Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #26 Skrevet 9. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvilke konsekvenser gir dere som fungerer da? -jeg har kjeftet. -jeg har forsøkt å snakke rolig. -tatt leker fra dem. - tatt fra de lørdagsgoderi både en og flere helger. - sagt at de ikke får ha besøk ett vist antall dager - tatt penger for ting de har stjålet. Ja det er kjedelig der å da, problemet er at de fortsetter når straffen er over. MN våkner opp å det er skikkelig dårlig stemning. Kjenner jeg er så sur og man får en så dårlig start på dagen, igjen. hi Anonymkode: d888b...aed Her er det to stykker som oppildner hverandre. Kan det tenkes de synes at all denne straffen er en grei betaling for den spenningen og moroa de har når de sniker til seg godteri uten at noen ser det? Av og til kommer de sikkert unna med noe uten at du ser det (og dermed uten straff) og da blir det ekstra gøy. Hvis du virkelig vil at de skal slutte, må du gjøre det umulig for dem. Slutt å kjøpe godteri på forhånd. Ikke alle kan ha et godteriskap, jeg klarer ikke selv om jeg er voksen, så jeg kjøper aldri før det skal spises. Eller du kan for eksempel legge klar deres lørdagsgodt og si at det er OK at de spiser det om morgenen før dere andre står opp. Da blir spenningen borte og det blir ikke så gøy å snike lenger. Anonymkode: 067b9...ca8
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #27 Skrevet 9. oktober 2021 Hvorfor har dere godteri i hus hele tiden? Hvis vi har godteri så spiser jeg også det istedet for mat. Men vi kaller det ikke å stjele når man spiser i sitt eget hjem. Anonymkode: db191...711
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #28 Skrevet 9. oktober 2021 Er nok fordi de er to og de girer hverandre opp. Hadde dette vært meg hadde jeg fjernet alt av sukkervarer i huset. Og kun hatt dette i helgene. Hadde en periode da min sønn var liten. Sånn rundt 2-3 års alder. Han brøyt seg faktisk inn på kjøkkenet og klatret opp i skapet. Spiste alt som var søtt. Selv hengelås øverst på døra hjalp ikke 😅 Men de siste årene så har jeg fint kunne ha godteri i skapet. Om han vil ha noe så spørhan først og til og med ringer om jeg er på jobb. Stort sett så vet at han at han ikke får godteri på ukedagene. Men om det er potetgull eller kjeks så spør han først. Så det kan bli bedre 😊 Anonymkode: 48426...d4a
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #29 Skrevet 9. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Vi har ett stort problem med to barn på 6 1/2år. Stort sett hver morgen står de opp tidlig for å spise godteri. I helgene stjeler de godteri , på hverdagene søtsaker med sukker. Kl 08 våknet jeg opp til at de hadde stjålet godteriet mitt. De tar popcorn, går i fryseren å finner kaker ol. De tar potetgull eller maispinner fra babyen. De lager seg popcorn, spiser sjokoladepålegg (som vi sjeldent har), eller kake strøssel. Om ikke hver dag skjer det 4 dager i uken. Jeg kan ikke ha noe liggende. Jeg skifter gjemmested men de finner det uansett. Er dette normalt i forhold til alder? Folk kan ha godteriskuff når de har barn,men vi kan ikke kjøpe noe en dag i forveien engang! Ikke kan vi ha rester etter bursdager eller is til besøket. De stjeler. Igjen våkner vi opp til dårlig stemning fordi de spiste opp resten av godteriet mitt fra i går. Flere ned samme problem? De er ikke overvektige så ikke der det ligger . Anonymkode: d888b...aed Hørt om straff? Anonymkode: 6b59e...9b4
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #30 Skrevet 9. oktober 2021 Det løser seg ved å ikke ha noe huset. Her spør vi før vi tar noe, også minste mann som nettopp har blitt 5år. Kan hende jeg skal bruke mat/godt til noe. Her kjøpes det kun inn godt til lørdagen. Mest fordi at jeg selv kan raide skapet hvis jeg vet det ligger der. Anonymkode: 0cddc...57e
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #31 Skrevet 9. oktober 2021 Høres ekstremt ut. Har ei på 8 som tar ting når hun er alene hjemme,men det er typ noen sjokoladebiter, et glass oboy og sånt. Jeg prøver å unngå å ha sånne ting når jeg vet hun skal være alene . Anonymkode: dd05a...7a3
