Gå til innhold

Gutt som er bestemt på hva han ønsker å gå med

Anbefalte innlegg

Det er svært utfordrende å finne klær til han. Han går kun med klær med et bestemt motiv. Det begynner å bli vanskelig å få tak i fordi han bruker nå str.140. Venner og familie sier til meg at jeg bare må fortelle han at han må godta "vanlige" klær... men da nekter han å gå med klær.

Hva skal jeg gjøre? 🥵😵💫

Anonymkode: f3fad...bba

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Så lenge det ikke er diagnose inni bildet, får han gå uten klær da. 

Måte på hvor lite autoritet mange foreldre har. 

Anonymkode: 6a003...137

Som sagt har VIRKELIG prøvd ! Han går fullstendig i lås. Gråter. Blir sint 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nehei? GRÅTER han når han ikke får viljen sin? Huffda. 

Anonymkode: 4c4c9...ad1

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nehei? GRÅTER han når han ikke får viljen sin? Huffda. 

Alle barn gråter når de ikke får viljen sin. Jeg snakker ikke om vanlig gråt. Du trenger ikke bli frekk! Da aner du i så tilfelle ikke hvordan dette er, og det kan du være glad for.

PS. Ønsker råd fra noen som skjønner hva jeg prater om

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Fordi han er vant til å alltid får viljen sin ja. Å han er vant til at hvis han bare klikker litt så gir du etter som vanlig. Tydlig at det er barnet som bestemmer i deres hjem!

Anonymkode: fe98f...c7d

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Fordi han er vant til å alltid får viljen sin ja. Å han er vant til at hvis han bare klikker litt så gir du etter som vanlig. Tydlig at det er barnet som bestemmer i deres hjem!

Anonymkode: fe98f...c7d

Nei. Du vet ikke hva jeg snakker om tydeligvis. Jeg har 5 barn. Er kun han som er sånn !

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Alle barn gråter når de ikke får viljen sin. Jeg snakker ikke om vanlig gråt. Du trenger ikke bli frekk! Da aner du i så tilfelle ikke hvordan dette er, og det kan du være glad for.

PS. Ønsker råd fra noen som skjønner hva jeg prater om

Tull. Jeg er ikke frekk, jeg sier det som det er. Tipper ungen går naken i to meter utendørs før han flyr inn og drar på seg normale klær, men selvfølgelig gjør han som han vil hvis du gir ham lov. Du ANER ikke hvor langt noen unger drar det for å få viljen sin. Dette er et klassisk eksempel på en unge som har skjønt at bare han vræler høyt og lenge nok så gir du deg. Ta kampen eller la være, ikke mitt problem, men sånn er det. 

Nei. Du vet ikke hva jeg snakker om tydeligvis. Jeg har 5 barn. Er kun han som er sånn !

Mine er også helt forskjellige, det betyr fint lite. Det betyr bare at det er vanskeligere å oppdra akkurat dette barnet. Gratulerer, du har hatt flaks med de andre fire. 

Tull. Jeg er ikke frekk, jeg sier det som det er. Tipper ungen går naken i to meter utendørs før han flyr inn og drar på seg normale klær, men selvfølgelig gjør han som han vil hvis du gir ham lov. Du ANER ikke hvor langt noen unger drar det for å få viljen sin. Dette er et klassisk eksempel på en unge som har skjønt at bare han vræler høyt og lenge nok så gir du deg. Ta kampen eller la være, ikke mitt problem, men sånn er det. 

Som sagt, er kun han av 5 barn som er sånn. Han nekter å gå med ting han ikke liker. Da går han uten og blir ISKALD !

Mine er også helt forskjellige, det betyr fint lite. Det betyr bare at det er vanskeligere å oppdra akkurat dette barnet. Gratulerer, du har hatt flaks med de andre fire. 

Du svarer frekt ! Det er ikke nødvendig 

Annonse

Du svarer frekt ! Det er ikke nødvendig 

Vært borti sånne som deg før, dere prøver såå hardt. Realiteten er at dere sjelden står på krava, men gir etter fordi det blir for ubehagelig. Gjør det noe om ungen blir kald? Det dauer han neppe av, og det er faktisk bare å ha med et skift i sekken til rett før han stryker med. 

Er det du som mistenker autisme på sønnen din? Jeg tror du har skrevet flere innlegg om det i hvert fall. 

I så fall råder jeg deg til å behandle ham deretter, og ikke som et vanlig barn. Jeg har selv barn med diagnoser og vet veldig godt hvordan det er å ha noen med raserianfall som ikke en gang kan sammenlignes med slik andre barn har, og som er ekstremt rigide. 

Det beste er å snakke sammen i fredstid. Kanskje han kan være med i butikken, se på nettsider ol. rundt at det finnes ikke slike klær, eller prøve å finne andre alternativer. Eventuelt se om det er mulig å bestille inn fra spesielle butikker, eller trykke/sy motivet på ensfargede klær. Det er jo egne butikker som driver med å trykke på klær.

Anonymkode: 0121f...fc9

Kan han bruke gensere i XS? Zalando og HM har en god del hettegensere, med forskjellige trykk på. Har selv en sønn med autisme, som er veldig klar på hva slags klær han skal ha. Og det var en lettelse da han kunne bruke XS, for da var det lettere å finne gensere han ville bruke.

Anonymkode: 8b0a4...af0

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Som sagt, er kun han av 5 barn som er sånn. Han nekter å gå med ting han ikke liker. Da går han uten og blir ISKALD !

Har han en diagnose? Hvis han har det kan du kanskje kjøpe nøytrale klær og få noen til å printe på det han ønsker. Har han ingen diagnose må han bare lære at han ikke kan få det akkurat som han vil med dette. Er alternativet å gå ut uten nok tøy får han sitte i gangen, uten mobil osv, til han kler seg ordentlig. 

Anonymkode: 27915...351

Han høres veldig rigid ut på dette og jeg forstår deg, forstår at dette ikke er så enkelt og at det ikke fungerer å bare si til han at han må gå med vanlige klær. Kanskje du kan bestille klær på nettet? Eller kan du kjøpe på panduro eller sybutikk merker med favorittmotivet som strykes på vanlige t-skjorter og gensere? Det finnes også utstyr til å printe ut motiv til å stryke på klær. 

Anonymkode: aec53...851

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er svært utfordrende å finne klær til han. Han går kun med klær med et bestemt motiv. Det begynner å bli vanskelig å få tak i fordi han bruker nå str.140. Venner og familie sier til meg at jeg bare må fortelle han at han må godta "vanlige" klær... men da nekter han å gå med klær.

Hva skal jeg gjøre? 🥵😵💫

Send ham ut naken. Da lærer han fort at klær er greit.

Anonymkode: 5e47e...56f

Har en gutt på 12 som er ganske lik. Kun ha hettegenser i en spesiell, litt uvanlig farge og et nummer for små. Går helt i svart om han ikke får det. Sømmer gnager, og trusa er feil passform, og buksene må også være et nummer for liten, ellers kan han ikke ha de på, men river de av seg. 
Utmattende. Han sliter med mange andre ting også, så å kle på han rett yttertøy og få han på skolen er svært problematisk. Spesiellt på vinteren. Fra tidlig vår til sen høst, går han kun i shorts og trøye hjemme, men tar på seg ytterjakke når han skal på skolen. Sko er samme problem. De må være akkurat riktig farge, og for trange. Ikke lisser og borrelås. 
Slitsomt og utmattende. Han er forøvrig under utredning for autisme. 

Anonymkode: fadf2...9c8

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Da må han være med å handle klær selv , slik at han ser at de motivene han vil ha ikke er å få tak i, i den størrelsen han trenger.

Anonymkode: 5219c...e53

Alder og alvorlighet på diagnose avgjør om det går, det er slett ikke alltid det går.

Niesen min som har tourettes og asbergers kan godt skjønne noe akkurat når det blir fortalt i fredstid, men i neste "kamp" har hun helt glemt hva hun tidligere har forstått og vil ha det akkurat på sin måte. Forhåpentligvis vil alder og modning gjøre at det sitter litt lenger det hun forstår og er enig med i fredstid.

Anonymkode: 07f56...02e

Min autistiske sønn går i "uniform": ensfarget hettegenser, treningsbukse, t-skjorte, sokker og undertøy. Ett par vintersko, ett par goretex-sko. Har fire identiske hettegensere, åtte identiske treningsbukser osv. 

Det letter hverdagen vår betraktelig. 

Lillebrors sammenbrudd over "bare klær" er overhode ikke sammenlignbart med brødrenes surmuling når de har glemt å legge favorittgenseren til vask, vokst ut av favorittskoene o.l. 

Anonymkode: 08e71...1fe

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men det er ikke farlig å bli iskald. Det lærer man ofte av. 

Så fremt det ikke et mistanke om eller satt diagnose, må du jo bare la han skrike, gråte og nekte. Er det diagnose, får du kjøpe ensfarget og stryke på motiv. 

Anonymkode: 6a003...137

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...