Gå til innhold

Er du opptatt av god mat og drikke på ferie?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Nei, er ikke opptatt av mat i det hele tatt. Jeg spiser for å bli mett, og det kan godt bare være et rundstykke og en banan på stranda. Kanskje derfor jeg ikke er overvektig, som majoriteten av den voksne befolkningen er.

Anonymkode: 948e9...d6d

Nei, det er jo tydeligvis vanskelig å forstå at andre kan ha andre preferanser enn deg uten at det har negative konsekvenser og å snakke om det uten å slenge med leppa.

Anonymkode: 06e4f...4fa

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er jo tydeligvis vanskelig å forstå at andre kan ha andre preferanser enn deg uten at det har negative konsekvenser og å snakke om det uten å slenge med leppa.

Hun har et poeng da.... En av årsakene til at befolkningen er blitt tyngre og at fedme nå er en av de vanligste folkesykdommene, er tilgangen til god mat og godteri. Butikkene har all verdens utvalg og vi har pengene som gjør det mulig å skaffe seg det vi har lyst på. Det er ikke lenger bare i jula man har god mat, nå er det jul hele året. Og JEG er glad i mat, og syns det er vanskelig å stå imot. Jeg må faktisk bruke jerndisiplin på meg selv for å ikke spise alt jeg kunne tenke meg hver dag. Det smaker jo så godt!! Om jeg ikke hadde syns mat var så godt, ville jeg verken tenkt på mat eller vært så opptatt av å spise godt på ferie. Så enkelt alt ville vært....

Anonymkode: 1e3ba...991

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hun har et poeng da.... En av årsakene til at befolkningen er blitt tyngre og at fedme nå er en av de vanligste folkesykdommene, er tilgangen til god mat og godteri. Butikkene har all verdens utvalg og vi har pengene som gjør det mulig å skaffe seg det vi har lyst på. Det er ikke lenger bare i jula man har god mat, nå er det jul hele året. Og JEG er glad i mat, og syns det er vanskelig å stå imot. Jeg må faktisk bruke jerndisiplin på meg selv for å ikke spise alt jeg kunne tenke meg hver dag. Det smaker jo så godt!! Om jeg ikke hadde syns mat var så godt, ville jeg verken tenkt på mat eller vært så opptatt av å spise godt på ferie. Så enkelt alt ville vært....

Nå må vi ikke vri det til at dersom man er opptatt av god mat og drikke så tar man ikke vare på helsen sin. Hun som spiser et rundstykke og en banan kan være like sunn eller usunn som hun som elsker ny og spennende mat. Hun med bananen kan feks drite i å trene og hun som elsker mat kan trene hver dag. Altså; dette handler ikke om overvekt , det handler om hvorvidt det er greit at man har forskjellige preferanser uten å måtte sette stempel på hverandre .

Anonymkode: d3d24...115

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nå må vi ikke vri det til at dersom man er opptatt av god mat og drikke så tar man ikke vare på helsen sin. Hun som spiser et rundstykke og en banan kan være like sunn eller usunn som hun som elsker ny og spennende mat. Hun med bananen kan feks drite i å trene og hun som elsker mat kan trene hver dag. Altså; dette handler ikke om overvekt , det handler om hvorvidt det er greit at man har forskjellige preferanser uten å måtte sette stempel på hverandre .

Dette. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nå kommer nok noen ilende og forsikrer om at de er helt normalvektig, faktisk rett og slett slanke 🥸

Anonymkode: 28632...40c

Så hun som ikke er glad i mat får lov å bruke vekta si som argument, mens vi som ER glade i mat kan ikke gjøre det?

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Nå var det ikke «fancy» som var temaet her. God mat kan være alt fra en bitteliten fiskerestaurant på stranden til noe «fancy». 

Ok da, vi er ikke så opptatt at at måltidet skal være en «totalopplevelse” når vi er på familieferie med ungene. Mat er da en nødvendighet som vi liker og som skal være god. Og som ungene liker. Det kan fint være buffet, ferdigpizza, pølse på grille osv. 

