Elizabeth Skrevet 19. januar 2022 #51 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Her må jeg bare få kommentere at Grandiosa ikke bare er vanlig Grandiosa lengre. De har f.eks. fått en variant med pest, mozerella og kylling som er skikkelig god! Anonymkode: 54924...16f Tenkte på den gamle typen.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #52 Skrevet 19. januar 2022 Men må det være enten eller? Hos oss bruker vi mye Toro, men lager også mye hjemmelaget. I dag for eksempel hadde vi kjøttkaker. Da laget jeg de fra bunn fordi jeg liker ikke ferdigkjøpte. Men jeg kvernet ikke deigen selv da, så mye jobb er det jo ikke. Brukte Toro saus med litt ekstra kraft og Toro sin ertestuing. Ferdigpizza har vi også en gang i blant. Ingen som har tatt skade av det. Så lenge kostholdet jevnt over er greit, og en har grønnsaker og frukt, så tar ingen skade av ferdigpizza. Eller pizzabakeren for den saks skyld. Anonymkode: d84f6...cc2
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #53 Skrevet 19. januar 2022 Jeg spiser ikke pølser og frossenpizza, men mannen og barna har ofte den typen mat på dager hvor jeg har senvakt😉 Tror de fleste familier tyr til kjappe løsninger innimellom, og da gjerne halvfabrikata. Jeg liker ikke så godt den typen mat, så mine kjappe middager er gjerne omelett med et par håndfuller spinat, en kjapp wok, eller en salat av det jeg kan raske sammen fra kjøleskapet med brød og smør til. Barna ville nok heller ha Grandiosa om de fikk velge🤪 Anonymkode: fabb9...cfe
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #54 Skrevet 19. januar 2022 Jeg innrømmer glatt at jeg bruker både hel/ og halvfabrikata! Ferdigpizza har vi ikke så ofte, men det er veldig greit mår nan har liten tid eller rett og slett ikke orker å lage full middag. jeg lager hverken fiskekaker eller fiskegrateng selv. Jeg kjøper ofte frosne grønnsaker, pastasaus på glass og ferdige lasagneplater. Jeg KAN lage pasta selv, men det er forbeholdt spesielle anledninger….. Hakkede tomater, surkål på pose, diverse Toro-sauser er også helt vanlige ingredienser her i huset. Jeg lager «hjemmelaget» lasange, men bruker greide plater, jeg lager «hjemmelaget» tomatsuppe, men bruker tomater på boks, jeg kan slå til med hjemmelagde kjøttkaker, men de putrer gjerne i Toro-saus. Og pølsene til julemiddagen hadde jeg ikke stappa selv! Anonymkode: 9a85e...da4
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2022 #55 Skrevet 20. januar 2022 Her svarer folk på hva de skulle ønske de spiste ikke hva de driver i virkeligheten stort sett. Anonymkode: ee0dd...ffb
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2022 #56 Skrevet 20. januar 2022 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Så da er fryste oppkuttede grønnsaker og halfabrikata da etter din logikk,? Hermetikk er jo en konserveringsmetode for å bevare maten. Anonymkode: 9a1b8...9c3 Det er jo halvfabrikata, men det er ikke noe galt i det. Mye halvfabrikata er sunn god mat. Alt trenger ikke lages fra bunnen for å ha et godt kosthold. Anonymkode: ee0dd...ffb
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2022 #57 Skrevet 20. januar 2022 Haha, alle gjør det, de bare sier det ikke. Er litt som å lese se&hør, er jo ikke stuereint det heller visstnok! Anonymkode: 3b239...7ba
Elina Skrevet 21. januar 2022 #58 Skrevet 21. januar 2022 Anonym bruker skrev (På 20.1.2022 den 12.05): Haha, alle gjør det, de bare sier det ikke. Er litt som å lese se&hør, er jo ikke stuereint det heller visstnok! Anonymkode: 3b239...7ba Jeg leser virkelig aldri se og hør, men det er jo fordi det ikke interesserer meg. Når det gjelder halv og hel fabrikata så bruker jeg det ikke fordi det ikke er slik jeg lærte å lage mat. Jeg liker å lage mat og vi ha ofte mat/vin kvelder med venner hjemme hos oss. Det er ingenting galt med å bruke halv/hel fabrikata men for meg er det ikke naturlig. Jeg vet ikke hva som er godt av det som er engang men jeg vet jo hva som er godt av mine egne oppskrifter. Lager lite av klassisk norsk mat, det jeg pleier å lage er blant annet indisk, gresk, arabisk, thai, marokkansk , italiensk, spansk og fransk. Jeg liker å lage retter fra andre kulturer og du får ikke samme smaksopplevelse i en pakke fra butikken, sånn er det bare. Jeg tror det er ganske vanlig å kombinere inn litt halv/hel fabrikata for å spare tid. Denne uken fikk vi ferdigsaus i matkassen, jeg ser jo at det sparer endel tid derfor er det heller ikke rart at det er populært. Smakte også greit må jeg si men hjemmelaget er best (som regel).
