Gå til innhold

Uanmeldt besøk en søndag formiddag.

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har skrevet «1000 ganger» at «sove lenge» er et definisjonsspørsmål

Anonymkode: 5494b...45f

Ja det har du, men ikke ett eneste sted har du skrevet følgende: Mellom 10 og 10 er en god regel. Man kommer ikke på besøk eller ringer folk etter 10 om kvelden og før 10 om morgenen.

Det var egentlig bare det jeg ville fram til, så da er vi jo ikke så ulike i synspunktet likevel. 

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nå bare ror du så det fosser. Kutt ut da. 

Anonymkode: f71b6...c8f

Nå hat jeg vel skrevet dette hele veien. Les en gang til og sjekk hvor mange ganger jeg skriver at det handler om hvordan mottaker definerer det. Så vindu se at det stemmer

Sommerkroppen 2029 skrev (1 minutt siden):

Ja det har du, men ikke ett eneste sted har du skrevet følgende: Mellom 10 og 10 er en god regel. Man kommer ikke på besøk eller ringer folk etter 10 om kvelden og før 10 om morgenen.

Det var egentlig bare det jeg ville fram til, så da er vi jo ikke så ulike i synspunktet likevel. 

Det er min definisjon. Din var vel at om man ikke definerte det som etter 12 i helgene så var man en etellerannetnegativt venn? Altså ER det et definisjonsspørsmål like herlig. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det eneste du forklarer er hva DIN definisjon er. Og dersom man ikke definerer det som deg, å mangler man sosiale antenner, man er autist, eller man troller.

Nei, det er ikke det jeg forklarer. Jeg forklarte jo tvert imot om sosiale normer, at DIN og MIN definisjon ikke kan brukes, derfor har man sosiale normer. Som folk lærer seg og følger. De går foran egen definisjon. Les en gang til de innleggene jeg forklarte dette. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nå hat jeg vel skrevet dette hele veien. Les en gang til og sjekk hvor mange ganger jeg skriver at det handler om hvordan mottaker definerer det. Så vindu se at det stemmer

Men det er jo det som er helt feil. Mottaker kan ikke definere dette, de sosiale normene har satt dette. De følger man. Er dette helt nytt for deg?? 

Anonym bruker skrev (På 8.2.2023 den 22.04):

Haha, dette forklarer jo den massive fraflytting fra nord🤣 Hadde ikke takket å leve slik, så slitsomt! 

Jeg synes det høres hyggelig ut. 

Her skal alt planlegges og avtales, kommer nesten aldri noen overraskende til oss, bortsett fra min svigerinne som av og til sender melding rett før. Og det er så hyggelig når hun kommer.

Anonymkode: 07356...cd2

Annonse

Anonym bruker skrev (På 9.2.2023 den 11.24):

Jeg synes det høres hyggelig ut. 

Her skal alt planlegges og avtales, kommer nesten aldri noen overraskende til oss, bortsett fra min svigerinne som av og til sender melding rett før. Og det er så hyggelig når hun kommer.

Anonymkode: 07356...cd2

Hyggelig at folk kommer når som helst uanmeldt og ikke engang ringer på, men bare går rett inn? De aller fleste ville ikke synes dette var hyggelig i det hele tatt, tvert imot. 

Anonym bruker skrev (På 9.2.2023 den 11.13):

Nei, det er ikke det jeg forklarer. Jeg forklarte jo tvert imot om sosiale normer, at DIN og MIN definisjon ikke kan brukes, derfor har man sosiale normer. Som folk lærer seg og følger. De går foran egen definisjon. Les en gang til de innleggene jeg forklarte dette. 

Det er fortsatt et definisjonsspørsmål. Det er ikke satt hva det innebærer. Antakelig har det noe med alder å gjøre også. Og hvor man bor. Og hva venner generelt gjør. Det er ikke en fasit eller en felles norm. 

Anonym bruker skrev (På 9.2.2023 den 11.14):

Men det er jo det som er helt feil. Mottaker kan ikke definere dette, de sosiale normene har satt dette. De følger man. Er dette helt nytt for deg?? 

Hvilke sosiale normer? Hvem sine? Erna på 87 eller Trine på 15? Eller kanskje i vennegjengen hvor de fleste er oppe klokken 7 for å rekke slalombakken før den åpner? Eller i vennegjengen hvor alle er våkne til 3 om natten og står opp tidligst 16.00 lørdag og søndag? Nattevakten? Morgenfuglen? Det er ingen satt definisjon. De sosiale normene er ikke like i alle situasjoner. Er dette helt nytt for deg?

