Gå til innhold

Bare jeg som får følelsen av smisk fra Ukrainas president?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Jeg kan forstå hva du mener Ts , for jeg syns også at det er rart med denne stående applausen og denne åpenbare goodwiillen som kan forveksles nettopp med smisk. Det blir veldig følelsesladet og med anstrøk av en slags underholdning oppe i dette. 

Jeg er helt for at Ukraina fåt hjelp på de områdene de mener er viktige og som andre land ( NATO )  vurderer som riktige. Men krig nær oss på 2020-tallet får et litt rart preg med den siden jeg beskriver først. Det er ikke så merkelig om vi er noen som reagerer på det, men avgjørelsene støtter jeg. 

Anonymkode: cc269...985

Uten den oppmerksomheten og engasjementet som Zelensky greier å opprettholde for det grusomme Putin har satt i gang i Ukraina, så ville Ukraina i dag mest trolig vært en del av Russland.

Krig i 2023 er ikke mindre grusom enn tidligere. Putins styrker går bevisst etter sivilbefolkningen for å skape mest mulig lidelse i håp om å demoralisere folket, få dem til å miste håpet, få dem til å overgi seg. Måten russiske styrker går etter sivilbefolkningen er brudd på internasjonale lover, og det er grusomt.

Takk og pris for at Ukraina har en som Zelensky som fremdeles, et år - om åtte dager - etter at de ble angrepet og invadert av russiske styrker - er så dyktig at han fremdeles greier å holde oppmerksomheten til verden og ledere i land som er i stand til å hjelpe Ukraina.

Uten den oppmerksomheten så ville det vært enklere å ignorere det som skjer i Ukraina - og det er jo det en del gjerne vil, for det er jo så ubehagelig å måtte forholde seg til krig, og enda mer ubehagelig å måtte forholde seg til krig i Europa.

Lettere da å kalle en statsleder som kjemper en desperat kamp for å skaffe sitt land hjelp for en som smisker...

Da kan man jo bare late som at Putin egentlig ikke er så ille og farlig som han faktisk er, så blir det enda enklere å glemme den grusomme krigen, så kan man heller sveipe litt mer rundt på overfladiske sosiale medier og hylle litt glansede influencere.

Anonymkode: dd8ef...9ef

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Uten den oppmerksomheten og engasjementet som Zelensky greier å opprettholde for det grusomme Putin har satt i gang i Ukraina, så ville Ukraina i dag mest trolig vært en del av Russland.

Krig i 2023 er ikke mindre grusom enn tidligere. Putins styrker går bevisst etter sivilbefolkningen for å skape mest mulig lidelse i håp om å demoralisere folket, få dem til å miste håpet, få dem til å overgi seg. Måten russiske styrker går etter sivilbefolkningen er brudd på internasjonale lover, og det er grusomt.

Takk og pris for at Ukraina har en som Zelensky som fremdeles, et år - om åtte dager - etter at de ble angrepet og invadert av russiske styrker - er så dyktig at han fremdeles greier å holde oppmerksomheten til verden og ledere i land som er i stand til å hjelpe Ukraina.

Uten den oppmerksomheten så ville det vært enklere å ignorere det som skjer i Ukraina - og det er jo det en del gjerne vil, for det er jo så ubehagelig å måtte forholde seg til krig, og enda mer ubehagelig å måtte forholde seg til krig i Europa.

Lettere da å kalle en statsleder som kjemper en desperat kamp for å skaffe sitt land hjelp for en som smisker...

Da kan man jo bare late som at Putin egentlig ikke er så ille og farlig som han faktisk er, så blir det enda enklere å glemme den grusomme krigen, så kan man heller sveipe litt mer rundt på overfladiske sosiale medier og hylle litt glansede influencere.

Jeg tror ikke at du leste det siste avsnittet mitt. 