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2022 #59 Skrevet 21. januar 2022 Elina skrev (16 minutter siden): Jeg leser virkelig aldri se og hør, men det er jo fordi det ikke interesserer meg. Når det gjelder halv og hel fabrikata så bruker jeg det ikke fordi det ikke er slik jeg lærte å lage mat. Jeg liker å lage mat og vi ha ofte mat/vin kvelder med venner hjemme hos oss. Det er ingenting galt med å bruke halv/hel fabrikata men for meg er det ikke naturlig. Jeg vet ikke hva som er godt av det som er engang men jeg vet jo hva som er godt av mine egne oppskrifter. Lager lite av klassisk norsk mat, det jeg pleier å lage er blant annet indisk, gresk, arabisk, thai, marokkansk , italiensk, spansk og fransk. Jeg liker å lage retter fra andre kulturer og du får ikke samme smaksopplevelse i en pakke fra butikken, sånn er det bare. Jeg tror det er ganske vanlig å kombinere inn litt halv/hel fabrikata for å spare tid. Denne uken fikk vi ferdigsaus i matkassen, jeg ser jo at det sparer endel tid derfor er det heller ikke rart at det er populært. Smakte også greit må jeg si men hjemmelaget er best (som regel). Det er jo nettopp derfor barnefamilier spesielt bruker mer lettvinte løsninger. For å spare tid. De kan ikke unne seg den luksusen med å lage alt fra bunn på en vanlig hverdag når begge jobber. Bor man alene eller er et barnløst eller godt voksent par, så stiller det seg jo annerledes. Anonymkode: 28633...3d6
Elina Skrevet 21. januar 2022 #60 Skrevet 21. januar 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det er jo nettopp derfor barnefamilier spesielt bruker mer lettvinte løsninger. For å spare tid. De kan ikke unne seg den luksusen med å lage alt fra bunn på en vanlig hverdag når begge jobber. Bor man alene eller er et barnløst eller godt voksent par, så stiller det seg jo annerledes. Anonymkode: 28633...3d6 Ja, ser jo den. Jeg og mannen er i full jobb og har flere barn men matlaging har vi tid til fordi jeg tar meg tid til det. Men handlingen og planlegging var det verre med for det er jo mye som skal handles og må jo også vite hva vi har og ikke har til enhver tid. Da kan det bli litt ensidig rett og slett fordi det er enkelt. Tror mange har det som oss, det er ikke nødvendigvis selve matlagingen som stjeler mest tid men planlegging og innkjøp. En av grunnene for at vi begynte med matkasse va jo fordi jeg sparer tid på å handle inn og planlegge. Vi slipper nå å plutselig måtte dra innom butikken på vei hjem fordi vi mangler en liten ting eller må handle inn til dagens middag Vi har matkasse hver dag i ukedagene, så kan vi heller finne på noe til helgene.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2022 #61 Skrevet 21. januar 2022 Elina skrev (7 minutter siden): Ja, ser jo den. Jeg og mannen er i full jobb og har flere barn men matlaging har vi tid til fordi jeg tar meg tid til det. Men handlingen og planlegging var det verre med for det er jo mye som skal handles og må jo også vite hva vi har og ikke har til enhver tid. Da kan det bli litt ensidig rett og slett fordi det er enkelt. Tror mange har det som oss, det er ikke nødvendigvis selve matlagingen som stjeler mest tid men planlegging og innkjøp. En av grunnene for at vi begynte med matkasse va jo fordi jeg sparer tid på å handle inn og planlegge. Vi slipper nå å plutselig måtte dra innom butikken på vei hjem fordi vi mangler en liten ting eller må handle inn til dagens middag Vi har matkasse hver dag i ukedagene, så kan vi heller finne på noe til helgene. Hva er det du lager på hverdag fra bunnen som det er tid til å lage da? Det tar jo lang tid å både steke løk for at den skal bli riktig og å lage god saus. Så hva er det en lager da? Anonymkode: 28633...3d6
