Gå til innhold

Argh! HVORFOR trenger Skatteetaten en haug med dokumentasjon og erklæringer for at jeg skal få meldt flytting?

Anbefalte innlegg

Når jeg bodde alene kunne jeg flytte alt jeg ville, men nå, fordi jeg har barn med samboer, må jeg dokumetere med både leiekontrakt og erklæring på hvor ofte jeg skal besøke tidligere felles hjem. Det er både urimelig og tungvint. For ikke å snakke om ingen gode grunner til! 

Fortsetter under...

Nei, ikke godt å si. 

Når vi søkte oppholdstillatelse for min samboer måtte jeg sende inn skattemelding fra året før, tre lønnslipper og erklæring fra arbeidsgiver om at jeg var ansatt der og fikk lønn. Dette til tross for at UDI har tilgang til skatteregisteret. Hvorfor? Hvem vet.

Men viktigst: lykke til med flyttingen og håper livet blir bedre for deg!

Anonymkode: bc89a...186

Jeg tror det er så enkelt at hvis de ikke gjør det slik så spekulerer noen i å late som om de flytter fra hverandre, mens de egentlig fortsetter å bo sammen.

Det er som med fartsdumper - de er helt unødvendige, vi hadde ikke trengt en eneste en... hvis alle fulgte fartsgrensene. Men fordi for mange ikke gjør det, så tvinges frem nye virkemidler.

Dessuten, når man leverer en erklæring nå, HI, så blir man mer ansvarliggjort, hvis det skulle vise seg at man ikke egentlig har flyttet fra hverandre, men bor sammen fortsatt.

Pust med magen, senk skuldrene og bare aksepter at det er som det er.

Lykke til videre med nytt bosted :)

Anonymkode: 30e21...9f0

Måtte ikke dokumentere noe som helst da jeg og barnet flyttet fra samboer i fjor. Kanskje fordi han ikke har foreldreansvar? 

Anonymkode: 46734...577

Men hvorfor skulle det gjøre noe om vi ombestemte oss? Man blir vel skattlagt på samme måte uansett? Om en eller begge søker om økonomiske midler forstår jeg at de krever dokumentasjon, men bare for en adresseendring?

Takk for lykkeønskninger 🥰

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Måtte ikke dokumentere noe som helst da jeg og barnet flyttet fra samboer i fjor. Kanskje fordi han ikke har foreldreansvar? 

Anonymkode: 46734...577

Jeg flytter alene på papiret, men vi deler jo ansvaret for barna🤔

Annonse

Den perfekte mor, påan igjen skrev (2 timer siden):

Når jeg bodde alene kunne jeg flytte alt jeg ville, men nå, fordi jeg har barn med samboer, må jeg dokumetere med både leiekontrakt og erklæring på hvor ofte jeg skal besøke tidligere felles hjem. Det er både urimelig og tungvint. For ikke å snakke om ingen gode grunner til! 

Fordi du skal ansvarliggjøres. Hvem som helst kan si at de flytter fra hverandre. Det har vært den enkleste måten å tilegne seg ytelser man ikke har krav på. 

Anonymkode: 3302b...68a

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Fordi du skal ansvarliggjøres. Hvem som helst kan si at de flytter fra hverandre. Det har vært den enkleste måten å tilegne seg ytelser man ikke har krav på. 

Anonymkode: 3302b...68a

Jo, men nå ber jeg jo ikke om ytelser. At det kreves mer for å få økonomiske bidrag er fullt forståelig, men for å få lov til å flytte?

Ja det har blitt vanskeligere med åra. Var ikke noe problem for 12 år siden, men nå er det er byråkrati uten like 

Anonymkode: 21eb4...e2e

Føler med deg!

Jeg flyttet for snart 1 år siden, og har ikke fått endret adressen. Barna har fortsatt adresse hos han, siden han ble værende i huset vårt.

Jeg sendte inn leiekontrakt, seperasjonspapirer og alt det de spurte om, men fordi jeg er innom eksen noen ganger i mnd (totalt 2 timer ila. 30 dager), er jeg for ofte innom til at de kan si at familien er oppløst! Vi ønsker å ha en god tone mellom oss, for barnas skyld, men det gjør at jeg ikke kan melde flytting.

Jeg er ikke mentalt frisk nok til å gjøre noe med det nå, så jeg venter til vi kan skille oss, så kanskje det kan gjøre om saken! Jeg venter også på papirene som viser at han har tatt over min 50% av huset! 🤞

Anonymkode: 971a3...e4b

Nei, noen ganger har man nok bare med å komme seg ut og på plass et annet sted. Jeg synes bare det blir enda mer unødvendig og irriterende når jeg ikke ser noen grunn til det. Om jeg så flyttet for å bo nærmere jobb og var hjemme i helgen, så får jeg ikke lov til det heller? Hvorfor må det være oppløst hjem eller ikke? Hvorfor spiller det en rolle?

Den perfekte mor, påan igjen skrev (2 timer siden):

Nei, noen ganger har man nok bare med å komme seg ut og på plass et annet sted. Jeg synes bare det blir enda mer unødvendig og irriterende når jeg ikke ser noen grunn til det. Om jeg så flyttet for å bo nærmere jobb og var hjemme i helgen, så får jeg ikke lov til det heller? Hvorfor må det være oppløst hjem eller ikke? Hvorfor spiller det en rolle?

Grunnen er at om du søker ytelser, så er det sånn at bl.a. NAV lener seg på folkeregisteret. Så her handler det rett og slett om et ønske om at ting er gjort riktig fra starten av. Det er mer styr å flytte fra hverandre når man har barn. Sånn må det rett og slett være. Det er like greit å ha en slik regel som gjelder alle enn å måtte inn og vurdere eller grunngi i hvert enkelt tilfelle hvorfor man krever dokumentasjon av Hansen men ikke av Olsen. 

Anonymkode: 2c7d8...8ad

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...