Gå til innhold

Burde jeg fortelle mannen min at jeg har vært forelsket i en annen i et år?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Trengte ingen grunn annet enn at forholdet vårt hadde vært elendig, lenge. 

Anonymkode: 6af64...f69

Vårt er ikke elendig, bare fryktelig kjedelig og rutinepreget. Jeg føler ikke noe for han lenger. :,(

Anonymkode: 76df6...481

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Vårt er ikke elendig, bare fryktelig kjedelig og rutinepreget. Jeg føler ikke noe for han lenger. :,(

Men da kan det helt sikkert løses. Og si at du er forelsket i en annen kommer ikke til å hjelpe noen av dere. 

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Åh… enda en prinsesse som tror et langvarig, forpliktende forhold for alltid skal innebære sommerfugler i magen og heftig begjær…

Håper ikke dere har barn som kommer til å lide under dette?

Anonymkode: 78f87...981

Selvfølgelig ikke si noe, tenk så sårende, du hadde neppe synes det hadde vært noe særlig konstruktivt å få en sånn betroelse selv🤔

Anonymkode: 70a71...2be

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

For å få katta ut av sekken og ufarliggjøre det, mener jeg? Eller er det en dum ide som vil blåse alt opp i ansiktet og gjøre skilsmisseprosessen til et helvete?

Noen med erfaring?

Hold munn. Gjett om det blir et helvete. 

Anonymkode: 92b40...722

Annonse

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg vurderer å starte en, men på bakgrunn av andre ting enn forelskelsen.

Det blir for å lette mitt eget hjerte i så fall, og får å være ærlig med han. Ærlighet varer jo lengst, gjør det ikke?

Nei. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hva gjør DU for at du skal ha det bedre i forholdet? 

Han du er forelsket i.. Du er nok ikke forelsket i han, du er forelsket i forelskelsen. Du vil ha disse følelsene hos mannen din. Drar dere på date? Reise? Finner dere på noe? Det er mange hverdager.. Man må jobbe i et ekteskap, ikke gi opp fordi du kjeder deg altså. Gjett om du kommer til å angre hvis du går. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Åh… enda en prinsesse som tror et langvarig, forpliktende forhold for alltid skal innebære sommerfugler i magen og heftig begjær…

Håper ikke dere har barn som kommer til å lide under dette?

Anonymkode: 78f87...981

Haha, prinsesse er det siste jeg er. 
Vi har ingen sex lenger og har ikke hatt det på åresvis. Vi funker ikke sammen på det sexuelle. Vi har fått all mulig hjelp men det funker ikke uansett. 

Vel, ut fra svarene dine i denne tråden tenker jeg at du har fryktelig lyst til å fortelle ham det, helt uten at jeg skjønner hvorfor. Og bare for å ha sagt det, det er jo ingen her inne som kan stoppe deg. Mange har forsøkt å advare deg, og du burde stoppe litt opp og tenke gjennom disse advarslene før du faktisk sier noe. For alle de som har svart deg har gode poeng:

Mannen din kommer til å bli såret og sint, kanskje også hevngjerrig. Dette kan komme til å gjøre samarbeidet under og etter en skilsmisse fryktelig vanskelig, og samarbeide må dere hvis dere har barn. En vanskelig og konfliktfylt skilsmisse vil også gå hardt ut over barna.

Du skriver at du håper at dette skal ufarliggjøre ting, ta brodden av spenningen og mystikken. Hva skal det ufarliggjøre? Hvilken spenning og mystikk skal det liksom ta brodden av? Tenker du at han andre kommer til å bli mindre interessant for deg hvis/ når mannen din blir lei seg eller sint? 

Verden fungerer ikke slik. Det du kommer til å oppnå er å såre mannen din og gjøre en vanskelig situasjon verre for dere begge. 

Neida, jeg skal ikke si noe. Jeg har tatt advarslene deres. Poenget mitt var bare at i andre tråder jeg har lest om omtrent samme tema, har det blitt oppfordret til å være ærlig. Uærlighet i et ekteskap er visstnok døden for forholdet. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Neida, jeg skal ikke si noe. Jeg har tatt advarslene deres. Poenget mitt var bare at i andre tråder jeg har lest om omtrent samme tema, har det blitt oppfordret til å være ærlig. Uærlighet i et ekteskap er visstnok døden for forholdet. 

Igjen: hvilke tråder er det du sikter til?

Anonymkode: fa86a...27d

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Igjen: hvilke tråder er det du sikter til?

Jeg har googlet temaet, og da har det kommet opp gamle tråder både her inne og på kvinneguiden. 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har googlet temaet, og da har det kommet opp gamle tråder både her inne og på kvinneguiden. 

Men hva ønsker du å oppnå? Hva tenker du han får ut av å vite at du er forelsket i en annen?  Det bør jo være underordnet hva du finner på Google. Hva tenker du skal hjelpe han ved å si det?

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men hva ønsker du å oppnå? Hva tenker du han får ut av å vite at du er forelsket i en annen?  Det bør jo være underordnet hva du finner på Google. Hva tenker du skal hjelpe han ved å si det?

