Gå til innhold

Deprimert på grunn av koronatiltakene, hetsingen, media

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Holder deg unna nettsider og kommentarfelt 

Sørger for å ha ditt på det tørre med vaksiner og forebyggende tiltak, munnbind og sprit og avstand og alt 

Tar en dag av gangen og sørger for å ha gode ting å gjøre og gode folk.

Anonymkode: 70390...5b0

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Er det noen vits i å be om hjelp hos fastlegen? Det er vel proppfullt hos psykologene nå også. Jeg orker ikke tiltak, segregering, hets og skremselspropaganda til 2024. Så hva gjør man da?

Anonymkode: bc84a...fa9

Selvsagt er det lov å be om hjelp hvis du sliter psykisk . Uavhengig av grunn . 

Når det er sagt så står vi i denne pandemien alle sammen og vi må alle leve under de tiltakene som er. Du kan kun gjøre ditt for å bidra . Som hun over meg svarer. Er du vaksinert og følger alle påbud og regler så er du i mål. 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Følg ordre. Tenk ikke. Frihet er slaveri. Krig er fred. Uvitenhet er styrke.

Anonymkode: 62473...f90

Håper denne var ironi? 

Til hi. Ikke se eller les på noe om corona osv. Jeg har sakt det før, og sier det igjen.. Hadde ingen sett på tv, hadde livet vært mer normalt. Media er roten til mye ondt

Anonymkode: 94b33...865

Vi har alle ulikt utgangspunkt. Hvis man vet med seg selv at man har gjort det man kan for å bidra skal man ikke føle på dårlig samvittighet og hets. Pandemien er tøff, og ekstra tøft blir det når det (igjen) blomstrer opp midt i den mørkeste tiden. Hør med legen din om hjelp. Har du barn skal du vel prioriteres til psykisk hjelp (en venninne av meg fikk i alle fall komme fast til psykolog på det grunnlaget). 

Anonymkode: 82b2e...b8d

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Håper denne var ironi? 

Til hi. Ikke se eller les på noe om corona osv. Jeg har sakt det før, og sier det igjen.. Hadde ingen sett på tv, hadde livet vært mer normalt. Media er roten til mye ondt

Anonymkode: 94b33...865

Ignorance is bliss?

Anonymkode: 82b2e...b8d

Mye å være lei av, men heldigvis begynner hetsen av vaksinefrie å bli anerkjent 🥵 Kanskje det er en start for å kunne stå sammen mot pandemien igjen 🙏🏻

5656B8F3-3AE5-45EB-9477-5CB09AC230DA.png

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Også i denne tråden er det vaksinepress. Akkurat det HI snakker om. 

Anonymkode: 093b6...096

Det er ikke til å stikke under en stol at det å vaksinere seg er et viktig bidrag vi selv kan gi til å finne veien ut av pandemien . Det er ikke press å si det. Det er fakta. Såpass må det være lov å si. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (37 minutter siden):

Det er ikke til å stikke under en stol at det å vaksinere seg er et viktig bidrag vi selv kan gi til å finne veien ut av pandemien . Det er ikke press å si det. Det er fakta. Såpass må det være lov å si. 

Skal vi først snakke om dugnad burde boosterdosen ihvertfall boikottes for å signalisere at verden må dele de vaksinene som finnes. Veien ut av pandemien er ikke å gi innbyggerne i rike land 3-4-5 doser, det er å la innbyggerne i fattige land også tilgang på vaksiner. Det er et faktum.

Annonse

Den perfekte mor, påan igjen skrev (2 minutter siden):

Skal vi først snakke om dugnad burde boosterdosen ihvertfall boikottes for å signalisere at verden må dele de vaksinene som finnes. Veien ut av pandemien er ikke å gi innbyggerne i rike land 3-4-5 doser, det er å la innbyggerne i fattige land også tilgang på vaksiner. Det er et faktum.

DET er jeg helt enig i! 

Anonymkode: 8b1de...d64

mamma til adhd gutt<3 skrev (42 minutter siden):

Tja…https://www.dagbladet.no/kjendis/il-divo-stjerne-dod/74967064  kanskje litt perspektiv på vaksine som «veien ut av pandemien? Carlos Marin var vaksinert og døde med korona…Hvordan skal det være mulig, egentlig? 

Anonymkode: cb8e1...430

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Det er utidig med vaksinepress i en tråd der HI skriver at hun er lei av akkurat det. 

Anonymkode: 093b6...096

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

En uvaksinert kan bidra like mye ved å minimere nærkontakter, holde avstand, unngå større arrangementer, følge smittevernregler osv.

I dag vil den raskeste måten å forkorte pandemien på være å sørge for at den uvaksinerte delen av verden får tilgang på vaksiner.

