Gå til innhold

Hva ville vært din drømmekarriere

Anbefalte innlegg

Jeg er også lege og synes jobben er kjempespennende! Men hadde ikke valgt det på nytt. Vanskelig å endre etter jeg har investert så mye for å komme dit jeg er nå. Usikker hva jeg hadde valgt i stedet, men helst noe uten så mye ansvar.

Anonymkode: 95b89...06c

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg ville vært sykepleier som i dag, men jeg ville tatt masteren min mye før. 

Anonymkode: 08528...7ce

samme her, men masteren min fantes ikke for 20 år siden... så jeg ville ikke tatt denne masteren men kanskje enn annen og ikke tatt klinisk fagstige først..

Anonymkode: 33dd6...c9c

Annonse

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Men ville du ha hatt radiografens grunnlønn?

Anonymkode: 2b039...264

Min grunnlønn/minstelønn på kompetansenivået under ferdig spesialist er ca 750".En radiograf har i følge mitt veldig overflatiske google-søk minstelønn på ca 450" med 5 års ansiennitet, som blir omtrent tilsvarende antall år i arbeidslivet. Tillegg og slik kommer såklart til ekstra for begge grupper.

Da ligger det i min grunnlønn 2,5 time mer i uka enn radiografen, dobbelt så lang utdanning, og utvidet ansvarsområde.

Vet ikke hvordan du vurderer de faktorene mot hverandre når man skal fastslå grunnlønn? Jeg synes grunnlønnen innenfor samme felt (her helse) bør være for samme antall timer.

Anonymkode: 6858e...894

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Min grunnlønn/minstelønn på kompetansenivået under ferdig spesialist er ca 750".En radiograf har i følge mitt veldig overflatiske google-søk minstelønn på ca 450" med 5 års ansiennitet, som blir omtrent tilsvarende antall år i arbeidslivet. Tillegg og slik kommer såklart til ekstra for begge grupper.

Da ligger det i min grunnlønn 2,5 time mer i uka enn radiografen, dobbelt så lang utdanning, og utvidet ansvarsområde.

Vet ikke hvordan du vurderer de faktorene mot hverandre når man skal fastslå grunnlønn? Jeg synes grunnlønnen innenfor samme felt (her helse) bør være for samme antall timer.

Igjen - hvis ingen ting ellers er sammenlignbart, hvorfor regner du med at timetallet skal være det?

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Igjen - hvis ingen ting ellers er sammenlignbart, hvorfor regner du med at timetallet skal være det?

Hm, tror ikke helt jeg skjønner hva du vil frem til. Jeg og radiografen har tross alt ganske forskjellige funksjoner innad i teamet som gir pasienten helsehjelp.

Jeg hadde foretrukket at timetallet vi måtte jobbe for vår grunnlønn var likt, siden det hadde gjort lønnsstatistikken og sammenligninger basert på det mer reelle. All den tid vi jobber i samme sektor og har samme arbeidsgiver (i mitt tilfelle sykehus). 

Tviler på at det er så mange som tenker på at det er forskjellig, ref en ganske nylig artikkel på NRK sine sider som gjorde et poeng av forskjellene i arbeidstider mellom industriarbeidere og sykepleiere.

https://www.nrk.no/rogaland/hvert-ar-jobber-turnusarbeideren-tre-uker-mer-enn-skiftarbeideren-1.16260719

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...