Gå til innhold

Gutten min slår søsken og meg flere ganger daglig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han går plutselig rett bort å dulter hardt i søsken. Han slår når han blir frustrert, kan gå rett bort å slå søsken hardt i ansiktet osv. Jeg sier strengt i fra at ikke greit. Han gir seg ikke. Nå har jeg begynt å ta han ut på rommet. Har dere noen tips? Han er 5 år, har alltid vært sånn. Vi foreldre er ganske sikker på at han er autist 

Anonymkode: afbe5...034

Skrevet

Utredet? Meldt opp? Hva sier bhg?

Anonymkode: 14c26...768

Skrevet

Tror ikke noen er autist om de slår. Er han utredet i barnehage? Kanskje dere trenger veiledning i forhold til grenser. 

Anonymkode: a6872...179

Skrevet

Du har jo fått tusen tips allerede. Hvorfor tar du ikke dem i bruk? 

Anonymkode: fcc83...711

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Utredet? Meldt opp? Hva sier bhg?

Ikke utredet. Bhg sier at alt er bra.

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Tror ikke noen er autist om de slår. Er han utredet i barnehage? Kanskje dere trenger veiledning i forhold til grenser. 

Anonymkode: a6872...179

Ja, vi har fått kurs. Men vi har prøvd alt, så er vanskelig 

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Kan ikke huske at jeg har fått noen konkrete råd om dette. Jeg har dårlig hukommelse 😔

Skrevet

Dette burde utredes. Det er ikke normalt at så store barn er voldelige flere ganger om dagen. Min 6-åring er også slik, og skal utredes for ADHD.

Angst kan også gi utslag i sinne og vold. 

Skrevet

Han trenger verktøy til å håndtere sinnet sitt. F eks kan det øves inn at når han blir sint så kan han klemme på en stressball istedet for å slå folk rundt seg. Han er ute etter oppmerksomhet tror jeg. At han går løs på dere kan være et tegn på at han vil dere skal se/høre ham. Han er jo sint for en grunn, finn årsaken til sinnet. Det er også viktig å lære ham konsekvenser, slik som du nå gjør ved å fjerne ham fra fellesrommet. Han må få forklare hvorfor han ble sint da slik at han få høre hvordan han kunne reagert annerledes. Veiledning er alfa omega, ikke kun straff. 

Anonymkode: a2211...594

Skrevet
Pobie skrev (1 time siden):

Dette burde utredes. Det er ikke normalt at så store barn er voldelige flere ganger om dagen. Min 6-åring er også slik, og skal utredes for ADHD.

Angst kan også gi utslag i sinne og vold. 

Takk for godt svar. Fastlegen mener han er for ung til å utredes, det er ganske fortvilende. Han kan nesten ikke være alene med søsken. En gang løp han mot søsteren og tok et bokse slag rett i ansiktet hennes, jeg hørte et smell. Sånn helt ut av det blå 😢

Skrevet

Slår han ikke i barnehagen?

Har han et godt språk?

Anonymkode: df0fa...962

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Han trenger verktøy til å håndtere sinnet sitt. F eks kan det øves inn at når han blir sint så kan han klemme på en stressball istedet for å slå folk rundt seg. Han er ute etter oppmerksomhet tror jeg. At han går løs på dere kan være et tegn på at han vil dere skal se/høre ham. Han er jo sint for en grunn, finn årsaken til sinnet. Det er også viktig å lære ham konsekvenser, slik som du nå gjør ved å fjerne ham fra fellesrommet. Han må få forklare hvorfor han ble sint da slik at han få høre hvordan han kunne reagert annerledes. Veiledning er alfa omega, ikke kun straff. 

Anonymkode: a2211...594

Jeg tror også at han er ute etter oppmerksomhet, og det får han jo når han slår... men jeg kan jo ikke la være å gjøre noe. Samtidig så må jeg trøste den som blir slått 😵💫

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Slår han ikke i barnehagen?

Har han et godt språk?