At vi i Norge og andre rike land går for tredje og fjerde dose når mange land fremdeles er nesten helt uvaksinerte, det er toppen av galskap og kunnskapsløshet! For når smitten får spredd seg fritt i disse landene så får vi enda flere mutasjoner. Og fordi mange i disse landene ofte har dårlig immunitet, f.eks. pga. HIV eller tuberkolose, så risikerer vi også langt større mutasjoner. Å da tro at vi stadig skal fortsette å vinne i lotto og at mutasjonene blir snillere, det er uansvarlig. For mutasjonene kan like gjerne bli så store at vaksinene ikke har noen virkning mot alvorlig sykdom.

Så å fortsette å bidra til hylekoret om at folk må forte seg å ta tredje og snart fjerde dose, det er som å rope høyt for å forsvare at det er kjempesmart å tisse i buksa når du er ute i 20 kuldegrader og du fryser på lårene...

På dette feltet velger norske helsemyndigheter og regjeringen å ikke følge all sunn fornuft når det kommer til viten om hvordan virus sprer seg og det verdens ledende forskere har advart mot hele veien og fortsatt advarer sterkt mot. Men det norske folk har ikke utholdenhet, de vil ha "handlekraftige politikere" som tvinger frem mest mulig vaksine. Ikke fordi det er noen fornuft i det, men fordi folk ønsker å ha en følelse av at de da bidrar til å stoppe pandemien, at det er noe de kan ha kontroll på selv. Det ironiske er jo at så lenge rike land fortsetter som nå, så risikerer vi å forlenge pandemien, og også å miste kontrollen over den.

DETTE er fakta. Og det må det være lov å si!

Anonymkode: eae26...5d3

Hi, snakk med legen din! Du kan også ringe kommunen i morgen og be om å bli satt over til psykiatrisk sykepleier og høre om du kan få raskere time der, mens du ev. venter på psykologbehandling.

Mitt beste råd ellers er å forsøke å bare akseptere at akkurat nå og en uviss tid fremover, så er verden ustabil og vi vet ikke hva som skjer. Det kan virke skremmende, men tro meg, hvis du greier å akseptere at det er slik det er nå, da bruker du mindre energi på å kjempe mot. For uansett hvor mye vi vil, så kan ikke du eller jeg eller noen andre gjøre annet enn å leve mest mulig fornuftig ut fra situasjonen vi er i. Og selv om det ikke virker slik på mange, så er både vaksinerte og uvaksinerte i samme båt, og selv om man kanskje har tatt andre valg enn de fleste (hvis du er uvaksinert), så kan du bidra minst like mye som de vaksinerte, så lenge du holder antall nærkontakter på et fornuftig nivå og du ellers følger smittevernreglene.

Når livet ellers er usikkert, slik det kan føles i den situasjonen vi alle er i nå, da er det en mestringsstrategi å finne ut hva du selv kan kontrollere og leve godt med, tross usikkerheten som er i verden med pandemien.

Jeg fokuserer på de små, men viktige tingene i hverdagen. Jeg lager sunn mat, jeg har for det meste nok mat hjemme til at jeg kan greie meg flere dager om jeg har behov for det. Jeg går turer og gjør øvelser hjemme for å bli sterkere i kroppen, fordi en sterk kropp oftere også takler mer psykisk, i tillegg til at det å være i mer aktivitet gir mer velværehormoner og mindre depresjon. Jeg har lite, men jeg velger hver dag å være tilstede mentalt i eget liv, aktivt lete etter ting som er positive og kan gi øyeblikk av glede. Jeg bruker hver dag få minutter på å observere fuglene som holder til i nabolaget, og har oppdaget flere morsomme episoder med hvordan samme og ulike arter samhandler. Jeg setter pris på værets skiftninger, ser på lyset. Jeg forsøker å nyte god te beviss, ikke bare drikke på gammel vane. Jeg legger meg små, realistiske planer for hver dag, men også for tiden fremover. Jeg tenker at jeg gleder meg til solen snur, til senvinterværet, men at jeg også må forsøke å sette pris på tiden her og nå, går tur og ser på alle vinterlyspyntede hus og lager meg bilder over hvem som bor bak de ulikt pyntede husene. Jeg har alltid noe å lese på. Jeg velger å heller høre nyheter på radio enn å se dem på tv (bilder er sterkere virkemidler). Istedenfor å klikke meg inn på krigstypeartikler i ulike nettmedia velger jeg å heller søke seriøse kilder for samme saker, og leser da saklige fremstillinger av aktuell informasjon om f.eks. korona. Jeg minner meg selv på at mange av de som er mest hissige i slike tråder på nett ofte er de som er mest redde eller føler minst kontroll over eget liv, eller som kanskje ikke har satt seg godt nok inn i saklig informasjon. Jeg har fått meg en ny hobby hvor jeg gjøre noe jeg aldri før har gjort, og som gjør at jeg en liten stund hver dag ikke greier å fokusere på noe som helst annet enn akkurat det jeg da gjør med hobbyen - fordi det krever fullt fokus. Det gir meg avkobling, gir meg en utfordring i å lære, det gir små mestringsfølelser stadig vekk, og det gir meg glede. Har du venner, ta initiativ til f.eks. å gå en tur sammen hver uke. Eller om det er en ensom pensjonist i nabolaget, foreslå at dere kan gå sammen en tur i uken - det kan både føles godt for deg, og det kan gi nye syn på verden fra en som har levd lenger, og det kan også gi vennskap tross aldersforskjell.

