Gå til innhold

Noen her som er intelligent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor avgir et atom som splittes energi? Hvis jeg deler ei kake i to så blir det ikke energi av det liksom. Hva er logikken? Hva er det som skjer når atomet splittes som gjør at det blir energi? Blir det varmeenergi av det, som ved en eksplosjon? Er det det som skjer på solen?

Jeg vet, dumme spørsmål. Så i grunnen trenges det vel ingen som er intelligent for å kunne svare. Bare noen som vet.

Anonymkode: 73765...614

Skrevet

Blir atomene splittet når du deler en kake i to, da? De blir vel bare skjøvet til hver sin side.

Anonymkode: 00440...590

Skrevet

Det er jo rart! Ikke føl deg dum fordi du ikke forstår dette, det er helt naturlig. Man forstår det egentlig ikke, man har bare oppdaget at det er slik og så må man forholde seg til det.

Saken er at ting som er så smått som atomer oppfører seg annerledes enn ting vi ellers forholder oss til, og vanlige oppfatninger om hvordan ting skal fungere virker derfor ikke. Det som skjer er at noe av massen til atomkjernen går over til energi, dvs. de to "halvdelene" veier mindre enn den store atomkjernen gjorde.

Det er bare tunge atomkjerner som kan gi ekstra energi når de splittes på denne måten. For de minste er det faktisk omvendt, hvis man slår sammen to lette atomkjerner kan man få en ny med mindre masse enn de to til sammen og litt ekstra energi til overs. (Det er dette som kalles fusjon.) Bare for å gjøre det ekstra forvirrende!

Anonymkode: 1702d...53f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er jo rart! Ikke føl deg dum fordi du ikke forstår dette, det er helt naturlig. Man forstår det egentlig ikke, man har bare oppdaget at det er slik og så må man forholde seg til det.

Saken er at ting som er så smått som atomer oppfører seg annerledes enn ting vi ellers forholder oss til, og vanlige oppfatninger om hvordan ting skal fungere virker derfor ikke. Det som skjer er at noe av massen til atomkjernen går over til energi, dvs. de to "halvdelene" veier mindre enn den store atomkjernen gjorde.

Det er bare tunge atomkjerner som kan gi ekstra energi når de splittes på denne måten. For de minste er det faktisk omvendt, hvis man slår sammen to lette atomkjerner kan man få en ny med mindre masse enn de to til sammen og litt ekstra energi til overs. (Det er dette som kalles fusjon.) Bare for å gjøre det ekstra forvirrende!

Nei, altså, E=mc2 tror jeg de fleste av oss har fått med oss, takket være Mariah Carey. Så hvis masse blir "frigjort", ikke lenger er masse, så går det over til energi. Men hvorfor, hvordan, hva som skjer... Hvis et atom mister et elektron så er jo elektronet fortsatt et elektron. Det går ikke over til å bli til energi. Men det er det som skjer i en atombombe? Store atomer som splittes, så går en del av energien over til å bli til varme og lys? Omtrent som solen, går jeg ut fra. Men det er jo helium? Men i så fall går jo ved, og annet som brennes, også over til å splittes som atomer og blir til lys og varme. Jeg vet at ild egentlig er en kjemisk prosess. Så en brann er atomer som går over i en annen form, derfor blir det energi og lys til overs? Jeg går ut fra at noe av prosessen her er det som gjør at det blir til lys? Apropos elektroner... Jeg har fått med meg at lys avgis når elektroner hopper fra et "skall" til et annet. Men hvor kommer varme fra? Varme er jo som regel et resultat av at atomer har høy bevegelsesenergi. Slik at det blir friksjon. Det er rart å tenke på at raketter som går inn i jordens atmosfære har så høy hastighet at de enkelte atomene i luften skaper så stor friksjon mot skroget at det blir glohett. Men da er det friksjon som skaper varmen. Når et atom splittes så er det ikke friksjon. Men "noe" (hva?) gjør at det blir energi av det.

Nei, helt riktig, jeg klarer ikke å forstå. Selv om jeg forstår noe. Det hadde i grunnen vært lettere om jeg ikke forsto noe, for da kunne jeg ha slått meg til ro med at det er et eller annet mystisk noe som skjer. Nå er det bare noe jeg vet er helt logisk, men jeg forstår det bare ikke. Og det er irriterende.

