Gå til innhold

Når er det viktigst å vaske hender?

Anbefalte innlegg

Om dere kunne velge bare tre scenarioer å vaske hender i, hva ville deres vært? 
Mine ville være:

1 Etter dobesøk

2 Når man kommer hjem (etter å ha vært på jobb/butikken eller på besøk f.eks)

3 Etter å ha håndtert skitten klesvask

Fortsetter under...

Ville valgt 1

Om alle valgte 1, ville 2 vært mindre viktig. Selv om det selvsagt er andre virus og bakterier ute og går ville alle få vasket hendene noen ganger for dagen om de vasket ved toalettbesøk. Jeg synes det er fascinerende at det finnenes oppegående mennesker som ikke vasker hender etter toalettbesøk. 
Har en skitten klesvask lagt litt så er det mest av virus og bakterier døde. For de fleste av oss er det heller ikke ofte vi tar i veldig skitne klesvasker så da ville det blitt sjelden vask av hendene. 

Anonymkode: 2fbd4...a09

Alle dine 3, men jeg måtte hatt vaske hendene på jobb pga noen ganger tar jeg på ting der som medfører at hendene MÅ vaskes særdeles grundig (jobber med vann og avløp) så tror jeg hadde droppet etter klesvask om jeg måtte

Anonymkode: ed9fc...559

Annonse

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Ville valgt 1

Om alle valgte 1, ville 2 vært mindre viktig. Selv om det selvsagt er andre virus og bakterier ute og går ville alle få vasket hendene noen ganger for dagen om de vasket ved toalettbesøk. Jeg synes det er fascinerende at det finnenes oppegående mennesker som ikke vasker hender etter toalettbesøk. 
Har en skitten klesvask lagt litt så er det mest av virus og bakterier døde. For de fleste av oss er det heller ikke ofte vi tar i veldig skitne klesvasker så da ville det blitt sjelden vask av hendene. 

Ser jeg leste alt for fort og trodde vi skulle velge et av dine tre... 
Her er mine: 

1 Etter dobesøk

2 Når man kommer inn utenfra (etter å ha vært på jobb, butikken, på besøk, i hagen, ute på tur etc)

3 Før håndtering av matvarer (matlaging, spise)

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Vasker man henda etter å ha satt på en vask? Så skittent tøy har ikke jeg. 

men etter dobesøk, selvsagt 

Anonymkode: 04ccd...ca6

Undertøy, sokker, nederst på buksebena, vaskekluter eller håndklær som er brukt nedentil - trenger ikke være synlig skitten, men det vil likevel være bakterier der som potensielt kan være sykdomsfremkallende.

Om jeg slenger på en vask med skjorter eller ullgensre så er det ikke alltid jeg vasker hender etter å ha håndtert det, men etter å ha satt på undertøy/sokker eller vrengt bukser før vask eller håndklær/vaskekluter og andre kluter, da vasker jeg hendene.

Anonymkode: c0e25...b50

It's all about me skrev (2 timer siden):

Ditt punkt tre hadde jeg kombinert med din 1 og 2.....og min nr. 3: Før matlaging/spising.

Dette var min tanke også. Før matlaging må man vaske hender.

Anonymkode: c0e25...b50

Annonse

Jobber i barnehage, så :

Etter bleieskift. 

Etter tørking av snue/ diverse andre ting som må tørkes. 

Etter dobesøk. 

Kan gå på do etter at jeg har vært ute/på butikken, og spise rett etterpå håndvasken da. 

Anonymkode: 7fda5...837

1. Etter dobesøk

2. Etter at jeg får organisk materiale på hender

3. Når jeg kommer hjem etter å ha vært utenfor huset ( på butikk, buss og overalt ellers der jeg har ratt i Dørhåndtak, trykket på heisknapp osv.)

Anonymkode: c4bfd...411

Etter do, definitivt. 

Jeg vasker vanligvis ikke henda etter å ha vært ute eller på jobb. (Antar jeg sjokkerer noen med dette.) Derimot vasker jeg hender før matlaging og etter å ha satt på klesvask, men det er mest for å få vekk eventuelle vaskepulverrester. Og om de er skitne, naturligvis. 

Anonymkode: a4b12...079

1. Etter jeg har vært på badet og satt en klesvask, vært på do, OG vasket toalettet. Gjør det samtidig for å spare håndvask punkt 2 og 3 til noe annet 🤪

2. Når jeg kommer hjem fra jobb/handling på butikken og skal begynne med middagen. 

3. Etter å ha tørket oppkast Etter 5.åringen og skiftet diarébleie på 1.5 åringen. Jepp, fin helg dette.

Anonymkode: 4a1c3...ab7

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, det gjør man virkelig. Graver du i feks undertøy får du mer tarmbakterier på hendene enn ved et dobesøk. Vet ikke folk sånt? 

Anonymkode: 8d329...01a

For å si det enkelt: Jeg vasker hendene mine riktig så mange ganger i løpet av en dag. Etter toalett, etter å ha satt på undertøysvask, håndkle ask, treningstøy, når jeg kommer hjem fra jobb, etter å ha vasket do og hvis jeg er synlig skitten eller bare føler meg skitten. Og i forbindelse med matlaging, selvsagt. Det blir ganske mange ganger pr. dag! 

Anonymkode: 7d1a9...0f0

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Så dere går ikke med undertøyet rett mot underlivet, eller sokker på gulvet? Selvfølgelig blir det mye bakterier og skit på enkelte plagg selv om de ser relativt rene ut før de vaskes. Du burde faktisk begynne med å vaske hendene etter å ha tatt i skittentøy. 

Til HI:

Etter toalettet hadde blitt prioritert. 

Anonymkode: 1d3b3...d5f

Hvis jeg bare kunne gjøre det ved tre anledninger:

1. Etter å ha vært på do

2. Ved matlaging (jeg vasker jo ofte hendene flere ganger underveis i matlaginga)

3. Etter å ha gravd i jord eller blitt møkkete på annet vis. 

Skittentøy kan håndteres med hansker. Sier ikke at jeg gjør det, men om jeg ikke kunne vaske hender etter å ha stappa maskinen full av truser, så måtte det blitt med hansker på. 

Himmel og hav skrev (1 time siden):

Hvis jeg bare kunne gjøre det ved tre anledninger:

1. Etter å ha vært på do

2. Ved matlaging (jeg vasker jo ofte hendene flere ganger underveis i matlaginga)

3. Etter å ha gravd i jord eller blitt møkkete på annet vis. 

Skittentøy kan håndteres med hansker. Sier ikke at jeg gjør det, men om jeg ikke kunne vaske hender etter å ha stappa maskinen full av truser, så måtte det blitt med hansker på. 

Da kunne du jo brukt hansker ved dobesøk og når du graver i jorda og? Hansker blir juks her ...

Anonymkode: 8d329...01a

Dobesøk hjemme hos meg selv er mindre viktig enn de dobesøkene man gjør på offentlige toaletter... ! Mine egne bakterier har jeg jo allerede i systemet, og familien er en slags felles basill-enhet.

Selv vasker jeg hender i alle de situasjonene du nevner, i tillegg til før og etter stell av en syk, før matlaging og måltider, etter stell av dyr, og når hunden har slikket på hendene mine. Etter hagearbeid, før jeg løfter noens baby, etter å ha fylt oppvaskmaskinen og etter å ha skrelt appelsiner!

Anonymkode: d05da...a1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...