Gå til innhold

Kan man ha katt ved allergi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår eldste sønn er litt allergisk mot katt, men reagerer ulikt på ulike katter. Han kan klø litt i øyne og nese og bli litt rød i øynene. Allergimedisin hjelper.

Det eneste ene i hele verden han vil ha er en katt, og alle i huset er enige i det. Vi hadde en før når de var små. 

Men kan man ha katt ved allergi? Vil han kunne bli veldig syk, verre? Hvis katten holdes unna møbler og rommet hans? 

Har en bekjent som har allergi, men likevel har katt, og det går bra. Men det er kanskje unntaket?

Anonymkode: 8f6da...cf7

Skrevet

Det finnes jo allergivennlige katter, tror heller jeg ville tatt det enn å ta sjansen på at han ikke blir verre. 

Anonymkode: 2d72a...a96

Skrevet

Det ville jeg ikke tatt sjansen på. Veldig synd om dere får katt, så blir han han glad iden, og så må dere gi den bort fordi han blir syk. Katteallergi kan utvikle seg til det verre, særlig hvis han blir eksponert for katt i hjemmet. 
Hvis dere absolutt MÅ, kan dere jo prøve å få lånt eller være på overnattingsbesøk hos noen med sibirkatt. De er det færre som reagerer på. Men de kan være lite kosete, da, og man vil vel ha en menneskekjær katt, særlig hvis det er for et barns skyld

Anonymkode: 00749...8a8

Skrevet

Naken katt kan være et alternativ. 

Min niese er allergisk mot katt, men går fint med naken katt. 

Anonymkode: d2100...1c7

Skrevet

Sønnen min er allergisk mot katt. Vi har to katter. Råder fra legen er ikke å kvitte oss med de kattene vi har, men å ikke skaffe en ny når disse er borte. Jeg ville ikle skaffet katt

Anonymkode: defa7...f14

Skrevet

Det ville jeg ikke gjort.

Det er hjerteskjærende for et barn å være "skyld i" at en katt må gis bord. De blir så glad i disse dyrene også blir allergien verre og dyret må omplasseres, det er det ikke verdt altså.

Det går heller ikke an å holde en katt borte fra møblene, uansett hvor mye du sier nei og dytter katten ned fra sofaen vil den gjerne legge seg der når du ikke ser det. Å alltid ha døren til rommet hans igjen er heller ikke særlig gjennomførbart.

Anonymkode: 6ef53...1a8

Skrevet

Sibirkatt er en av de mest allergi vennlige kattene, og de har en ordning, så man kan få besøke et hjem med sibirkatt i, så man kan teste ut om barnet reagerer. Da kan men gjerne få med litt pels hjem og, for å sjekke hvordan det er over tid. Så jeg hadde gjort det, før jeg i det hele tatt hadde vurdert det.

Anonymkode: 6009a...70a

Skrevet

Det ville jeg ikke gjort. Vårt barn er allergisk og vi ble rådet av lege til å gi fra oss katten. Det er ikke bra å utsette seg for katt om man er allergisk. 

Anonymkode: 24809...94e

Skrevet

Kanskje vaksinere ham først?

Anonymkode: b13cb...3a9

Skrevet

Litt overrasket at så mange sier at det går an å kombinere katt med katteallergi.. jeg er over 40 og har hatt katteallergi siden 12. Verst var det faktisk i ungdomsårene…har vært på besøk hos andre med allergivennlige katter for er par år siden, det funker fortsatt ikke…symptomene er litt mildere, men ikke borte. Allergien fører til pustevansker på sikt, ingen leger gjennom årene har sagt til meg at det går an å ‘prøve’ å ha en katt … så jeg er glad i katter på avstand 

Anonymkode: 9e2d4...b1e

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Litt overrasket at så mange sier at det går an å kombinere katt med katteallergi.. jeg er over 40 og har hatt katteallergi siden 12. Verst var det faktisk i ungdomsårene…har vært på besøk hos andre med allergivennlige katter for er par år siden, det funker fortsatt ikke…symptomene er litt mildere, men ikke borte. Allergien fører til pustevansker på sikt, ingen leger gjennom årene har sagt til meg at det går an å ‘prøve’ å ha en katt … så jeg er glad i katter på avstand 

Det er jo faktisk null av svarene som anbefaler HI å skaffe katt. Noen foreslår alternativer, men at man bør være forsiktig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Det er jo faktisk null av svarene som anbefaler HI å skaffe katt. Noen foreslår alternativer, men at man bør være forsiktig. 

og «det går an» og «anbefale» betyr det samme for deg?..

