Gå til innhold

En fremmed mann var ekkel mot sønnen min

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men. Han. Er. Voksen. 
Det ER faktisk en liten forskjell der! 

Anonymkode: d35d4...84f

Ikke hvis han feks har en diagnose som hi sin sønn? Og kanskje sjelden gjør slike ting alene? Da er han kanskje ikke voksen selv om det ser slik ut utenpå? 

Anonymkode: f0099...572

Fortsetter under...

Men. Han. Er. Voksen. 
Det ER faktisk en liten forskjell der! 

Nei, det trenger ikke å være noen forskjell, verken liten eller stor. Det finnes voksne som ikke er voksne, selv om de ser voksne ut. 

Anonymkode: b290e...2da

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ikke hvis han feks har en diagnose som hi sin sønn? Og kanskje sjelden gjør slike ting alene? Da er han kanskje ikke voksen selv om det ser slik ut utenpå? 

Eh. Han har allikevel ansvar for seg selv hvis han er i stand til å gå ut uten verge. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det trenger ikke å være noen forskjell, verken liten eller stor. Det finnes voksne som ikke er voksne, selv om de ser voksne ut. 

Anonymkode: b290e...2da

Det han sa, tyder ikke på utviklingshemming. Det tyder bare på at han var sur og frekk. Ikke alt skal overforstås.

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Det er jo irrelevant. Han er voksen og må ta ansvar for seg selv.

Han kan være på et barn sitt nivå kognitivt, noe du ikke vet om han er eller ei.

Anonymkode: 1be60...b82

Det han sa, tyder ikke på utviklingshemming. Det tyder bare på at han var sur og frekk. Ikke alt skal overforstås.

Jaja, lykke til med den holdningen videre, det vil nok hjelpe din sønn veldig mye.

Annonse

Jeg synes du overreagerer. Det å si "Hva er problemet?" til en 11 åring som stirrer på deg er da verken uvanlig eller noe overtramp. Det er selvsagt ikke den hyggeligste måten han kunne sagt fra på, men jeg tror ikke han trenger å ha utfordringer for å bruke en slik setning i en situasjon han fant ubehagelig.

Mannen visste jo ikke at sønnen din har en utviklingshemning. Med tanke på at sønnen din er 11 år og sikkert har blitt misforstått av folk før synes jeg det er litt rart at din refleks er å gå til angrep og kanskje eskalere situasjonen. Du ble i tillegg "veldig sint, ville gå bort og irettesette mannen". Det mest naturlige ville jo være å være rolig, forklare kort til mannen og deretter forklare for din egen sønn. Da hadde kanskje sønnen din blitt mindre opprørt for han oppfattet nok godt at du ble sint. Du reagerer jo som om mannen vet at din sønn har en utviklingshemning.  

Det er forståelig at man kan overreagere der og da fordi man blir så fortvilet over de utfordringene man har som andre ikke har. Men jeg synes det er litt rart at du i ettertid holder på denne forståelsen av situasjonen. 

Anonymkode: c5c81...1de

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Han kan være på et barn sitt nivå kognitivt, noe du ikke vet om han er eller ei.

Men det er jo irrelevant.

Om de så begge er utviklingshemmet, både barnet og den voksne i situasjonen, så gjorde barnet ikke noe galt. Han mumlet med seg selv og gikk litt rundt i rommet. Han plaget ingen. Han hadde dessuten støttepersoner med seg, som evt kunne stoppe ham dersom han ikke oppførte seg greit. 

Men den voksne i situasjonen oppførte seg ugreit. Han var konfronterende. Det er faktisk to ulike atferder ute og går her, og de kan ikke sammenlignes.  

Og selv hvis vi holder fast i ditt premiss om at han fungerer som et barn, da er det jo feil at han går på apoteket uten støttekontakt eller noen andre som kan stoppe ham i å eksplodere på fremmede. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Han fikk tre meter mellom oss to. På den tiden greide han tydeligvis å irritere en voksen mann bare ved å være som han pleier. Du vet ingenting om oss.

Anonymkode: de515...24a

Hvis faren står 3 meter unna og ikke får med seg hva som skjer, så er jo det litt merkelig også 

Anonymkode: 06c04...afa

For både din og barnets del bør du tenke ut et svar som ivaretar den fremmede og sønnen din. 

Noe a la "det kunne kanskje se ut som om han stirret på deg, men han var bare i sin egen verden". 

Sønnen din bør ikke bli vitne til krangler mellom deg og andre voksne, det er bare skummelt og han lærer ikke noe av det

Anonymkode: a1965...1e9

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Om de så begge er utviklingshemmet, både barnet og den voksne i situasjonen, så gjorde barnet ikke noe galt. Han mumlet med seg selv og gikk litt rundt i rommet. Han plaget ingen. Han hadde dessuten støttepersoner med seg, som evt kunne stoppe ham dersom han ikke oppførte seg greit. 

Men den voksne i situasjonen oppførte seg ugreit. Han var konfronterende. Det er faktisk to ulike atferder ute og går her, og de kan ikke sammenlignes.  

Og selv hvis vi holder fast i ditt premiss om at han fungerer som et barn, da er det jo feil at han går på apoteket uten støttekontakt eller noen andre som kan stoppe ham i å eksplodere på fremmede. 

Han eksploderte ikke.

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Han stirret og mumlet. Det er ikke behagelige bli utsatt for av en gutt på 11 år. Og nei, han hadde jo ingen personer som støttet ham. En far som ikke fulgte med og en hysterisk rasende mor. Av dette tipper jeg mors reaksjon var det som føltes verst for gutten. 