Han slår ikke i bhg. Han klarer ikke å uttale alt rett. Syns det er rart at bhg ikke har reagert på det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Jeg tror også at han er ute etter oppmerksomhet, og det får han jo når han slår... men jeg kan jo ikke la være å gjøre noe. Samtidig så må jeg trøste den som blir slått 😵💫

Det er ikke sikkert det hjelper, men et tips kan være følgende:

Overse ham totalt når han slår ol., men overøs den som blir slått med masse, masse oppmerksomhet. Snu ryggen mot ham. Og så, og det er enda viktigere, må du være veldig oppmerksom på hver gang han gjør noe som helst positivt overfor søsken/deg og gi ham (overdrevet) mye positiv oppmerksomhet på dette. F.eks. hvis han deler en leke med lillesøster, så gå kjapt bort og si noe sånt som "nå så jeg at du delte med Ida, så utrolig snilt det var! Jeg er så takknemlig for at jeg har en så god gutt som deg som deler på lekene sine!" *gi ham en klem*. 

Jeg vet at det høres litt ekstremt ut, men det kan være med på å bryte en ond spiral. I tillegg bør dere ha mange små og korte samtaler om vonde følelser og hvordan man kan reagere. F.eks. slå på en pute, gå unna osv. Det er viktig at du anerkjenner at det er lov til å bli sint, men han må få andre verktøy, og han må trenes i empati. F.eks. "I sted da du slo Ida i magen, var det fordi du var sint eller lei deg for noe?" og etter litt mer rundt dette "Ja, det skjønner jeg godt at du blir sint for, det hadde kanskje jeg blitt også, men hvis du hadde gjort dette og jeg ble sint på deg, hadde du likt det om jeg slo deg i magen da?". Og videre "Hmm, hva kan man gjøre i stedet for når man blir så sint? Har du noen forslag?". På den måten tvinger du fram bevissthet rundt egen oppførsel, og finner alternative måter å reagere på i stedet. Du må selvsagt ikke overdrive antall samtaler, men noen i uken i hvert fall. 

Husk at slike metoder tar tid. Det er ikke gjort på noen dager eller få uker, men med jevnlig jobbing over måneder og gjerne år.

Anonymkode: aeff1...f4c

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Han slår ikke i bhg. Han klarer ikke å uttale alt rett. Syns det er rart at bhg ikke har reagert på det. 

Du kan jo evt. henvise han til ppt selv. Det kan alle foreldre. Så må de observere og gjøre en vurdering. Da vil noen utenfor bhg. se han og dere vil bli hørt i saken.

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Du kan jo evt. henvise han til ppt selv. Det kan alle foreldre. Så må de observere og gjøre en vurdering. Da vil noen utenfor bhg. se han og dere vil bli hørt i saken.

Jeg tok kontakt med ppt selv, og de har en åpen sak på han. Jeg kan jo kanskje ringe de? De har gjort observasjoner før 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det er ikke sikkert det hjelper, men et tips kan være følgende:

Overse ham totalt når han slår ol., men overøs den som blir slått med masse, masse oppmerksomhet. Snu ryggen mot ham. Og så, og det er enda viktigere, må du være veldig oppmerksom på hver gang han gjør noe som helst positivt overfor søsken/deg og gi ham (overdrevet) mye positiv oppmerksomhet på dette. F.eks. hvis han deler en leke med lillesøster, så gå kjapt bort og si noe sånt som "nå så jeg at du delte med Ida, så utrolig snilt det var! Jeg er så takknemlig for at jeg har en så god gutt som deg som deler på lekene sine!" *gi ham en klem*. 

Jeg vet at det høres litt ekstremt ut, men det kan være med på å bryte en ond spiral. I tillegg bør dere ha mange små og korte samtaler om vonde følelser og hvordan man kan reagere. F.eks. slå på en pute, gå unna osv. Det er viktig at du anerkjenner at det er lov til å bli sint, men han må få andre verktøy, og han må trenes i empati. F.eks. "I sted da du slo Ida i magen, var det fordi du var sint eller lei deg for noe?" og etter litt mer rundt dette "Ja, det skjønner jeg godt at du blir sint for, det hadde kanskje jeg blitt også, men hvis du hadde gjort dette og jeg ble sint på deg, hadde du likt det om jeg slo deg i magen da?". Og videre "Hmm, hva kan man gjøre i stedet for når man blir så sint? Har du noen forslag?". På den måten tvinger du fram bevissthet rundt egen oppførsel, og finner alternative måter å reagere på i stedet. Du må selvsagt ikke overdrive antall samtaler, men noen i uken i hvert fall. 