Elina Skrevet 21. januar 2022 #62 Skrevet 21. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hva er det du lager på hverdag fra bunnen som det er tid til å lage da? Det tar jo lang tid å både steke løk for at den skal bli riktig og å lage god saus. Så hva er det en lager da? Anonymkode: 28633...3d6 Løk kan man steke mens man venter på at andre ting blir klart, men nå bruker ikke jeg så mye stekt løk til mat men har løk i maten jeg lager. Saus lages også mens jeg venter på at andre ting blir klart. Indiske oppskrifter der man først marinerer kjøttet ( kan ligge i marinade dagen før) så lages saus, grønnsaksrett og ris samme dag. Kan alltids ha noe liggende i marinade da det sparer mye tid i hverdagen. Legger ting i marinade til dagen etter mens jeg venter på dagens middag. Lasagne ( kan også lages dagen før og settes sammen samme dag). Lager mye ovnsbakte rotgrønnsaker og potet og det tar jo den tiden det tar. Mye venting når man lager mat og den tiden kan man bruke til andre ting. Ellers er det mye forskjellig, har vi libanesisk mat så har jeg ofte laget såpass at det kan spises i flere dager da jeg lager mye om gangen, har det litt som tapas (meze). Nå har jeg jo matkasse i hverdagen men den maten tar også tid å lage selv om det også finnes kjappe alternativer der også. Men bruker å kjøpe indisk selv til matkassen men bruker uansett mine egne oppskrifter på saus og marinade da jeg ikke er helt fornøyd med matkassens versjon. Får uansett brukt ingrediensene jeg får til andre ting.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #63 Skrevet 22. januar 2022 Jeg jobber i butikk, og det er store variasjoner på hvor i landet du er. Min erfaring er at den eldre garde og småbarnsfamilier generelt spiser mye sunn mat, laget fra bunnen av. Enslige menn spiser mye frossenpizza. Enslige eldre spiser mye fjordland. På tettstedet jeg bor, er det en del familier der dårlig kosthold går i arv. Dette er ikke folk jeg ville kalt ressurssterke. Anonymkode: 6debb...29c
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #64 Skrevet 22. januar 2022 Haha, jeg tenkte på denne tråden da jeg handlet på vei hjem etter å ha tatt tredje dose vaksine og forventet en slapp ettermiddag med feber. To frossenpizza, en pose smågodt og en pakke Paracet la jeg på handlebåndet😂 DIB-damene hadde fått slag om de så det😂 Anonymkode: f2b7b...c42
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2022 #65 Skrevet 22. januar 2022 Jeg er 54 år, oppvokst på landsbygda langt nord i landet. Foreldrene mine var hardtarbeidende fiskerbønder, og maten vi spiste kom fra fisk som pappa sørget for, kjøtt fra slakt av egne lam, kalv, melk fra kua, poteter og gulrøtter fra potetlandet rett utfor kjøkkendøra.... Husker godt første gang mamma prøvde Toro brunsaus! Det var skikkelig moderne blant de andre husmødrene i bygda: TENK at man kunne få brunsausen i en liten pose! Mamma ødela hele greia, hun fylte en liten kasserolle med vann og prøvde å vispe inn dette pulveret 😆 Etterhvert fant flere halvfabrikata veien til vårt kjøkken, men fortsatt ble det meste av maten laget helt fra bunnen. Slik ble jeg opplært, og for meg er det denne måten å lage mat på som er det mest naturlige. Men jeg bruker gjerne halv- og helfabrikata om det passer seg sånn, tenker aldri at det er annenrangs mat. Jeg liker både pølser og frossenpizza, og tenker aldri over om andre bruker dette. Men ved samtaler på jobb skjønner jeg at vi har litt gammeldags og kjedelig norsk mat. Søndagsmiddag f eks er alltid noe a la svinestek, fårikål, lapskaus, koteletter e.l. Fisk fisker vi selv, og bruker nesten alltid litt traust tilberedning, fordi vi er vant til det og liker det også. Tenker at Grandiosa er skikkelig godt innimellom, samme som at mange posesauser faktisk er ganske gode. Anonymkode: eacf3...e0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå