Gå til innhold

Dere sykepleiere på sykehus. Er det virkelig vanskelig å få gått på do i løpet av vakten?

Anbefalte innlegg

Er det så ille som det noen ganger blir fremstilt i media? Opplever noen av dere at det nærmest er umulig å få tisset i løpet av vakten? Det skal jo ikke ta mer enn to minutter så det er jo fryktelig om man ikke får til dette.. 

Hvilken avdeling jobber du på i såfall? Om du ønsker å dele

Hilsen en som vurderer å søke sykepleierstudiet

Anonymkode: 1fa58...8ee

Fortsetter under...

Jeg er i en lignende yrkesgruppe som likevel gjerne har mindre hektisk dag på sykehus enn sykepleierne har. Da jeg jobbet på sykehus og sykehjem var det innimellom problemer med å rekke å gå på do og spise, ja. Dette er 20 år siden, rett før og rett etter det ble innført Helseforetaksmodell. At det er blitt verre etter det, det var spådd.

Det sagt, jeg kom til et punkt hvor jeg fant ut at jeg bare måtte ta meg tid. Men da ble det gjerne til at jeg måtte jobbe overtid, fordi det var nesten umulig å bare gå fra personer som du visste ville få enda mindre av neste skift.

Veldig givende på så utrolig mange måter, men jeg valgte å ikke jobbe slike steder lenger. Hovedgrunnen for min del var imidlertid at min kropp overhodet ikke takler turnusarbeidet.

Anonymkode: 0a739...9ea

Jeg har mange sykepleier-kollegaer som tidligere har jobbet på sykehus. Alle dager er ikke like hektiske i følge dem, men jevnt over travle dager, og ofte ikke tid til å pause. 

Ingen av dem jobber på sykehus lengre, og trives bedre nå. 

Anonymkode: d9d8c...4d0

Annonse

Det er nok sant, dessverre, men jeg gjør det likevel altså. Jeg må ta vare på meg selv. Drikker alt vannet i vannflaska mi og tisser 2-3 ganger i løpet av en vakt. 

Anonymkode: d64f6...855

Jeg har vært lege i akuttmottaket på hektiske vakter. Flere ganger opplevde jeg å ikke spise på lange vakter (fra 15 opp til 20 timer). På do måtte jeg gå (tre barn og knipemuskulaturen er ikke hva den en gang var), men jeg var rask som lynet.

Anonymkode: 68fe0...67d

Jeg har jobbet 5 år på akuttmottaket, 4 år på sengepost og 2 år på intensiv. Jo, vi får gått på do. Vi får spist og drukket. Vi bare gir beskjed og matpakka planlegger vi.

Anonymkode: 894ea...cdd

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg har vært lege i akuttmottaket på hektiske vakter. Flere ganger opplevde jeg å ikke spise på lange vakter (fra 15 opp til 20 timer). På do måtte jeg gå (tre barn og knipemuskulaturen er ikke hva den en gang var), men jeg var rask som lynet.

Anonymkode: 68fe0...67d

Har begynt med mat i frakken. Veldig god til å spise mens jeg går/løper til neste calling. Har ikke begynt å spise på do, men tygge kan man alltids. En bit på vei inn døra, og en bit på vei ut.

Anonymkode: 3bf4f...919

Det er helt utrolig, i ett så rikt land. Verste er hvordan de møter ansatte nå kort tid etter ei lita skandale via brennpunkt, det skal jobbes mer effektivt. Jeg blir trist, med perspektivmeldingen i bakgrunn forstår en jo at vi er kort unna tiden hvor det kan bli en del nedrige og livsfarlige situasjoner hvis en er avhengig av ett fungerende helsevesen for å komme seg gjennom dagen. Det er så en seriøst vurderer alternativer når den tid kommer. 

