Gå til innhold

Sendt hjem fra barnehagen

Anbefalte innlegg

Hvis du leverte kl 10 i stedet for kl 15 er det forresten 43 timer og ikke 44 for å være pirkete. Uansett anbefales det minst 48 timer, og det visste du jo egentlig på forhånd så hvorfor leverte du før da uten å snakke med dem? Og hvorfor avlyste du ikke avtalene dine allerede mandag? 
Det er ikke alltid lett å vite hva som er omgangssyke eller ei. Man trenger ikke bli steindårlig hver gang. Siden man ikke kan vite sikkert om man er smittsom eller ei, anbefales det derfor karantene for sikkerhets skyld. Jeg vil tippe du er glad for at andre foreldre overholder denne karantenen.

Anonymkode: c4a79...6b2

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo ikke slik at alle former for oppkast er omgangssyke. Folk er helt hysteriske bare et barn spyr 1 gang. Har dere aldri kastet opp uten at dere har hatt omgangssyken??

Smålig av barnehagen å først ta imot barnet, så vente 50 minutter og ringe hjem. Etter at barnet spydde EN gang på mandag og ikke har vært mer syk enn det. Glad vi har en langt mer fleksibel barnehage og ungene er sjelden syke der, bare så det er sagt. 

Anonymkode: c0d58...5e7

Så rett som du sier!

Anonymkode: 3f157...786

Anonym bruker skrev (1 time siden):

44 timer er nesten 48 timer..fortsatt helt latterlig at barnet blir sendt hjem ETTER 50 MINUTTER I BARNEHAGEN! Ikke var barnet sykt heller bortsett fra den ene spyingen tidlig ettermiddag mandag..mest sannsynlig var det pga noe barnet hadde fått servert i bhg. Heldigvis så er det ikke påbud men anbefaling..og det blir jeg ta med meg til neste gang barnet spyr..

Neste gang når du opplever noe som ikke stemmer med hvordan du synes barnehagentilbudet skal være, f eks retningslinjer fra kommuneoverlege ang 48 timer etter oppkast, eller obligatorisk språkkartlegging i forbindelse med skolestart, eller total sukkerforbud inkl servering av youghurt osv. HUSK at barnehage er ET TILBUD, de tilbyr en plass, omsorg og pedagogikk akkurat slik de selv bestemmer. Det er ikke obligatorisk for barn å gå i barnehagen. Det er ikke så mange år siden kommunen ikke var lovpålagt å tilby barnehageplass til alle barn. 

Anonymkode: 27f59...a80

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Neste gang når du opplever noe som ikke stemmer med hvordan du synes barnehagentilbudet skal være, f eks retningslinjer fra kommuneoverlege ang 48 timer etter oppkast, eller obligatorisk språkkartlegging i forbindelse med skolestart, eller total sukkerforbud inkl servering av youghurt osv. HUSK at barnehage er ET TILBUD, de tilbyr en plass, omsorg og pedagogikk akkurat slik de selv bestemmer. Det er ikke obligatorisk for barn å gå i barnehagen. Det er ikke så mange år siden kommunen ikke var lovpålagt å tilby barnehageplass til alle barn. 

Husk du på at vi betaler i dyre dommer for å ha barn i barnehagen. For å kunne gå på jobb og andre viktige ting. Husk du på det neste gang du leverer barnet ditt i barnehagen 44 timer etter 1 enkelt oppkast...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Husk du på at vi betaler i dyre dommer for å ha barn i barnehagen. For å kunne gå på jobb og andre viktige ting. Husk du på det neste gang du leverer barnet ditt i barnehagen 44 timer etter 1 enkelt oppkast...

En barnehageplass er subsidiert av staten ca.80%, så foreldrenes andel er egentlig kun 20% av det som en barnehageplass koster. Hva hvis en ny regjering bestemmer at barnehagetilbudet forsvinner, eller blir redusert, eller aldersprioritert osv? Hva gjør du da? I mange andre land bruker folk privat barnepass og betaler faktisk mer enn foreldrene i Norge betaler. 