Skrevet

Vanlig forbrenning endrer ikke atomene, bare bindingene mellom dem.

Elektronene ligger utenfor atomkjernene, og det som skjer med dem påvirker ikke kjernen i noen grad.

Spalting av atomkjerner skjer i atombomber og kjernekraftverk, mens det som skjer i sola er fisjon (sammensmelting) av lette atomkjerner.

Dette er altså fire forskjellige prosesser.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Vanlig forbrenning endrer ikke atomene, bare bindingene mellom dem.

Elektronene ligger utenfor atomkjernene, og det som skjer med dem påvirker ikke kjernen i noen grad.

Spalting av atomkjerner skjer i atombomber og kjernekraftverk, mens det som skjer i sola er fisjon (sammensmelting) av lette atomkjerner.

Dette er altså fire forskjellige prosesser.

Men det er elektronene som gjør at det blir lys? Uansett, det var hvordan splitting av atomer skaper energi jeg lurte på da. Takk for at du har tatt deg tid.

Skrevet

- Jäg er intelligent!

- Inte jäg heller..

Anonymkode: 24cfa...d70

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

- Jäg er intelligent!

- Inte jäg heller..

Anonymkode: 24cfa...d70

Ikke jeg heller. Jeg har bare klart å rote til det...

Skrevet

Ingen ting kan røre på seg uten an kraft som dytter det. Du tar armen din, der kommer energien fra, den holder kniven, kniven presses ned i kakestykket som deles og glir fra hverandre, og avsluttes med at kniven smeller i underlaget. Som er solid, og vil stoppe energien.. 

Er jeg helt på bærtur?

Det var enkelt forklart av hvordan jeg ser det i mitt hode.

Anonymkode: bc8f0...757

Skrevet

Ingen ting kan røre på seg uten an kraft som dytter det. Du tar armen din, der kommer energien fra, den holder kniven, kniven presses ned i kakestykket som deles og glir fra hverandre, og avsluttes med at kniven smeller i underlaget. Som er solid, og vil stoppe energien.. 

Er jeg helt på bærtur?

Det var enkelt forklart av hvordan jeg ser det i mitt hode.

Det forklarer jo hvordan energien i armen brukes til å kutte kaken, men det forklarer ikke hvorfor det plutselig oppstår energi når et atom splittes.

Skrevet

Jeg er hverken smart nok eller har utdanning som gjør at jeg forstår det helt men jeg skriver ned hvordan jeg har forenklet det i mitt hode.

Energi og masse er to sider av samme sak. 

Summen av masse og energi er konstant. Den summen kaller jeg bare "energi".

Energi kan ikke oppstå eller forsvinne, bare skifte form.

Jeg deler inn energi i 3 hovedtyper.

1: berørings/stillingsenergi

Det er energi som kan frigjøres (gå over i en annen form) når objekter beveger seg. Et eksempel er vann som faller nedover og driver et vannkraftverk. Vannet er fortsatt vann etterpå, men vannet har mistet mye av som potendielle energi. Det hadde merpotensiell energi oppe i fjellet enn nede ved havet.

2: kjemisk energi

Dette er energi som kan overføres når det dukker en kjemisk reaksjon. Vanlig forbrenning er et eksempel på det. Da blir et stoff omdannet til et eller flere andre  men grunnstoffene blir ikke endret. 

3: kjerneenergi

Her frigjøres energi ved endringer i atomkjernene. Det kan skje ved at tunge kjerner spaltes, for eksempel uran i et kjernekraftverk, eller ved at lette kjerner slår seg sammen, for eksempel to hydrogenatomer som blir til et heliumatom på sola.

Protoner og nøytroner i atomkjernen til uran er bundet sammen med ekstremt sterke krefter. Etter at kjernen er delt i andre stoffer (jeg vet ikke akkurat hvilke) har de nye stoffene dermed mindre potensiale for å frigjøre energi enn uranen hadde.

Anonymkode: 9ea44...c31

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det forklarer jo hvordan energien i armen brukes til å kutte kaken, men det forklarer ikke hvorfor det plutselig oppstår energi når et atom splittes.

Fordi atomet rører på seg når det splittes, og det som rører på seg lager energi/kraft.. Men det starter og stopper. Som en eksplosjon. Noe må starte den. 

Skru på en lysbryter, en gnist og tusen eksplosjoner i lyspæra som for oss fremstår som vanlig lys. Helt til du avslutter det ved å slå av igjen. 