Anonymkode: 04207...0ca

Ja. Ansatt i 15 år på sykehus. Jeg kan jo løpe fra, men det krever at noe må ofres. Kanskje en pasient må på do nå, da må den tisse på seg for at jeg skal få gått. En pårørende som følger etter deg fordi de bare må ha noen ord, en pasient som lurer på noe. En lege som bare vil gi beskjed om en viktig medisin, en infusjonspumpe som piper, eller en pasient som har autoseponert en pvk så blodet renner. Hva med Hansen med fallfare som nesten ramler ut av sengen, eller demente Roar som er på vei ut av avdelingen. I mellomtiden ligger Kari å dør alene på enerom, å der må du innom å se om alt går pent for seg. I melllmtiden klager Bent på at han må ligge på dobbeltrom å skjeller ut deg, sykehuset, helseministeren og statsministeren for den dårlige behandlingen han får som skattebetaler. I det du ser ett ledig vi du til å gå på do, da kommer mat trallennpå avdelingen å du har 20 min på å dele ut mat til ca 10stk, å gå ekstra turer fordi pasientene bare vil ha ekstra saft, ombestemt seg om middag, vil ha varm te å lurer på om du kan koke osv. Når det er ferdig, medisiner, opprygging osv.. En prioritering å gå på do, men det er så travelt at samvittigheten tar deg så du dropper hele greia.

Anonymkode: 176ea...ef5

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Ansatt i 15 år på sykehus. Jeg kan jo løpe fra, men det krever at noe må ofres. Kanskje en pasient må på do nå, da må den tisse på seg for at jeg skal få gått. En pårørende som følger etter deg fordi de bare må ha noen ord, en pasient som lurer på noe. En lege som bare vil gi beskjed om en viktig medisin, en infusjonspumpe som piper, eller en pasient som har autoseponert en pvk så blodet renner. Hva med Hansen med fallfare som nesten ramler ut av sengen, eller demente Roar som er på vei ut av avdelingen. I mellomtiden ligger Kari å dør alene på enerom, å der må du innom å se om alt går pent for seg. I melllmtiden klager Bent på at han må ligge på dobbeltrom å skjeller ut deg, sykehuset, helseministeren og statsministeren for den dårlige behandlingen han får som skattebetaler. I det du ser ett ledig vi du til å gå på do, da kommer mat trallennpå avdelingen å du har 20 min på å dele ut mat til ca 10stk, å gå ekstra turer fordi pasientene bare vil ha ekstra saft, ombestemt seg om middag, vil ha varm te å lurer på om du kan koke osv. Når det er ferdig, medisiner, opprygging osv.. En prioritering å gå på do, men det er så travelt at samvittigheten tar deg så du dropper hele greia.

Kan også nevne at de 30 min du egentlig har matpause (ubetalt) forkortes ned til «spis så fort du kan». Dette mens du svarer på telefoner, klokker som ringer, leger som må gi beskjeder , pårørende som står i døra å må snakke nå, samt pasienter som titter innom vaktrommet. Jeg lider av snill pike syndromet. Klarer ikke sitte med god samvittighet når du vet du har døende som trenger tilsyn, demente som stikker av eller kanskje en pasient faller fordi du skal spise.

Ble dessverre så syk av å jobbe slik. Det er travelt i mange jobber, men tyngden av å vite at du gambler med andres liv å helse veier tungt på skuldrene mine. Jeg vil yte. Jeg kan leve med å ha glemt å servere mat, men ikke med at pasienter dør alene i smerter, eller at noen får fallskade fordi jeg tok meg 30 min pause. Jeg ble vitne til at en pasient smalt i gulvet med hodet først engang, det smellet av hodet i betong (betonggulv under gulvbelegget) det husker jeg godt. Å blodet fosset som på film. Heldigvis følte jeg ikke skyld da jeg akkurat kom på vakt, men der ser man hvor mye skade fravær pga vakt rapport utgjøre. Har mange andre tilfeller også. 
Dette resulterer i at du kaster i deg maten på 5min. Du tisser minst mulig, det går som oftest bra ettersom du ikke rekker å drikke mye. 

Skulle jeg anbefalt. Aldri søk på sengepost. Velg heller poliklinikk, rehab ol. Eller administrative stillinger. Overvåkningsavdelinger er veldig bra, helt annen bemanning men dette krever ofte to års arbeidserfaring. 

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Kan også nevne at de 30 min du egentlig har matpause (ubetalt) forkortes ned til «spis så fort du kan». Dette mens du svarer på telefoner, klokker som ringer, leger som må gi beskjeder , pårørende som står i døra å må snakke nå, samt pasienter som titter innom vaktrommet. Jeg lider av snill pike syndromet. Klarer ikke sitte med god samvittighet når du vet du har døende som trenger tilsyn, demente som stikker av eller kanskje en pasient faller fordi du skal spise.