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det ville jeg ikke gjort.

Det er hjerteskjærende for et barn å være "skyld i" at en katt må gis bord. De blir så glad i disse dyrene også blir allergien verre og dyret må omplasseres, det er det ikke verdt altså.

Det går heller ikke an å holde en katt borte fra møblene, uansett hvor mye du sier nei og dytter katten ned fra sofaen vil den gjerne legge seg der når du ikke ser det. Å alltid ha døren til rommet hans igjen er heller ikke særlig gjennomførbart.

Anonymkode: 6ef53...1a8

Å ikke ha katt i møbler er ikke noe problem da. Har hatt katt i alle år, og de har aldri fått lov til å ligge i møblene. De har hatt egne senger og brukt vinduskarm. Han har høyseng, og opp dit hadde ikke katten greid å komme om den ville heller. 

Skrevet

Vår dyrlege sa at personer som er allergiske mot katt tåler katten bedre om de blir kjent med den som kattunge. Proteinene i huden til katten som allergikere reagerer på er svake når katten er liten. Eier får økt toleranse mot kattungen. Dette er sikkert ikke riktig fagspråk men jeg har forklart så godt jeg kan.

Her i huset er 2 av 4 allergisk mot katt. Vi kjøpte en "allergivennlig" rasekatt som kattunge og det har gått helt fint. Ingen går på medisiner i forbindelse med katten. Men de allergiske reagerer om de koser med andre katter eller hunder.

Snakk med en dyrlege nær deg, HI 🐱

Anonymkode: c985b...3d4

Skrevet

Hadde ikke skaffet katt nei. Allergien kan bli verre. Man blir eksponert hele tiden. 

Anonymkode: c4d23...8ef

Skrevet

Det kommer helt an på hvordan allergien er hos barnet ditt. 

Her i huset er vi 2 som er allergisk mot katt og hund. Vi har begge deler. Begge bruker en allergitabletter om dagen. Etter hvert har det blitt sånn at vi ikke reagerer på de dyrene vi har i huset, men vi reagerer på andres. Aner ikke om man kan tilvendes dyr, men det kan se slik ut. For oss var det dyrehold ga familien viktigere enn allergien (diagnoser). 

Jeg vet også om folk som utvikler allergisk astma og klør selv med tabletter og dråper. Derfor kan det være at man absolutt ikke bør ha husdyr. 

Jeg er oppvokst med en mor som hadde bruk og kast mentalitet når det kom til dyr. Hver gang hun kvittet seg med en hund eller katt, skyldte hun på min allergi. Og hver gang hun kvittet seg med et dyr, ble mine søsken sinte på meg.

Anonymkode: a4a02...92f

Skrevet

Sibirkatt er allergivennlig for noen. Ikke for alle. Som en over her skriver så kan du få hjelp med å prøve å ha en katt i hjemmet fir å se hvordan gutten din reagerer.

Anonymkode: fd3a2...02a

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Å ikke ha katt i møbler er ikke noe problem da. Har hatt katt i alle år, og de har aldri fått lov til å ligge i møblene. De har hatt egne senger og brukt vinduskarm. Han har høyseng, og opp dit hadde ikke katten greid å komme om den ville heller. 

Nå ble jeg litt nysgjerrig på hvordan du, helt konkret, holder katten unna møblene. Jeg tror ikke det er mulig. Og det finnes ingen stige, ikke noe høyskap eller klesskap min kattunge ikke mestrer. Vi lukker dørene der katten ikke skal inn, men glemmer vi oss går hun inn likevel. 