Anonymkode: c5e80...f1f

Annonse

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Er ikke feriene som gjør folk feite da, det er jo hverdagen. Så da tenker jeg matsnobbene fort spiser mer enn oss andre. Med flott mat og vin "hver" dag. 

Anonymkode: 290c7...ba5

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Er ikke feriene som gjør folk feite da, det er jo hverdagen. Så da tenker jeg matsnobbene fort spiser mer enn oss andre. Med flott mat og vin "hver" dag. 

Hvem sa at det er flott mat og vin hver dag året rundt?

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nå vet ikke jeg hva du mener med "matsnobb", men god mat trenger så definitivt ikke være usunn mat. Jeg gjetter at det generelt er verre stilt med dem som spiser jevnlig på McDonalds enn dem som spiser på Maaemo.

Har aldri hatt All Inclusive.

Kommer aldri til å ha det.

Frokosten ordner vi alltid på rommet. Og vi er klin gærne og sover noen ganger til kl 10. 

Elsker å finne små bortgjemte restauranter og kose oss med lokal mat til lunch og middag. Dette gjelder både på reise med og uten barn.

Får helt noia av å tenke på at jeg skulle spise fra en buffet hele ferien. 

Sommer er best skrev (19 minutter siden):

Har aldri hatt All Inclusive.

Kommer aldri til å ha det.

Frokosten ordner vi alltid på rommet. Og vi er klin gærne og sover noen ganger til kl 10. 

Elsker å finne små bortgjemte restauranter og kose oss med lokal mat til lunch og middag. Dette gjelder både på reise med og uten barn.

Får helt noia av å tenke på at jeg skulle spise fra en buffet hele ferien. 

Og jeg får noia av å tenke på å skulle lage frokost på et hotellrom. Hva slags mat får en lagd der liksom? Eeeeeelsker hotellfrokost, særlig på all inclusive, hvor det er bugnende buffet med alt man kan tenke seg av frokost og frukt. Kan spise ulikt hver dag. Lage mat vil jeg slippe når jeg har ferie, da blir det fort oppvask og. Nei huff. 

Annonse

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Og jeg får noia av å tenke på å skulle lage frokost på et hotellrom. Hva slags mat får en lagd der liksom? Eeeeeelsker hotellfrokost, særlig på all inclusive, hvor det er bugnende buffet med alt man kan tenke seg av frokost og frukt. Kan spise ulikt hver dag. Lage mat vil jeg slippe når jeg har ferie, da blir det fort oppvask og. Nei huff. 

Hva slags mat? Jeg blir i alle fall lykkelig av rundstykker, enkelt pålegg , juice og god kaffe. Det beste er hvis man kan spise frokost på egen terrasse . Aller helst med utsikt over havet. Akkurat bugnende buffet gjør meg ikke sulten. Luksus er forskjellig. En stille frokost i solen er mye mer luksus enn blant masse mennesker i en spisesal. Ofte har den lokale bakeren mye godt og frukt kjøper man enkelt hos frukt og grønt butikken på hvert gatehjørne. Særlig oppvask blir det heller ikke.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hva slags mat? Jeg blir i alle fall lykkelig av rundstykker, enkelt pålegg , juice og god kaffe. Det beste er hvis man kan spise frokost på egen terrasse . Aller helst med utsikt over havet. Akkurat bugnende buffet gjør meg ikke sulten. Luksus er forskjellig. En stille frokost i solen er mye mer luksus enn blant masse mennesker i en spisesal. Ofte har den lokale bakeren mye godt og frukt kjøper man enkelt hos frukt og grønt butikken på hvert gatehjørne. Særlig oppvask blir det heller ikke.

Men den type frokost du beskriver har man jo hver dag hjemme.... hvor lager du kaffe og oppbevarer all denne maten, på er hotellrom? Ut å handle hver morgen? Eh.. nope.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Her beskriver du vår frokost ganske nøyaktig. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men den type frokost du beskriver har man jo hver dag hjemme.... hvor lager du kaffe og oppbevarer all denne maten, på er hotellrom? Ut å handle hver morgen? Eh.. nope.

