden?

Hvorfor skriver du at man må kunne sette seg i respekt? Hvis et barn sier til deg at du er feit og om du er lesbisk, at du er støgg osv. Hvordan setter den voksne seg i respekt da? 

Jeg tror deg.jeg har for eksempel fått tilrop som "Jævla bondehore. Du er så støgg at jeg må spy." Når jeg har passert skolen. Læreren sto rett ved siden uten å lee et øyelokk, så de er nok vant til relativt gråvær språkbruk. 

Anonymkode: 7d175...dfa

Jeg tror deg.jeg har for eksempel fått tilrop som "Jævla bondehore. Du er så støgg at jeg må spy." Når jeg har passert skolen. Læreren sto rett ved siden uten å lee et øyelokk, så de er nok vant til relativt gråvær språkbruk. 

Hva gjorde du da? Som faktisk ble trakkasert. 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Er det vanlige barn som sier slike ting?? Og vær ærlig, hvor mange handler dette om? 

Faktisk flere enn du tror. Fordelt på 6 og 7 trinn er det ca 1/3 av klassen som er sånn. Ba dem gjøre en oppgave, gikk for å hente noen bøker, kom tilbake og halve klassen drev å tegna kjønnsorganer på tavlen, en viste ræven og de andre lo. Helt sjokkert. 
HI

Faktisk flere enn du tror. Fordelt på 6 og 7 trinn er det ca 1/3 av klassen som er sånn. Ba dem gjøre en oppgave, gikk for å hente noen bøker, kom tilbake og halve klassen drev å tegna kjønnsorganer på tavlen, en viste ræven og de andre lo. Helt sjokkert. 
HI

Hva gjorde du? 

Hva gjorde du da? Som faktisk ble trakkasert. 

Et par ganger har jeg tatt det opp med lærer, men de gjør ikke noe når elevene stopper. En gang har jeg ratt det videre til rektor, men da var det grove rasistiske tilrop mot en venn av meg. Om det skjedde noe mer fikk i hvertfall ikke jeg vite det.

Hva gjorde du? 

Voldsomt så intens du var da. Man må kunne påpeke hvor frekke barneskoleelever er uten at du skal avhøre avsenderen av påstanden.

Anonymkode: 6ef00...d44

Et par ganger har jeg tatt det opp med lærer, men de gjør ikke noe når elevene stopper. En gang har jeg ratt det videre til rektor, men da var det grove rasistiske tilrop mot en venn av meg. Om det skjedde noe mer fikk i hvertfall ikke jeg vite det.

Ok. Jeg vet ikke helt, men syns jo eksemplene i tråden når det gjelder verbale angrep er ganske sjokkerende. Det er kanskje vanskelig å vite hva man skal gjøre, eller det jeg tenker er sikkert prøvd eller blir feil . Jeg må si at heldigvis er jeg ikke i en situasjon hvor jeg må høre på sånt. 

Dette er et kjent problem og det bunner i den måten dagens foreldre er lært opp i hvordan de skal oppdra sine barn. Dette er og blir en jobb for hjemmet, men de aller fleste foreldre mener at dette er skolen sitt problem. 

Hadde mine unger oppført seg slik at jeg vært rasende, mine barn skal vite hvordan de oppfører seg, være høflige og vise respekt for lærerne eller andre voksne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...