Gå til innhold

En stor fordel med et forum hvor nesten ingen bruker Nick!

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er uenig. Jeg savner at flere bruker nick, jeg tror det fører til en slags etterrettelighet. Man er jo fortsatt anonym, men såpass lite anonym at man i mindre grad slenger dritt. Det er jo f.eks. mye enklere å kjenne igjen en trollete bruker om man bruker nick. 

Tidligere i tråden skrev noen at:
Da er det håpløst å bare forholde seg til det de skriver i akkurat den ene tråden. Man kan ikke både ga en egen identitet og begynne på nytt i hver tråd.

Og det er vel nøyaktig det motsatte av det jeg synes. Det er ingen grunn til å skulle skape seg en ny identitet hver gang man oppretter en ny tråd, tenker jeg - hvorfor skal man det, med mindre formålet er å være et troll? Jeg har allerede en identitet, og ser ingen grunn til å finne på nye.

Anonymkode: af5bb...257

Problemet er at reglene og  modereringen gjør at  vi bare kan forholde oss til det en person med kick skriver  i den aktuelle tråden. Hvis et nick i en tråd forteller om sin 10. ferietur med fly  det året og i en  annen tråd legger ut om hvordan alle må lære ungene sine å gå til trening,, for miljøets skyld, kan ikke uttalelsene fra den første tråden nevnes i den andre.

Anonymkode: 69e30...57a

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er at reglene og  modereringen gjør at  vi bare kan forholde oss til det en person med kick skriver  i den aktuelle tråden. Hvis et nick i en tråd forteller om sin 10. ferietur med fly  det året og i en  annen tråd legger ut om hvordan alle må lære ungene sine å gå til trening,, for miljøets skyld, kan ikke uttalelsene fra den første tråden nevnes i den andre.

Det ville jo blitt avsporing. Enten så er diskusjonen hvor mange ferier man har tatt det året eller er diskusjonen miljø/trening. Hvorfor skal man måtte svare på spørsmål rundt noe ikke tråden handler om? For å holde seg til tema er jo dette en flott regel. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Altså, det er vel ikke noe forbud mot å nevne det? Om du sikter til det jeg tror du sikter til får jeg vel si at akkurat den argumentasjonen ikke legges frem riktig så ryddig som du skriver her. Den fremstår mer som mobbing. Og det har jeg full forståelse for at ikke er lov.

Anonymkode: af5bb...257

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

For min del så hadde det vært flott hvis alle måtte brukt Nick. Folk oppfører seg bedre når de skriver enn uten mange ganger. Det blir ekstra synlig når man i tråder skriver både med og uten. ( ved en feiltagelse glemt anonymknapp vil jeg tro) . Terskelen til å slenge drit er lavere uten.

Hvorfor oppfører man seg bedre når man glemmer nick og hvordan vet du at folk skriver både med og uten?

Men er det ikke mye mer sannsynlig at folk lager slike selvmotsigende innlegg hvis de ikke skriver med nick? Da vet jo ingen om det? 

Mange som skriver anonymt snakker som om de er verdensmestre i absolutt alt. Sånt blir det mindre av når folk skriver med nick.

Anonymkode: 58498...0ed

Hvorfor oppfører man seg bedre når man glemmer nick og hvordan vet du at folk skriver både med og uten?

Etter gjentatte tråder hvor det har skjedd og som har ført til regelendring hvor det nå kun er lov å skrive med eller uten Nick i den enkelte tråden.

Annonse

Men er det ikke mye mer sannsynlig at folk lager slike selvmotsigende innlegg hvis de ikke skriver med nick? Da vet jo ingen om det? 

Mange som skriver anonymt snakker som om de er verdensmestre i absolutt alt. Sånt blir det mindre av når folk skriver med nick.

Jo, det er mer sannsynlig og jeg har ikke noe imot at folk fronter ulike ting, men når man velger å bruke nick må man stå for det nicket skriver, yansett tråd, akkurat som anonyme må stå for hva de skriver med den koden i en tråd. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Etter gjentatte tråder hvor det har skjedd og som har ført til regelendring hvor det nå kun er lov å skrive med eller uten Nick i den enkelte tråden.

Hvis du ikke er moderator ser du det jo  ikke og hvis noen  bruker nick fordi de glemte å huke av fir anonym påvirker jo ikke det hva de faktisk skriver.

Hvis du ikke er moderator ser du det jo  ikke og hvis noen  bruker nick fordi de glemte å huke av fir anonym påvirker jo ikke det hva de faktisk skriver.

Er ikke moderator , men har sett det skje flere ganger. Det som skjer er at man oppfører seg dritt uten Nick og er mer tolerant med Nick i samme tråd. Og det kommer frem at man også diskuterer med seg selv for å lage drama. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (23 minutter siden):

Er ikke moderator , men har sett det skje flere ganger. Det som skjer er at man oppfører seg dritt uten Nick og er mer tolerant med Nick i samme tråd. Og det kommer frem at man også diskuterer med seg selv for å lage drama. 

Da er det ikke de tilfellene der noen glemmer nick du snakker om.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Da er det ikke de tilfellene der noen glemmer nick du snakker om.

Det viser at man har lettere å oppføre seg med Nick enn uten mange ganger. Terskelen er lavere for å slenge dritt hvis ingen vet hvem som slenger dritten. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (33 minutter siden):

Det viser at man har lettere å oppføre seg med Nick enn uten mange ganger. Terskelen er lavere for å slenge dritt hvis ingen vet hvem som slenger dritten. 

Ja, det er den nok, men det er ikke så farlig hvis folk bare er anonyme.  De er det umulig å gjøre "dritten" særlig personlig. Et problem med å måtte skrive med nick er at det begrenser hva man kan skrive og dermed meningsutveksling. Det er veldig bea med noen forum som kan få frem folks virkelige meninger. Til vanlig er de sosiale normene for hva man kan si og mene veldig trange. Hvis folk må begrense seg for å unngå represalier av forskjellig art blir forumet et ekkokammer som bare forsterker dagens normer, uten at noen tør å utfordre dem. Det er veldig uheldig.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det er den nok, men det er ikke så farlig hvis folk bare er anonyme.  De er det umulig å gjøre "dritten" særlig personlig. Et problem med å måtte skrive med nick er at det begrenser hva man kan skrive og dermed meningsutveksling. Det er veldig bea med noen forum som kan få frem folks virkelige meninger. Til vanlig er de sosiale normene for hva man kan si og mene veldig trange. Hvis folk må begrense seg for å unngå represalier av forskjellig art blir forumet et ekkokammer som bare forsterker dagens normer, uten at noen tør å utfordre dem. Det er veldig uheldig.

"Dritten" kan gjøres temmelig personlig i en tråd der noen ber om råd for et eller annet problem. 

Jeg er enig i at det bør være mulig å skrive anonymt (for å unngå å avsløre personlig informasjon eller be om råd for pinlige problemer), men det er en uting at folk skriver anonymt for spy ut edder og galle uten at det gir konsekvenser.

Det er noen her som jakter på nickbrukere og gjør alt de kan for å ta dem i noe. Det gjør det utrivelig å være her, men det er jo ikke nickbrukerne sin feil.

Annonse

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

"Dritten" kan gjøres temmelig personlig i en tråd der noen ber om råd for et eller annet problem. 

Jeg er enig i at det bør være mulig å skrive anonymt (for å unngå å avsløre personlig informasjon eller be om råd for pinlige problemer), men det er en uting at folk skriver anonymt for spy ut edder og galle uten at det gir konsekvenser.

Det er noen her som jakter på nickbrukere og gjør alt de kan for å ta dem i noe. Det gjør det utrivelig å være her, men det er jo ikke nickbrukerne sin feil.

Jeg synes heller ikke man skal spre ut eder og galle for å skade noen, men jeg synes det er bra om folk får tydelige tilbakemeldinger om at ting de skriver ikke ercgreit. Å kalle noen miljøsvin hvis de skriver at de gjør ting som forurenser mye, eller å be noen stoppe med kverulering synes jeg for eksempel er bra.

*Miss Marple* skrev (5 timer siden):

Så dere tør ikke stå for meiningen deres? Redselen for hva andre syns har virkelig gått for langt om man er redd for å vise nick til noen man er enig med! 

Det er tvert imot. Det er meningene mine som skal telle og ikke imaget jeg har. Det jeg mener er viktigere enn hvem jeg ønsker å fremstå som. 

Anonymkode: fe2c8...daa

mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (3 timer siden):

Du kan velge å skrive under anonym når som helst, og da kan du jo skrive dritt akkurat når det passer deg hvis du føler for det. Under Nick vil du jo fremstå som noe annet. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du kan velge å skrive under anonym når som helst, og da kan du jo skrive dritt akkurat når det passer deg hvis du føler for det. Under Nick vil du jo fremstå som noe annet. 

Poenget er at et forum uten dritt er mye hyggeligere 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes heller ikke man skal spre ut eder og galle for å skade noen, men jeg synes det er bra om folk får tydelige tilbakemeldinger om at ting de skriver ikke ercgreit. Å kalle noen miljøsvin hvis de skriver at de gjør ting som forurenser mye, eller å be noen stoppe med kverulering synes jeg for eksempel er bra.