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

En barnehageplass er subsidiert av staten ca.80%, så foreldrenes andel er egentlig kun 20% av det som en barnehageplass koster. Hva hvis en ny regjering bestemmer at barnehagetilbudet forsvinner, eller blir redusert, eller aldersprioritert osv? Hva gjør du da? I mange andre land bruker folk privat barnepass og betaler faktisk mer enn foreldrene i Norge betaler. 

Betaler 3700 pr mnd for barnehageplass.. det er evig nok.  Hvis det du beskriver at barnehagetilbudet forsvinner..så flytter vi selvsagt utenlands til samme plassen vi har bodd før med lavere pris på barnehage 😊 men det scenarioet du fremstiller her..da kan man tenke at når griser flyver ja da ja da 😅 fortsatt lykke til som nett troll 😅

Annonse

Det er jo ikke slik at alle former for oppkast er omgangssyke. Folk er helt hysteriske bare et barn spyr 1 gang. Har dere aldri kastet opp uten at dere har hatt omgangssyken??

Smålig av barnehagen å først ta imot barnet, så vente 50 minutter og ringe hjem. Etter at barnet spydde EN gang på mandag og ikke har vært mer syk enn det. Glad vi har en langt mer fleksibel barnehage og ungene er sjelden syke der, bare så det er sagt. 

Anonymkode: c0d58...5e7

Heldigvis går sønnen min på en skole med oppgående lærere. Med to tilfeller har han kastet opp bare en gang,å når jeg kontaktet læreren å forklarte at han kunne hadde kastet opp en gang så fikk jeg til svar : "Hvis han bare har kastet opp en gang å du ikke mistenker omgangssyke så kan han komme på skolen imorgen". Fornuftig lærer! Den ene gangen hadde jeg gitt han kosttilskudd for barn fra apoteket som han kjapt kastet opp igjen. Det kunne visst skje om han tar den uten å spise mat først,det var jeg ikke klar over.

Anonymkode: 584e2...0c7

Jeg er HELTenig med deg, Hi.

Skjønner 48-timersregel ved omgangssyke. Men dette er noe annet.

Mine barn har aldri hatt omgangssyke (tror de må være immune!!) men begge to hsr kastet oppsett par ganger totalt. Begge gangene da de hosta så mye at de brakk seg. Tørrhoste altså. Det var ikke feber eller magesjau eller noe. Bare tørrhoste om natta etter en forkjølelse som fikk dem til å brekke seg og spy.

Idiotisk å måtte holde dem hjemme i 48 timer etter det.

Anonymkode: 8e57b...c07

Vel det finnes de som kun kaster opp en hang! Å nei det er ikke idiotisk 

Anonymkode: 17cfb...4bb

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

44 timer er nesten 48 timer..fortsatt helt latterlig at barnet blir sendt hjem ETTER 50 MINUTTER I BARNEHAGEN! Ikke var barnet sykt heller bortsett fra den ene spyingen tidlig ettermiddag mandag..mest sannsynlig var det pga noe barnet hadde fått servert i bhg. Heldigvis så er det ikke påbud men anbefaling..og det blir jeg ta med meg til neste gang barnet spyr..

Sjarmerende 

Barnehagen kan sette egne regler, de har regler om 48 timer siden sist oppkast/diaré. Dette for å forhindre smitte.

nettopp hatt det i hus sjæl… 48 timer er regelen i vår barnehage også. Det passer selvfølgelig aldri med syke barn, men de reglene er der for en grunn!

Anonymkode: 07f5d...377

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Barnehagen kan sette egne regler, de har regler om 48 timer siden sist oppkast/diaré. Dette for å forhindre smitte.

nettopp hatt det i hus sjæl… 48 timer er regelen i vår barnehage også. Det passer selvfølgelig aldri med syke barn, men de reglene er der for en grunn!

Anonymkode: 07f5d...377

Det har ikke noe med å gjøre om det passer med syke barn eller ei. 48 timer er noe folkehelseinstituttet anbefaler ved diare eller spysyke..nå handlet ikke dette innlegget om spysyke eller diare. Les innlegget for guds skyld før dere skyter løs kanonene....

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det har ikke noe med å gjøre om det passer med syke barn eller ei. 48 timer er noe folkehelseinstituttet anbefaler ved diare eller spysyke..nå handlet ikke dette innlegget om spysyke eller diare. Les innlegget for guds skyld før dere skyter løs kanonene....

Man kan spy bare 1 gang, med omgangssyke og.

Anonymkode: abf20...36e

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

..nå handlet ikke dette innlegget om spysyke eller diare. Les innlegget for guds skyld før dere skyter løs kanonene....

Enig. Innlegget handler om å være sur fordi man må følge regler. 

Kasta opp en eneste gang og det var det?? 
Jeg har opplevd flere ganger at mitt barn har kasta opp en gang, og så vært helt fin etterpå. Når du kan spy, og spise 3 skiver med nugatti etterpå så er det ikke omgangssyke. Man kjenner sitt barn best selv, og de få timene var da virkelig ikke noe å kicke på

Anonymkode: 75ddf...b8e

Den som tok i mot barnet visste nok ikke at det hadde spydd mandagen eller våget ikke ta kampen. Så har styrer eller avdelingsleder oppdaget det og ringte da for å be deg hente. 

Har barnet en diagnose som kan forklare oppkast (f.eks. migrene) eller en veldig forklarende hendelse (f.eks. satte noe fast i halsen) så kunne du snakket med barnehagen om når du kunne sendt barnet. I tilfellene over regner jeg med barna kunne kommet neste dag. I andre tilfeller gjelder 48 timer. 

Selv om du mener at det var en juice som sikkert var årsaken så kan ikke barnehagen gå etter dette. Da vil de måtte vurdere alle slike tilfeller individuelt. Dette kan fort ta mye kapasitet fra barnehagen. I tillegg er de heller ikke helsepersonell. Og ved individuell vurdering blir det fort forskjeller. Det er mange foreldre som er ganske kreative i sin tolkning for å kunne konkludere med at barnet er friskt og kan gå i barnehagen. I tillegg er det de som underrapporterer og sender barnet sykt i barnehagen fordi de selv bare må et eller annet. Mang en barnehage har opplevd febersyke barn som kaster opp etter lunsj og kan fortelle at de har kastet opp om natten også. Så har du et barn som har en mor som er sykepleier og et barn som har en mor som jobber i butikk. Begge har kastet opp en gang. Skal da alle barn som kaster opp én gang få komme i barnehagen eller kommer det an på hvordan foreldrene legger det frem? Skal du åpne for individuell tolkning kan det oppstå ubehagelige situasjoner ved at barnehagen velger å tro på forklaringen til noen foreldre, men ikke andre  

Det er mye bedre at ett barn er hjemme unødvendig i 48 timer fordi det var et engangstilfelle enn at halve barnehagen blir smittet med omgangssyke. 

Anonymkode: 0355d...a04

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Betaler 3700 pr mnd for barnehageplass.. det er evig nok.  Hvis det du beskriver at barnehagetilbudet forsvinner..så flytter vi selvsagt utenlands til samme plassen vi har bodd før med lavere pris på barnehage 😊 men det scenarioet du fremstiller her..da kan man tenke at når griser flyver ja da ja da 😅 fortsatt lykke til som nett troll 😅

Det koster rundt 15.000 å ha ett barn i barnehage. Hvis du lurte på hvor skattepengene dine egentlig forsvinner

Anonymkode: 75ddf...b8e

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Ja selvsagt 

Anbefalingen fra fhi gjelder jo diaré med eller uten oppkast, ikke en enkelt episode med oppkast. I tillegg står det "bør", ikke "skal". Derfor tror jeg ikke barnehagen kan kreve at foreldrene venter 48 timer. Jeg tror de bare kan oppfordre til det.

Anonymkode: 157eb...30b

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Utrolig sur og hissig du er. 

Anonymkode: 01d9b...d56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...