Gå til innhold

Hadde du tatt opp dette med faglærer?


Anbefalte innlegg

Gutten på 9.trinn kommer hjem og forteller at lærer skal ha svart ; ikke spør om så enkle spørsmål. Da lurer jeg på om jeg må sette deg ned fra 5 til 4. 

Det er snakk om spansk og jeg som voksen tenker at det hun mente var at det han spurte om var noe han lett kunne finne ut selv.

Gutten sier til meg at det er siste gang han gidder å be om hjelp i timen….

Lærer er spansk og har et veldig dårlig norsk språk så det er godt mulig det bare kom dårlig ut det hun svarte…

Anonymkode: 51a8a...4a7

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker om han har for vane å spørre om ting han kan finne ut selv så kan jeg forstå det litt. Men en meget klumsete måte å si det på.

Anonymkode: cec87...514

Nei, han er typen til å ikke spørre om hjelp. Vi har jobbet mye med å tørre å spørre om hjelp i timen. Har sagt at det er spesielt viktig i spansk da ingen her hjemme kan spansk og det er i timen han får best hjelp.  Hi

Anonymkode: 51a8a...4a7

Nei, det ville jeg ikke tatt opp. Jeg vil anta at læreren mente at han må være litt mer selvstendig. Elever som ber om bekreftelse på selv de enkleste ting, viser ikkr akkurat selvstendighet. Ellers er barnet ditt stort nok til å selv kunne kommunisere med læreren. Hvis han nå ikke ønsker å stille flere spørsmål, er det hans valg (og tap). 

Anonymkode: 58d74...baa

Hvis han ligger på 5 er han dessuten så sterk at man kan forvente en viss grad av selvstendighet. Enig i at formuleringen kan være uheldig, men de skal være litt unnskyldt disse fremmedspråklærerne som ikke snakker vårt språk så godt. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, han er typen til å ikke spørre om hjelp. Vi har jobbet mye med å tørre å spørre om hjelp i timen. Har sagt at det er spesielt viktig i spansk da ingen her hjemme kan spansk og det er i timen han får best hjelp.  Hi

Anonymkode: 51a8a...4a7

Da ville jeg tatt det opp, siden det for gutten er en fremgang å faktisk tørre å spørre om hjelp.

Jeg antar (håper) at læreren ikke ønsker å gi det inntrykk hun her ga gutten. Og om så er tilfelle, da er eneste måten hun kan få bedret sin kommunikasjon med ungdommene å bli gjort oppmerksom på slike episoder.

Nå har ikke jeg stor kunnskap om spansk, men de har jo et språk og væremåte som noen ganger kan fremstå såpass direkte at det for andre kan virke som bryskt, selv om det overhodet ikke er ment slik fra deres side. Da er jo dette et ypperlig tilfelle å ta opp kulturforskjeller og språkforståelse også i undervisningen. Eksemplet med din sønn kan læreren velge å bruke positivt, med å fortelle at fordi hun fremdeles har mer å lære i norsk, og fordi hun på mange måter bruker spansk fremtoning, så ble det en misforståelse mellom henne og "Lars" her om dagen, hvor Lars spurte om noe, og hun ga et svar som han oppfattet som avvisende. Hun forstod ikke at det var slik det kunne oppfattes på norsk, for det mente hun ikke - og Lars forstod ikke at det ikke var avvisende, fordi han tolket svaret ut fra sitt norske synspunkt. Ut fra det kan de alle få en god dialog, både hva språk og kultur har å si for kommunikasjon, men også hvor lett misforståelser kan oppstå pga. at folk ikke fullt ut forstår hverandre.

Jeg ville snakket med læreren, men forsøkt å vinkle det positivt. For det var faktisk også en tillitserklæring til henne at gutten tørte å spørre henne i utgangspunktet. Og om de snakker sammen først, så kan den episoden bli en fin inngang til en viktig læring for alle i klassen, hvor de kan reflektere over hvor viktig god språkforståelse er, hvor viktig det er å ikke tro det verste, hvor viktig det er å unngå misforståelser.

Anonymkode: 4c4c7...9bf

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da ville jeg tatt det opp, siden det for gutten er en fremgang å faktisk tørre å spørre om hjelp.

Jeg antar (håper) at læreren ikke ønsker å gi det inntrykk hun her ga gutten. Og om så er tilfelle, da er eneste måten hun kan få bedret sin kommunikasjon med ungdommene å bli gjort oppmerksom på slike episoder.