Det viktigste er egentlig sunt kosthold, nok aktivitet, nok søvn. Og så finne metoder å redusere stress samt noe som kan gi små øyeblikk av glede og avkobling.

Men start med å kontakte legen din og også å kontakte kommunen for å finne ut hvilket lavterskeltilbud du kan få hjelp hos mens du venter på ev. psykolog. Klem ❤️

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hi, snakk med legen din! Du kan også ringe kommunen i morgen og be om å bli satt over til psykiatrisk sykepleier og høre om du kan få raskere time der, mens du ev. venter på psykologbehandling.

Mitt beste råd ellers er å forsøke å bare akseptere at akkurat nå og en uviss tid fremover, så er verden ustabil og vi vet ikke hva som skjer. Det kan virke skremmende, men tro meg, hvis du greier å akseptere at det er slik det er nå, da bruker du mindre energi på å kjempe mot. For uansett hvor mye vi vil, så kan ikke du eller jeg eller noen andre gjøre annet enn å leve mest mulig fornuftig ut fra situasjonen vi er i. Og selv om det ikke virker slik på mange, så er både vaksinerte og uvaksinerte i samme båt, og selv om man kanskje har tatt andre valg enn de fleste (hvis du er uvaksinert), så kan du bidra minst like mye som de vaksinerte, så lenge du holder antall nærkontakter på et fornuftig nivå og du ellers følger smittevernreglene.

Når livet ellers er usikkert, slik det kan føles i den situasjonen vi alle er i nå, da er det en mestringsstrategi å finne ut hva du selv kan kontrollere og leve godt med, tross usikkerheten som er i verden med pandemien.

Jeg fokuserer på de små, men viktige tingene i hverdagen. Jeg lager sunn mat, jeg har for det meste nok mat hjemme til at jeg kan greie meg flere dager om jeg har behov for det. Jeg går turer og gjør øvelser hjemme for å bli sterkere i kroppen, fordi en sterk kropp oftere også takler mer psykisk, i tillegg til at det å være i mer aktivitet gir mer velværehormoner og mindre depresjon. Jeg har lite, men jeg velger hver dag å være tilstede mentalt i eget liv, aktivt lete etter ting som er positive og kan gi øyeblikk av glede. Jeg bruker hver dag få minutter på å observere fuglene som holder til i nabolaget, og har oppdaget flere morsomme episoder med hvordan samme og ulike arter samhandler. Jeg setter pris på værets skiftninger, ser på lyset. Jeg forsøker å nyte god te beviss, ikke bare drikke på gammel vane. Jeg legger meg små, realistiske planer for hver dag, men også for tiden fremover. Jeg tenker at jeg gleder meg til solen snur, til senvinterværet, men at jeg også må forsøke å sette pris på tiden her og nå, går tur og ser på alle vinterlyspyntede hus og lager meg bilder over hvem som bor bak de ulikt pyntede husene. Jeg har alltid noe å lese på. Jeg velger å heller høre nyheter på radio enn å se dem på tv (bilder er sterkere virkemidler). Istedenfor å klikke meg inn på krigstypeartikler i ulike nettmedia velger jeg å heller søke seriøse kilder for samme saker, og leser da saklige fremstillinger av aktuell informasjon om f.eks. korona. Jeg minner meg selv på at mange av de som er mest hissige i slike tråder på nett ofte er de som er mest redde eller føler minst kontroll over eget liv, eller som kanskje ikke har satt seg godt nok inn i saklig informasjon. Jeg har fått meg en ny hobby hvor jeg gjøre noe jeg aldri før har gjort, og som gjør at jeg en liten stund hver dag ikke greier å fokusere på noe som helst annet enn akkurat det jeg da gjør med hobbyen - fordi det krever fullt fokus. Det gir meg avkobling, gir meg en utfordring i å lære, det gir små mestringsfølelser stadig vekk, og det gir meg glede. Har du venner, ta initiativ til f.eks. å gå en tur sammen hver uke. Eller om det er en ensom pensjonist i nabolaget, foreslå at dere kan gå sammen en tur i uken - det kan både føles godt for deg, og det kan gi nye syn på verden fra en som har levd lenger, og det kan også gi vennskap tross aldersforskjell.

Det viktigste er egentlig sunt kosthold, nok aktivitet, nok søvn. Og så finne metoder å redusere stress samt noe som kan gi små øyeblikk av glede og avkobling.

Men start med å kontakte legen din og også å kontakte kommunen for å finne ut hvilket lavterskeltilbud du kan få hjelp hos mens du venter på ev. psykolog. Klem ❤️

Takk ❤️
HI

Anonymkode: bc84a...fa9

• Opprett ny...