Ble dessverre så syk av å jobbe slik. Det er travelt i mange jobber, men tyngden av å vite at du gambler med andres liv å helse veier tungt på skuldrene mine. Jeg vil yte. Jeg kan leve med å ha glemt å servere mat, men ikke med at pasienter dør alene i smerter, eller at noen får fallskade fordi jeg tok meg 30 min pause. Jeg ble vitne til at en pasient smalt i gulvet med hodet først engang, det smellet av hodet i betong (betonggulv under gulvbelegget) det husker jeg godt. Å blodet fosset som på film. Heldigvis følte jeg ikke skyld da jeg akkurat kom på vakt, men der ser man hvor mye skade fravær pga vakt rapport utgjøre. Har mange andre tilfeller også. 
Dette resulterer i at du kaster i deg maten på 5min. Du tisser minst mulig, det går som oftest bra ettersom du ikke rekker å drikke mye. 

Det her er bare så skremmende å lese. Når en tilbyr toppleder i stat høy lønn for å være konkurransedyktig, men sykepleier. Niks. Det er vel få jobber som kan skilte med ett tilsvarende ansvar og ikke minst, konsekvenser ved feil eller ikke nok tid. Konsekvens tvangsmulkt er ganske bagatellmessig sammenlignet med hode som går i betonggulvet, når en setter ting i perspektiv. 

Lurer på hva som ville skjedd om alle sykepleiere la nøklene på bordet samtidig og sa: Nok er nok! Hvis de ønsker at sykepleiere skal jobbe mer effektivt, da må de faktisk sørge for at det er annet personell tilstede for å hente brødskiver, saft og til å støtte pasienten inn på toalettet. Da kan ikke renhold slutte kl 15 hvis ikke alle pasientene er skrevet ut for dagen. Sier seg selv at en slik arbeidshverdag vil ingen med ett snev av empati og ansvarsfølelse orke å stå i over tid. 

Jeg har faktisk ikke ord! For en rovdrift av ansatte! 

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Det her er bare så skremmende å lese. Når en tilbyr toppleder i stat høy lønn for å være konkurransedyktig, men sykepleier. Niks. Det er vel få jobber som kan skilte med ett tilsvarende ansvar og ikke minst, konsekvenser ved feil eller ikke nok tid. Konsekvens tvangsmulkt er ganske bagatellmessig sammenlignet med hode som går i betonggulvet, når en setter ting i perspektiv. 

Lurer på hva som ville skjedd om alle sykepleiere la nøklene på bordet samtidig og sa: Nok er nok! Hvis de ønsker at sykepleiere skal jobbe mer effektivt, da må de faktisk sørge for at det er annet personell tilstede for å hente brødskiver, saft og til å støtte pasienten inn på toalettet. Da kan ikke renhold slutte kl 15 hvis ikke alle pasientene er skrevet ut for dagen. Sier seg selv at en slik arbeidshverdag vil ingen med ett snev av empati og ansvarsfølelse orke å stå i over tid. 

Jeg har faktisk ikke ord! For en rovdrift av ansatte! 

Vi trenger andre ansatte som kan gjøre oppgaver som ikke krever sykepleierkompetanse, og fler folk på jobb. Heldigvis ikke slikt alle steder. Jeg sluttet etter at ny  sjef kjørte avdelingen i grøfta. Eller de ansatte i grøfta. Tidligere hadde vi en sjef som så problemet å forsøkte. Hun ble mislikt av ledelsen fordi tallene lyste rødt, økonomien. Hun brukte for mye penger. Ny sjef fikk grønne tall, ledelsen forgudet henne og vi ansatte med pasienter led. Jeg sluttet av hensyn til mine barn, ble utslitt og var på god vei til å bli utbredt. Vi varslet, sykefraværet var høyt men ingen bedring. Jeg kunne ikke stå inne for jobben jeg utførte. Jeg kan godt ha det travelt, men rovdrift som går ut over pasientsikkerhet kan man ikke stå i over tid.

