Gå til innhold

Uanmeldt besøk en søndag formiddag.

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er i aller høyeste grad en tvang når folk forventer at jeg skal forandre meg, mens de ikke skal det.  Man kan snu det til å si det er snakk om å bare åpne døren når noen ringer på og man er hjemme, hvor vanskelig kan det være egentlig.

Anonymkode: ef4e8...225

Hva er det du da blir tvunget til egentlig? Å ikke komme på besøk uten å avtale først?

Anonymkode: 8a968...2c3

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel like spontat å sende en mld å spørre om du kan stikke bort nå? Som å bare stikke bort? Du sparer jo deg selv for en evt bomtur da, og oppfører deg med folkeskikk. 

Å planlegge betyr ikke at man avtaler noe neste uke, kan jo fint være om 5 minutter. Bare at man spør først, så den andre kan si nei, evt hive på seg klær etc. Ser bare ikke hvorfor ikke dere såkalt spontane greier såpass? 

Anonymkode: f71b6...c8f

Der er vi uenig. For meg er turen en del av besøket, og hvis folk ikke er hjemme eller hvis det ikke passer drar jeg bare videre eller hjem uten noen sure miner, og det samme gjør både min familie og mine venner. Jeg elsker spontane besøk, både å besøke selv og å få spontane besøk, og ingen som ikke liker det har rett til å kreve at jeg skal forandre meg. Men igjen de har rett til å ikke ønske spontane besøk og i de få tilfellene hvor jeg har møtt mennesker som ikke ønsker spontane besøk så er de menneskene blitt faset ut av mitt liv. Helt sikkert til lettelse for dem, og definitivt til lettelse for meg.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er i aller høyeste grad en tvang når folk forventer at jeg skal forandre meg, mens de ikke skal det.  Man kan snu det til å si det er snakk om å bare åpne døren når noen ringer på og man er hjemme, hvor vanskelig kan det være egentlig.

Bare åpne døra - hvor vanskelig kan det være?

Anonymkode: f8021...ddb

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Det er jo ikke sant. Jeg klarer ikke sove over kl. 8, som i aldri. Om jeg legger meg kl. 5 spiller ingen rolle. Hadde jeg sovet til kl. 10 er det lenge. Jeg ville da sagt at jeg sov lenge. Min søster har små barn - i helgen sov ungene til kl. 7. Da jeg snakket med henne sa hun de hadde sovet lenge.

Så vi er flere som mener det er lenge å sove til 10.

Jeg er våken sent om jeg fortsatt er våken ved midnatt i helgene. Jeg vet likevel at mange mener det er vanlig leggetid i hverdagen.

Du får bare fortsette å være sær. Du tar jo overhodet ikke poenget. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Der er vi uenig. For meg er turen en del av besøket, og hvis folk ikke er hjemme eller hvis det ikke passer drar jeg bare videre eller hjem uten noen sure miner, og det samme gjør både min familie og mine venner. Jeg elsker spontane besøk, både å besøke selv og å få spontane besøk, og ingen som ikke liker det har rett til å kreve at jeg skal forandre meg. Men igjen de har rett til å ikke ønske spontane besøk og i de få tilfellene hvor jeg har møtt mennesker som ikke ønsker spontane besøk så er de menneskene blitt faset ut av mitt liv. Helt sikkert til lettelse for dem, og definitivt til lettelse for meg.

Hvorfor må du absolutt gå på spontane besøk til alle da, hvorfor kan du ikke bare hoppe over den personen som ikke liker det?  Du forandrer deg jo ikke selv om du hopper over den personen.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Bare åpne døra - hvor vanskelig kan det være?

De fleste klarer å åpne døra relativt lett, og like lett som å sende en melding før de drar på besøk.

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Da har du jo allerede vekket og forstyrret folk. Nytter jo ikke dette, du er egoistisk og da ser du heller ikke andres side, drt henger jo sammen. Hvordan kan det plage deg å sende den mld først?

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Herregud, turen er en del av besøket? Ja, altså den turen får du jo også om du sender mld først. Det du egentlig ønsker er å tvinge deg på andre, bare stå der, så du slipper å bli avvist? 

ostepop123 skrev (Akkurat nå):

Nå mista jeg litt oversikten her, må jeg innrømme, men sier du virkelig at folk som ikke liker uanmeldte besøk er egoister?

Ja det gjør jeg så lenge den jeg svarer påstår at vi som lever annerledes og drar på uanmeldt besøk er egoister. Hadde jeg blitt sur hvis de jeg ringer på til ikke er hjemme, ikke åpner eller ikke har tid til besøk av meg så hadde jeg vært en egoist, men så lenge jeg har null problem med en bomtur og ser på turen som en del av gleden så både påstår jeg og mener jeg at de som av prinsipp ikke åpner døra fordi de ikke liker uanmeldt besøk er like egoister som meg. 

ostepop123 skrev (9 minutter siden):

Nå mista jeg litt oversikten her, må jeg innrømme, men sier du virkelig at folk som ikke liker uanmeldte besøk er egoister?

Er de som liker å dra på uanmeldt besøk egoister?

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Herregud, turen er en del av besøket? Ja, altså den turen får du jo også om du sender mld først. Det du egentlig ønsker er å tvinge deg på andre, bare stå der, så du slipper å bli avvist? 

