Gå til innhold

Vil dere vaksinere deres femåringer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Uten tvil!

Jeg frykter senskader av korona og vil mye heller at de skal vaksineres.

Anonymkode: 38ce4...b78

Hvilke senskader får så små barn av korona? Statistikk? Vaksinerer du dine små barn mot influensa hvert år? Den kan også gi senskader.

Anonymkode: e0c33...db9

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Gi meg EN god grunn til å vaksinere friske barn, så skal jeg vurdere det.

Anonymkode: e69c1...676

Regner ikke med du følger barnevaksinasjonsprogrammet heller? De vaksineres også friske barn... 

Anonymkode: f25ca...af4

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Regner ikke med du følger barnevaksinasjonsprogrammet heller? De vaksineres også friske barn... 

Jeg snakker om koronavaksine hvis du ikke skjønte det. Du vet den vaksinen som kom for ikke lenge siden?

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det kan faktisk ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 96700...5d7

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvilke senskader får så små barn av korona? Statistikk? Vaksinerer du dine små barn mot influensa hvert år? Den kan også gi senskader.

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/english-study-finds-long-covid-affects-up-1-7-children-months-after-infection-2021-09-01/

Ingen av barna mine får influensavaksine. Men får de tilbud om vaksine etterhvert, vil jeg uten tvil takke ja.

Annonse

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/english-study-finds-long-covid-affects-up-1-7-children-months-after-infection-2021-09-01/

Ingen av barna mine får influensavaksine. Men får de tilbud om vaksine etterhvert, vil jeg uten tvil takke ja.

Long covid er overdrevet. 

En stor norsk studie fant ikke antydning til alvorlige langtidsplager hos barn og unge som krevde oppfølging i spesialisthelsetjenesten.

Tyske forskere fant ingen forskjell i symptomer i etterkant mellom en gruppe på 188 skoleelever som hadde hatt covid-19, og dem som ikke hadde hatt det.

Sveitsiske forskere undersøkte så 109 barn med covid-19 og fant at 4 prosent av dem hadde symptomer utover 12 uker, men at det samme gjaldt 2 prosent i en sammenligningsgruppe. De fant konsentrasjonsproblemer hos 2 av de 109 barna.

Den største og viktigste studien er britisk og ble nylig publisert i tidsskriftet Lancet Child and Adolescent Health. 

Den undersøkte 1734 barn i to aldersgrupper (5-11 år og 12–17 år). 

77 av barna (4,4 prosent) hadde symptomer etter 28 dager, og bare 25 (1,8 prosent) hadde ett eller flere symptomer etter 56 dager. 

98,2 prosent hadde altså da ingen symptomer, og flere ble bedre etter som tiden gikk. Symptomene var vanligere blant de eldre barna enn de yngre.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/eEadLQ/hvor-redde-skal-foreldre-vaere-for-long-covid

https://www.fhi.no/nyheter/2021/lite-covid-sykdom-og-fa-senfolger-blant-barn/

Anonymkode: 46e86...324

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Long covid er overdrevet. 

En stor norsk studie fant ikke antydning til alvorlige langtidsplager hos barn og unge som krevde oppfølging i spesialisthelsetjenesten.

Tyske forskere fant ingen forskjell i symptomer i etterkant mellom en gruppe på 188 skoleelever som hadde hatt covid-19, og dem som ikke hadde hatt det.

Sveitsiske forskere undersøkte så 109 barn med covid-19 og fant at 4 prosent av dem hadde symptomer utover 12 uker, men at det samme gjaldt 2 prosent i en sammenligningsgruppe. De fant konsentrasjonsproblemer hos 2 av de 109 barna.

Den største og viktigste studien er britisk og ble nylig publisert i tidsskriftet Lancet Child and Adolescent Health. 

Den undersøkte 1734 barn i to aldersgrupper (5-11 år og 12–17 år). 

77 av barna (4,4 prosent) hadde symptomer etter 28 dager, og bare 25 (1,8 prosent) hadde ett eller flere symptomer etter 56 dager. 

98,2 prosent hadde altså da ingen symptomer, og flere ble bedre etter som tiden gikk. Symptomene var vanligere blant de eldre barna enn de yngre.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/eEadLQ/hvor-redde-skal-foreldre-vaere-for-long-covid

https://www.fhi.no/nyheter/2021/lite-covid-sykdom-og-fa-senfolger-blant-barn/

Det var den britiske jeg linket til.. 

