Gå til innhold

Drøy kollektiv straff på trening fordi noen gutter tuller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer helt ærlig på hvor langt trenere egentlig kan gå i «straff» av ungdom på trening?

Fikk med en tilfeldighet vite av min sønn at under en svømmetrening i vinter så ble alle sammen sendt opp av bassenget og ut sidedøren i svømmehallen og måtte ligge i snøen kun i badetøyet mens treneren instruerte de. Dette var en reaksjon på at noen ikke alle fulgte helt med og at noen av de andre guttene tullet litt.

stiller et spørsmålstegn til om det er greit at treneren sender 14 åringer ut i kulda som straff og at alle straffes for at noen gjør galt.

Syntes for ordens skyld at det er helt på sin plass at min sønn straffes med for eksempel pushups om han ikke gjør som treneren sier, men tenker at alle trenger ikke nødvendigvis å bli dratt med.

Anonymkode: 61f75...e88

Skrevet

Tviler jeg på er lov. Maktmisbruk fra en svømmetrener.

Anonymkode: e2771...018

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Syntes for ordens skyld at det er helt på sin plass at min sønn straffes med for eksempel pushups om han ikke gjør som treneren sier, men tenker at alle trenger ikke nødvendigvis å bli dratt med.

Det har de gjort her, altså at alle må ta pushups når det blir mye tull i gruppa. Jeg synes det er helt greit, det er ikke alltid så lett å skille ut hvem som er med på det og ikke når det blir mye, og pushups har de ikke vondt av uansett.

Men at de må ligge i snøen i badetøy synes jeg er å dra det altfor langt.

Anonymkode: 10642...850

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Fikk med en tilfeldighet vite av min sønn at under en svømmetrening i vinter så ble alle sammen sendt opp av bassenget og ut sidedøren i svømmehallen og måtte ligge i snøen kun i badetøyet mens treneren instruerte de. Dette var en reaksjon på at noen ikke alle fulgte helt med og at noen av de andre guttene tullet litt.

Verdt å nevne at de ikke var så veldig lenge ute, sønnen min tipper rundt et minutt fra de gikk ut til de var inne igjen. Så de lå ikke i snøen så lenge heller.

men likevel litt voldsomt syntes jeg. Alle måtte ut og alle måtte legge seg ned.

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Verdt å nevne at de ikke var så veldig lenge ute, sønnen min tipper rundt et minutt fra de gikk ut til de var inne igjen. Så de lå ikke i snøen så lenge heller.

men likevel litt voldsomt syntes jeg. Alle måtte ut og alle måtte legge seg ned.

hi

En fin måte å finte unna tøv og tull på, ingen dør av et minutt snøbading. Det kan til og med være gøy. 

Anonymkode: f7f2f...16c

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Lurer helt ærlig på hvor langt trenere egentlig kan gå i «straff» av ungdom på trening?

stiller et spørsmålstegn til om det er greit at treneren sender 14 åringer ut i kulda som straff og at alle straffes for at noen gjør galt.

Uakseptabelt av treneren 

Anonymkode: c75c8...f93

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

hi

Hørtes ut som noe man kunne gjort på en britisk kostskole 😂 Jeg hadde ikke vært begeistret for det nei. Om noen bråker mye kan man be enkeltindividene om å gå. Trening er ikke noe barn har krav på. De får en beskjed og om de ikke lytter får det en konsekvens for dem personlig. Straff som pushups eller ut i snøen er bare barnslig. 

Anonymkode: 61761...4c0

Skrevet

Maktmisbruk, men likevel så bagatellmessig at jeg hadde latt det fare. Sikkert effektivt mot tull.

Anonymkode: 9ea4a...ec2

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

En fin måte å finte unna tøv og tull på, ingen dør av et minutt snøbading. Det kan til og med være gøy. 

Må si meg helt enig her. Om en tur ut i snøen hjelper så er det helt uproblematisk.

Som det er nevnt ovenfor så er det ingen rett å få delta på FRIVILLIG fysisk aktivitet på fritiden. Om man da ikke følger reglene som de har så er fysisk straff helt på sin plass.

Anonymkode: 3c635...0d0

Skrevet

Akkurat det tiøfellet synes jeg var helt greit og er sansynlig vis en av de hendelsene som binder gruppa best sammen og gir dem mest å le av i årene fremover.

Anonymkode: 1848f...33f

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Akkurat det tiøfellet synes jeg var helt greit og er sansynlig vis en av de hendelsene som binder gruppa best sammen og gir dem mest å le av i årene fremover.

Samme tenkte jeg.

Jeg tror det knapt finnes en bedre måte å lære dem at når en eller to tuller og ikke følger med, så går det ikke bare utover den ene eller de to og treneren, det går utover hele gruppen. Nå fikk de bokstavelig talt kjenne på kroppen at det får følger for alle. Det minuttet i snøen kan ha hatt bedre oppdragende effekt enn det meste annet. Og i tillegg har de trolig fått et bedre samhold i gruppa.

Anonymkode: 59fe7...7ce

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Nemlig. Og så kan man da også gå ut fra at indrejustisen sørger for ingen gjentakelse.

Anonymkode: b0efd...40f

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Tviler jeg på er lov. Maktmisbruk fra en svømmetrener.

