Gå til innhold

Dere som er alene med flere barn som går på fritidsaktiviteter

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Av og til rekker jeg levere til samkjøring. Det går ikke kollektiv

Ja, jeg er utslitt. Setter pris på tiden med barna i bilen, men vi får nesten aldri til et måltid sammen. Vi spiser hver for oss, og jeg glemmer ofte å spise fordi det er så nye hit og dit

Får de ikke hold av treningen når de sluker maten rett før trening? Det gjør i alle fall mine.

Anonymkode: a6b7a...78f

Men du skal jo kjøre lenge etterpå??

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Ja, fordi det er kortere å kjøre direkte. Det er ikle sånn at alle bor på en rett vei som ender opp på treningsstedet slik at man kjører forbi alle de andre som skal dit.

Jeg håper ikke de blir proffe, men jeg håper de har stor glede av å være med så lenge som mulig. Det er ikke snakk om å skreddersy. Det handler om å delta på det de elsker å drive med

Du kjører UNDER 10 minutter hver vei? Og dette tar opp hele ettermiddagen din? Og det er fortsatt ikke aktuelt at ungene sykler...? 

Anonymkode: 3c902...fc3

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Hva med å flytte felles måltidet til kveldsmat? Enkel brødmat før trening og varm mat til kvelds? 

En legger seg før den andre kommer hjem. Leggetid for minste er 21.00 og kan ikke avvikes, eldste sine treninger slutter 21.00 og 21.30.

Alt var enklere da de var yngre. Treningene var nærmere, kamphelger sjeldnere, og treningene tidligere. Husker en del foreldre klaget på at treningene startet 17.00. Jeg elsket det. Da rakk vi å spise sammen etter trening.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det blir tiltak å sette i gang med middag for ei uke når man er dødelig sliten. 

Det er sant, men hvis du lager én porsjon middag, kan du ikke da lage litt mer i samme slengen? Sånn at du har klar til neste dag?

Optatium skrev (2 minutter siden):

Men du skal jo kjøre lenge etterpå??

Etterpå?

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du kjører UNDER 10 minutter hver vei? Og dette tar opp hele ettermiddagen din? Og det er fortsatt ikke aktuelt at ungene sykler...? 

Nei. 10 min er tiden andre foreldre bruker ekstra om de skal plukke opp barna mine. Det er 20-25 min å kjøre. 

Det er sant, men hvis du lager én porsjon middag, kan du ikke da lage litt mer i samme slengen? Sånn at du har klar til neste dag?

Det gjør jeg. Og det blir en flott frokost. Dessverre blir det alltid sånn at restene fra middagen blir frokost i helger. Spesielt hvis det er en dag med sen kamp… det er blitt så synt tiltak å lage middag. Har fått et skikkelig dårlig forhold til det. I dag ble det sandwich med egg og bacon. Ikke så sunt kanskje men det var det jeg rakk. 

Annonse

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Stå opp, spise frokost, ordne oss tar litt tid. Kommer litt an på når kamp starter. Verste jeg vet er kamper som starter 13.00. Kjøring 45-60 min. En time oppvarming, kamp i 30x2 min, pause på 15 min. Dusjing og oppsummering ca 40 min, så kjøre tilbake. Kortere reisevei ved hjemmekamp. Da har over halve dagen gått. Forrige helg dro vi 10.00 og var hjemme 17.30. Da fikk vi spist sammen knalle fall, men var slitne så tok  det med ro. Det blir tiltak å sette i gang med middag for ei uke når man er dødelig sliten. 

Men du MÅ jo ikke være med på hver eneste kamp! Si at de trenger skyss og at du kan kjøre de til der skyssen starter. 

Jeg lurer seriøst på hva du vil med denne tråden. For du er jo åpenbart ikke ute etter løsningsforslag!

Anonymkode: 2ac0d...c4a

Men du MÅ jo ikke være med på hver eneste kamp! Si at de trenger skyss og at du kan kjøre de til der skyssen starter. 

Jeg lurer seriøst på hva du vil med denne tråden. For du er jo åpenbart ikke ute etter løsningsforslag!

Jeg lurer på hva andre i samme situasjon gjør. Er ikke så mye ute etter løsninger for meg, men lurer på hvordan andre legger det opp når det er så travelt.

Og jeg MÅ ikke være med på alle kamper, men MÅ være med på ale hjemmekamper, og så er det ønske om å ha en forelder på tribunen. Alle andre foreldre er med på hver kamp, så kjipt for barna om det kun er min som ikke har noen der. Det er jo et ønske om å stille opp og være der for barna også. Helgcuper dropper jeg ofte. Kommer til sluttspillet på søndagene

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Etterpå?

Nei. 10 min er tiden andre foreldre bruker ekstra om de skal plukke opp barna mine. Det er 20-25 min å kjøre. 