Hva med det de ser i Israel da?

https://www.google.no/amp/s/www.timesofisrael.com/more-than-10-of-israeli-kids-who-got-virus-now-suffer-from-long-covid-study/amp/

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det var den britiske jeg linket til.. 

Hva med det de ser i Israel da?

https://www.google.no/amp/s/www.timesofisrael.com/more-than-10-of-israeli-kids-who-got-virus-now-suffer-from-long-covid-study/amp/

Minst fire andre studier sier det motsatte. Jeg velger å stole på dem. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Minst fire andre studier sier det motsatte. Jeg velger å stole på dem. 

Forhåpentligvis er mer kartlagt og undersøkt før de starter vaksinering i yngre aldersgruppe.

Men personlig synes jeg det er skremmende hva både den britiske studien viser og erfaring fra Israel.

Jeg er ikke så bekymret for selve covid’en men risiko som enkelte mener.

Takk for synsing frem og tilbake med deg, var kjekt med en normal for- og motdiskusjon🙂

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Forhåpentligvis er mer kartlagt og undersøkt før de starter vaksinering i yngre aldersgruppe.

Men personlig synes jeg det er skremmende hva både den britiske studien viser og erfaring fra Israel.

Jeg er ikke så bekymret for selve covid’en men risiko som enkelte mener.

Takk for synsing frem og tilbake med deg, var kjekt med en normal for- og motdiskusjon🙂

Vi må alle ta valg ut i fra hva vi selv konkluderer med. Det har vært noe av det vanskeligste rundt denne pandemien, syns jeg, å vite hva jeg skal vektlegge av informasjon. 
Men helt enig i ditt siste avsnitt. ☺️

Ja, skal vaksinere femåringen, og de to yngre så snart det blir lov. Risikoen for komplikasjoner er da mye høyere hvis de får covid enn hvis de får vaksinen. Vi vet heller ikke hva langtidsvirkningene er av covid, f eks er det en lang liste med virusinfeksjoner som senere kan utløse diabetes, hjertesykdommer, Alzheimer, osv. Vaksinen vil være uendelig mye tryggere. 

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Ja vi vaksinerer mot influensa hvert år pga barna ble født prematurt. Har gjort det siden de ble født.

du har tydeligvis vært heldig å ikke opplevd særlig sykdom blandt dine.

Anonymkode: c3506...562

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja vi vaksinerer mot influensa hvert år pga barna ble født prematurt. Har gjort det siden de ble født.

du har tydeligvis vært heldig å ikke opplevd særlig sykdom blandt dine.

Anonymkode: c3506...562

Da jeg opprettet tråden, mente jeg femåringer under underliggende sykdom/helseforhold. Altså, de med vanlig god helse. Jeg forstår godt at de som har nedsatt immunforsvar og lignende helgarderer seg. Men jeg finner ingen forskning som sier at så små barn under underliggende sykdom får alvorlige komplikasjoner av covid i hopetall.

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Gi meg EN god grunn til å vaksinere friske barn, så skal jeg vurdere det.

-Redusere smittepresset i befolkningen totalt.

-Gi kroppen en introduksjon av viruset for å raskere opparbeide antistoffer i fremtiden.

Det var to gode grunner.

Anonymkode: a6de2...a42

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

-Redusere smittepresset i befolkningen totalt.

-Gi kroppen en introduksjon av viruset for å raskere opparbeide antistoffer i fremtiden.

Det var to gode grunner.

Vaksinerer du barnet ditt mot influensa hvert år? For å gi barnet introduksjon av viruset og for å spare samfunnet? 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vaksinerer du barnet ditt mot influensa hvert år? For å gi barnet introduksjon av viruset og for å spare samfunnet? 

Det var ikke det jeg svarte på. Hun ba om en god grunn til å vaksinere. Jeg ga henne to. At det kan være grunner til å komme til en annen konklusjon er noe annet.

Til ditt spørsmål. Så vidt jeg vet har ikke influensavakdine vært anbegfalt for vanlige barn. Om den ble det går jeg ut fra at kost/nytte vurderingen ville endt opp med at det beste ville vært å vaksinere. Foreløpig er det et hypotetisk spørsmål.

• Opprett ny...