Nå har ikke jeg stor kunnskap om spansk, men de har jo et språk og væremåte som noen ganger kan fremstå såpass direkte at det for andre kan virke som bryskt, selv om det overhodet ikke er ment slik fra deres side. Da er jo dette et ypperlig tilfelle å ta opp kulturforskjeller og språkforståelse også i undervisningen. Eksemplet med din sønn kan læreren velge å bruke positivt, med å fortelle at fordi hun fremdeles har mer å lære i norsk, og fordi hun på mange måter bruker spansk fremtoning, så ble det en misforståelse mellom henne og "Lars" her om dagen, hvor Lars spurte om noe, og hun ga et svar som han oppfattet som avvisende. Hun forstod ikke at det var slik det kunne oppfattes på norsk, for det mente hun ikke - og Lars forstod ikke at det ikke var avvisende, fordi han tolket svaret ut fra sitt norske synspunkt. Ut fra det kan de alle få en god dialog, både hva språk og kultur har å si for kommunikasjon, men også hvor lett misforståelser kan oppstå pga. at folk ikke fullt ut forstår hverandre.

Jeg ville snakket med læreren, men forsøkt å vinkle det positivt. For det var faktisk også en tillitserklæring til henne at gutten tørte å spørre henne i utgangspunktet. Og om de snakker sammen først, så kan den episoden bli en fin inngang til en viktig læring for alle i klassen, hvor de kan reflektere over hvor viktig god språkforståelse er, hvor viktig det er å ikke tro det verste, hvor viktig det er å unngå misforståelser.

Anonymkode: 4c4c7...9bf

Takk for gode råd og tips! Hi

Anonymkode: 51a8a...4a7

Hadde det vært min 14-åring, så ville jeg støttet læreren - om det er formulert mer eller mindre klumsete, spiller ingen rolle. Jeg ville heller oppfordre ungdommen til å fortsette å spørre, men tenke gjennom før han spør. 

Anonymkode: 928a7...a3b

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Hmm... Kan det være at læreren mener at han bruker et for lett/enkelt språk når han formulerer sine spørsmål på spansk?

 

Anonymkode: a83b4...9e2

Nei. Det var ikke noe slikt her. Det var spørsmål om et enkelt ord. ( ordet kunne han sikkert ha funnet selv). Poenget er at han sjelden eller aldri spør om hjelp. Har spurt han om han ønsker at jeg skal snakke med lærer , men det ville han ikke . Legger den da død nå. Hi

Anonymkode: 51a8a...4a7

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei. Det var ikke noe slikt her. Det var spørsmål om et enkelt ord. ( ordet kunne han sikkert ha funnet selv). Poenget er at han sjelden eller aldri spør om hjelp. Har spurt han om han ønsker at jeg skal snakke med lærer , men det ville han ikke . Legger den da død nå. Hi

Anonymkode: 51a8a...4a7

Hvis du tenker at han kunne ha funnet svaret selv har jo læreren helt rett. Det forventes at han skal løse enkle utfordringer selv om han vil ha en god karakter. Da kan man ikke ta enkleste vei og be om svaret servert på sølvfat. 

Anonymkode: 20f26...41e

Jeg tenker at dette er en lærer som ikke oppfyller de kravene som stilles for å jobbe i offentlig skole. Det er ikke i tråd med hva man lærer på praktisk-pedagogisk utdanning.

Ingen elev skal føle at deres spørsmål er for dumme til å besvares, og ingen skal føle de som "risikabelt" å få svar på noe som læreren mener er basalt. Man skal kunne fylle igjen eventuelle huller i kunnskapen når som helst, og vurderingen av elevens ferdigheter og kunnskaper skal ikke foregå vilkårlig.

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Nei. Det var ikke noe slikt her. Det var spørsmål om et enkelt ord. ( ordet kunne han sikkert ha funnet selv). Poenget er at han sjelden eller aldri spør om hjelp. Har spurt han om han ønsker at jeg skal snakke med lærer , men det ville han ikke . Legger den da død nå. Hi

Anonymkode: 51a8a...4a7

Læreren er ikke stedet å gå da. Men kanskje avdelingslederen. Ungdommene skal ikke trues med å bli satt ned i karakter når de spør om noe.

Annonse

Optatium skrev (På 30.1.2023 den 16.28):

Hvis han ligger på 5 er han dessuten så sterk at man kan forvente en viss grad av selvstendighet. Enig i at formuleringen kan være uheldig, men de skal være litt unnskyldt disse fremmedspråklærerne som ikke snakker vårt språk så godt. 

De bør likevel kjenne våre verdier og vår pedagogikk godt.

Danida skrev (10 minutter siden):

Læreren er ikke stedet å gå da. Men kanskje avdelingslederen. Ungdommene skal ikke trues med å bli satt ned i karakter når de spør om noe.

Det og alt det andre du skriver er jeg helt enig i. 

Anonymkode: df3b4...bb5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...