Nå begynner jeg å lure selv. 😂

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Glem kaken og tenk deg atomet som en oppblåst ballong. Luften i ballongen holdes sammen av kreftene i ballongen. Hvis balongen sprekker frigjøres de kreftene i et smell. På (nesten,) samme måte holdes partiklene i atomkjernen sammen av sterke krefter. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Glem kaken og tenk deg atomet som en oppblåst ballong. Luften i ballongen holdes sammen av kreftene i ballongen. Hvis balongen sprekker frigjøres de kreftene i et smell. På (nesten,) samme måte holdes partiklene i atomkjernen sammen av sterke krefter. 

Jeg tror jeg forstår, men samtidig forstår jeg ikke. Uff. Jeg synes det er spennende, derfor vil jeg så gjerne forstå. Jeg forstår nok til å få med meg hvordan ting skal fungere, men jeg forstår ikke nok til å kunne alle disse plancks konstant, maxwells regnestykke, og alt dette. Men at der er store krefter har jeg fått med meg. Også at bildene vi bruker forenklet av atomer er nettopp det, en forenkling, har jeg også fått med meg. Elektronene farer rundt med en enorm fart, langt fra protonene i kjernen. Akkurat som at bilder av solsystemet er forenklet, solen er egentlig enorm og planetene fryktelig langt fra solen. Jeg får med meg noe. Men disse kreftene som holder atomer sammen, hva det er, det har jeg ikke fått med meg. Jeg trodde det var det at et proton, eller nøytron, ble ødelagt som gjorde at det ble energi. Men det er det at bindingene løsner som gjør at energi frigjøres? Jeg forstår ikke i så fall. Jeg kan godta at det er noe jeg ikke forstår, eller noensinne vil forstå. Men om jeg løsner en magnet fra en annen magnet så frigjøres det jo ingen energi?

Skrevet

Jeg er hverken smart nok eller har utdanning som gjør at jeg forstår det helt men jeg skriver ned hvordan jeg har forenklet det i mitt hode.

Energi og masse er to sider av samme sak. 

Summen av masse og energi er konstant. Den summen kaller jeg bare "energi".

Energi kan ikke oppstå eller forsvinne, bare skifte form.

Jeg deler inn energi i 3 hovedtyper.

1: berørings/stillingsenergi

Det er energi som kan frigjøres (gå over i en annen form) når objekter beveger seg. Et eksempel er vann som faller nedover og driver et vannkraftverk. Vannet er fortsatt vann etterpå, men vannet har mistet mye av som potendielle energi. Det hadde merpotensiell energi oppe i fjellet enn nede ved havet.

2: kjemisk energi

Dette er energi som kan overføres når det dukker en kjemisk reaksjon. Vanlig forbrenning er et eksempel på det. Da blir et stoff omdannet til et eller flere andre  men grunnstoffene blir ikke endret. 

3: kjerneenergi

Her frigjøres energi ved endringer i atomkjernene. Det kan skje ved at tunge kjerner spaltes, for eksempel uran i et kjernekraftverk, eller ved at lette kjerner slår seg sammen, for eksempel to hydrogenatomer som blir til et heliumatom på sola.

Protoner og nøytroner i atomkjernen til uran er bundet sammen med ekstremt sterke krefter. Etter at kjernen er delt i andre stoffer (jeg vet ikke akkurat hvilke) har de nye stoffene dermed mindre potensiale for å frigjøre energi enn uranen hadde.

Takk! Det er godt sammenfattet, synes jeg! Det er slik jeg også forstår det. Og elektrisitet er elektroner som hopper frem og tilbake (vekselstrøm), slik at det blir omtrent som en kjede som trekkes frem og tilbake.

Er det den "magiske" kraften som holder sammen atomene som frigjøres ved atomsplitting? Kanskje det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Takk! Det er godt sammenfattet, synes jeg! Det er slik jeg også forstår det. Og elektrisitet er elektroner som hopper frem og tilbake (vekselstrøm), slik at det blir omtrent som en kjede som trekkes frem og tilbake.

Er det den "magiske" kraften som holder sammen atomene som frigjøres ved atomsplitting? Kanskje det.