Det har jeg skrevet flere ganger i tråden, men okei, jeg kan utdype. Ved å eventuelt fortelle, kan man ta brodden av forelskelsen. Man fjerner det mystiske, det spennende. I tillegg kan en forelskelse i en annen gjøre at partner går i mørke og lurer på hva som er galt. Jeg vet at min mann leter etter svar om hvorfor jeg er fraværende og hyper om hverandre. Noe må jo være galt, men hva? Jeg merker på mannen min at han leter etter svar, han sover dårlig og han skjønner ikke noe av situasjonen. Jeg ville fortalt han for å gi han svar. 
Men jeg skal ikke gjøre det.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det har jeg skrevet flere ganger i tråden, men okei, jeg kan utdype. Ved å eventuelt fortelle, kan man ta brodden av forelskelsen. Man fjerner det mystiske, det spennende. I tillegg kan en forelskelse i en annen gjøre at partner går i mørke og lurer på hva som er galt. Jeg vet at min mann leter etter svar om hvorfor jeg er fraværende og hyper om hverandre. Noe må jo være galt, men hva? Jeg merker på mannen min at han leter etter svar, han sover dårlig og han skjønner ikke noe av situasjonen. Jeg ville fortalt han for å gi han svar. 

Men ved å da fortelle det, hva tror du det hjelper mannen din? Du må jo først finne ut om du ønsker å gå. Dersom det er målet kan du jo bare være ærlig og si du ikke får det til å fungere lenger og at kjærligheten du har for han ikke lenger er den kjærligheten du trenger. 
Du ender bare opp med å såre han om du sier det. Enten må du gå, eller droppe han andre. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Shit. Og dette lar du ham leve i? Det er jo slemt. Her har du to valg, og begge innebærer at du tar ansvar for deg selv. Det ene er å slutte å være fraværende/hyper og fokusere på det forholdet du har. Ja, det kan være krevende for deg, og ja, det er det kjedelige svaret når man er forelsket, men du er voksen og bør oppføre deg skikkelig. Eller du kan avslutte forholdet, og forklare fraværenheten din med at du sliter i den situasjonen du er. Da tar du ansvar for situasjonen, heller enn å pine ham fordi du løper rundt og er forelska.

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Shit. Og dette lar du ham leve i? Det er jo slemt. Her har du to valg, og begge innebærer at du tar ansvar for deg selv. Det ene er å slutte å være fraværende/hyper og fokusere på det forholdet du har. Ja, det kan være krevende for deg, og ja, det er det kjedelige svaret når man er forelsket, men du er voksen og bør oppføre deg skikkelig. Eller du kan avslutte forholdet, og forklare fraværenheten din med at du sliter i den situasjonen du er. Da tar du ansvar for situasjonen, heller enn å pine ham fordi du løper rundt og er forelska.

Jeg har prøvd lenge å slutte å tenke på han andre, men jeg kan ikke kontrollerer verken tanker eller følelser. Og nei, jeg kan ikke unngå han. I stedet har jeg lett etter følelsene mine for mannen, vi har datet og prøvd alle triks i boka, men følelsene er og blir vekk. Mannen min vil ikke bryte, han vil heller fortsette slik vi har det nå til evig tid. (Religion, skam, nabosladder.)

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Nei, for oss. For å ufarliggjøre det, ta brodden av spenningen og mystikken. Kanskje finne tilbake til noe mer enn det vi har hatt de siste årene som kun har vært preget av logistikk for familien. Jeg har mistet kjærestefølelsene for han. Han er som en bror for meg. 

Jeg synes logikken din er veldig spesiell. Du tenker at ved å si det høyt skal du ta bort spenningen og mystikken ved forelskelsen. Da blir det som skal ta det bort det at du ser mannen din såret, lei seg eller sint? Kanskje du håper at mannens følelser skal få opp følelsesnivået i forholdet? Også virker det som at du tenker at om mannen din får vite at du er forelsket i en annen så skal det gjør han sjalu og få han til å ville kjempe for forholdet? Jeg kan ikke se for meg at dette er et realistisk scenario. Både slik du har levd den siste tiden og dine planer nå tar veldig utgangspunkt i deg selv. Du skal (mis)bruke mannen for å se om dette endrer egne følelser. Du virker ikke som om du klarer å se situasjonen fra mannen din sin side. 

Her har du ført mannen din bak lyset en stund. Det skinner også så mye igjennom at han er blitt usikker og sover dårlig. Hadde dette vært meg og mannen min som forklarte at det var fordi han var forelsket i en annen og hadde dyrket denne forelskelsen så hadde ikke dette ført oss tettere sammen. Da hadde det ført til at jeg gikk. Men kanskje det også er det du ønsker? At du ved å fortelle mannen dette skal tippe det over slik at det er han som går og du slipper å ta initiativ?