Anonymkode: e2771...018

Enig !

Vet ikke om det er noe spesielt med akkurat svømmetrenere eller ?  Jeg synes jeg leser mye om de, maktmisbruk og sexovergrep både mot jenter og gutter bl.a..  Jeg hadde gått videre med saken, helt klart.

Anonymkode: 7cbf8...7e8

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Enig !

Vet ikke om det er noe spesielt med akkurat svømmetrenere eller ?  Jeg synes jeg leser mye om de, maktmisbruk og sexovergrep både mot jenter og gutter bl.a..  Jeg hadde gått videre med saken, helt klart.

Hva med i det minste å ta en prat med treneren før du "går videre med saken". Det er vanskelig nok å skaffe barnetrenere om ikke hysteriske foreldre skal klage på småting de har hørt skjedde for lenge siden.

Hva synes barna? Var det egentlig mest gøy eller er de traumatisert for livet?

Skrevet

Gruppestraff er en fin måte å få indrejustisen i gang på, sånn at de som ikke bråker og tuller tar en del av ansvaret for å minne tullekoppene på å ta seg sammen og ikke forstyrre. "Even, kutt ut! Ellers må vi ut i snøen igjen alle sammen". Ut å rulle seg i snøen og rett inn i varmen igjen hadde jeg ikke reagert på. Vi pleide å trygle gymlæreren på skolen om å få lov til å gjøre det samme før vi gikk i dusjen. 

Anonymkode: cb48a...e16

Skrevet

14-åringer som tuller på trening. 14 år! Hadde de vært halvparten, så kunne jeg forstått det, men 14-åringer trenger søren meg ikke tulle på trening. Under et minutt i snøen er helt greit, kanskje bråkmakerne lærte noe. 

Anonymkode: 42867...d84

Skrevet

Helt innafor.

Håper trenere slutter når foreldre syter og «går videre med saken» for hver minste lille ting. Enkelte fortjener faktisk ikke et tilbud.

Anonymkode: 2b33d...524

Skrevet

14-åringer bråka og tulla så mye at treneren måtte ta skikkelig grep. Da er det sikkert gitt beskjed et utall ganger først uten at det hjalp. Da er en tur i snøen helt greit. Også helt greit at det er hele gruppa. Om Ørjan fjaser, så kan det godt være Lise som starta, men som har vett til å stoppe i tide.

Hvilke sanksjonsmuligheter er det dere "jeg går videre med saken" tenker at trenere har, eller burde ha? Det er en som stiller opp på sin egen fritid, muligens til en symbolsk "lønn", mer trolig for en blomsterbukett og applaus på sommeravslutninga, for å gi deres og andre barn og ungdom trening, idrettsglede og mestring. Om denne ene treneren skal plukke ut uromakeren til en samtale på sidelinja hver gang det er noe, hvor mye trening blir det på de andre da? Om treneren sender urokråka i garderoben gang på gang, kommer det ikke også da noen foreldre og skal "gå videre med saken"? Om det at de måtte ut i snøen var en engangshendelse hadde jeg tenkt at det sikkert var fortjent, og jeg ville heller tatt treneren i forsvar og brukt kreftene og tida mi på å oppdra mitt eget barn.

Skrevet

Helt innafor.

Håper trenere slutter når foreldre syter og «går videre med saken» for hver minste lille ting. Enkelte fortjener faktisk ikke et tilbud.

Anonymkode: 2b33d...524

Ok, si det til foreldrene til de barna som har blitt utsatt for overgrep du.  Enkelte søker seg faktisk som barnetrenere.  Heller litt for "hysterisk" eller for naiv.

Skrevet

Hadde det vært 7 åringer kunne jeg tenkt at det var over streken, men 14 åringer tåler såpass. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Ok, si det til foreldrene til de barna som har blitt utsatt for overgrep du.  Enkelte søker seg faktisk som barnetrenere.  Heller litt for "hysterisk" eller for naiv.

Hvis du ikke ser forskjellen mellom overgrep og det at en gruppe urokråker må være ett eneste minutt i snøen som en kollektiv reaksjon... da er det du som har problemer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du ikke ser forskjellen mellom overgrep og det at en gruppe urokråker må være ett eneste minutt i snøen som en kollektiv reaksjon... da er det du som har problemer.

Ser veldig godt forskjell.  Jeg vet bare at svømmetrenere er overrepresentert i trener-overgrepsaker, og jeg hadde faen ikke tolerert sånn oppførsel. Thats it.

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Ser veldig godt forskjell.  Jeg vet bare at svømmetrenere er overrepresentert i trener-overgrepsaker, og jeg hadde faen ikke tolerert sånn oppførsel. Thats it.

Den episoden HI forteller om har absolutt ingenting med overgrep å gjøre.

At du kanskje har uheldige erfaringer, det er en annen sak (og i så fall veldig synd), men det har fremdeles ikke noe med temaet i denne tråden å gjøre.

Skrevet

Oi så tøff. Hvis jeg hadde sendt ut sine barn og du hadde klagd, vet du hva som ville skjedd? Jo, dine barn ville fått beskjed om at jeg ikke ønsket å ha dem der. Og siden det er mer mangel på gode trenere enn på ubrukelige foreldre så hadde det løst seg fint.

Anonymkode: b0efd...40f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...