Seriøst? Er konseptet sosiale normer helt ukjent? De endrer seg jo noe fra samfunn til samfunn. Flytter man kan de være litt ulike, da tilpasser man seg. 

Sosiale normer er jo ikke globale,  universelle og evigvarende såklart, det sier seg jo selv😅

På jobben feks er det egne sosiale normer også, litt ulikt fra sted til sted. Uskrevne regler. Man inviterer ikke teamet til møte kl 06 bare fordi man selv pleier være igang med jobb kl 5 liksom. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Seriøst? Er konseptet sosiale normer helt ukjent? De endrer seg jo noe fra samfunn til samfunn. Flytter man kan de være litt ulike, da tilpasser man seg. 

Sosiale normer er jo ikke globale,  universelle og evigvarende såklart, det sier seg jo selv😅

På jobben feks er det egne sosiale normer også, litt ulikt fra sted til sted. Uskrevne regler. Man inviterer ikke teamet til møte kl 06 bare fordi man selv pleier være igang med jobb kl 5 liksom. 

Nettopp! Og derfor KAN man ikke vite hva den som sier «sove lenge» mener med det. Fordi man er forskjellige. Hvis man er vant med en norm, så er det ikke tydelig at den endres av at en venninne sier «sove lenge» og mener 12.00, hvis normen ellers blant venner er at «sove lenge» er klokken 10.00. Da blir det jo definert etter normen til mottaker.

Anonym bruker skrev (På 9.2.2023 den 14.23):

Nettopp! Og derfor KAN man ikke vite hva den som sier «sove lenge» mener med det. Fordi man er forskjellige. Hvis man er vant med en norm, så er det ikke tydelig at den endres av at en venninne sier «sove lenge» og mener 12.00, hvis normen ellers blant venner er at «sove lenge» er klokken 10.00. Da blir det jo definert etter normen til mottaker.

Utfra dette får du nettopp og påstår det er det du sier? Leser du det jeg skriver? Greier du ta inn det som står? Normer er ikke personlige, de gjelder et samfunn. Du blander hele tiden sammen sosiale normer og personlig preferanse. Det er ikke slik at to stk har en norm, to andre en annen. Det er sosialt akseptert blant alle i et samfunn. Og da med spesifikke tider, som ikke er tolkbare egentlig hvis man ikke er sosialt analfabet. 

At du og dine venner evt operer med et annet system er en annen sak, men dere kan jo ikke da kalle det en sosial norm. Da er det noe intert dere har.

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Men om noen sier "jeg liker å sove lenge", kan man ikke bare være litt smart å gi faen i å ringe eller stille på døra en søndags formiddag? Det er jo ikke verre enn det. 

Anonymkode: 9f406...a5f

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men om noen sier "jeg liker å sove lenge", kan man ikke bare være litt smart å gi faen i å ringe eller stille på døra en søndags formiddag? Det er jo ikke verre enn det. 

Det er jo ikke verre enn det. Noen må tydeligvis ha det inn med teskje, og skjønner ikke sånt. De fleste tolker jo det til at det ikke passer da, mens noen vil vite kl de står opp så de kan stå utenfor 1 minutt etter det. Hvordan er det mulig å ha så dårlige sosiale antenner? Slike folk evner jo normalt ikke se at de selv er sære heller, i all sin rigiditet og særhet. Noe som jo bevises her. 

Annonse

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det er jo ikke verre enn det. Noen må tydeligvis ha det inn med teskje, og skjønner ikke sånt. De fleste tolker jo det til at det ikke passer da, mens noen vil vite kl de står opp så de kan stå utenfor 1 minutt etter det. Hvordan er det mulig å ha så dårlige sosiale antenner? Slike folk evner jo normalt ikke se at de selv er sære heller, i all sin rigiditet og særhet. Noe som jo bevises her. 

Ja altså, min svigerinne var litt sånn at hun ikke skjønte hvordan vi kunne sove så lenge på en søndag. Tenk å kaste bort dagen sin på den måten. Hun kom gjerne på døra i 10-11 tida for å gå på besøk. Hun lo veldig av dette, og til slutt måtte jeg si at jeg ikke kunne fatte at hun ikke forstod at andre hadde en annen døgnrytme enn hun selv. Og la til at det var veldig spesielt å gidde å kjøre bort til oss, bare for å komme til låst dør gang på gang. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja altså, min svigerinne var litt sånn at hun ikke skjønte hvordan vi kunne sove så lenge på en søndag. Tenk å kaste bort dagen sin på den måten. Hun kom gjerne på døra i 10-11 tida for å gå på besøk. Hun lo veldig av dette, og til slutt måtte jeg si at jeg ikke kunne fatte at hun ikke forstod at andre hadde en annen døgnrytme enn hun selv. Og la til at det var veldig spesielt å gidde å kjøre bort til oss, bare for å komme til låst dør gang på gang. 

