Gå til innhold

Når man har sterke smerter i forbindelse med skader eller aggressiv sykdom, hvor mye tar egentlig morfin bort?

Anbefalte innlegg

Hvis man setter fødsler litt på sidelinjen og tenker på "uforskyldte" skader og sykdommer som kan gi sterke smerter. Da du var innlagt, hvor mye synes du at morfin hjalp? Tar det bort alt, eller kun det verste?

Anonymkode: cd567...24e

Fortsetter under...

Jeg har en gentype som gjør at jeg ikke har effekt av paralgin forte, pinex forte, tramadol e.l., så i beste fall får jeg ingen smertelindring av dem, får derimot masse bivirkninger og gjerne helt andre sterke smerter av dem.

Petidin har knapt toppen av en smerte, og jeg begynner å hallisunere veldig, så det har lite virkning det også.

Blitt god på mentale teknikker for å takle smerter, da ;)

Anonymkode: d62ce...2d0

Før trodde jeg fødsel var toppen av smerte, men det viser seg å være en walk in the park i forhold. 
Morfin hjelper svært lite, men når jeg fikk 1 g Paracet som «smøring» i bunn så hadde det bedre effekt. Fikk morfin hurtigvirkende, i tablettform og intravenøst OG epiduralbedøvelse i mange dager som smertelindring og hadde fortsatt ekstremt vondt. 
Så på jævelig smerter nesten ingen effekt på meg.

Twintipp skrev (34 minutter siden):

Før trodde jeg fødsel var toppen av smerte, men det viser seg å være en walk in the park i forhold. 
Morfin hjelper svært lite, men når jeg fikk 1 g Paracet som «smøring» i bunn så hadde det bedre effekt. Fikk morfin hurtigvirkende, i tablettform og intravenøst OG epiduralbedøvelse i mange dager som smertelindring og hadde fortsatt ekstremt vondt. 
Så på jævelig smerter nesten ingen effekt på meg.

Få fastlegen din til å teste deg for å sjekke om du kan ha en eller flere CYP-feil. Jeg måtte finne ut av dette selv, etter at legevakten nærmest beskyldte meg for å ville pushe A-preparater en gang jeg kom inn med ekstreme smerter og jeg ikke hadde noen som helst virkning av tramadol.

I etterkant fant jeg selv informasjon om slike CYP-feil og dro til fastlegen min som tok blodprøve - og jeg hadde flere slike feil, noe som gjør at jeg metaboliserer flere medisiner "feil", noe som gjør at jeg kan få ingen effekt, overdreven effekt og/eller mye bivirkninger.

Anonymkode: d62ce...2d0

Jeg brakk benet på 3 steder, og hadde grusomme smerter. Da hjalp morfin veldig. Men paralgin forte og lignende tåler jeg ikke. Så da jeg ble skrevet ut var det ibux og paracet. Men det gikk helt fint det og.

Anonymkode: 8f26e...791

Annonse

Morfin funker bra etter operasjon, har hatt gleden av det flere ganger… det demper mye. Har operert komplisert ankelbrudd og ellers et større inngrep i mage/brystregionen. 

Anonymkode: f9795...2f7

Jeg brakk armen på to steder og fikk skulderen ut av ledd. Det var helt jæ*** vondt, verre en fødsel, og jeg fikk utrolig mye hjelp av morfin da. Jeg vet at de kan to bort smerter omtrent helt også i den pallative fasen av livet, men da er man jo også såpass dopet at man ikke klarer å være skikkelig til stede. De måtte gjøre dette med min tante for et års tid siden da hun lå for døden pga. kreft og hadde voldsomme smerter. Hun ble helt fredelig og avslappet da de ga henne store nok mengder morfin. 

Anonymkode: 4fd80...cf3

Jeg responderer veldig bra på morfin. Akkurat det er ikke nødvendigvis ett godt tegn, men ved smerter absolutt kjekt der og da. 

Intravenøst er en liten drøm av en opplevelse. Som om noen skyller blodårene dine med varme og bekymringer forsvinner. Det tok absolutt toppene og gjorde det mulig å både sove litt og ble mer avslappet. Smerten blir ikke borte, men til å håndtere. Derimot må jeg kutte det ut kjapt, i statene ville jeg sikkert vært en del av opiodskandalen, med fri tilgang til det greiene her. For tiden du kutter det ut ved å trappe ned er ikke spesielt trivelig. Så jeg vil rett og slett ikke ha det av den grunn, får spare den til jeg er terminal pasient. Da er det bare å druse på, hvis kroppen responderer slik. 

Anonymkode: fef93...37a

Jeg tror jeg måtte ha mye for å få effekt, man må jo ha andre ting i bunnen, som paracetamol. Jeg opplevde at det kjentes ut som jeg ikke trengte puste mer, så lå litt på vakt for å huske å puste, det var ekkelt. 

Anonymkode: cfe32...298

Jeg har veldig god effekt av morfin, så de gangene jeg har måttet ha så har jeg måttet be de om å sette mye mindre enn de har regna seg fram til. I følge sykepleieren på post op sist så fikk jeg barnedose. Det fungerer veldig godt på smerter og tar nesten alt, men jeg vil helst ikke ha det. Det går greit så lenge jeg kan ligge, men om jeg setter meg opp eller reiser meg opp så spyr jeg. Kvalmen henger gjerne i i flere dager. 

Anonymkode: 32ad1...e1f

Jeg har bare fått morfin på sykehuset. Kunne trengt det her hjemme, har store smerter 24/7. Men legene vil ikke at jeg skal bli avhenging. Så jeg går og lider. 

Anonymkode: 05b4c...578

Annonse

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Hvis man setter fødsler litt på sidelinjen og tenker på "uforskyldte" skader og sykdommer som kan gi sterke smerter. Da du var innlagt, hvor mye synes du at morfin hjalp? Tar det bort alt, eller kun det verste?

Anonymkode: cd567...24e

Jeg får ikke effekt av morfin 

Anonymkode: 38237...dd9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...