Anonymkode: 46b22...aed

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Om ikke katten din kommer seg opp i en høyseng er den svært lite spenstig og sprek. Jeg har hatt katter og de kommer seg opp de utroligste steder. I ett tilfelle har jeg til og med sett ene katten klatre rett opp veggen fordi det kom en hund på besøk som skremte den. Jeg begriper fortsatt ikke helt hvordan det er mulig 😅 Men opp i et (høyt) møbel? Null problem!

Skrevet

Umulig å si hvordan han vil reagere ved katt, det er så individuelt. Ene barnet her slo ut på katt, men vi har hatt katt siden hun ble født. Vi valgte å beholde så lenge hun ikke fikk sterke reaksjoner på katten. Noen år senere tok hun ny test og slo da ikke ut på katt. 

Hun går også på Grazax, det er jo sensibilisering hvor man utsettes for det man er allergisk mot i små doser. Det funker jo bra. Min hypotese er vel at det kan være tilfellet med katten også, men det er ingen vitenskap det jeg sier her. Så ta det med en klype salt. 

Hva med å være fosterhjem for dyrebeskyttelsen? Det er jo uansett for en kort periode. Nå vet jeg ikke om barnet ditt er gammel nok til å forstå akkurat det. Tenker også at er det i ett tilfelle det må være lov å dra en hvit løgn, så er det hvis katten må omplasseres pga allergi. Ser ikke hvorfor man absolutt må fortelle ungen at det er på grunn av DIN allergi. Kan vi lyve om julenisse og tannfe, klarer vi hoste opp en liten løgn her også. 

Anonymkode: 24264...880

Skrevet

Da sønnen min var 4 år skaffet vi oss en kattunge. Visste ikke om allergi ennå da. Da han tre år senere stadig vekk var syk dro vi til legen og han ble sjekket grundig. Viste seg at han hadde fått astma av ubehandlet katteallergi. Legen ga ham medisin og vi fikk ordre om å få katten ut av hjemmet vårt. 

Man skal ikke utfordre allergi synes jeg når man vet om det. 

Anonymkode: deb6d...d09

Skrevet

Jeg tenker at å utfordre allergi kan være risikosport. Selvsagt kan det bra, men like selvsagt er det at allergien kan bli verre. Og det er dårlig gjort både mot barnet OG mot katten. 

Og til deg over her som sier at katten ikke kommer seg opp i høyseng. Jeg har sett min egen katt klatre rett opp veggen (den ble skremt). Katten til svigers satt stadig vekk oppå gardinbrettet (!), aner ikke hvordan den kom seg opp. Min katt klatrer opp på bestefarsklokka i stua. Vil katten opp, kommer den seg opp.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Vår dyrlege sa at personer som er allergiske mot katt tåler katten bedre om de blir kjent med den som kattunge. Proteinene i huden til katten som allergikere reagerer på er svake når katten er liten. Eier får økt toleranse mot kattungen. Dette er sikkert ikke riktig fagspråk men jeg har forklart så godt jeg kan.

Her i huset er 2 av 4 allergisk mot katt. Vi kjøpte en "allergivennlig" rasekatt som kattunge og det har gått helt fint. Ingen går på medisiner i forbindelse med katten. Men de allergiske reagerer om de koser med andre katter eller hunder.

Snakk med en dyrlege nær deg, HI 🐱

Anonymkode: c985b...3d4

Dyrlege?..seriøst? Trodde det er spesialist i indremedisin som er riktig fagperson for å behandle allergi hos mennesker…

Skrevet

Dette er ikke lurt! Allergi kan ofte bli verre ved stadig eksponering. I tillegg blir man mer disponert for å utvikle andre allergier, og også astma. 

Da får du valget mellom å medisinere barnet ditt kanskje stadig mer etter hvert som allergien blir verre eller å kvitte dere med en katt som alle er blitt glade i. 

Jeg må si at jeg synes det er synd at "alle i huset er enige om" at dere vil ha katt, for det betyr at dere lager falske forhåpninger for en som veldig gjerne vil ha katt, men som etter all sannsynlighet ikke bør ha det. 

Hilsen allergiker som er veldig glad i katter, men som har lært seg å beundre dem på avstand. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...