Uff, herregud. Mitt barn har en venn som nok blir slik som det her. Han tropper opp på døra når som helst, selv om det er langt å gå. De fleste gangene passer det ikke, fordi sønnen min er borte. Prøver be ham ringe eller melde først så han slipper bomtur for han er like synlig skuffet hver gang. 

Har lært meg til å ikke gi åpne svar til ham, for han tolker alt bokstavelig. Sier jeg feks, dessverre Jon er borte på treningsleir hele helgen og er ikke tilbake før 19 på søndag, så i helgen passer det ikke. Da står han på døra kl 19 søndag. Skjønner ikke da at det betød at det ikke passet etter 18 heller fordi Jon er sliten. Selv om jeg sa det ikke passet i helgen. 

Slike folk er slitsomme. 

En ting er jo at man kanskje sover når uanmeldt besøk kommer. Men det er jo mye annet som gjør at jeg heller ikke ønsker uanmeldt besøk. Kanskje jeg daffer rundt i pysjen til langt på dag? Jeg har heller ikke lyst til at noen skal vandre inn i huset mitt mens jeg står i dusjen feks. 

Synes dere det er ok at noen plutselig siter i sofaen deres i slike tilfeller? Tar dere aldri en kjapp en med mannen mens barna er ute? Det er virkelig ikke ok å bare dukke opp på døra til noen, og i hvert fall ikke å vandre inn i huset. 

Anonymkode: c27ff...337

Anonym bruker skrev (På 9.2.2023 den 14.54):

Utfra dette får du nettopp og påstår det er det du sier? Leser du det jeg skriver? Greier du ta inn det som står? Normer er ikke personlige, de gjelder et samfunn. Du blander hele tiden sammen sosiale normer og personlig preferanse. Det er ikke slik at to stk har en norm, to andre en annen. Det er sosialt akseptert blant alle i et samfunn. Og da med spesifikke tider, som ikke er tolkbare egentlig hvis man ikke er sosialt analfabet. 

At du og dine venner evt operer med et annet system er en annen sak, men dere kan jo ikke da kalle det en sosial norm. Da er det noe intert dere har.

Her tror jeg du har misforstått hva en sosial norm er. De er ikke felles for hele Norge. Et samfunn kan være en vennegjeng. Det kan være en storfamilie. Det kan være et land osv. vi lever ikke bare i et samfunn. De sosiale normene endrer seg fra samfunn til samfunn. Eller vennegjeng til vennegjeng. Det man er vant med fra familie, venner osv tar man med seg som en norm. Altså er det ikke samme sosiale normer over hele Norge. Det vil si at ens personlige preferanse kan være laget på bakgrunn av den normen man er vant til. Og så definerer man «sove lenge» ut fra hva man er vant til/normen. Og den er selvsagt ikke lik for alle. Derfor er «sove lenge» ikke definert til noe tidspunkt. På samme måte kan «straks» være innen 20 sekunder for noen, og innen 20 min for andre. Tid er relativt

Anonym bruker skrev (På 9.2.2023 den 15.10):

Da kan man kanskje være mer tydelig på hvilket klokkeslett man ønsker folk skal komme etter. Da slipper man å bli forstyrret

Anonym bruker skrev (På 9.2.2023 den 15.13):

Det kan jo være lurt å legge en tamme for hvilket klokkeslett man ikke vil bli kontaktet før. Da slipper man misforståelser.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Uff, herregud. Mitt barn har en venn som nok blir slik som det her. Han tropper opp på døra når som helst, selv om det er langt å gå. De fleste gangene passer det ikke, fordi sønnen min er borte. Prøver be ham ringe eller melde først så han slipper bomtur for han er like synlig skuffet hver gang. 

Har lært meg til å ikke gi åpne svar til ham, for han tolker alt bokstavelig. Sier jeg feks, dessverre Jon er borte på treningsleir hele helgen og er ikke tilbake før 19 på søndag, så i helgen passer det ikke. Da står han på døra kl 19 søndag. Skjønner ikke da at det betød at det ikke passet etter 18 heller fordi Jon er sliten. Selv om jeg sa det ikke passet i helgen. 

Slike folk er slitsomme. 

Nei man må bare holde døra låst til de går igjen 😄 

Ja slike folk er slitsomme. 

