Gå til innhold

Noen som har ungdommer som fikk ny motivasjon og bedre karakterer på yrkesfag?

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på 10 trinn som er lei! Ligger sånn midt på treet med karakterer. Gjør ikke mer enn han absolutt må. Han har søkt bygg og anlegg til høsten og håper han får en «ny start».

Noen som har hatt god erfaring med ungdommen deres etter oppstart på yrkesfag?

Anonymkode: 3621b...ef4

Fortsetter under...

Det er jo ymse med motivasjonen til flere elever på videregående. Men min erfaring, både fra da jeg gikk yrkesfag, og mine to barn, så er nivået på allmennfagene lavt. Det er kun repetisjon av det mest nødvendige fra ungdomsskolen. Jeg har hatt en på bygg og anlegg, og en på helse og oppvekst. Begge gikk opp i karakter når de begynte på videregående. I tillegg er jo yrkesfagene også gjerne mer interessante, og det kan gi både mestring og mer motivasjon til andre fag også.

Har ikke erfaring med egne barn på y-fag, mine er på studiespesialisering, men de valgte helt fritt. 

Det jeg har erfaring med, er elever på y-fag, som lærer, er at svært mange får en mye bedre skolehverdag på vgs enn de hadde i ungdomsskolen. Noen er så umotiverte at de heller ikke fikser y-fag, men de fleste blomstrer. Blandingen av praktisk arbeid og "skoleteori" blir for mange mye mer overkommelig. Mange har godt anlegg for de praktiske fagene, og de fleste av disse skjønner også (etter hvert) poenget med teorien. 

Det er dessuten viktig å huske på at en akademisk framtid slett ikke er umulig, enten ved å gå videre på påbygg etter to år med y-fag, eller påbygg4 etter to år skole pluss læretid og fagbrev. Men landet trenger i høyeste grad håndverkere og fagarbeidere, samfunnet går ikke rundt hvis "alle" blir akademikere. 

Anonymkode: fe8a7...38c

Min datter var skolelei i flere år før hun i midten av tiende klasse fant ut hva hun ville bli og fant ut hvilke karakterer hun burde ha. Da endret hun seg på dagen og det var nesten som hun kom til himmelen når hun startet på yrkesfag. Karakterene som hun hadde fått over middel på ungdomskolen skøyt i væet, for nå brukte hun det hun lærte i andre fag i praksis. Dette passet henne helt perfekt. Slik som matte hadde hun slitt med i åresvis for hun så aldri vitsen med matte siden hun bare gjorde det på ett papir. Nå måtte hun bruke matte når hun skulle sveise, dreie, montere rør osv. 

Anonymkode: 86269...aa3

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Min datter var skolelei i flere år før hun i midten av tiende klasse fant ut hva hun ville bli og fant ut hvilke karakterer hun burde ha. Da endret hun seg på dagen og det var nesten som hun kom til himmelen når hun startet på yrkesfag. Karakterene som hun hadde fått over middel på ungdomskolen skøyt i væet, for nå brukte hun det hun lærte i andre fag i praksis. Dette passet henne helt perfekt. Slik som matte hadde hun slitt med i åresvis for hun så aldri vitsen med matte siden hun bare gjorde det på ett papir. Nå måtte hun bruke matte når hun skulle sveise, dreie, montere rør osv. 

Anonymkode: 86269...aa3

Nemlig! 

Anonymkode: fe8a7...38c

Datteren min var veldig lite motivert i 10.klasse, men hun ville inn på en yrkesfaglige med veldig høyt krav. Det gjorde at hun jobbet steinhard siste halvår. Nå trives hun fantastisk og legger ned godt med arbeid fordi jun har lyst.

Anonymkode: 4321c...cf6

Annonse

Yrkesfag ble en ny verden. Ungdommen fant sitt talent og briljerer på skolen.

Men det holder ikke å bare bytte til yrkesfag pga at det er mer praktisk. De må ha interessen også.

Anonymkode: 58d36...6a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...