Ja, mannen var både dement og ustø. Men dessverre oppegående nok til at han kunne gå litt. Mistet balansen fullstendig i det jeg kom gående nedover korridoren. Rakk å se han før han deiset i bakken med bakhodet først. Alle viste han var en fare, de andre trodde han sov men kort rapport senere å mannen var ute å gikk. En hendelse som kan ta 2min. To min på do. At folk står frem berømmer jeg. Min gamle sjef, hun med de grønne tallene tok inn ekstravakter. Folk som ikke snakket norsk. Jeg sto ofte alene med 15 pasienter (masse på korridor) med en hjelpepleier som ikke snakket norsk. Sa gjentatte ganger at dette går ikke, det er ikke forsvarlig. Deiligere bort oppgaver som ta blodtrykk kunne jeg gjenta 10 ganger, ja sa dama men forsto ingenting. Måtte gjøre ting selv. En annen gang deiligere jeg bort at en fra vikarbyrå skulle dele ut mat, så jeg fikk gjort medisinske ting. Sa spesifikt husk at Hansen har nøtteallergi, hun må ikke få dessert. De sto på lista. Pasienten spurte dama, «inneholder det nøtter?». Nei svarte hun. Hurra for anafylaktisk sjokk. To eksempler til av mange. Dette skaper også merarbeid. For da blir jeg stående å må reparere og overvåke dama som opplevde anafylaktisk sjokk. I tillegg prate med henne som opplever både mistro og redsel for sin trygghet. Det spiser igjen av min tid med de andre som nå ikke får medisiner tidsnok. Samtidig engster jeg meg for hva mer ekstravakten kan finne på å gjøre pga misforståelser. Å sannelig hadde hun klart å autoseponere en PEG sonde når hun fikk beskjed om å skifte tufer på en veneflon som var blitt seponert å pasienten ville skifte den blodige tuffere. Skal sies at jeg gikk til sjefen å fikk medhold i at hun ikke fikk jobbe hos oss mer, men sikkert andre som desperat trengte henne. 

Pasienter døde alltid alene om de ikke hadde pårørende. Jeg tenkte ikke over det da, men nå med nytt arbeidssted å sjef som tenker 100% pasientsikkerhet, oppfordrer til meldekultur, oppfordrer til at vi skal skrive avviksmeldinger og varsle om hver minste lille feil.. Nå ser jeg hvordan helsesektoren skal være, og hvordan de 15 årene på sengepost aldri skulle vært! Skal sies at det jobbes med å få inn vaskepersonale som smittevAsker rom. Jeg kan bruke 2t på det , skifte utstyr, fylle traller , vaske. Så der jobbes det med forbedring, takket være dyktige sjefer også .

Jeg jobber i en helt annen bransje og nevnte en gang her inne at jeg ikke hadde tid å gå på do i jobben min. Da ble jeg ledd av. «Er du så dum at du ikke tar deg tid å gå på do på jobb må du skylde deg selv!»

Men det er klart, når vi snakker om sykepleier er det fryktelig synd på de. Det blir noe helt annet🙄

Anonymkode: 842d4...907

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg jobber i en helt annen bransje og nevnte en gang her inne at jeg ikke hadde tid å gå på do i jobben min. Da ble jeg ledd av. «Er du så dum at du ikke tar deg tid å gå på do på jobb må du skylde deg selv!»

Men det er klart, når vi snakker om sykepleier er det fryktelig synd på de. Det blir noe helt annet🙄

Anonymkode: 842d4...907

Var det gjengs over, eller kun en bruker? For enkelte her inne svarer dritt uansett, de må en bare hoppe over. Jeg kan i hvert fall snakke for meg selv og si at folk skal få gå på do i ett sivilisert samfunn, uansett hva de jobber med. 

Ikke sykepleier, men vært en del innlagt. Har flere ganger sett sykepleiere som har blødd igjennom uniformen fordi de ikke rekker skifte bind/ob. Så jeg vil tro det skjer ganske ofte, dessverre.

Det er mangel på sykepleiere nå, og om 10 år (hvis det fortsetter i samme rute) kommer det til å være helt krise.. men bedre lønn og flere stillinger? Nei, gud forby..

Anonymkode: e5db9...c17

Sånn er det i skolen også. Når jeg har mensen går jeg med både tampong og bind. Rett og slett fordi jeg ikke har tid til å skifte…

Anonymkode: 810ef...5d8

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Sånn er det i skolen også. Når jeg har mensen går jeg med både tampong og bind. Rett og slett fordi jeg ikke har tid til å skifte…

Har du forsøkt ladycup? Jeg blør ganske mye og denne holder en hel arbeidsdag. Bare så det er sagt, det forsvarer overhodet ikke at arbeidsdagen deres organiseres med brudd på arbeidsmiljøloven, men mer en løsning slik at man slipper det stresset på toppen for egen del. Toalettet hos oss fryser av og til om vinteren, da var ladycup redning for min del. 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det er jo bare tull. Hva gjør du i alle friminuttene og langfri? Ingen dør hvis du er på do 1 minutt

Anonymkode: ea6d4...0a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...