Gå til innhold

Er du flau over å kjøpe First Price?

Anbefalte innlegg

Kan ikke helt se hvorfor jeg skal være flau over å gjøre smarte valg. Men jeg har bundet renta og strømprisen, og møtt en del hevede øyenbryn over det. Folk syns åpenbart at valg som fremmer økonomi og forutsigbarhet er rart. 

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Ikke flau.

Stolt over å ha brukt over 50.000 mindre på mat i 2022 enn i 2021 (mistet jobben i 2021 og kjøpte kun fattigmanns-gulost i 2022) 

Anonymkode: 841a2...65f

Du må spise veldig mye gulost om du sparte 50 000 kr på ett år på å bytte merke :D

(jada, vet du skrev mat, kunne bare ikke dy meg)

Anonymkode: 14601...6a4

Jeg bruker noen first price- produkter.

Men jeg unngår dem så godt jeg kan. Ikke pga. snobberi, men fordi dette er merker som kjedene bruker kun for å tjene mer penger selv på sikt. Og enda viktigere - for å ødelegge for norske matprodusenter som har eksistert i Norge i mange tiår.

Den dagen de har greid å svekke konkurrentene nok, da er jeg helt sikker på at prisene på "billigproduktene" vil gå rett i været.

Så der det er valg forsøker jeg å være bevisst på å velge mindre produser og produsenter med lange tradisjoner som kjedene nå skviser ut av sitt oligopol.

Flaut? Da har man problemer, tenker jeg. Og jeg regner dessuten med at de aller fleste ikke en legger merke til hva andre kjøper.  Og om noen skulle synes at jeg handler noe "rart", så dem om det. 

Anonymkode: 089f2...94f

Ts her. Formulerte meg nok litt feil i innlegget. Jeg kjøper mye First Price selv. Inkludert gulosten😅

Saken er at jeg føler det fremstår som om jeg har lite penger når det går i mye First Price produkter i uke handelen. Men kan jo trygt legge fra meg den følelsen nå 🙂

Anonymkode: 6982e...7ce

Annonse

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Du må spise veldig mye gulost om du sparte 50 000 kr på ett år på å bytte merke :D

(jada, vet du skrev mat, kunne bare ikke dy meg)

🤣🤣

Anonymkode: 841a2...65f

Nei, har ikke tenkt tanken engang. Er heller ganske fornøyd om jeg sparer endel penger på å velge first price. Kjøper også mat i halv pris avdelingen, som nærmer seg utløp på dato.

Anonymkode: 9a5e8...21d

Absolutt ikke. Er nettopp kommet hjem fra en butikkunde der jeg bare kjøpte produkter på tilbud. Ingen skam å spare penger.

Kjøper ikke så mye first price, men det er mest fordi jeg stort sett handler på Rema.

Anonymkode: 5289c...c12

Jeg kjøper sjeldent eller aldri frist Prince. Mest fordi jeg prøver å kjøpe minst mulig prosessert og mest mulig økologisk. Firer Price glimter med sitt fravær.

änglamark kjøper jeg endel av da.

Er ikke flau uansett hva jeg kjøper. Står for valgene mine

Anonymkode: 13c5f...a19

Annonse

Ikke flau nei. Prøver det meste, det jeg finner ok velger jeg,- såfremt det er billigst. Nå ser jeg jo at de varene som går mest opp i pris er jo nettop EMV. Og det fikk man jo bekreftet gjennom reportasjen om dopapir og pris på dette.. Så nå fremover er det pris pr/mengdeenhet som teller.

Planen var ,- og er,- og presse ut merkevarer ved å være så billig at folk velger EMV. Jo flere som kjøper EMV , jo flere som får det som vane (EMV er billigst)jo mer øker de priser og/eller reduserer mengde i pakken. Samtidig kan de presse innkjøpspris fra Prior, Gilde og Maarud og andre merker ved å si at de selger desverre mindre og mindre av dette, så de kan ikke kjøpe inn like mye,- evt få det mye billigere...

Så sitter de plutselig med med en stor hovedvekt av EMV i butikkene. Varer de styrer helt fra A ti lå i verdikjeden. Hvor A kan gjerne være antibiotikaproppet kjøtt fra Polen eler Tyskland, osten er med melk fra kyr i Ukraina som lever i fabrikker kun for å suges melk ut av, proppes med medisiner da de lever så tett at de til stadig het er syk og hvor jurbetennelser florere...Eller grønnsaker og kornprodukt produsert med så mye soppmiddel, insektsmiddel, og andre sprøytemidler at en hvilken som helst "sprøytemiddelfrelst" gårdsdrift (tenker da på noe planteproduksjon er mer og mer avhengig av sprøyting grunnet klimaendringer som bringer nye skadedyr og skadesykdommer,- desverre) i Norge vil være økologisk til sammenlikning.... Det er ikke slik ENDA,- men på sikt vil nok også dette skje,- for å kunne "Holde prisene nede"......