De krigene som har vært tidligere har ikke blitt formidlet på denne måten med det vi kan oppfatte som litt showpreg. At vi er noen som reagerer på det betyr altså ikke at jeg er mot å hjelpe Ukraina. Ellers er dette et veldig stort tema som trenger en god del kunnskap og innsikt å forstå. Det har ihvertfall ikke jeg! Alt jeg forholder meg til er norsk media og noen ganger utenlandske. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke kan si hva jeg mener.

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Jeg tror ikke at du leste det siste avsnittet mitt. 

De krigene som har vært tidligere har ikke blitt formidlet på denne måten med det vi kan oppfatte som litt showpreg. At vi er noen som reagerer på det betyr altså ikke at jeg er mot å hjelpe Ukraina. Ellers er dette et veldig stort tema som trenger en god del kunnskap og innsikt å forstå. Det har ihvertfall ikke jeg! Alt jeg forholder meg til er norsk media og noen ganger utenlandske. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke kan si hva jeg mener.

Akkurat! Showpreget var riktig ord. Det er stor ståhei med velkomsttaler, «dere er verdens beste land,» stående applaus og store ord. 
Selvsagt skal vi hjelpe, men fokuset MÅ være på å få avsluttet galskapen heller enn å skryte av hvor mange stridsvogner man sender.

Anonymkode: 5d43a...220

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Akkurat! Showpreget var riktig ord. Det er stor ståhei med velkomsttaler, «dere er verdens beste land,» stående applaus og store ord. 
Selvsagt skal vi hjelpe, men fokuset MÅ være på å få avsluttet galskapen heller enn å skryte av hvor mange stridsvogner man sender.

Og det tror du ikke det er fokus på? Du tror de vil holde krigen i gang for å showe? Du virker utrolig lite opplyst. Det å signalisere at det sendes stridsvogner og at Ukraina støttes er jo viktig for å vise Putin at Ukraina ikke er alene. De har mange land i ryggen, og er vanskelig å vinne over. Forhåpentligvis kan det kunne føre til at Putin, eller russerne endrer strategi. De har ikke utømmelige ressurser de heller, og folk der og kan gå lei av å bli utnyttet. Og uten å ha med folket vil det stoppe for ham, til tross for massiv maktbruk. 

Anonymkode: ccb6e...de8

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det jeg mener er at jeg syns det er ekkelt av Norge å ta imot smiskingen med åpne armer, som ‘vi er så fantastisk gode og snille i Norge, jaja, vi vet, takk takk.’ 👏👏👏

Det hjelper ikke noen i Ukraina at Norge og andre land sender små drypp med våpen. Det forlenger smerten, lidelsen og alt det grusomme som foregår. Hvor lenge skal man holde på sånn? Vi bidrar til en langvarig stillingskrig. Man må få Putin i dialog, all historie viser at denne taktikken aldri kan fungere.

Du er et lite samfunnsorientert menneske. Tror du virkelig det er bare sånn du beskriver?

Selvfølgelig tar vi og hjelper Ukraina!

Anonymkode: 59fbb...24c

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nei, det hjelper ikke. Det holder bare krigen i gang. Tror du ikke Russland har mer? 
Hvorfor skal jeg holde meningene for meg selv? Har vi ikke takhøyde nok i Norge til å stille spørsmål? 

Hvis alternativet er at Ukraina må overgi seg så skal selvfølgelig krigen holdes i gang til Ukraina vinner. Det finnes ingen andre alternativer, og vi og mange andre landskal støtte Ukraina sp lenge de trenger det.

Anonymkode: 1a2dc...3a6

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Tror du virkelig at verdens ledere ikke har fokus på hvordan avslutte Putins galskap som han lar utfolde seg i Ukraina?

Jeg spør deg igjen:

Og du, ang. "dialog med Putin" - hvordan tenker du den skal foregå? Slik dialog er i praksis kjøpslåing. Hvor mye av sitt land og sin selvstendighet mener du Ukraina bør gi fra seg til Putin? Tror du seriøst at Putin er villig til å gi fra seg Krim og andre områder de har annektert og/eller okkupert?

Helt konkret - hvordan mener du denne "dialogen" eller kjøpslåingen skal foregå? Hvem skal gi hva til hvem?

Du har helt tydelig mange tanker og meninger rundt dette du vil dele, så antar du må ha gjort deg opp meninger rundt dette også?

Helt konkret - hva forestiller du deg Ukraina skal gi fra seg for at Putins styrker skal slutte å ødelegge landet deres? Og hva mener du Putin fortjener å få for det han har gjort mot ukrainere og Ukraina? Og hvorfor i all verden tror du at en slik ev. avtale vil stoppe Putin fra å fortsette å stjele land, når du ser hva han hver dag gjør i Georgia?

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Er du så enkel at du ikke skjønner at det jobbes utrettelig på høgt nivå for å få satt en stopper for krigen? Beklager altså, men jeg blir litt satt ut av slik kunnskapsløshet. 

Anonymkode: a55f6...8f6

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Er du så enkel at du ikke skjønner at det jobbes utrettelig på høgt nivå for å få satt en stopper for krigen? Beklager altså, men jeg blir litt satt ut av slik kunnskapsløshet. 

Anonymkode: a55f6...8f6

Some NATO member countries want the Russia-Ukraine war to prolong so Russia gets weaker, Foreign Minister Mevlüt Çavuşoğlu said on April 20, stressing that rival states must not see Ukraine as an arena of competition.

“After the talks in Istanbul, we did not think that the war would take this long. There are those who want this war to continue,” the minister told broadcaster CNN Türk.
https://www.hurriyetdailynews.com/nato-allies-want-longer-ukraine-war-to-weaken-moscow-turkey-173158

Anonymkode: 807d8...938

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Hvis alternativet er at Ukraina må overgi seg så skal selvfølgelig krigen holdes i gang til Ukraina vinner. Det finnes ingen andre alternativer, og vi og mange andre landskal støtte Ukraina sp lenge de trenger det.

Anonymkode: 1a2dc...3a6

Forsvarssjefen: Ukraina kommer ikke til å vinne krigen
https://www.nrk.no/nyheter/forsvarssjefen_-ukraina-kommer-ikke-til-a-vinne-krigen-1.16301305

General Milley: Russia-Ukraine war will end with negotiations
by The Kyiv Independent news desk
February 16, 2023 8:30 pm
https://kyivindependent.com/news-feed/general-milley-the-war-will-end-with-negotiations

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Forsvarssjefen: Ukraina kommer ikke til å vinne krigen
https://www.nrk.no/nyheter/forsvarssjefen_-ukraina-kommer-ikke-til-a-vinne-krigen-1.16301305

General Milley: Russia-Ukraine war will end with negotiations
by The Kyiv Independent news desk
February 16, 2023 8:30 pm
https://kyivindependent.com/news-feed/general-milley-the-war-will-end-with-negotiations

Men det betyr ikke at de kan overgi seg nå, og si la oss forhandle, de må holde det de kan siden de risikerer at en forhandlet løsning kun er mulig ved å oppgi store landområder.

Anonymkode: 2dbaa...5a5

Anonym bruker skrev (På 16.2.2023 den 18.06):

Fokuset er jo på å stoppe galskapen, det bare gjøres på en annen måte enn du synes det skulle blitt gjort på.

Anonymkode: 9d5ae...b7a

Jeg tror ikke Ukraina kunne hatt en bedre leder under denne tida, han bruker sine egenskaper som skuespiller bra, b.l.a ved å holde gode emosjonelle og inspirerende taler.

Anonymkode: 9d5ae...b7a

Annonse

HI; jeg vet ikke om du fulgte serien "Atlantic Crossing". Men det kunne virke som om kronprinsesse Märtha gjorde mer enn å bare smiske med president Roosevelt den gangen da det var vi som trengte våpen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...