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #32 Skrevet 9. oktober 2021 Det er ikke å stjele å spise mat i eget hjem. Og hvorfor er du ikke oppe med barna om morgenen, hvorfor har de ikke lært å spørre, osv osv osv. Men nå har du både disse to og den klåfingra toåringen og det kan bare slås fast at du er mislykka som forelder. Anonymkode: b20e1...0d8
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #33 Skrevet 9. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er ikke å stjele å spise mat i eget hjem. Og hvorfor er du ikke oppe med barna om morgenen, hvorfor har de ikke lært å spørre, osv osv osv. Men nå har du både disse to og den klåfingra toåringen og det kan bare slås fast at du er mislykka som forelder. Anonymkode: b20e1...0d8 Selvfølgelig er det å stjele hvis du tar noe som ikke er ditt! Uansett hva det er. Klart at vanlig mat bør alle i huset ha lik tilgang til og kunne forsyne seg av, men det er lov å kjøpe inn ting til en bestemt person, og da skal ikke andre ta av det. Hvis du har to barn på f.eks. 7 og 8 år og begge får lørdagsgodt. Barnet på 7 åt spiser opp sitt, barnet på 8 år spiser bare litt og sparer resten. Så går barnet på 7 år og spiser opp 8-åringen sitt lørdagsgodt også, og da ville du som mor bare trukket på skuldrene og sagt "jaja, sånn er det, all mat i huset er felles" til 8-åringen som ble lei seg? Anonymkode: 05ebe...898
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #34 Skrevet 9. oktober 2021 Dette er et kjent tvillingfenomen. Det går over om et par år. Bare ha det i en boks på rommet deres. Anonymkode: 01417...c8d
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #35 Skrevet 9. oktober 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Vi har ett stort problem med to barn på 6 1/2år. Stort sett hver morgen står de opp tidlig for å spise godteri. I helgene stjeler de godteri , på hverdagene søtsaker med sukker. Kl 08 våknet jeg opp til at de hadde stjålet godteriet mitt. De tar popcorn, går i fryseren å finner kaker ol. De tar potetgull eller maispinner fra babyen. De lager seg popcorn, spiser sjokoladepålegg (som vi sjeldent har), eller kake strøssel. Om ikke hver dag skjer det 4 dager i uken. Jeg kan ikke ha noe liggende. Jeg skifter gjemmested men de finner det uansett. Er dette normalt i forhold til alder? Folk kan ha godteriskuff når de har barn,men vi kan ikke kjøpe noe en dag i forveien engang! Ikke kan vi ha rester etter bursdager eller is til besøket. De stjeler. Igjen våkner vi opp til dårlig stemning fordi de spiste opp resten av godteriet mitt fra i går. Flere ned samme problem? De er ikke overvektige så ikke der det ligger . Anonymkode: d888b...aed Der sa du det. De stjeler sjokoladepålegg noe dere sjeldent har. Hadde de fått nugatti på brødskiva på en onsdag, hadde de ikke blitt så fysne og sukkergale. Nabojentene her er helt ville. Kommer og maser og maser om å få boller, kjærligheten, sjokolade, is osv osv. De får sjeldent slike ting hjemme. Barna mine får. Når de vil. De spiser sjeldent. Mange lørdager uten godteri, en sjokolade en onsdag her og der fordi de har lyst på. Når du kaller det å STJELE i deres eget hus, kan jeg bare forestille meg hvordan det er hjemme hos dere. Anonymkode: 83e43...cf5
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #36 Skrevet 9. oktober 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Hvilke konsekvenser gir dere som fungerer da? -jeg har kjeftet. -jeg har forsøkt å snakke rolig. -tatt leker fra dem. - tatt fra de lørdagsgoderi både en og flere helger. - sagt at de ikke får ha besøk ett vist antall dager - tatt penger for ting de har stjålet. Ja det er kjedelig der å da, problemet er at de fortsetter når straffen er over. MN våkner opp å det er skikkelig dårlig stemning. Kjenner jeg er så sur og man får en så dårlig start på dagen, igjen. hi Anonymkode: d888b...aed Tuller du? Jo, dette må være till, ellers begynner jeg å lure. Kort oppsummert, det du gjør er helt feil. Du har kjeftet? Tatt leker fra dem? Tatt fra dem godteri flere helger? De får ikke ha besøk av venner??? Hva i huleste har det med å kibbe godteri å gjøre?? Tatt penger for ting de har tatt i skapet? 😬😬 Du er jo ikke helt god. Fortsett i den stilen der.. Barna dine kommer til å hate deg, med god grunn. Anonymkode: 83e43...cf5