Anonym bruker skrev (På 9.2.2023 den 15.54):

Her tror jeg du har misforstått hva en sosial norm er. De er ikke felles for hele Norge. Et samfunn kan være en vennegjeng. Det kan være en storfamilie. Det kan være et land osv. vi lever ikke bare i et samfunn. De sosiale normene endrer seg fra samfunn til samfunn. Eller vennegjeng til vennegjeng. Det man er vant med fra familie, venner osv tar man med seg som en norm. Altså er det ikke samme sosiale normer over hele Norge. Det vil si at ens personlige preferanse kan være laget på bakgrunn av den normen man er vant til. Og så definerer man «sove lenge» ut fra hva man er vant til/normen. Og den er selvsagt ikke lik for alle. Derfor er «sove lenge» ikke definert til noe tidspunkt. På samme måte kan «straks» være innen 20 sekunder for noen, og innen 20 min for andre. Tid er relativt

Da kan man kanskje være mer tydelig på hvilket klokkeslett man ønsker folk skal komme etter. Da slipper man å bli forstyrret

Det kan jo være lurt å legge en tamme for hvilket klokkeslett man ikke vil bli kontaktet før. Da slipper man misforståelser.

Men det er jo den rammen sosiale normen gir.... herlighet... 

Og jeg liker å sove lenge betyr nok mer, dessverre det passer ikke den dagen. Bare en hyggeligere måte å si det på. De mener jo ikke at du skal stå utenfor så snart de våkner. 

Jeg må si jeg dauer litt av at det finnes slike folk som alvorlig ikke skjønner det her. Det positive for deg er at du neppe forstår det hver gang du tråkker i salaten pga der heller🤣

Anonym bruker skrev (På 9.2.2023 den 15.54):

De fleste normale mennesker forstår av seg selv at man ikke kommer på døra til andre klokka 10 - 11.00 uten avtale en søndag altså.

Anonymkode: 8a968...2c3

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Nå innrømmer du jo at det er forskjellig - akkurat som anonym 45f har sagt hele tiden. Seriøst.

Anonymkode: f8021...ddb

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Nå innrømmer du jo at det er forskjellig - akkurat som anonym 45f har sagt hele tiden. Seriøst.

Anonymkode: f8021...ddb

Haha, det er ikke likt her og i Kabul nei. Eller sånn der var i 1876. Men i Norge er det nok relativt likt ja, bortsett fra i en og annen krok i ingenmannsland. 

Jeg er todelt her. Egentlig tilhører jeg den gammeldagse sorten, som både går på spontanbesøk og tar imot spontanbesøk. Det er en fin verdi å ha med seg, syns jeg. Vi var heldige som vokste opp uten meldeplikt for å dukke opp et sted.

Når det er sagt, er jeg i tillegg lat, og ganske B-menneske. Å besøke meg før 12 på en fridag, er jevngodt med at jeg åpner døra i morgenkåpe, ikke har handlet noe, ikke har dusja og ikke egentlig er keen på noe annet enn å sove videre. 

Forskjellen på meg og HI er nok at alle jeg kaller "venninner" vet om dette fra før. Så de ville ikke forventet å kunne stikke innom og bruke min stue som venterom på et ukristelig tidspunkt. I beste fall kunne de sende sms og spørre hvor nøkkelen ligger, og så låse seg inn og stelle seg en kaffekopp selv 😆 Noen har faktisk gjort dette, og så står jeg opp litt seinere, når noen andre har tatt inn avisen og ristet brødskivene for meg :)

Og venninnene mine ville uansett ALDRI sendt furtne meldinger om at jeg ikke var tilgjengelig midt i kirketiden. De vet at for meg er hviledagen skikkelig, skikkelig hellig!

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det vil si at ens personlige preferanse kan være laget på bakgrunn av den normen man er vant til. Og så definerer man «sove lenge» ut fra hva man er vant til/normen. Og den er selvsagt ikke lik for alle. Derfor er «sove lenge» ikke definert til noe tidspunkt. På samme måte kan «straks» være innen 20 sekunder for noen, og innen 20 min for andre. Tid er relativt

Farmor mente at hun "sov lenge" hvis hun ble liggende til 07.30...

Anonym bruker skrev (På 7.2.2023 den 15.52):

Jeg trenger ikke si fra annet enn at jeg legger meg i normal tid. Ut fra det forstår de fleste hvilket klokkeslett jeg legger meg

Jeg kan ikke si at jeg skjønner det, nei. For noen er det kl 2100, for andre kl 0200.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...