Morgenturen tidlig på morgenen som avsluttes innom butikken/bakeren/kaffebaren etc er noe jeg elsker. Elsker å rusle i tomme gater før resten av verden står opp og før varmen blir kvelende. Gjerne en løpetur også. Elsker å gå for meg selv og nye alt rundt meg. Luksusen er stillheten, utsikten og samværet med de jeg er glad i. Uten bugnende buffet og masse mennesker. Hvor maten oppbevares? Veldig ofte finner man et lite kjøleskap på rommet.  Gjerne også et forfriskende bad i havet før frokost. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Morgenturen tidlig på morgenen som avsluttes innom butikken/bakeren/kaffebaren etc er noe jeg elsker. Elsker å rusle i tomme gater før resten av verden står opp og før varmen blir kvelende. Gjerne en løpetur også. Elsker å gå for meg selv og nye alt rundt meg. Luksusen er stillheten, utsikten og samværet med de jeg er glad i. Uten bugnende buffet og masse mennesker. Hvor maten oppbevares? Veldig ofte finner man et lite kjøleskap på rommet.  Gjerne også et forfriskende bad i havet før frokost. 

Morgener på ferie er til for å soves😉

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

...

Snobbete blir man først når man innbiller at ens egen smak hva mat angår setter en selv i en «posisjon» over andre, eller når man tillater seg å være nedsettende ovenfor andre som ikke deler egen smak og interesse. 

Anonymkode: 4b79f...6b6

Enig!

Mat er alltid viktig for meg. Hvor viktig og hvor god mat jeg forventer, det kommer jo helt an på hvilken ferie jeg skal på. Det er stor forskjell på en ferie hvor man har sekken på ryggen eller om man har lagt seg inn på hotell. Stor forskjell på storby og øyhopping også, eller kunst- og kulturopplevelsestur eller skitur i Alpene.

God mat kan man få overalt. Jeg foretrekker å styre unna masseprodusert mat, men det gjelder også i hverdagen, så det vil jeg ikke kalle snobbete.  Jeg foretrekker også å oppsøke bortgjemte lokale restauranter som kun lokalbefolkning bruker flere steder i utlandet, om jeg kan, ikke bare for maten, men for stemningen. Men hva man gjør kommer helt an på turen, hensikten, hvor man drar, hvem man reiser med, økonomi osv.

Jeg bryr meg i det hele tatt lite om hva andre velger å gjøre.

Anonymkode: 2b53d...412

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg kan nyte begge deler, hvis maten er god. Men ja, kan definitivt se for meg å sitte på en terrasse og spise noe fra ett bakeri like mye som frokost på all inklusiv 🤩 Høres ut som en drøm av en start på dagen. 

Jeg har også opplevd skikkelig god frokost på all inklusiv, hvor de laget omelett på bestilling, ferskpresset appelsinjuice og serverte kaffe etter preferanse ved bordet. Skikkelig barista, ikke den pulverdritten enkelte hotell bruker. For meg som våkner 3-4 timer før resten, er sjelden spisesalen full av folk i det de åpner og jeg kan sitte i ro med en bok mens resten av gjengen sover på rommet. Det også kan være en god start. Men er frokosten ala slik man får på hotellet ved Dyreparken, grøss og gru. Den topper faktisk listen over ting jeg aldri mer skal gjøre, da går jeg heller uten mat den dagen 😅

Anonymkode: 3c8c1...380

Selvsagt setter jeg god mat høyt. Men ikke så høyt at jeg sammenligner god mat med avansert mat. Kan helt fint kose meg med godt brød med Jarlsberg. Spiser for å leve til dagens fleste måltider. Å analysere hvert måltid ned til minste detalj, høres ut som en spiseforstyrrelse. På ferie spises og lages de fleste måltider fra boligens kjøkken, så tar vi oftest middag på restaurant. Har annet å drive med på ferie enn å vente på mat 3-4 ganger pr dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...