Gå til innhold

Kjøpe seg inn i bolig

Anbefalte innlegg

Har vært sammen med en mann i 2 år, jeg har 2 barn fra før og han ett. Nå snakker vi om at han skal kjøpe seg inn hos meg. Han har ett hus han leier ut mens vi har prøvd å bo sammen, han tenker å fortsette med dette.

Mitt hus har en verdi på 4,2 millioner, han vil kjøpe seg inn 50% ved å betale ned på lånet med 200 000 av egne midler da jeg i dag har 2,5 mill i lån. Dette så jeg kan få flyttet lånet til spk ettersom man kun får 2,3 mill i lån der. Han vil bruke egne midler til ny garasje, div oppgraderinger på huset og selvsagt 50% av utgifter på lån.

Det vi lurer på er hvordan man skal gjøre det med tanke på at jeg allerede har 1 700 000 i verdi i huset. Om han nå overtar 50% uten å betale ned 50% av diverse grunner, kan vi skrive avtaler på dette som gjør at jeg vil få min investering tilbake? Sett at vi går fra hverandre eller jeg dør, da skal jo han kun ha tilbake det han har invester og en eventuell verdiøkning? Hvordan blir det med mine ungers arv feks? Kan man skrive avtaler på særeie når man lar den andre overta 50% av et hus uten å egentlig betale 50%?

Anonymkode: af461...1eb

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144437766-kj%C3%B8pe-seg-inn-i-bolig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette hadde jeg ikke gått med på. Urimelig at han skal beholde egen bolig med egen leieinntekt, eie 50% av din uten å betale inn 50%. Hvorfor kan ikke du bli medeier i hans bolig som del av avtalen?

Jeg hadde snakket med advokat om dette.

Anonymkode: 70e9e...32a

Verdien er 4,2 og han vil kjøpe seg inn med 50%. Han tar opp lån og utbetaler deg 2,1 fra egne penger hvis han vil eie 50%.  Etter det slår du ditt restlån på boligen den sammen med hans lån med den prosentfordeling dere blir enig om, f eks 50:50. Det er bare medlemmer i spk som kan ha boliglån i spk, så hvis han ikke er det, er det bare du som kan ha din andel boliglån i spk og han i sin bank, men jeg tror ikke spk går med på en sånn løsning, dette må du undersøke på forhånd. 

Anonymkode: d043d...84d

Om dere tinglyses at han eier 50%, så eier han 50% også ved evt salg.

Med særkullsbarn og div eierskap her og der bør dere få advokathjelp.

Om tanken er at han skal betale garasje og div vedlikehold istedenfor å betale seg inn i lånet må dette ned i kontrakts form. Hvor mye han skal bruke, og når.

Din egenkapital må også ned i kontrakts form, ved evt skilsmisse eller død skal du ha din egenkapital tilbake.

Anonymkode: 76e6c...317

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor skal han eie 50% når du ikke vil gi han 50%? Hvis han ikke skal få 50% når boligen selges er det jo ingen vits i at han skal ha 50%.

Anonymkode: b6d96...1da

Det ser da ut som om han vil ha 50 % uten å betale 2,1 millioner..

Anonymkode: 3eef3...964

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det ser da ut som om han vil ha 50 % uten å betale 2,1 millioner..

Anonymkode: 3eef3...964

Synes det er veldig rart siden HI skriver: Han har ett hus han leier ut mens vi har prøvd å bo sammen, han tenker å fortsette med dette.

Synes det høres ut som mest fordeler for han og nesten ingen for deg (og dine barn). 

Anonymkode: 70e9e...32a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...