Gå til innhold

Så jeg må faktisk søke om pass til barnet mitt for HVER reise vi skal ha??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnefar nekter å skrive under, og ifølge politiet så må jeg da søke i forkant av hver tur vi evt skal ta??? Kan de ikke bare be han signere også får hun pass for den tida det er gyldig?? 

frustrert, sliten og lei!!

Anonymkode: 0d84b...ea2

Skrevet

Min venninne politianmeldte barnefar. Han nektet å signere på pur faenskap. Hun var villig å dra han for retten. Politimannen tok én samtale til far der de ba å redegjørelse for hvorfor han nektet. Frykt for å rømme landet, Mie uskikket å reise med barnet osv. Da ble det pass og han har ikke laget kvalm med det siden. 

Anonymkode: e2326...a9a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Barnefar nekter å skrive under, og ifølge politiet så må jeg da søke i forkant av hver tur vi evt skal ta??? Kan de ikke bare be han signere også får hun pass for den tida det er gyldig?? 

frustrert, sliten og lei!!

Så rart! Sånn var det ikke her. Barnefaren fikk en tidsfrist for å komme med gode grunner til hvorfor barnet ikke skulle få pass;som at han frykter at du skal stikke av ungen osv. Når de aldri fikk svar fra barnefaren så fikk vi bare pass uten at han skrev under via politiet.

Anonymkode: 98b05...43f

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Så rart! Sånn var det ikke her. Barnefaren fikk en tidsfrist for å komme med gode grunner til hvorfor barnet ikke skulle få pass;som at han frykter at du skal stikke av ungen osv. Når de aldri fikk svar fra barnefaren så fikk vi bare pass uten at han skrev under via politiet.

Anonymkode: 98b05...43f

Jeg spurte om ikke de kunne sende brev og sånn jeg har hørt de har gjort det før, men nei, det var visst ikke mulig. Det måtte søkes om til én spesifikk reise, med sted, dato og tid…

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Jeg spurte om ikke de kunne sende brev og sånn jeg har hørt de har gjort det før, men nei, det var visst ikke mulig. Det måtte søkes om til én spesifikk reise, med sted, dato og tid…

Men når passet er produsert, gjelder det i 2-10 år (avhengig av barnets alder) og det eneste du må gjøre framover, er å fornye det. Da trenger man ikke ny søknad. 

Anonymkode: e48d0...72b

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Men når passet er produsert, gjelder det i 2-10 år (avhengig av barnets alder) og det eneste du må gjøre framover, er å fornye det. Da trenger man ikke ny søknad. 

Det kan umulig stemme, for sist fikk jeg pass med hans samtykke. Og nå måtte jeg ha samtykke igjen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det kan umulig stemme, for sist fikk jeg pass med hans samtykke. Og nå måtte jeg ha samtykke igjen. 

Du må ha samtykke hver gang barnet skal ha nytt pass, men du trenger jo ikke nytt pass hver gang dere skal reise. Det varer flere år jo eldre barnet blir. 

Anonymkode: 8cce8...914

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Du må ha samtykke hver gang barnet skal ha nytt pass, men du trenger jo ikke nytt pass hver gang dere skal reise. Det varer flere år jo eldre barnet blir. 

Anonymkode: 8cce8...914

Ja det er klart. Men nå må jeg altså ha nytt, og fat nekter. Det er jo håpløst. Derfor kan jeg be om ny til reise nå. Skal vi reise igjen må jeg søke enda en gang. Altså jeg får bare ett pass pr reise, litt alla nødpass. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ikke for hver reise, vel?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ja det er klart. Men nå må jeg altså ha nytt, og fat nekter. Det er jo håpløst. Derfor kan jeg be om ny til reise nå. Skal vi reise igjen må jeg søke enda en gang. Altså jeg får bare ett pass pr reise, litt alla nødpass. 

Hvordan i alle dager får de det til? Jeg fikk nytt pass til alle mine, med fars samtykke (vi er skilt), men de passene varte jo i flere år. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ikke for hver reise, vel?

Jo. Fordi han nekter å samtykke, og da kan politiet gi tillatelse til én tur. Den må være bestilt og dokumentert. Så da er det slutt på spontane turer, og nå med passtimer som omtrent ikke eksisterer så er det jo håpløst 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvordan i alle dager får de det til? Jeg fikk nytt pass til alle mine, med fars samtykke (vi er skilt), men de passene varte jo i flere år. 

Det siste hun fikk varte i 5 år. Så det har gått ut. 

Skrevet

Synes dette høres rart ut. Her og nektet far og skrive under. Da sendte de brev til han, som han hadde 3 uker å svare på. Han svarte ikke, og barna fikk pass, og de plassene varte i 5 år.

Anonymkode: e8cb8...4ce

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Synes dette høres rart ut. Her og nektet far og skrive under. Da sendte de brev til han, som han hadde 3 uker å svare på. Han svarte ikke, og barna fikk pass, og de plassene varte i 5 år.

Det kommer sikkert litt an på situasjonen. Om f.eks mor/far har et annet statsborgerskap, kan politiet gjøre det for å sikre barna mot flytting utenlands. 

