Gå til innhold

En fremmed mann var ekkel mot sønnen min

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Da bør du kanskje snakke litt til deg selv nå, da. Og korrigere den tilbøyeligheten hos deg selv. 

Anonymkode: d35d4...84f

Jeg sier ikke at jeg hadde skjelt ham ut, men jeg kunne nok spurt hva han stirret på. 

Anonymkode: 4cc79...c43

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg sier ikke at jeg hadde skjelt ham ut, men jeg kunne nok spurt hva han stirret på. 

Seriøst? En elleveåring kan godt falle litt i staver uansett om man har diagnose eller ikke. Om noen hadde kommentert slik som jeg hørte det hadde jeg trodd at de var du som hadde utfordringer med det sosiale samspillet. 

Anonymkode: 4ca0a...b52

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Seriøst? En elleveåring kan godt falle litt i staver uansett om man har diagnose eller ikke. Om noen hadde kommentert slik som jeg hørte det hadde jeg trodd at de var du som hadde utfordringer med det sosiale samspillet. 

Om du hadde lurt på det er jo ikke så farlig. 

Jeg regner med at en sånn samtale som oftest hadde blitt noe omtrent som dette:

-Hei. Hva er det du stirrer på? (Med et smil)

-Ingenting

-Ok. Ha en fin dag

Om du hadde lurt på det er jo ikke så farlig. 

Jeg regner med at en sånn samtale som oftest hadde blitt noe omtrent som dette:

-Hei. Hva er det du stirrer på? (Med et smil)

-Ingenting

-Ok. Ha en fin dag

Men hvorfor trenger du å spør? Holder det ikke med et smil? Om du ikke har en diger vorte på nesen eller noe, så klarer de fleste voksne å skjønne at barn ikke alltid oppfører seg helt adekvat. 

Men hvorfor trenger du å spør? Holder det ikke med et smil? Om du ikke har en diger vorte på nesen eller noe, så klarer de fleste voksne å skjønne at barn ikke alltid oppfører seg helt adekvat. 

For det første fordi det kan hende han hadde svart noe annet enn "ingenting", for eksempel at jeg hadde genseren på vrange eller at jeg liknet på noen han kjente for eksempel. Da hadde vi oppklart det.

For det andre ville det vært greit at han fikk vite at jeg merket at han stirret slik at han etter hvert kunne venne seg til å skjule det litt mer om han ikke ønsket å vise det.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

For det første fordi det kan hende han hadde svart noe annet enn "ingenting", for eksempel at jeg hadde genseren på vrange eller at jeg liknet på noen han kjente for eksempel. Da hadde vi oppklart det.

For det andre ville det vært greit at han fikk vite at jeg merket at han stirret slik at han etter hvert kunne venne seg til å skjule det litt mer om han ikke ønsket å vise det.

Så du tar på deg å oppdra andre barn? Jaja, jeg smiler og prater med folk uten å irettesette dem. 

Om du tror det er noe med deg som gjør at folk stirrer kan du ta en kjapp titt i speilet heller enn å gjøre et barn utilpass. Men da går du glipp av tilfredsstillelsen av å sette noen på plass…

Annonse

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Så du tar på deg å oppdra andre barn? Jaja, jeg smiler og prater med folk uten å irettesette dem. 

Om du tror det er noe med deg som gjør at folk stirrer kan du ta en kjapp titt i speilet heller enn å gjøre et barn utilpass. Men da går du glipp av tilfredsstillelsen av å sette noen på plass…

Folk synes det er ubehagelig å bli stirret på . Hvorfor skal ikke barn lære at det er uhøflig? Fordi det kan være ubehagelig for dem? Det er langt mer ubehagelig å vokse opp til å bli en sosialt inkompetent særing som ikke har lært grunnleggende folkeskikk.

Anonymkode: ceba8...edd

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

En elleveåring? 
Du er altså ikke klar over at barn gjerne oppfører seg annerledes enn voksne? Selv barn uten utfordringer gjør jo det. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Folk synes det er ubehagelig å bli stirret på . Hvorfor skal ikke barn lære at det er uhøflig? Fordi det kan være ubehagelig for dem? Det er langt mer ubehagelig å vokse opp til å bli en sosialt inkompetent særing som ikke har lært grunnleggende folkeskikk.

Men det er da ikke en person de møter i 2 minutter på apoteket som skal lære dem det… 🙄

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Dette! 

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

De sosiale ferdighetene var på bunn. Der er vi enige. Samme om han har dårlige kognitive  ferdigheter, vet han at den andre er et barn og han selv er voksen. 

Det er slettes ikke sikkert at han forstår hva som er forskjellen på voksne og barn utover størrelsen. Og poenget er heller ikke om han gjør det eller ei, men at du ikke vet det. Jeg skjønner at du blir lei deg på din sønns vegne, helt med rette. Men det kan godt hende du går i samme fella, og at denne mannen også har en mor som blir lei seg når andre overvurderer sønnen hennes.

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Og du tar på deg å oppdra alle du møter på din vei? Reneste Mor Teresa. 

On 1/14/2023 at 7:44 AM, Anonym bruker said:

Sønnen vår på 11 år har en utviklingshemming som ikke er synlig på ansiktstrekk, men som gjør at han i blant kan stirre litt på folk eller ha et litt rart kroppsspråk. Han er også mye yngre kognitivt enn han ser ut.

I går kveld var vi på apoteket, og mens jeg ble ekspedert, stod mannen min og sønnen litt bortenfor og ventet.

Så går sønnen min bortover mot meg, litt i sin egen verden, snakker litt med seg selv og ser direkte på en mann i tidlig 30-årene. Så sier denne mannen høyt og surt: "Hva er problemet?" til sønnen min. Jeg svarte automatisk "Hallo? Han er 11 år!". Fikk ikke svar fra den voksne mannen, tror ikke han forstod at moren var i nærheten. Gutten min ble forvirret og lei seg."Hva sa han? Hva gjorde jeg?". Jeg kjente at jeg ble veldig sint, ville gå bort og irettesette mannen, men var stuck i dialog med apotekeren. Fyren gikk før vi ble ferdig.

Kanskje en mann med egne problemer, men vår sønn var fortsatt sint, lei seg og forvirret helt til han skulle legge seg. For han er det vondt å ikke forstå hvorfor en fremmed plutselig er sint på ham uten grunn. Og for meg som mamma er det så vondt og sårt. 

Måtte bare si det. Håper ingen bagatelliserer dette. Tipper alle med et annerledes barn forstår hvor leit dette er.

Anonymkode: de515...24a

som du overreagerer

Anonymkode: 7d84e...6ef

Annonse

Anonym bruker skrev (På 15.1.2023 den 10.40):

Og du tar på deg å oppdra alle du møter på din vei? Reneste Mor Teresa. 

Å irettesette folk som oppfører seg ubehagelig mot meg har lite å gjøre med å være som Mor Teresa. Det virker som om du ikke er helt oppdatert på hva Mor Teresa drev med, og hennes motivasjon for å gjøre det…?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...