Mannen eksploderte ikke, det stod mor for. Og folk på kognitivt nivå 11 år kan fint handle alene altså. 

Annonse

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Hvis faren står 3 meter unna og ikke får med seg hva som skjer, så er jo det litt merkelig også 

Anonymkode: 06c04...afa

Ja, men det forklarer jo også en del i den familien der.

Som andre her påpeker HI, du vet ingenting om denne mannen selv sliter med en diagnose. Du tenker nøyaktig slik på mener denne mannen gjorde med din sønn. Denne mannen kan ha en utfordring som gjør at han er ekstra var for folk som stirrer. Så hvorfor krever du automatisk at mannen skal forstå din sønn, men du vil ikke forstå mannen.

Jeg gjentar hva de andre sier her inne. Verden er brutal, det er bedre å tøffe opp sønnen din, enn å forvente at hele verden skal tilpasse seg din sønn.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

På hvilken måte? En normal voksen håper jeg ville visst bedre. Så på en eller annen måte tenker jeg at han må ha hatt noen issues. 

Jeg har vanskeligheter med å forstå hvordan dere tror dette er nyttige eller hjelpsomme refleksjoner. 

Anonymkode: de515...24a

Du må lære ungen din å ikke stirre da det er veldig uhøflig, og ikke minst det er veldig forståelig at mannen reagerte som han gjorde. 

Anonymkode: 7f872...0e4

Eh. Han har allikevel ansvar for seg selv hvis han er i stand til å gå ut uten verge. 

Man er ganske bortreist for å måtte ha verge for å bevege seg altså. Veldig mange er i stand til det uten at de nødvendigvis reagerer adekvat på utfordringer de møter på.

Hva han sier gir et dårlig bilde på kognitivt nivå. Mange kan ha et ekstremt godt ordforråd selv om de ikke nødvendigvis har god språkforståelse. Språket sier heller ikke noe om de sosiale ferdighetene.

Han stirret og mumlet. Det er ikke behagelige bli utsatt for av en gutt på 11 år.

Hvis DETTE er problematisk for en voksen å oppleve, da trenger man mer enn en støttekontakt for å bevege seg ut i offentligheten… 🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄

Den perfekte mor, påan igjen skrev (2 timer siden):

Man er ganske bortreist for å måtte ha verge for å bevege seg altså. Veldig mange er i stand til det uten at de nødvendigvis reagerer adekvat på utfordringer de møter på.

Hva han sier gir et dårlig bilde på kognitivt nivå. Mange kan ha et ekstremt godt ordforråd selv om de ikke nødvendigvis har god språkforståelse. Språket sier heller ikke noe om de sosiale ferdighetene.

De sosiale ferdighetene var på bunn. Der er vi enige. Samme om han har dårlige kognitive  ferdigheter, vet han at den andre er et barn og han selv er voksen. 

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Han var ikke ekkel mot sønnen din. Han reagerte surt fordi han ble stirret på. 

Ingen liker å bli stirret på. Og jo eldre sønnen din blir jo mer kommer folk til å reagere. At han er kognitivt yngre eller blir lei seg fordi han ikke forstår, er jo ikke noe andre fremmede vet. Derfor vil han få reaksjoner. 

Dere må snakke med han om hvordan andre mennesker reagerer og at han kan få ubehageligheter. Det kan bli vondt og vanskelig jo eldre han blir. Dere må snakke med han om utviklingshemmingen. Og dere må være der for å støtte når livet butter imot. 

Anonymkode: 57107...f46

Voksne, oppegående mennesker reagerer ikke slik selv om de blir stirret på av et litt eldre barn. Det kunne ikke falt meg inn å gjøre det samme. 

Anonymkode: f641d...6fb

Det finnes mange voksne mennesker med diagnoser som bor alene og beveger seg ut i verden på egenhånd. Det kommer sikkert din sønn også til å gjøre. Dette er ingenting å henge seg opp i, og ingenting du trenger å nære usikkerheten til barnet ditt med 

Anonymkode: a1de4...4e0

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Voksne, oppegående mennesker reagerer ikke slik selv om de blir stirret på av et litt eldre barn. Det kunne ikke falt meg inn å gjøre det samme. 

Anonymkode: f641d...6fb

Jeg kunne godt ha snakket til en 11-åring som stirret voldsomt.

Anonymkode: 4cc79...c43

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Jeg kunne godt ha snakket til en 11-åring som stirret voldsomt.

Anonymkode: 4cc79...c43

Da bør du kanskje snakke litt til deg selv nå, da. Og korrigere den tilbøyeligheten hos deg selv. 

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Da bør du kanskje snakke litt til deg selv nå, da. Og korrigere den tilbøyeligheten hos deg selv. 

Hvorfor skal hun gjøre det? Når foreldrene ikke klarer å oppdra barna sine så får andre gjøre jobben. Selvsagt snakker man til en stort barn som stirrer, det er uhøflig å stirre.

Anonymkode: ceba8...edd

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor skal hun gjøre det? Når foreldrene ikke klarer å oppdra barna sine så får andre gjøre jobben. Selvsagt snakker man til en stort barn som stirrer, det er uhøflig å stirre.

Anonymkode: ceba8...edd

Jeg er kanskje over snittet klok og empatisk, men jeg hadde faktisk tenkt ganske fort at et så stort barn som oppfører seg slik har noen utfordringer og hadde smilt til det. Men jeg ser at slik normal oppførsel er sjelden blant deltakerne i denne tråden. 

Anonymkode: 4ca0a...b52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...