Anonymkode: 9ef66...83c

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Det var sånn jeg og trodde de praktiserte det. Jeg fikk et skjema og fylle ut, og der sto det spesifisert reise, tidspunkt og alt. Jeg hadde i forkant snakket med politiet på telefon som sa de kunne sende skjema han måtte signere på og gjorde han ikke det innen 2 uker fikk hun pass likevel. MEN, når jeg kom dit i går fikk jeg beskjed om at det måtte være til en spesifikk tur, da kunne de gi slækk på det og tillatte dokumenter til en reise. Hun vi var hos var relativt ny så hun hentet to andre kolleger som sa det samme. 

Vi er alle norske og har bodd i norge i alle år, så det er ikke fare for kidnapping. Han bare nekter fordi han kan. 

Skrevet

Er du norsk statsborger? Har du størsteparten av din familie i utlandet?

Anonymkode: 3eb7a...cc9

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Er du norsk statsborger? Har du størsteparten av din familie i utlandet?

Anonymkode: 3eb7a...cc9

Jeg er norsk og har ingen familie eller venner i utlandet :) Har aldri bodd i utlandet, aldri studert i utlandet, kun vært på korte ferieturer på max 2 uker av gangen :)

Skrevet

Min eks-mann nektet å skrive under.  En advokat som kostet noen tusenlapper var det som skulle til.  Om jeg forsto advokaten riktig er det to ting som kan få fedre til å miste foreldreansvar i en eventuell rettssak, om de nekter barnet medisinsk oppfølging og om de uten grunn nekter barnet pass.  Da eksen min fikk det forklart av advokaten min skrev han under på pass-søknaden.  

Jeg var først i kontakt med politiet som gav meg samme forklaring som du har fått, de ber far forklare grunnen til at han ikke vil skrive under, om grunnen er teit så vil barnet uansett få nødpass til reiser som allerede er bestilt.  Om far kan gi en troverdig forklaring på at han frykter bortføring e.l. er situasjonen en annen, men eksen min gjør det han kan for å gjøre livet mitt vanskelig selv om konsekvensene f.eks. vil være at barna ikke får reise på fotballtur til utlandet med lagene sine.  

Nå har vi selvsagt holdt oss i Norge på grunn av korona, men til vanlig reiser vi mye, både ungene & meg og ungene med venner eller fotballag.  

Lykke til!!!  Eldste barnet mitt er heldigvis over 18 nå.  Om noen få år kan yngstemann også få seg pass uten at faren må involveres.  

Anonymkode: 9ea1b...b9a

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Min eks-mann nektet å skrive under.  En advokat som kostet noen tusenlapper var det som skulle til.  Om jeg forsto advokaten riktig er det to ting som kan få fedre til å miste foreldreansvar i en eventuell rettssak, om de nekter barnet medisinsk oppfølging og om de uten grunn nekter barnet pass.  Da eksen min fikk det forklart av advokaten min skrev han under på pass-søknaden.  

Jeg var først i kontakt med politiet som gav meg samme forklaring som du har fått, de ber far forklare grunnen til at han ikke vil skrive under, om grunnen er teit så vil barnet uansett få nødpass til reiser som allerede er bestilt.  Om far kan gi en troverdig forklaring på at han frykter bortføring e.l. er situasjonen en annen, men eksen min gjør det han kan for å gjøre livet mitt vanskelig selv om konsekvensene f.eks. vil være at barna ikke får reise på fotballtur til utlandet med lagene sine.  

Nå har vi selvsagt holdt oss i Norge på grunn av korona, men til vanlig reiser vi mye, både ungene & meg og ungene med venner eller fotballag.  

Lykke til!!!  Eldste barnet mitt er heldigvis over 18 nå.  Om noen få år kan yngstemann også få seg pass uten at faren må involveres.  

Det er jo fint at de er strenge og passer på at man ikke stikker av til utlandet med barna, samtidig kan de jo se på en historikk som tilsier 5 år uten kontakt, bare fordi faren ønsker å straffe meg. 
Skal bli en fryd den dagen vi ikke trenger å forholde oss til han noe mer!

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo fint at de er strenge og passer på at man ikke stikker av til utlandet med barna, samtidig kan de jo se på en historikk som tilsier 5 år uten kontakt, bare fordi faren ønsker å straffe meg. 
Skal bli en fryd den dagen vi ikke trenger å forholde oss til han noe mer!

Jeg er helt enig.  Det er flere år siden eksen min har vært i kontakt med barna.  Og jeg kunne dokumentert årevis med ferieturer til trygge EU-land.  Samtidig er jeg bare norsk, eier bolig her og har hatt samme arbeidsgiver i en evighet.  Ikke noe stor sjanse for at jeg plutselig skal ta med meg barna til et land uten utleveringsavtale med Norge.  Håper det ordner seg for dere!!

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er helt enig.  Det er flere år siden eksen min har vært i kontakt med barna.  Og jeg kunne dokumentert årevis med ferieturer til trygge EU-land.  Samtidig er jeg bare norsk, eier bolig her og har hatt samme arbeidsgiver i en evighet.  Ikke noe stor sjanse for at jeg plutselig skal ta med meg barna til et land uten utleveringsavtale med Norge.  Håper det ordner seg for dere!!

Hehe nei, det ville isåfall vært rart :)  Jeg har 2 andre barn, bodd på samme sted i 15 år, mannen min har hatt samme jobb i 20, jeg i 12. Ikke akkurat noe krumspring her heller :)
Takk! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...