Gå til innhold

Er det best å la en halsbetennelse gå over av seg selv?

Anbefalte innlegg

Kan virke som jeg har en begynnende halsbetennelse. Symptomene er helt like som sist. Har siden i høst fått kraftige forkjølelser, bronkitt, strupekatarr og halsbetennelser kastet på meg og merker jeg begynner å bli sliten nå. Har i mange tilfeller klart å gå på jobb men det blir jo utmattende etter hvert å hele tiden skulle prestere som vanlig når man tross alt er redusert. Kan jeg kaste inn håndkleet denne gangen og spørre legen om antibiotika? Får alltid smerter i hals og svelg og det varer alltid en uke hos meg, av og til nærmere to.

Anonymkode: 2fa41...f15

Fortsetter under...

For å få antibiotika må du jo først ta en crp. Er den forhøya kan du nok be om det ja. Skjønner hva du mener, har blitt syk bare noen puster på meg det siste året. Utrolig slitsomt! 

god bedring :)

Anonymkode: f2cf0...e8d

Du får jo ikke antibiotika hvis det er virus🙂Men skjønner ikke hva du venter  med. Hvis du har hatt ofte halsbetennelser så kan det jo være at det er fordi du ikke behandler det.

Anonymkode: f89ea...12f

I snitt forkorter antibiotika sykdomsforløpet med 2 dager. Ikke verdt det når man tenker på kostnadene ved for høyt antibiotikaforbruk. 

Jeg vil heller anbefale deg å bytte tannbørste neste gang su føler deg bedre. Bruk honning (det er bakteriedrepende), og god bedring. 

Anonymkode: 51d30...8d2

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

I snitt forkorter antibiotika sykdomsforløpet med 2 dager. Ikke verdt det når man tenker på kostnadene ved for høyt antibiotikaforbruk. 

Jeg vil heller anbefale deg å bytte tannbørste neste gang su føler deg bedre. Bruk honning (det er bakteriedrepende), og god bedring. 

Har du hatt halsbetennelse? Jeg hadde solgt høyrearmen for å korte det ned 2 dager! 

Anonymkode: 3d19a...001

Annonse

Er det streptokokker kommer det ofte igjen og igjen helt til du får antibiotika. Så er det bakterier ville jeg absolutt satset på det.

Men er det virus hjelper jo ikke antibiotika. 

Legen tar en streptest fra halsen og sjekker det.

Anonymkode: 80b12...fab

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Har du hatt halsbetennelse? Jeg hadde solgt høyrearmen for å korte det ned 2 dager! 

Anonymkode: 3d19a...001

Dessverre har jeg vært plaget med det veldig mye, hadde halsbetennelser som avløste hverandre hele vinteren gjennom. Ga seg ikke før jeg fjernet mandlene. Så joda, jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har også sett antibiotikaresistens på nært hold, og det er skummelt. 

Sikker på at du har halsbetennelse om du i det hele tatt klarer å gå på jobb? Da jeg fikk det, hadde jeg så høy crp at de ikke klarte å måle den på legevakten, og jeg lå i febertåke helt til antibiotika begynte å virke.

Anonymkode: e981d...d68

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Halsbetennelse er streptokokker og skal behandles med antibiotika. Sår hals er noe annet. 

Anonymkode: 5efce...724

Halsbetennelse er ikke alltid streptokokker altså. 

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Sikker på at du har halsbetennelse om du i det hele tatt klarer å gå på jobb? Da jeg fikk det, hadde jeg så høy crp at de ikke klarte å måle den på legevakten, og jeg lå i febertåke helt til antibiotika begynte å virke.

Ikke alle blir så syke, men det er tungt og vondt ja. 

Enig med #10, har du streptokokkinfeksjon, klarer du ikke å gå på jobb! 
Jeg er så dårlig at jeg ikke klarer å tenke engang, hele kroppen streiker.

Og vet flere som sier halsbetennelse, bihulebetennelse osv , så er det bare sårhet og tetthet…. 

Anonymkode: cc70c...561

Annonse

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Ikke uttal deg om medisinske spørsmål når du ikke har kunnskap.

Halsbetennelse skal behandles dersom den forårsakes av streptokokker. Det er fare for nokså alvorlige komplikasjoner.

La LEGE vurdere om det er nødvendig med antibiotika, ikke tilfeldige forbipasserende på nettet.

Er dette virus må det bare få gå sin gang.

Jeg var uheldig og fikk alvorlig sepsis fordi jeg somlet med legebesøk. Ikke å anbefale!

Anonymkode: a4d13...0da

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Halsbetennelse skal behandles dersom den forårsakes av streptokokker. Det er fare for nokså alvorlige komplikasjoner.

La LEGE vurdere om det er nødvendig med antibiotika, ikke tilfeldige forbipasserende på nettet.

Jeg var uheldig og fikk alvorlig sepsis fordi jeg somlet med legebesøk. Ikke å anbefale!

Nei, ikke nødvendigvis så lenge den er mild. Du tar feil, og samme argumentet gjelder for deg.

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/antibiotika-i-primaerhelsetjenesten/infeksjoner-i-ovre-luftveier/streptokokkhalsinfeksjon-og-skarlagensfeber

Screenshot_20230211_200815_Chrome.jpg

Screenshot_20230211_200906_Chrome.jpg

Anonymkode: 1855e...92d

Min rettesnor før jeg fjernet mandlene var at hvis jeg klarte å svelge, samt drikke, kunne jeg avvente antibiotika. Når jeg ikke fikk i meg mat og drikke var det på tide med en tur til legen. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det finnes selvfølgelig ulike grader av hvor syk man blir av halsbetennelse, som det gjør av all annen sykdom.

Anonymkode: 85d3f...0e0

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, ikke nødvendigvis så lenge den er mild. Du tar feil, og samme argumentet gjelder for deg.

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/antibiotika-i-primaerhelsetjenesten/infeksjoner-i-ovre-luftveier/streptokokkhalsinfeksjon-og-skarlagensfeber

Screenshot_20230211_200815_Chrome.jpg

Screenshot_20230211_200906_Chrome.jpg

Du vet jo ikke om den er mild, du vet jo ikke om det er halsbetennelse engang 🙄

Få deg en legetime hi, ikke overlat medisinske råd til gjengen her inne.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du vet jo ikke om den er mild, du vet jo ikke om det er halsbetennelse engang 🙄

Få deg en legetime hi, ikke overlat medisinske råd til gjengen her inne.

Nei såklart ikke, og har ikke gitt medisinske råd heller. Korrigerte et innlegg som var direkte feil.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nemlig. Jeg fikk ikke antibiotika på legevakten. Ble lagt inn to dager senere. Sepsis her også. På sykehuset sa de at nye retningslinjer er alltid antibiotika ved streptokokker. Man trenger ikke ta prøver for å si det er det en gang. Lett å se og det kan fort bli alvorlig. 

Anonymkode: 5efce...724

Anonym bruker skrev (På 10.2.2023 den 22.35):

Det stemmer ikke for min del i allefall. Får jeg antibiotika er jeg mye bedre etter bare et døgn. Uten er det smertehelvete i to uker. 

Anonymkode: 4c83b...04b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...