Gå til innhold

Hvordan er det å legges i narkose? (Redd)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er nok litt forskjellig fra person til person hvordan man opplever narkosen og hvordan den teknisk uføres. Noen husker etterpå at de følte seg søvnig og sovnet, mens andre ikke husker dette.  Jeg måtte legges raskt i narkose under fødsel. Jeg hadde veldig vondt før narkosen virket og rakk å kjenne at smerten forsvant før jeg forsvant. Det var utrolig deilig. Da jeg våknet var det som å våkne fra en deilig lur. En jeg kjenner til gruet seg til narkosen og lå å ventet på at narkosen skulle virke. Da operasjonen var over og hun ble vekket hadde hun ikke fått med seg at hun sovnet. De de trillet henne ut av rommet trodde hun at operasjonen var avlyst. Hun ble veldig gledelig overrasket av at operasjonen var over og at hun hadde vært i narkose og var ferdig. De jeg kjenner som har vært i narkose har alle hatt en behagelig opplevelse.

Anonymkode: 4298b...790

Annonse

Jeg har gjort det 5 ganger og opplevd det som helt uproblematisk. Det eneste var at en gang sved det og gjorde litt vondt i åren akkurat i det de satte narkosen, men det er snakk om noen få sekunder. Ellers er det fint lite jeg har merket, det er å puste oksygen i masken mens man teller baklengs eller tenke på noe fint og det tar bare sekunder før man sovner.

Anonymkode: 46725...264

Helt fantastisk! Du bare sovner, rett og slett. Og for en som har hatt søvnvansker hele livet, er det rett og slett helt nydelig. Jeg ble intubert etter at jeg sovnet begge gangene, så jeg merket selvfølgelig ikke noe til det. De fortalte meg at de vekket meg samtidig som de tok ut intuberingsrøret inne på operasjonsstuen, men det husker jeg ikke i det hele tatt (det er visst helt normalt å ikke huske det). Da jeg ble vekket igjen på oppvåkningen etterpå var jeg så avslappet som jeg aldri har vært ellers, sikkert som å være lett dopet på en utrolig behagelig måte. Var ikke kvalm eller noe, bare helt rolig og avslappet. Følelsen varte ut dagen. 

Anonymkode: 664a9...b58

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Er det ikke ekkelt å bli intubert? 

Anonymkode: 954c4...8d9

Man merker ikke det, de intuberer ikke før du har sovnet. Den ene gangen husker/merket jeg så vidt at jeg ble ekstubert, men det var knapt så jeg registrerte det før jeg sov litt videre igjen.

Anonymkode: 46725...264

Jeg merket det overhodet ikke. De satte veneflon og jeg fikk noe i den jeg sovnet av, ikke noe maske eller sånt. Lå og pratet med anestesilege og sykepleier og vips var jeg vekk, merket ingenting.

At du blir intubert merker du overhodet ikke, det gjøres etter at du har sovnet. Men jeg var veldig sår i halsen da jeg våknet.

Anonymkode: 7835d...8a9

Deilig følelse. Jeg har blitt operert i narkose 5 ganger. Har alltid vært veldig god stemning på operasjonssalen. Omsorgsfulle, smilende sykepleiere som forklarer hva som skal skje. Jeg har våknet opp og ønsket meg tilbake til den deilige søvnen. «Ikke vekke meg nå jeg skal bare sove liiiiit til»😂

Anonymkode: d6809...311

Det er nydelig. I det ene øyeblikket er du en nysgjerrig tilskuer som følger med hyggelige leger og sykepleiere, i det neste øyeblikket våkner du opp. Surrealistisk og søvnen fra narkose er nydelig. 

Anonymkode: 46bfe...bca

Annonse

Sist jeg var i narkose klaget jeg på at det ikke virket som narkosen hadde fungert dessverre, så det ble vel ikke noe av pperasjonen.  Da kunne sykepleieren opplyse at jeg lå på oppvåkning og var ferdig operert. 