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #37 Skrevet 9. oktober 2021 Ja, da må du finne på straff som svir. Det er du som bestemmer! Anonymkode: dae9e...b00
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #38 Skrevet 9. oktober 2021 Her hadde jeg vært frista til å bake muffins med salt i stedet for sukker eller noe i den dur og satt opp skjult kamera. Anonymkode: 155a2...0f4
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #39 Skrevet 9. oktober 2021 Hahaha! Unnskyld at jeg ler. Men dette kjente jeg meg igjen i. Det går over. For oss var det mest effektivt å være rolig, fjerne godsakene - og ta opp temaet i et mer fortrolig øyeblikk, og med blikkontakt forklare de små tyvene at tillit og ærlighet er det som varer lengst. Hilsen tvillingmamma ❤️💙 Anonymkode: e30e0...e88
Mostly Harmless Skrevet 9. oktober 2021 #40 Skrevet 9. oktober 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Der sa du det. De stjeler sjokoladepålegg noe dere sjeldent har. Hadde de fått nugatti på brødskiva på en onsdag, hadde de ikke blitt så fysne og sukkergale. Nabojentene her er helt ville. Kommer og maser og maser om å få boller, kjærligheten, sjokolade, is osv osv. De får sjeldent slike ting hjemme. Barna mine får. Når de vil. De spiser sjeldent. Mange lørdager uten godteri, en sjokolade en onsdag her og der fordi de har lyst på. Når du kaller det å STJELE i deres eget hus, kan jeg bare forestille meg hvordan det er hjemme hos dere. Anonymkode: 83e43...cf5 Det handler nok mer om at barna dine ikke har så stort søtsug i utgangspunktet, enn at taktikken din er så skuddsikker. Jeg har en som fort går lei av søtt, og en som kunne levd på søtsaker i stedet for mat om han fikk fri tilgang. Vi har ikke søtsaker på menyen når som helst for noen av dem, pga han ene som da ikke får spist skikkelig mat. Jeg trålet skapene da jeg var liten. Blandet kakao og sukker i vann i mangel på alternativer, og det gikk ned selv om det strengt tatt ikke smakte noe særlig. Broren min var like uinteressert som mitt ene barn. Samme regler for oss også.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 9. oktober 2021 #41 Skrevet 9. oktober 2021 Smør inn godteriet med noe som smaker vondt feks eddik..
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #42 Skrevet 9. oktober 2021 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Men har du da ingen autoritet over egne barn? Gjør de som de vil i andre situasjoner også? Jeg mener at alt som er i huset er alle sitt og det kunne ikke falt meg inn å straffe en 17 åring som forsyner seg, men det er også klart at det er foreldrene som bestemmer. Om de ikke hører etter og tar ting de ikke har lov til, så stjeler de og om ingenting annet virker hadde jeg avtalt med ungdomskontakten på politistasjonen om å få komme der. Men jeg må jo si at det er en diger fallitterklæring å ikke klare å oppdra egne barn! Anonymkode: 69302...8c5 Politiet altså. Bevares. 🥺 Anonymkode: 77c02...1ba
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2021 #43 Skrevet 10. oktober 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Politiet altså. Bevares. 🥺 Anonymkode: 77c02...1ba Hvis man ikke selv ever å oppdra barna til å slutte å ta ting de ikke har lov til er det ingen skam å søke hjelp. Skammen er å synke på samme nivå ved å nekte vennebesøk og ta leker bra barna! Det er jo helt horribel oppførsel. Anonymkode: 69302...8c5
