Gå til innhold

Kollegaer som alltid ringer når man ikke er på jobb.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ingen ledende stilling, bare så det er sagt. Det meste som har med mine oppgaver å gjøre kan vente til jeg er tilbake på jobb. Så er det den ene kollagen, som ellers er et hyggelig menneske, som alltid må snakke med meg når jeg er borte. Det har ingenting å si om det er pga sykt barn, at jeg er syk selv, at jeg er bortreist pga spesialisttimer osv. Jeg satt i møte med advokt, noe vedkommende visste at jeg skulle, likevel ringte han meg midt i timen med et spørsmål som lett kunne ventet til neste arbeidsdag. Jeg vil gjerne være positiv og til hjelp, men nå er jeg hjemme pga sykdom og får melding om å ringe ‘når jeg våkner’. Sikkert for å si hvor han kan finne noe han godt kan spør andre om. Hva gjør man med slikt? Lar være å ringe, gi beskjed og risikere dårligere arbeidsmiljø eller ringer og later som det er greit?

Anonymkode: 7d10b...00c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ingen ledende stilling, bare så det er sagt. Det meste som har med mine oppgaver å gjøre kan vente til jeg er tilbake på jobb. Så er det den ene kollagen, som ellers er et hyggelig menneske, som alltid må snakke med meg når jeg er borte. Det har ingenting å si om det er pga sykt barn, at jeg er syk selv, at jeg er bortreist pga spesialisttimer osv. Jeg satt i møte med advokt, noe vedkommende visste at jeg skulle, likevel ringte han meg midt i timen med et spørsmål som lett kunne ventet til neste arbeidsdag. Jeg vil gjerne være positiv og til hjelp, men nå er jeg hjemme pga sykdom og får melding om å ringe ‘når jeg våkner’. Sikkert for å si hvor han kan finne noe han godt kan spør andre om. Hva gjør man med slikt? Lar være å ringe, gi beskjed og risikere dårligere arbeidsmiljø eller ringer og later som det er greit?

Hvorfor svarte du under møte med advokaten??? Det går helt fint an å slå av lyd samt å ignorere mas. Det er du i din fulle rett til. 

Anonymkode: fa274...54d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor svarte du under møte med advokaten??? Det går helt fint an å slå av lyd samt å ignorere mas. Det er du i din fulle rett til. 

Jeg svarte selvsagt ikke! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg svarte selvsagt ikke! 

Han ringte med et spørsmål som kunne vente, skriver du jo. 

Skrevet

Du tar selvsagt ikke telefonen. Du må jo sette sunne grenser for deg selv. 

Så sier du bare til vedkommende (når du er tilbake) "Ja, jeg så du ringte, men jeg har dessverre ikke anledning til å svare ut jobbspørsmål når jeg av ulike grunner er hjemme. Hva var det du lurte på"? Hver gang. Voksenopplæring rett og slett. 

Anonymkode: 8e23b...9b9

Skrevet

Jeg for min del synes det er helt greit at kolleger ringer meg om de lurer på noe. Er jeg i viktige møter lar jeg bare være å ta telefonen og ringer opp igjen senere når det passer. Om jeg skulle være syk og nede for telling ville jeg ringt tilbake når jeg følte meg i stand til det. Det samme er om noen hadde ring meg etter arbeidstid, i helgen eller i ferien. Jeg jobber med IT og det hender noen jobber på kveld og i helg om de har en deadline eller en produksjonsetting. Passer det tar jeg telefonen og bistår. Er det noen som ringer i ferien er det stort sette et kjapt spørsmål som er raskt for meg å svare på, men som de ville brukt tid på å finne ut av.  

Jeg kjenner også personer som har et strengt skille mellom jobb og fritid og ønsker alle henvendelser i kontortiden. Dette ser jo ut til å gjelde deg og da tenker jeg du må være tydelig på dette. Det er ikke sikkert kollegaen din tenker over dette om vedkommende ikke selv synes det er et problem og selv svarer på henvendelser utover arbeidstiden.

Når det gjelder at vedkommende ringte deg mens du var hos advokaten får vi jo håpe at det var en forglemmelse ellers kan man lure på hva vedkommendes motiver for dette er. Om vedkommende alltid ringer når du er borte fra kontoret og ikke tar samme kontakt ellers kan det jo tyde på et behov for kontroll som ikke er bra. 

Anonymkode: 3d467...93b

Skrevet

Jeg har det som deg. Mange ringer meg for å drøfte oppståtte situasjoner når jeg ikke er på jobb. Det er helt greit for meg. Jeg tar telefonen hvis det passer meg, eller ringer opp senere. 
Jeg fører selvsagt et ca regnskap over tid jeg bruker med telefon og pc hjemmefra, og fører det inn i tidbank av og til. Så avspaserer jeg en fredag innimellom, eller tar fri i romjula. 

Jeg tenker det er vinn-vinn. Jeg får gode kollegaer som opplever seg sett og forstått. Det bidrar til et godt arbeidsmiljø, og jeg får tatt fri på tidspunkter som passer meg. 

Anonymkode: 43711...3b8

Skrevet

Jeg er enig med de to siste talerne. For meg er dette helt normalt. 

Anonymkode: 12eb7...aa9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Han ringte med et spørsmål som kunne vente, skriver du jo. 

Ikke for å være frekk, men kan du kanskje tenke deg at jeg ringte opp igjen? Fordi jeg er (for) høflig og fordi jeg enda tenkte at når han ringer på et tidspunkt han vet at jeg er opptatt med noe svært viktig så må det haste veldig? 

Jeg har stort sett ikke problemer med at folk ringer med små og store spørsmål, både i helger og ferier, men det er denne ene personen som ALLTID ringer. Nå i dag når jeg er hjemme med sykt barn måtte han ha svar på om han kunne sende et vedtak som var klarert med leder. Jeg kan jo uansett ikke sette meg over leder sin avgjørelse, så jeg lurer slik på hva tanken bak å ringe meg er. For å sjekke at jeg er der jeg sier jeg er (han ser meg jo uansett ikke, så jeg kunne jo sitte på privatfly til Honolulu for alt han vet), for å ha noen å snakke med (vi er flere i kontorfellesskapet) eller bare for å mase?? 

hi

Skrevet

Min policy er grei. Betaler arbeidsgiver mobil er jeg tilgjengelig på telefon innen rimelighetens grenser. Betaler de ikke telefon så skal de heller ikke ringe. 

Anonymkode: d3a32...9a2

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Min policy er grei. Betaler arbeidsgiver mobil er jeg tilgjengelig på telefon innen rimelighetens grenser. Betaler de ikke telefon så skal de heller ikke ringe. 

Anonymkode: d3a32...9a2

Her er det ikke arbeidsgiver, hun ringer svært sjelden utenom arbeidstid. Det er en kollega som er på samme ‘nivå’ som meg, og som får noen av mine oppgaver når jeg er borte. Det er selvsagt greit å ringe når man har reelle spørsmål som ikke kan vente til mandag, men når det skjer hver gang jeg er borte blir det et irritasjonsmoment. Det er ikke slik at jeg er unormalt mye borte heller, det går måneder mellom hver gang. Nettopp derfor har det nok også tatt litt tid før det har gått opp for meg at det faktisk skjer hver gang. 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Her er det ikke arbeidsgiver, hun ringer svært sjelden utenom arbeidstid. Det er en kollega som er på samme ‘nivå’ som meg, og som får noen av mine oppgaver når jeg er borte. Det er selvsagt greit å ringe når man har reelle spørsmål som ikke kan vente til mandag, men når det skjer hver gang jeg er borte blir det et irritasjonsmoment. Det er ikke slik at jeg er unormalt mye borte heller, det går måneder mellom hver gang. Nettopp derfor har det nok også tatt litt tid før det har gått opp for meg at det faktisk skjer hver gang. 

hi

H*n er sikkert bare usikker og vil være sikker på at du blir fornøyd med det som skjer i ditt fravær. Ta telefonen om du har mulighet, eller send sms med, "Sorry, opptattt. Vi må ta det mandag".

Skrevet

Jeg er mer selektiv nå. Gjelder både jobb i fritid og fritid i jobb. 

Har kunder og kollegaer jeg alltid svarer, fordi jeg vet at når de ringer, så brenner det på dass. Andre kan jeg la gå til anrop, for de er som din kollega. Har noen i familien med samme greie, tre ubesvarte anrop når de vet jeg er på jobb, lurer på hva de skal kjøpe i julegave. Altså! Ringe tre ganger til noen som er på jobb, da bør noen ligge på sykehus eller en unge stå ute i minusgrader uten å komme seg inn. 

Anonymkode: 220a5...b34

Skrevet

Man tar ansvar for seg selv fordi man er voksen, gjennom å sette telefonen på «ikke forstyrr» mens man er i møtet. 
Hvis kollegaen deretter sender melding i stedet, svarer man «melding mottatt, vi tar det når jeg er tilbake på jobb». 

Anonymkode: 448fe...550

Skrevet

Er leder, og jobber derfor endel utenfor normal kontortid. 

Men en annen lederkollega ringer meg ofte på teams på kvelden, det irriterer meg. Da er jeg midt i legging av barna eller noe annet privat.

Jeg snakker gjerne med henne, men om hun sender en melding først og vi avtaler et tidspunkt (feks sende teamsmelding 20.30, møtes digitalt kl. 21.00) er det SÅ utrolig mye greiere å forholde seg til. Jeg må kunne planlegge min tilgjengelighet på kveldstid. 

Anonymkode: 6007c...90f

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Er leder, og jobber derfor endel utenfor normal kontortid. 

Men en annen lederkollega ringer meg ofte på teams på kvelden, det irriterer meg. Da er jeg midt i legging av barna eller noe annet privat.

Jeg snakker gjerne med henne, men om hun sender en melding først og vi avtaler et tidspunkt (feks sende teamsmelding 20.30, møtes digitalt kl. 21.00) er det SÅ utrolig mye greiere å forholde seg til. Jeg må kunne planlegge min tilgjengelighet på kveldstid. 

Anonymkode: 6007c...90f

Og det har du så klart fortalt henne på en ryddig måte. 

Anonymkode: 448fe...550

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...