Anonymkode: 6c74b...527

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Helt fantastisk! Du bare sovner, rett og slett. Og for en som har hatt søvnvansker hele livet, er det rett og slett helt nydelig. Jeg ble intubert etter at jeg sovnet begge gangene, så jeg merket selvfølgelig ikke noe til det. De fortalte meg at de vekket meg samtidig som de tok ut intuberingsrøret inne på operasjonsstuen, men det husker jeg ikke i det hele tatt (det er visst helt normalt å ikke huske det). Da jeg ble vekket igjen på oppvåkningen etterpå var jeg så avslappet som jeg aldri har vært ellers, sikkert som å være lett dopet på en utrolig behagelig måte. Var ikke kvalm eller noe, bare helt rolig og avslappet. Følelsen varte ut dagen. 

Hvor har man intuberingsrøret?

Anonymkode: 65d24...94c

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Inn i munnen og ned i pusterøret.

Men du merker ikke det altså, det gjør de etter at du har sovnet, så det trenger du ikke tenke på.

Anonymkode: 7835d...8a9

Første gangen hadde jeg på forhånd hørt at man sovner på svært få sekunder, noe jeg ikke trodde på i det hele tatt. Så jeg kjempet maks mot mens jeg så sekundviseren gå på en klokke, det var en ugrei følelse. Anbefaler å heller bare lukke øynene og telle baklengs, slik andre sier. Det gjorde jeg andre gangen, og på... tja, to-tre-fire sekunder... var jeg borte.

Jeg reagerer litt merkelig på narkose etter at jeg har våknet. Har en genvariant hvor det kan skje, har jeg funnet ut. Jeg hallusinerer veldig etter jeg har våknet. Husker absolutt alt i detalj etterpå, og det er i ettertid hysterisk morsomt. Men mens jeg hallisunerer så kan jeg reagere på de merkeligste måter, kan komme med de merkeligste påstander, se de merkeligste ting, bli veldig sint fordi andre ikke ser det samme som meg og at de nekter at det jeg ser stemmer, ser dobbelt og trippelt ++++. Men, det er ikke noe farlig, for jeg er så inni hallusinuasjonene. Litt pinlig etterpå, men har gitt helsepersonell noen gode latterkuler. 

Hi - ikke noe å være redd for! Lykke til med operasjonen :)

Anonymkode: 37260...23c

Eg synst det er heilt fantastisk 😅 du blir så trøtt på bare 2-3 sekund og så er du vekke . Eg føler meg ekstremt utkvilt etterpå . 

Og drømmer utruleg masse under narkosen.  Kun gode drømmer 🙂

Anonymkode: cd599...dc7

Jeg grudde meg skikkelig den første gangen jeg skulle i narkose (skulle operere bort mandler), men han som gjorde meg klar for operasjon var så rolig og fin å snakke med, så jeg husker bare at vi snakket sammen (fikk veneflon) og plutselig hadde jeg sovnet. 

De neste gangene jeg har hatt narkose var jeg derfor ikke redd, fordi jeg visste det gikk godt forrige gang. 

Si fra at du er nervøs, så pleier de å være veldig søte og hyggelige ❤️ 

Anonymkode: d8777...15d

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Samme her 🤩 En fantastisk liten hvilepause faktisk. 

Lurer på om vi kanskje er gode kandidater for ketamin 😅

Anonymkode: f1c56...b67

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ned i svelget, men man merker ingenting til fordi man er i narkose da. Var litt sår i halsen etterpå ene gangen, men ikke andre.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Er det ikke lett for å brekke kjeve og tenner når man blir intubert?

Nei, det er det ikke, og spesielt ikke i sånne rolige situasjoner. Røret er jo relativt mykt.

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Er det ikke lett for å brekke kjeve og tenner når man blir intubert?

Ja, jøss - kirurger og anestesileger brekker selvfølgelig både kjeve og tenner på pasienter mange ganger om dagen over hele landet....

Hi - ikke hør på det mølet 8d9 har ut av seg, hun er bare akkurat så patetisk at hun forsøker å skremme deg, men hun egentlig bare har fullt av problemer selv. Ingen holder på slik hun gjør om man trives med seg selv.

Anonymkode: 37260...23c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...