Overhodet ikke, jeg er like blid og fornøyd hvis de ikke er hjemme eller har tid til å ha besøk av meg.

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor må du absolutt gå på spontane besøk til alle da, hvorfor kan du ikke bare hoppe over den personen som ikke liker det?  Du forandrer deg jo ikke selv om du hopper over den personen.

Jeg går ikke på besøk til de som ikke vil ha spontane besøk, det blir bare faset ut av mitt liv.

Annonse

Skjønner ikke at det er mulig. Det er egoistisk å komme på døren til en person som ikke vet. Alt er lagt opp etter den som kommer på døren jo. Hvorfor kan ikke vedkommende som skal få besøk få vite det? Aldri skjønt. Send meld og spør om det passer. 

Man kan være i mange situasjoner der det ikke passer. Sove på sofaen, manne besøk osv. 

Anonymkode: cc8b2...8e4

Ja det gjør jeg så lenge den jeg svarer påstår at vi som lever annerledes og drar på uanmeldt besøk er egoister. Hadde jeg blitt sur hvis de jeg ringer på til ikke er hjemme, ikke åpner eller ikke har tid til besøk av meg så hadde jeg vært en egoist, men så lenge jeg har null problem med en bomtur og ser på turen som en del av gleden så både påstår jeg og mener jeg at de som av prinsipp ikke åpner døra fordi de ikke liker uanmeldt besøk er like egoister som meg. 

Skjønner. Det er et aspekt ved dette som jeg tror (og du får unnskylde meg om jeg tar feil, jeg mista litt oversikten her, som sagt) ikke har blitt nevnt, og det er at om man får uventet besøk kan det oppleves ubekvemt å avvise noen når de står der i døra. selv om grunnene for avvisning er forståelige, gode, relevante etc - men også ikke minst om grunnen er at man bare vil være for seg selv - noe som kanskje kan være litt vanskelig å formidle sånn ansikt til ansikt. Er det et aspekt du tenker er relevant, eller er det dét som ligger i bunnen her, en form for fairness i direkte dialog?

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg åpner jo døra, om jeg hører bjella, må jo det i tilfelle det er noe viktig. Da har du vekket og forstyrret meg, likevel er jeg egoisten som ikke bare blir hoppende glad av å bli vekket for uanmeldt besøk, fordi det er kun sånn du vil ha det? Å sende en mld først er for mye bry for deg? Er det turen du vil ha så kan du jo dra dit, sende mld og så enten dra igjen eller ringe på da? 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Overhodet ikke, jeg er like blid og fornøyd hvis de ikke er hjemme eller har tid til å ha besøk av meg.

Men kan du ikke være glad om du sender en mld først? Hvorfor? 

Anonym bruker skrev (På 8.2.2023 den 14.22):

Skjønner ikke at det er mulig. Det er egoistisk å komme på døren til en person som ikke vet. Alt er lagt opp etter den som kommer på døren jo. Hvorfor kan ikke vedkommende som skal få besøk få vite det? Aldri skjønt. Send meld og spør om det passer. 

Man kan være i mange situasjoner der det ikke passer. Sove på sofaen, manne besøk osv. 

Håper noen svarer her!!!

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men kan du ikke være glad om du sender en mld først? Hvorfor? 

Det kan jeg sikkert, men jeg har tatt ett valg om å fase ut de menneskene som er helt uenig med meg rundt uanmeldte besøk og det er jeg i min fulle rett til å gjøre. Det er helt sikkert til glede for de så slipper de å måtte forholde seg til at jeg kommer uanmeldt, og det er til glede for meg som kan leve livet mitt som jeg ønsker. 

det er til glede for meg som kan leve livet mitt som jeg ønsker

Jeg får helt rykninger i øya. Du kan ikke leve livet som du ønsker fordi noen ønsker en melding før du tropper opp på døra deres..jaja.

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det kan jeg sikkert, men jeg har tatt ett valg om å fase ut de menneskene som er helt uenig med meg rundt uanmeldte besøk og det er jeg i min fulle rett til å gjøre. Det er helt sikkert til glede for de så slipper de å måtte forholde seg til at jeg kommer uanmeldt, og det er til glede for meg som kan leve livet mitt som jeg ønsker. 

Hvorfor er det bare du som skal styre og vite om det? 

Jeg sier bare at «sove lenge» er et definisjonsspørsmål. Det er altså opp til mottaker å avgjøre hva «lenge» er. Og det er forskjellig for de fleste. Ved å si et klokkeslett man ikke vil ha besøk/ringes før, så slipper man misforståelsen.

Og så er det kanskje greit å diskutere sak, ikke person. Personangrep/hersketeknikker er en dårlig måte å diskutere på.

Anonymkode: 5494b...45f

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg sier bare at «sove lenge» er et definisjonsspørsmål. Det er altså opp til mottaker å avgjøre hva «lenge» er. Og det er forskjellig for de fleste. Ved å si et klokkeslett man ikke vil ha besøk/ringes før, så slipper man misforståelsen.

Og så er det kanskje greit å diskutere sak, ikke person. Personangrep/hersketeknikker er en dårlig måte å diskutere på.

Anonymkode: 5494b...45f

Hi har jo gang på gang forklart deg at hun har sagt til venninnen at hun sover lenge i helgene. Alle skjønner da at det ikke er normalt å dra på besøk før tolv da, hvis ikke det er avtalt i forkant. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Atte hæ??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...