Gå til innhold

Dårlig eldreomsorg, generasjonsbolig?

Anbefalte innlegg

Synes det er trist å lese om den dårlige eldreomsorgen. Det finnes sikkert god eldreomsorg, men det virker vanskelig å vite i hvilke kommuner man kan få en bra alderdom hvis man får redusert helse. Tenker på mine foreldre, men også egen framtidig alderdom.

Har noen av dere begynt å tenke tanken på generasjonsbolig? 

Det kan sikkert være fint, men kanskje også en prøvelse?

Anonymkode: 380ac...957

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Synes det er trist å lese om den dårlige eldreomsorgen. Det finnes sikkert god eldreomsorg, men det virker vanskelig å vite i hvilke kommuner man kan få en bra alderdom hvis man får redusert helse. Tenker på mine foreldre, men også egen framtidig alderdom.

Har noen av dere begynt å tenke tanken på generasjonsbolig? 

Det kan sikkert være fint, men kanskje også en prøvelse?

Allerede nå er kommunene etter familiemedlemmer som kan avlaste. Naboen på 75 år bor i samme hus med datteren, kommunen ga avslag på diverse søknader og henviste til datteren. Om det er lovlig vet jeg ikke, men hjemmesykepleien gjør bare det mest nødvendige.

Jeg gruer meg til å bli gammel i Norge. I det minste har jeg barn som jeg håper kan bistå hvis de har mulighet. Min svigermor er nesten 80, bor hjemme. Vi handler, kjører til lege, hjelper med praktiske ting. Å pleie er ikke aktuelt.

Anonymkode: 0bf50...fc1

Jeg tenker man bør vurdere å skaffe seg bolig som er mest mulig egnet for alderdom, uten terskler, alt på ett plan, kort vei til butikk etc. Og i den grad det er mulig, passe på egen helse, unngå overvekt, holde seg i form.  

Ser for meg at det i noen tilfeller kan bli en prøvelse uten like. Man vet ikke. Tenk om jeg kjøper en generasjonsbolig pga min snart gamle mor. I stedet for å dra innom på besøk og hjelpe til med handling osv flere dager i uka (min mor bor allerede nært meg) som jeg gjør med glede siden jeg gjør det på vei fra jobb, mens jeg venter på barn som er på trening osv. 

Men hva om hun får behov for tilsyn av hjemmehjelp etter hvert og får avslag fordi hun bor hos datteren sin? Jeg har dessverre ikke tid eller mulighet til å hjelpe til med kompresjonssttrømper, medisiner og dusjing før jobb. Eller medisiner, stell og annet etter jobb. 

Og hva om hun blir surrete og plutselig står og banker på døra her midt på natta. Begynner det å brenne fordi hun glemmer stearinlys? Nevner dette fordi min mor faktisk begynner å bli litt glemsk.

Jeg elsker virkelig mamma, men ønsker ikke å være pleieren hennes. 

Jeg drar gjerne på besøk på hjem hver dag (eller slik som i dag, hun bor enda hjemme og jeg er der 5 dager i uka). Men jeg vil beholde det gode forholdet, ikke bo så nærme at det forventes at jeg blir hjemmehjelp eller vaktmester som er tilgjengelig 24 timer i døgnet. 

Feks i dag kan jeg spise middag med barna, kjøre de på trening og dra innom mamma et par timer. Hvis hun ringer meg midt under middagen pga lyset har gått på badet, da sier jeg at jeg kommer kl 17. Jeg vet at hvis hun hadde bodd i underetasjen så hadde hun ikke ringt. Da hadde hun jo selvfølgelig gått rett inn og spurt om hjelp. Hadde aldri svart, "ja jeg kommer om en time, gå hjem og vent imens". 

Ungene mine begynner å bli store så jeg setter kvalitetstid med de veldig høyt. Den forsvinner snart. 

Anonymkode: 97cc9...de9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...