Ikke flau altså, men desverre blitt slik at pris er alt nå til dags. For oss,- og sikkert flere. VI MÅ velge pris fremfor kvalitet. Tenker da ikke bare kvalitet i smak og/eller utseende,- men hele veien....Så jeg håper virkelig de som har råd kan fortsette å kjøpe så mye som mulig norsk og lokalprodusert mat. Skulle gjerne hjulpet til der vi også...

Anonymkode: 3ab43...bcd

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ikke flau nei. Prøver det meste, det jeg finner ok velger jeg,- såfremt det er billigst. Nå ser jeg jo at de varene som går mest opp i pris er jo nettop EMV. Og det fikk man jo bekreftet gjennom reportasjen om dopapir og pris på dette.. Så nå fremover er det pris pr/mengdeenhet som teller.

Planen var ,- og er,- og presse ut merkevarer ved å være så billig at folk velger EMV. Jo flere som kjøper EMV , jo flere som får det som vane (EMV er billigst)jo mer øker de priser og/eller reduserer mengde i pakken. Samtidig kan de presse innkjøpspris fra Prior, Gilde og Maarud og andre merker ved å si at de selger desverre mindre og mindre av dette, så de kan ikke kjøpe inn like mye,- evt få det mye billigere...

Så sitter de plutselig med med en stor hovedvekt av EMV i butikkene. Varer de styrer helt fra A ti lå i verdikjeden. Hvor A kan gjerne være antibiotikaproppet kjøtt fra Polen eler Tyskland, osten er med melk fra kyr i Ukraina som lever i fabrikker kun for å suges melk ut av, proppes med medisiner da de lever så tett at de til stadig het er syk og hvor jurbetennelser florere...Eller grønnsaker og kornprodukt produsert med så mye soppmiddel, insektsmiddel, og andre sprøytemidler at en hvilken som helst "sprøytemiddelfrelst" gårdsdrift (tenker da på noe planteproduksjon er mer og mer avhengig av sprøyting grunnet klimaendringer som bringer nye skadedyr og skadesykdommer,- desverre) i Norge vil være økologisk til sammenlikning.... Det er ikke slik ENDA,- men på sikt vil nok også dette skje,- for å kunne "Holde prisene nede"......

Ikke flau altså, men desverre blitt slik at pris er alt nå til dags. For oss,- og sikkert flere. VI MÅ velge pris fremfor kvalitet. Tenker da ikke bare kvalitet i smak og/eller utseende,- men hele veien....Så jeg håper virkelig de som har råd kan fortsette å kjøpe så mye som mulig norsk og lokalprodusert mat. Skulle gjerne hjulpet til der vi også...

Ikke direkte uenig med deg men kjøttrt fra first price er ikke av dårligere kvalitet. Kyllingefiletene er visst økologiske, men de er feil størrelse og derfor ikke salgbare som merkevare.

Anonymkode: 10d21...4c1

Vi tjener soppas bra at vil ikke behøver å kjøpe billig produkter i det hale tatt, men det betyr ikke at vi ikke gjøre det.
Enkelte ting syns jeg faktisk er bedre som billigprodukter som for eksempel First Price.

Flau over å kjøre de produktene?
Nei, vet du hva, det har jeg aldri tenkt over

Anonymkode: a8716...018

Anonym bruker skrev (På 25.1.2023 den 18.08):

Syns det er flaut å kjøpe first price entrecote,tenker bare at folk må tro jeg har lite penger. Men med rett tilbehør så syns jeg faktisk det kjempe godt! Det kjøper jeg når jeg skal kosr meg. Har ikke så god råd heller,er nok derfor jeg er så redd for at andre skal skjønne at jeg har dårlig råd. Skikkelig teit I know!

Anonymkode: 99754...0d6

Den er kjempegod 👍

Anonymkode: eba45...d36

Blir ikke flau men kjøper det aldri selv. Dersom jeg var på besøk hos noen som tilbudte meg vann eller cola, hadde jeg kanskje svart Cola og angret dersom jeg så de kom med first price cola. Senere ville jeg nok ha takket nei til all servering. Det er fordi jeg ønsker kvalitet fremfor kvantitet og har jeg ikke råd til Coca Cola, blir det vann. First Price rice, det har jeg i hus. Smaker identisk som dyr Uncle Bens. Så har du dusjsåpen da. Kr. 9,90? Hvem kan konkurrere med det? Jeg kjøper gjerne til andre, julehjelp etc. kjøper kun First price produkter og regner med de blir glad for det. Flau? Nei!