Å kalle noen miljøsvin er ikke den beste måten å få fram poenget på, og når det kommer fra en anonym er det enda mindre overbevisende. Denne anonyme kan jo godt være en som spiser kjøtt hver dag og bor i et stort hus med gulvvarme en times bilkjøring fra jobben, ikke sant? Og som flyr på ferie selv? En som bare kaller andre miljøsvin fordi hun ikke liker folk som skriver med nick for eksempel?

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Jeg lurer på hvorfor ingen kan si hvorfor de syns at det er viktig med nick? Kanskje jeg ville sett et perspektiv jeg ikke har sett det fra enda. Det må jo være mye lurere å forklare meg hvorfor dere vil ha bruk av Nick istedenfor å angripe det jeg skriver?  Hvis dere forklarte hvorfor jeg tar feil så ville det jo ikke blitt noen diskusjon. 

Jeg kan jo kun svare for meg selv, men jeg bruker nick fordi jeg står for det jeg skriver, jeg står for det jeg mener og jeg er ikke redd for at andre er uenige med mine meninger. 

Akkurat som i det vanlige liv er jeg fullt innforstått med at mennesker har ulike meninger om mye. Jeg kan være helt enig med en person om et tema og helt uenig i et annet tema uten at det oppstår konflikter og uenigheter av den grunn. Det handler om aksept for andres meninger. Jeg skiller sak og person både bak et tastatur og ansikt til ansikt. 

Jeg opplever ikke noe makt eller kontrollfølelse ved å skrive med nick, men jeg opplever ofte en litt høfligere tone i diskusjonene enn der alt skrives anonymt.

Selvom jeg ikke vet hvem som skjuler seg bak nick ei heller husker hva ulike nick skriver i ulike tråder observerer jeg mindre personangrep og trolling i tråder med nick enn i tråder med bare anonym.

mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke at så mange er uenige i akkurat det. Men det har absolutt ingenting med bruk eller ikke bruk av Nick å gjøre. Jeg tok opp ulempene ved bruk av nick og ikke ukulturen som er på alle forum med å slenge dritt da de som gjør det like godt gjør det både med og uten. Jeg ser derimot ingen ulemper ved at ingen bruker Nick. 

mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (3 timer siden):

Det er kanskje "koselig", men det er veldig lite givende. Vi trenger uenighet og det er bra å få vite hva andre faktisk mener.  Hvem gidde å henge på et sted der det ikke er lov å si meni gen sin og man ikke kan stole på at tilbakemeldingene er i nærheten av sannferdig.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er kanskje "koselig", men det er veldig lite givende. Vi trenger uenighet og det er bra å få vite hva andre faktisk mener.  Hvem gidde å henge på et sted der det ikke er lov å si meni gen sin og man ikke kan stole på at tilbakemeldingene er i nærheten av sannferdig.

På nettet kan du aldri vite hvem som snakker sant. Man kan være akkurat hvem man vil, med de erfaringene og opplevelsene man ønsker. Derfor må man svare på det en annen skriver og forholde seg til det. Det er den infoen som er tilgjengelig. Man kan selvsagt også si sin mening uten å bryte en eneste regel og uten å være ufin. 

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor insisterer du på at man ikke kan si meningen sin og være ærlig når man skriver med nick? 

mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (14 minutter siden):

På nettet kan du aldri vite hvem som snakker sant. Man kan være akkurat hvem man vil, med de erfaringene og opplevelsene man ønsker. Derfor må man svare på det en annen skriver og forholde seg til det. Det er den infoen som er tilgjengelig. Man kan selvsagt også si sin mening uten å bryte en eneste regel og uten å være ufin. 

Nå svarer du på ting som legger opp til avsporinger. Du har ikke svart på det som er argumenter for og mot nick. Det er jo det tråden handler om. Gi to gode grunner til at folk bruker nick, og to go grunner til at man skriver uten? Jeg svarte at argumentet ditt om at man ikke slenger dritt ikke holder, da man gjør det like godt ved å vanligvis bruke nick.

Jeg oppfatter at du vil tåkelegge det innlegget mitt handler om og heller skape engasjement med avsporing. 

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Jeg tror ikke at så mange er uenige i akkurat det. Men det har absolutt ingenting med bruk eller ikke bruk av Nick å gjøre. Jeg tok opp ulempene ved bruk av nick og ikke ukulturen som er på alle forum med å slenge dritt da de som gjør det like godt gjør det både med og uten. Jeg ser derimot ingen ulemper ved at ingen bruker Nick. 

Det blir absolutt mer drittslenging når folk ikke bruker nick. Det er synd, men en del bruker mulighetene anonymiteten gir til å være ekle mot andre uten å risikere konsekvenser av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...