Nei

Elektronenes plassering er ikke det som holder atomkjernene sammen. Jeg vet ikke hva det er  men vi snakker om enormt mye større krefter enn dem som oppstår mellom elektroner. Lenge trodde man at atomet var udelelig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Nei

Elektronenes plassering er ikke det som holder atomkjernene sammen. Jeg vet ikke hva det er  men vi snakker om enormt mye større krefter enn dem som oppstår mellom elektroner. Lenge trodde man at atomet var udelelig. 

Nei, jeg tenkte på, den kraften som holder protoner og nøytroner sammen, er det frigjøring av den som skaper energi ved atomsplitting? Jeg var ganske utydelig der ja.

Ja, det var jo et filosofisk problem som de kom frem til, at atomet var den minste bestandsdel som eksisterte. De søkte etter muligheten for å dele noe helt til det ikke var mulig å dele det mere. Da var en kommet til den minste bestandsdelen av materie, atomet. I dag, takket være metafysikk ("hva er et atom egentlig?"), har vi kommet frem til at atomet består av enda mindre bestandsdeler.

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Den var bra, ja, takk! Men den forklarer jo det vi allerede har kommet frem til her.

Massesvinnet i både fusjonen og i fisjonen vil utgjøre det vi kaller reaksjonsenergien – det er snakk om relativt store mengder bindingsenergi som frigjøres. Denne energien går for eksempel til elektromagnetisk stråling, eller økt kinetisk energi for produktene.

Fotoner, ja. Det var det det het. Når elektroner går fra en bane til en annen, så kan de frigjøre fotoner. Så det er denne "magiske" kraften som binder atomer sammen som gjør at det blir energi når et atom splittes? Jeg forstår det ikke helt, selv om jeg nå i grunnen har fått svar på det jeg lurte på.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nei, jeg tenkte på, den kraften som holder protoner og nøytroner sammen, er det frigjøring av den som skaper energi ved atomsplitting? Jeg var ganske utydelig der ja.

Ja, det var jo et filosofisk problem som de kom frem til, at atomet var den minste bestandsdel som eksisterte. De søkte etter muligheten for å dele noe helt til det ikke var mulig å dele det mere. Da var en kommet til den minste bestandsdelen av materie, atomet. I dag, takket være metafysikk ("hva er et atom egentlig?"), har vi kommet frem til at atomet består av enda mindre bestandsdeler.

Den var bra, ja, takk! Men den forklarer jo det vi allerede har kommet frem til her.

Massesvinnet i både fusjonen og i fisjonen vil utgjøre det vi kaller reaksjonsenergien – det er snakk om relativt store mengder bindingsenergi som frigjøres. Denne energien går for eksempel til elektromagnetisk stråling, eller økt kinetisk energi for produktene.

Fotoner, ja. Det var det det het. Når elektroner går fra en bane til en annen, så kan de frigjøre fotoner. Så det er denne "magiske" kraften som binder atomer sammen som gjør at det blir energi når et atom splittes? Jeg forstår det ikke helt, selv om jeg nå i grunnen har fått svar på det jeg lurte på.

Så vidt jeg forstår er den sterke kjernekraftverk det som holder partiklene i kjernen sammen. Det er en av "grunnkreftene" som alle andre krefter kan utledes fra.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Så vidt jeg forstår er den sterke kjernekraftverk det som holder partiklene i kjernen sammen. Det er en av "grunnkreftene" som alle andre krefter kan utledes fra.

Du? Takk! Selv om jeg ikke forstår hva denne "magiske" (den er jo ikke magisk, men en kraft jeg ikke forstår hva er, hva den kommer av, hvordan den er oppstått) kraften er for noe så hjelper det å vite at det er den som står for denne energien.

Takk for at du har hjulpet på med en sær nysgjerrighet jeg fikk forleden dag. Og takk for tålmodigheten til alle dere!

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Du? Takk! Selv om jeg ikke forstår hva denne "magiske" (den er jo ikke magisk, men en kraft jeg ikke forstår hva er, hva den kommer av, hvordan den er oppstått) kraften er for noe så hjelper det å vite at det er den som står for denne energien.

Takk for at du har hjulpet på med en sær nysgjerrighet jeg fikk forleden dag. Og takk for tålmodigheten til alle dere!

Jeg tror du skal bære ganske god i fysikk før du forstår, kan bevise og forklare hva den sterke kjernekraften virkelig er, sån på nivå nobelpris i fysikk 😁.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...