Anonymkode: 486ea...0c5

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Blir ikke flau men kjøper det aldri selv. Dersom jeg var på besøk hos noen som tilbudte meg vann eller cola, hadde jeg kanskje svart Cola og angret dersom jeg så de kom med first price cola. Senere ville jeg nok ha takket nei til all servering. Det er fordi jeg ønsker kvalitet fremfor kvantitet og har jeg ikke råd til Coca Cola, blir det vann. First Price rice, det har jeg i hus. Smaker identisk som dyr Uncle Bens. Så har du dusjsåpen da. Kr. 9,90? Hvem kan konkurrere med det? Jeg kjøper gjerne til andre, julehjelp etc. kjøper kun First price produkter og regner med de blir glad for det. Flau? Nei!

Til de fattige er first price bra nok...mens du selv er for fin til å drikke first price cola.

Anonymkode: 9f00a...dc9

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Ikke direkte uenig med deg men kjøttrt fra first price er ikke av dårligere kvalitet. Kyllingefiletene er visst økologiske, men de er feil størrelse og derfor ikke salgbare som merkevare.

Anonymkode: 10d21...4c1

Nei, foreløbig er mye av både kjøtt og ost fra norske fjøs og meieri/slakteri,- men jeg frykter at når EMV eller OM EMV blir mest vanlig at folk handler (grunnet økonomi) så flytter de all produksjon,- også råvareproduksjon (Les . gårdsdrift) til utlandet der det aller, aller meste kan produsere mye billigere enn her til lands....  Pr.nå så vet jeg at X.tra hvitost er produsert hos Tine,- Coop sitt syltetøy er Røra,  X-tra sin spekskinke,- som er den beste i norske butikker synes mange,- produseres av et lite lokalt firma som selv selger denne skinka som "luksusprodukt",- husker ikke under hvilke merke. SÅ enn så lenge er mye EMV akkurat det samme som vi kjøper som kjente merkevarer,- noen gang er det bare utseende som spiller inn /tenker da størrelse og fasong som du nevner) eller det rett og slett er tilsatt mer vann, salt og sukker for at det skal bli rimeligere og produsere. 

Anonym bruker skrev (På 25.1.2023 den 14.06):

Nå i disse trangere tidene, er det noen produkter du tidligere kjøpte som merkevare, men som du må har gått over til First Price, etc?

Er det noen av disse produktene du skjemmes over å kjøpe? 🙈 Jeg føler det er noen av produktene det er mer sosialt akseptert å kjøpe, om man kan kalle det det. F. Eks Kjøttdeig og egg har jeg inntrykk av at mange kjøper, men andre ting som First Price gulost synes jeg det lukter litt mer fattigmann av om man kjøper det (ikke at man  trenger å være det) 😅

Anonymkode: 6982e...7ce

First price ost er produsert av Synnøve finden, så liker man Synnøve ost og kan man like gjerne kjøpe first price som er andre sortering pga feil utseende. 

Anonymkode: edf09...0f4

Anonym bruker skrev (På 26.1.2023 den 6.25):

Du har rett i mye, men jeg er ikke sikker på om EMVene er den største trusselen. Som mange nevner, mye av produktene er vanlige merkevarer produsert på samme måte som merkevaren, men annen sortering. Grønnsakene er gjerne mindre eller ser mindre fine ut, og da er det jo bra at de selges for lavere pris heller enn at det blir kassert.

Derimot burde man ideelt sett velge mer av både økologisk og lokalproduserte varer. For oss (og mange andre) blir det en avveining, jeg skulle gjerne kjøpt alt økologisk, men det blir rett og slett for dyrt. I tillegg er det vanskelig å finne i butikkene og selv om det er en REKO- ring her jeg bor har de bare utdeling en time annenhver uke. Passer ikke den timen er det to uker til neste mulighet. (Dessuten kan det ikke stikkes under en stol at det meste på REKO er svært dyrt.)

Jeg håper at de som har tid, penger og mulighet til velger utifra andre kriterier enn bare pris. Jeg gjorde det før, og jeg planlegger å gjøre i fremtiden når jeg forhåpentligvis får bedre økonomi. 

Anonym bruker skrev (På 26.1.2023 den 23.45):

Til de fattige er first price bra nok...mens du selv er for fin til å drikke first price cola.

Anonymkode: 9f00a...dc9

Ja, mener du jeg skal slutte å hjelpe fattige mennesker? Bedre å la være liksom?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...