Her må du finne ut hva du vil med forholdet til mannen din (helt uavhengig av andre forelskelser)? Ønsker du å fortsette dette? Gjør du det under gitt forutsetninger så drar dere i terapi sammen og prøver å få det til å fungere (om han også ønsker å fortsette selvsagt). Ønsker du ikke å fortsett avslutter du nå. Du fortsetter ikke å ha mannen din på gress til du finner noe bedre å reise videre til. Dette er en beslutning du må ta utifra hva du føler i det forholdet du er i nå. Avslutt før du starter noe nytt. I de aller fleste tilfeller er gresset på den andre siden kun grønnere fordi det er dette gresset som vannes, gjødsles og for alt stell. 

Anonymkode: 3e330...79e

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har prøvd lenge å slutte å tenke på han andre, men jeg kan ikke kontrollerer verken tanker eller følelser. Og nei, jeg kan ikke unngå han. I stedet har jeg lett etter følelsene mine for mannen, vi har datet og prøvd alle triks i boka, men følelsene er og blir vekk. Mannen min vil ikke bryte, han vil heller fortsette slik vi har det nå til evig tid. (Religion, skam, nabosladder.)

Jo, det kan du kontrollere. Du kan bestemme deg for at du vil fortsette der du er, og du kan akseptere at du har følelser for en annen, men samtidig trenger du ikke gi den tanken og forelskelsen næring ved å f.eks. dagdrømme om hvordan det hadde vært om det ble dere to, oppsøke steder hvor han er, saumfare sosiale medier etter bilder og ting han legger ut - sånne ting. Det er ikke lystebetont, for forelskelsen har gode vekstvilkår hos deg, men du kan faktisk bestemme deg for å lukke det kapitlet inne i deg.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Stakkars mann, du er jo bare slem, og nå vil du lette hjertet ditt kun for din egen del.

Anonymkode: 1a2f3...adc

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Stakkars mann, du er jo bare slem, og nå vil du lette hjertet ditt kun for din egen del.

Anonymkode: 1a2f3...adc

Nei. Si meg, er det ingen som leser hva jeg skriver? Jeg lurer på å fortelle han det for å la han slippe å gå i mørket, for å gi han en forklaring, samt for å kunne ta brodden av det mystiske og spennende ved en forelskelse. Det handler ikke egentlig om å lette mitt eget hjerte. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes logikken din er veldig spesiell. Du tenker at ved å si det høyt skal du ta bort spenningen og mystikken ved forelskelsen. Da blir det som skal ta det bort det at du ser mannen din såret, lei seg eller sint? Kanskje du håper at mannens følelser skal få opp følelsesnivået i forholdet? Også virker det som at du tenker at om mannen din får vite at du er forelsket i en annen så skal det gjør han sjalu og få han til å ville kjempe for forholdet? Jeg kan ikke se for meg at dette er et realistisk scenario. Både slik du har levd den siste tiden og dine planer nå tar veldig utgangspunkt i deg selv. Du skal (mis)bruke mannen for å se om dette endrer egne følelser. Du virker ikke som om du klarer å se situasjonen fra mannen din sin side. 

Her har du ført mannen din bak lyset en stund. Det skinner også så mye igjennom at han er blitt usikker og sover dårlig. Hadde dette vært meg og mannen min som forklarte at det var fordi han var forelsket i en annen og hadde dyrket denne forelskelsen så hadde ikke dette ført oss tettere sammen. Da hadde det ført til at jeg gikk. Men kanskje det også er det du ønsker? At du ved å fortelle mannen dette skal tippe det over slik at det er han som går og du slipper å ta initiativ?

Her må du finne ut hva du vil med forholdet til mannen din (helt uavhengig av andre forelskelser)? Ønsker du å fortsette dette? Gjør du det under gitt forutsetninger så drar dere i terapi sammen og prøver å få det til å fungere (om han også ønsker å fortsette selvsagt). Ønsker du ikke å fortsett avslutter du nå. Du fortsetter ikke å ha mannen din på gress til du finner noe bedre å reise videre til. Dette er en beslutning du må ta utifra hva du føler i det forholdet du er i nå. Avslutt før du starter noe nytt. I de aller fleste tilfeller er gresset på den andre siden kun grønnere fordi det er dette gresset som vannes, gjødsles og for alt stell. 

Anonymkode: 3e330...79e

Jeg er ganske sikker på at hvis vi ikke hadde hatt barn så hadde vi ikke lenger vært sammen. Det er en gjensidig følelse.

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Jeg lurer på om det å fortelle ham det kan bringe katta ut av sekken. Ufarliggjøre det på et vis. Gjøre han andre mindre spennende og interessant kanskje?

For en idiotisk grunn. 

Anonymkode: 584a3...0a4

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nei. Si meg, er det ingen som leser hva jeg skriver? Jeg lurer på å fortelle han det for å la han slippe å gå i mørket, for å gi han en forklaring, samt for å kunne ta brodden av det mystiske og spennende ved en forelskelse. Det handler ikke egentlig om å lette mitt eget hjerte. 

Ja men da må du velge han andre. Ikke si at du er forelska for at mannen din skal få en øyeåpner. Så lenge du har hangup på han andre så endrer ingenting seg 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...