Gå til innhold

Bør lærlingen velge både lån og stipend?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er lærling og har kun søkt stipend da han tjener godt og klarer seg fint uten lånet. Han sparer også til bolig.

Men så kom jeg over denne artikkelen og ble litt usikker på om han kanskje bare skulle søkt fullt lån og stipend, for så å spare hele lånet til bolig?

Hvis noe blir omgjort til stipend, i tillegg til at renten er lav og avdragene er lav, så er det kanskje fornuftig å gjøre det sånn?

Hva er deres tanker?

https://www.tv2.no/nyheter/14175061/

Anonymkode: 666fd...73d

Skrevet

Min sønn bestemte seg siste halvåret som lærling at han ville ta påbygg og studere videre. Veldig glad han ikke hadde brukt opp av tiden på lån da....

Så nei, jeg ville ikke rådet til det 

Anonymkode: 13b66...5c3

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Min sønn bestemte seg siste halvåret som lærling at han ville ta påbygg og studere videre. Veldig glad han ikke hadde brukt opp av tiden på lån da....

Så nei, jeg ville ikke rådet til det 

Anonymkode: 13b66...5c3

Lånet vil jo uansett bli spart og ikke brukt, så om han vil ha behov for det på et senere tidspunkt så har han jo pengene.

Det som står i artikkelen er jo blant annet at en del av lånet blir omgjort til stipend, og da er jo dette gratis penger. Man kan med andre ord spare hele lånet, betale ned studielånet når man er ferdig og likevel sitte igjen med penger.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Sønnen min er lærling og har kun søkt stipend da han tjener godt og klarer seg fint uten lånet. Han sparer også til bolig.

Men så kom jeg over denne artikkelen og ble litt usikker på om han kanskje bare skulle søkt fullt lån og stipend, for så å spare hele lånet til bolig?

Hvis noe blir omgjort til stipend, i tillegg til at renten er lav og avdragene er lav, så er det kanskje fornuftig å gjøre det sånn?

Hva er deres tanker?

https://www.tv2.no/nyheter/14175061/

Dette gjelder studenter, ikke elever og lærlinger. 

lærlinger får borteboerstipend og kan evt søke om lån på 3399 i måneden (hvis de bor borte). Ingenting av dette blir omgjort til stipend. 

Anonymkode: 73d55...6a7

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Lånet vil jo uansett bli spart og ikke brukt, så om han vil ha behov for det på et senere tidspunkt så har han jo pengene.

Det som står i artikkelen er jo blant annet at en del av lånet blir omgjort til stipend, og da er jo dette gratis penger. Man kan med andre ord spare hele lånet, betale ned studielånet når man er ferdig og likevel sitte igjen med penger.

Dette gjelder studenter - ikke lærlinger

Skrevet

Studielån er er særdeles gunstig lån. Det har lav rente, og vil bli slettet dersom du dør. I noen tilfeller kan du også søke om å få det slettet om du skulle bli ufør. 

Han bør derfor absolutt ta opp studielån, og sette det bort. Det kan evt brukes til egenkapital til huslån, eller andre lån. Det vil som regel alltid være bedre vilkår enn andre lån.

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (36 minutter siden):

Studielån er er særdeles gunstig lån. Det har lav rente, og vil bli slettet dersom du dør. I noen tilfeller kan du også søke om å få det slettet om du skulle bli ufør. 

Han bør derfor absolutt ta opp studielån, og sette det bort. Det kan evt brukes til egenkapital til huslån, eller andre lån. Det vil som regel alltid være bedre vilkår enn andre lån.

Det var sånn jeg skjønte det ut i fra artikkelen også, helt uavhengig av om det blir gjort om til stipend eller ikke. Han trenger nemlig ikke pengene så det er jo en kjempebra måte å skaffe seg egenkapital på.

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Det var sånn jeg skjønte det ut i fra artikkelen også, helt uavhengig av om det blir gjort om til stipend eller ikke. Han trenger nemlig ikke pengene så det er jo en kjempebra måte å skaffe seg egenkapital på.

Det blir ikke gjort om til stipend for andre enn studenter som tar høyere utdanning. Hvor mye som omgjøres avhenger av hvor mange studiepoeng du består.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det blir ikke gjort om til stipend for andre enn studenter som tar høyere utdanning. Hvor mye som omgjøres avhenger av hvor mange studiepoeng du består.

I tillegg begynner rentene p løpe straks han er ferdig lærling. Det betyr at pengene ikke får noe særlig tid til å forrente seg. rente på sparepenger er så lav at han vil ikke tjene noe på dette. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

I tillegg begynner rentene p løpe straks han er ferdig lærling. Det betyr at pengene ikke får noe særlig tid til å forrente seg. rente på sparepenger er så lav at han vil ikke tjene noe på dette. 

Men kjære deg, renter i to år utgjør da mer enn renter i null år? Det er ingen utgifter med dette lånet før lærlingtiden er over. Om han så skulle ville bruke det til å kjøpe bil så er det mer lønnsomt enn å ta opp billån etterpå. 
Så jo, han vil absolutt tjene på dette. Hvor mye avhenger selvsagt av hva han vil bruke det til senere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

https://www.lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/norge/larling2/larling/

Har du sjekket om han i det hele tatt kan få lån? Våre gutter har vært/er lærlinger de får ikke stipend, har ikke søkt om lån.

Anonymkode: d0503...494

Han bor borte og får borteboerstipend. Ser også at han har rett på lån ja.

Med tanke på at det er det mest gunstige lånet man kan ha så tenker jeg det er fornuftig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...