Og derfor spørger jeg Eder: hva med å kjøre til det møtepunktet som tar bort de 10 minuttene for den andre forelderen. Da slipper du å kjøre 25 minutter etterpå...

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg lurer på hva andre i samme situasjon gjør. Er ikke så mye ute etter løsninger for meg, men lurer på hvordan andre legger det opp når det er så travelt.

Og jeg MÅ ikke være med på alle kamper, men MÅ være med på ale hjemmekamper, og så er det ønske om å ha en forelder på tribunen. Alle andre foreldre er med på hver kamp, så kjipt for barna om det kun er min som ikke har noen der. Det er jo et ønske om å stille opp og være der for barna også. Helgcuper dropper jeg ofte. Kommer til sluttspillet på søndagene

Og vi som er i samme situasjon som deg har jo forsøkt å si hva vi gjør. Vi lager opp middag, samkjører, tar med de mindre barna og ser på, spiser enkel mat, bytter om middag og kveldsmat osv. Men det er jo ikke de svarene du vil ha.

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Hvilken idrett er det egentlig ungene dine driver med. Jeg vet faktisk ikke om en eneste idrett for 13-15 åringer som har kamper og turneringer hver eneste helg årer rundt. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Og derfor spørger jeg Eder: hva med å kjøre til det møtepunktet som tar bort de 10 minuttene for den andre forelderen. Da slipper du å kjøre 25 minutter etterpå...

Hvis jeg rekker det, så har jeg fått det til. Det har jeg jo skrevet

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Og vi som er i samme situasjon som deg har jo forsøkt å si hva vi gjør. Vi lager opp middag, samkjører, tar med de mindre barna og ser på, spiser enkel mat, bytter om middag og kveldsmat osv. Men det er jo ikke de svarene du vil ha.

Når man starter med «kan du ikke…..» så er det forslag til hvordan jeg skal gjøre det, ikke en forklaring på hvordan man selv glør det. Jeg har skrevet at samkjøring ikke er mulig pga tidsklemmen, så da bortfaller jo det nesten hver gang.

Kamomille skrev (2 minutter siden):

Hvilken idrett er det egentlig ungene dine driver med. Jeg vet faktisk ikke om en eneste idrett for 13-15 åringer som har kamper og turneringer hver eneste helg årer rundt. 

Skrev vel helger vinterhalvåret. Det er håndball. Cuper i noen helger og kamper i ukedagene er sommerhalvåret på fotball. Noen få håndballcuper sommerhalvåret, men jeg kommer som regel bare for å se sluttspillet da. Men akkurat nå er det vinterhalvåret, og det er hver helg nå.

Annonse

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Når man starter med «kan du ikke…..» så er det forslag til hvordan jeg skal gjøre det, ikke en forklaring på hvordan man selv glør det. Jeg har skrevet at samkjøring ikke er mulig pga tidsklemmen, så da bortfaller jo det nesten hver gang.

Skrev vel helger vinterhalvåret. Det er håndball. Cuper i noen helger og kamper i ukedagene er sommerhalvåret på fotball. Noen få håndballcuper sommerhalvåret, men jeg kommer som regel bare for å se sluttspillet da. Men akkurat nå er det vinterhalvåret, og det er hver helg nå.

Du skrev tidligere at det ene barnet trente utendørs uten mulighet for skifting. Mener du at du har et barn i håndballen i vinterhalvåret og et annet i en annen idrett?

mamma til adhd gutt<3 skrev (5 minutter siden):

Du skrev tidligere at det ene barnet trente utendørs uten mulighet for skifting. Mener du at du har et barn i håndballen i vinterhalvåret og et annet i en annen idrett?

Jeg har en på håndball og en på fotball. Begge feller her en helårsgreie

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en på håndball og en på fotball. Begge feller her en helårsgreie

Skjønner. Likevel er vel kampene stort sett i vinterhalvåret i håndball ( sept-mars) og fotballen i sommerhalvåret. Det vil i alle fall gjøre det litt lettere. Den ene kan kanskje også være med å se på den andre spille kamp? Håndballen her er også helårs, det vil si treningen er. Kampene er sesong. 

Jeg tenker at angående mat så er nok rolige hyggelige fellesmiddager gjerne det som utgår i familier med travle idrettsbarn. Mat er også speilegg. Det er det viktig å tenke på. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (38 minutter siden):

Skjønner. Likevel er vel kampene stort sett i vinterhalvåret i håndball ( sept-mars) og fotballen i sommerhalvåret. Det vil i alle fall gjøre det litt lettere. Den ene kan kanskje også være med å se på den andre spille kamp? Håndballen her er også helårs, det vil si treningen er. Kampene er sesong. 

Jeg tenker at angående mat så er nok rolige hyggelige fellesmiddager gjerne det som utgår i familier med travle idrettsbarn. Mat er også speilegg. Det er det viktig å tenke på. 

Det er jo det jeg har skrevet hele veien. Kamper hver helg i vinterhalvåret. Og fotball har kamper sommerhalvåret. Håndball har også en del cuper sommerhalvåret, men da ser jeg bare sluttspill som regel. Fotball har dagscuper sommerhalvåret. Minste må jeg kjøre uansett pga diagnosen. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er jo det jeg har skrevet hele veien. Kamper hver helg i vinterhalvåret. Og fotball har kamper sommerhalvåret. Håndball har også en del cuper sommerhalvåret, men da ser jeg bare sluttspill som regel. Fotball har dagscuper sommerhalvåret. Minste må jeg kjøre uansett pga diagnosen. 

Da tror jeg at du har så mange begrensinger at du enten må godta at du ikke får endret noe eller at du må endre antall treninger med påfølgende konsekvenser. 

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Hvilken løsning tenker du jeg skal gå for? Flytte? Bake selv om det ikke er tid? Lage store middager som jeg egentlig ikke har tid til? 
For å illustrere hvordan 3 dager per uke er: 

Reiser til jobb 07.15. Hjemme fra jobb 16.45. Kjøre til trening 16.55. Hjemme igjen 17.45. Reise 18.15 for neste trening. Venter/handler til 19.15 ved treningen fordi det er kortere derfra til henting fra første trening. Hente 19.30, hjemme 19.50. 20.30 må jeg reise for å hente på siste trening, hjemme ca 21.30. Da har en lagt seg mens jeg et borte, og den andre går i dusjen og legger seg.

Finner du her tid til å bake?

Hadde aldri orket dette. Hvorfor gidder du det? Skap det livet du har lyst til å leve. 

Anonymkode: 084b1...cc5

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Hvordan er det mulig at det ikke er en eneste buss i nærheten?

Anonymkode: a4220...faa

Det er faktisk mulig når man lever i distriktet. Har du ikke vært utenfor ring 3? 

Her jeg bor er det ikke kollektivtilbud i det hele tatt, bortsett fra buss til nærmeste by (11 mil) tre ganger pr dag. 

Anonymkode: db780...ec3

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ungene er jo store! Hvorfor har de ikke middagen klar når du kommer hjem?

Anonymkode: e5240...8de

Fordi jeg ikke rekker å spise når jeg kommer hjem. Må bare snu i døra

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvordan er det mulig at det ikke er en eneste buss i nærheten?

Anonymkode: a4220...faa

Det går busser her, men ikke den veien treningen for eldste er. Minste kan ikke ta buss pga diagnosen

Men hvorfor skal barna ha aktiviteter det ikke er rom for at de deltar på? 
Da måtte du jo ha sagt nei, dette er ikke gjennomførbart i når de startet, eller til ny sesong. Ellers må dere flytte. 
Barnet her ønsket å starte på en aktivitet som ikke er i nærheten og som krever kjøring tre dager i uka. Av diverse grunner er det kun mannen som har mulighet til å kjøre til trening de dagene, også litt på grunn av arbeidstider. Jeg sa nei til aktiviteten, mannen sa ja, men som jeg sa til han, da er det han som har sagt ja som må stå i det, og det er ikke rom for å klage på det.  Det er travelt de årene barna har aktiviteter. Vi har to barn til, jeg er leder på enes aktivitet, og kjører på den andres, vi samkjører med andre til kamper. Vi har aktiviteter fem ettermiddager/kvelder i uka, og minst en kampdag eller turnering eller tur i helg. Men dette er jo noe man tar høyde for når man får barn, at de skal følges opp. 
Og med tanke på middag, vi får ikke til felles middager hver da lenger, og det blir mye enkle middager, men søndager prøver vi å ha felles ordentlig middag. 
Barna spiser grovt brød, frukt og grønt gjennom dagen, så om vi har en stor bolle pastasalat i kjøleskapet som de kan ta av til middag, eller om det er ostesmørbrød eller fiskekaker til middag , eller i hånda på vei til trening, så er det ikke så farlig. De får i seg det de trenger. 

Jeg tror du må senke skuldrene. Du er alene, barna dine begynner å bli store. De lider ingen nød, og du gjør en god nok jobb. ❤️

Anonymkode: 99416...fe5

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Fordi jeg ikke rekker å spise når jeg kommer hjem. Må bare snu i døra

Det går busser her, men ikke den veien treningen for eldste er. Minste kan ikke ta buss pga diagnosen

Men da rekker i det minste barna å spise før dere reiser. Og du kan evt varme opp igjen når dere kommer hjem. Du er virkelig ikke mottagelig for forslag, alt som blir foreslått blir blankt avvist. 

Anonymkode: b0a2b...778

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...