Husk at slike metoder tar tid. Det er ikke gjort på noen dager eller få uker, men med jevnlig jobbing over måneder og gjerne år.

Anonymkode: aeff1...f4c

Tusen takk for gode råd, vi fikk de rådene fra helsesykepleier faktisk. Men dette har ikke vært lett. Han klarer ikke å huske hva som har skjedd i ettertid, klarer ikke å ha en samtale med han. Han sier unnskyld til både meg og søsken, men det virker som om det ikke betyr noe. 

Men jeg skal ikke gi opp. Jeg roser han voldsomt allerede når han gjør noe bra ❤️

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Hvorfor svarte du meg sånn egentlig?  

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Hvis han ikke slår der, hva mener du de skulle reagert på?

Anonymkode: f2f51...63c

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Han går plutselig rett bort å dulter hardt i søsken. Han slår når han blir frustrert, kan gå rett bort å slå søsken hardt i ansiktet osv. Jeg sier strengt i fra at ikke greit. Han gir seg ikke. Nå har jeg begynt å ta han ut på rommet. Har dere noen tips? Han er 5 år, har alltid vært sånn. Vi foreldre er ganske sikker på at han er autist 

Det sa du det...  Du sier STRENGT i fra. 🙄Sukk. 

Oooog du tar han ut av rommet. Skam og skyld. Gratulerer. 

Du får lese deg opp litt.  Hvordan man snakker med barn. Får barnet positiv tilbakemelding og ros på forhånd? Før han gjør noe galt er det fint med mye positivt. 

Spør du hva han tenker og føler?  Har du han på fanget? Tusen ting DU kan gjør før du sender han til BUP for utredning...

Google foreldremestring på Facebook. Trygghetssirkelen. Folkom.no.

Vedder på at hvis du gjør noen justeringer, så blir det en helt annen unge. ❤️

Anonymkode: 59361...8be

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Ja, vi har fått kurs. Men vi har prøvd alt, så er vanskelig 

Bare utifra innlegget ditt ser jeg flere ting du kan gjøre anderledes. Alt handler om hvordan du prater med barnet ditt. ❤️

Skrevet

Han lever i en unntakstilstand med en utslitt og deprimert mor. Han reagerer på den eneste måten han vet. 

Anonymkode: 5c8b0...432

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det sa du det...  Du sier STRENGT i fra. 🙄Sukk. 

Oooog du tar han ut av rommet. Skam og skyld. Gratulerer. 

Du får lese deg opp litt.  Hvordan man snakker med barn. Får barnet positiv tilbakemelding og ros på forhånd? Før han gjør noe galt er det fint med mye positivt. 

Spør du hva han tenker og føler?  Har du han på fanget? Tusen ting DU kan gjør før du sender han til BUP for utredning...

Google foreldremestring på Facebook. Trygghetssirkelen. Folkom.no.

Vedder på at hvis du gjør noen justeringer, så blir det en helt annen unge. ❤️

Ja for all del få sydd noen digre puter under arma på ungen, gud forby at de skal snakkes til 🙄 Er ikke rart det er mye ubruklige unger..

Anonymkode: d88e4...88d

Skrevet

Det er du som ikke orket ferie og har så mange barn? Be om mere veiledning enten fra helsestasjonen eller barneverntjenesten! 

Uansett er det lite sannsynlig at barnet er autist hvis han fungerer normalt i barnehagen. 

Anonymkode: 28b03...ac0

Skrevet

Han er ikke for ung til å utredes. Mulig han ikke har den typen adferd i bhg fordi han ikke er trygg der. 
  Jeg ville gått veien for utredning, for dette er ikke normal adferd. Ville heler ikke rost han opp i skyer. Jeg tenker når du sier han sier unnskyld , men ikke bryr seg. Da har han ikke skjønt problemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...