amandine Skrevet 10. oktober 2021 #44 Skrevet 10. oktober 2021 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Hvis man ikke selv ever å oppdra barna til å slutte å ta ting de ikke har lov til er det ingen skam å søke hjelp. Skammen er å synke på samme nivå ved å nekte vennebesøk og ta leker bra barna! Det er jo helt horribel oppførsel. Anonymkode: 69302...8c5 Du kan ikke ta to 6-åringer med til politiet for veiledning og forebyggende tiltak fordi de spiser mammaens godteri.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2021 #45 Skrevet 10. oktober 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Hvis man ikke selv ever å oppdra barna til å slutte å ta ting de ikke har lov til er det ingen skam å søke hjelp. Skammen er å synke på samme nivå ved å nekte vennebesøk og ta leker bra barna! Det er jo helt horribel oppførsel. Anonymkode: 69302...8c5 Hvilket nivå synker man til om man tar med to 6-åringer til politiet? Anonymkode: 8e6f6...8a7
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2021 #46 Skrevet 10. oktober 2021 amandine skrev (37 minutter siden): Du kan ikke ta to 6-åringer med til politiet for veiledning og forebyggende tiltak fordi de spiser mammaens godteri. Det er jo ikke bare mammas godteri de tar. De går i fryseboksen, de spiser kakestrøssel og egentlig alt som er spiselig. Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Hvilket nivå synker man til om man tar med to 6-åringer til politiet? Anonymkode: 8e6f6...8a7 Jeg vet ikke. Hvilket nivå synker man til om man ikke klarer å få barn til å stoppe med uønsket adferd selv med straffemetoder som å nekte vennebesøk og konfiskere leker? Politiet er ikke en gjeng med mørkemenn som skal ta ungene, men de jobber forebyggende og har trening i å snakke med barn om det å respektere andres eiendom. Jeg er jo ikke helt seriøs mtp å ta småbarn til politistasjonen, men det er også vanskelig å skjønne at en mor ikke klarer å stoppe slik adferd som hi beskriver her. Mange av rådene som å ta godteri i bokser på foreldrenes soverom eller låse skaper er jo minst like hårreisende som en tur til politistasjonen, syns jeg. Hvordan skal slike foreldre virke når ungene blir større og ‘forbrytelsene’ alvorligere? Anonymkode: 69302...8c5
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2021 #47 Skrevet 10. oktober 2021 Vi er ikke strenge på godteri og søtsaker, kan fint få is, kjeks og sjokolade i ukedagene. Kan fint ha de liggende i skap og kjøleskap uten at 5 åringen tar, han spør hvertfall først. Han har fri tilgang på is, forsyner seg fra fryseboksen når han vil, er det tomt så er det tomt, tar seg kanskje is 2-3 ganger i uka. I bakeskuffen har jeg for eksempel alltid kokesjokolade, men han tar aldri, fordi han vet at de hører til baking. Men jeg var helt lik dine gutter når jeg var liten, leitet i hele huset etter godteri, fant godteri gjemt i gryter, skoesker og klesskap. Tror ikke jeg hadde vært så gal etter søtsaker hvis jeg hadde fått litt oftere, kun lørdager, hvis jeg fikk godteri hos noen andre en annen dag, så fikk jeg ikke på lørdagen heller, foreldrene mine var veldig strenge på akkurat det. Anonymkode: 5a6ba...4f2
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2021 #48 Skrevet 10. oktober 2021 Hvor handlingslammet er det egentlig mulig å bli. Oppdragelse er tydeligvis ikke like lett for alle. Anonymkode: 6b59e...9b4
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2021 #49 Skrevet 10. oktober 2021 Min har ADHD og dårlig impulskontroll så en periode så gjemte jeg all snacks. Så begynte hun å lete og fant den, så da sluttet vi å kjøpe inn. Kjøpte kun den dagen vi skal ha snacks. Nå kan vi ha snack liggende igjen uten at hun stjeler, nå spør hun. Har ikke kjeftet eller staffet, det fungerer ikke. Anonymkode: 3c012...c15
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2021 #50 Skrevet 10. oktober 2021 Anonym bruker skrev (På 9.10.2021 den 10.05): Hvilke konsekvenser gir dere som fungerer da? -jeg har kjeftet. -jeg har forsøkt å snakke rolig. -tatt leker fra dem. - tatt fra de lørdagsgoderi både en og flere helger. - sagt at de ikke får ha besøk ett vist antall dager - tatt penger for ting de har stjålet. Ja det er kjedelig der å da, problemet er at de fortsetter når straffen er over. MN våkner opp å det er skikkelig dårlig stemning. Kjenner jeg er så sur og man får en så dårlig start på dagen, igjen. hi Anonymkode: d888b...aed Men å stå opp før dem er fortsatt intet alternativ …? Anonymkode: c683c...517
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå