Gå til innhold

Når et mualimsk barn spiste Pepperoni i mitt hjem....

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er vrang. Om dyrene er slaktet humant er det bedre da, eller ville du fortsatt ikke spist det?  Jeg vet at jeg kan spiser larver og biller også, men har vokst opp med at det er ekkelt, og derfor byr det meg i mot. Det er jo bare tull at jeg ikke vil spise det, er jo masse gode proteiner, og kan redde jorda og klima, men jeg spiser løvetann og brennesle før du får i meg larver. 
Om noen har vokst opp med at svinekjøtt er «skittent» så bryr det da ikke meg om de ikke spiser det, eller ber barna la være. 
I Norge måtte vi ha opplæring på potet fra kjerka når potet ble innført, fordi nordmenn trodde det var de grønne fruktene på planten man skulle spise, og den var giftig. 

Anonymkode: 78068...143

Jeg bor ikke i Kina så trenger ikke spise katt. Men er det humant dyrehold og ingen kjæledyr som er stjelt er det jo ikke verre enn gris? Smaker neppe godt men. 

Ja, enda et argument FOR det jeg sier. Før visste vi ikke bedre, nå vet vi. Akkurat som med poteten. Folk må henge med i utviklingen og ikke la religion bremse dem og samfunnet. Disse leveregler er utdaterte mange av dem, og da må man faktisk kunne tenke nytt.

Anonymkode: 81b11...a6c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg svarte med samme mynt som vedkommende kom med. 

Det du sier er jo det jeg sier, ser du ikke det? Det gamle synet på svinekjøtt henger igjen fordi det var jo risikabelt å spise det før. Men det er det jo ikke lenger. På tide å oppdatere seg bittelitt. Hvertfall hvis de skal bo i land hvor svinekjøtt er normen. 

Nei, det er det virkelig ikke. Jeg ser at grisen har en annen status i muslimske og jødiske miljøer, og det har like mye med kultur som med religion å gjøre. Svinekjøtt er normen? Noen holder seg unna svin, noen unna kjøtt generelt mens andre kun vil spise økologisk - det handler jo ikke om å "oppdatere seg"! Det er religionsfrihet i Norge, og det er selvsagt frivillig hva som skal spises. 

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Du vet at det jobbes med å avskaffe sånn type mat der, du vet covid og sånn? Og dyreplageri støttes uansett ikke, og det er en helt annen sak. Har sett hvordan de "slakter" katter. Hvorfor er du så usaklig? Er det kun uvitenhet eller er du vrang? 

Har du sett dokumentarene om hvordan griser blir behandlet? Hvordan de bor og hvordan de stresses når de skal sendes til slakt? Jeg tenker at mange bør feie for egen dør før de kritiserer andre!

Anonymkode: d20c0...f4f

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Nei, det er det virkelig ikke. Jeg ser at grisen har en annen status i muslimske og jødiske miljøer, og det har like mye med kultur som med religion å gjøre. Svinekjøtt er normen? Noen holder seg unna svin, noen unna kjøtt generelt mens andre kun vil spise økologisk - det handler jo ikke om å "oppdatere seg"! Det er religionsfrihet i Norge, og det er selvsagt frivillig hva som skal spises. 

Har du sett dokumentarene om hvordan griser blir behandlet? Hvordan de bor og hvordan de stresses når de skal sendes til slakt? Jeg tenker at mange bør feie for egen dør før de kritiserer andre!

Du skjønner da vel såpass at noe som er så sterkt forankret i religionen påvirker kulturen? Og såklart de må oppdatere seg!

Det er frivillig hva de spiser, men det påvirker jo oss all den tid vi må ta hensyn til disse foreldede hang upsene og må tom akseptere at kjøttet vi skal spise er halal slaktet fordi noen nye landsmenn har krevd det. Ikke bra! 

Jeg har allerede skrevet om humant dyrehold, det ønsker vel alle? Jeg ønsker derimot ikke kjøtt som er halal, for det strider mot MIN overbevisning,  men den er ikke noe verdt har jeg skjønt, siden jeg ikke er muslim...

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Du skjønner da vel såpass at noe som er så sterkt forankret i religionen påvirker kulturen? Og såklart de må oppdatere seg!

Det er frivillig hva de spiser, men det påvirker jo oss all den tid vi må ta hensyn til disse foreldede hang upsene og må tom akseptere at kjøttet vi skal spise er halal slaktet fordi noen nye landsmenn har krevd det. Ikke bra! 

Jeg har allerede skrevet om humant dyrehold, det ønsker vel alle? Jeg ønsker derimot ikke kjøtt som er halal, for det strider mot MIN overbevisning,  men den er ikke noe verdt har jeg skjønt, siden jeg ikke er muslim...

Nå er du bare barnslig. Dropp gjerne halalkjøtt (og annet kjøtt for den del) - tror du noen bryr seg? Jeg tilrettelegger med glede for vegetarianere, og skulle nok klart å trylle fram noe du kunne spise også, om jeg var så uheldig å ha deg på besøk. 

Anonymkode: 8565e...fb2

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nå er du bare barnslig. Dropp gjerne halalkjøtt (og annet kjøtt for den del) - tror du noen bryr seg? Jeg tilrettelegger med glede for vegetarianere, og skulle nok klart å trylle fram noe du kunne spise også, om jeg var så uheldig å ha deg på besøk. 

Anonymkode: 8565e...fb2

Ikke sant? Jeg er barnslig, men de som ikke vil spise svin eller nekter å spise kjøtt som ikke er halal, de har all rett til sin mening? Du understreker poenget mitt helt perfekt! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Bør jeg si i fra til foreldrene, eller bare la det ligge?

Jenta er 6 år, og det skjedde i forbindelse med et bursdagsselskap, der hun visst nok skal ha byttet sitt kjøttfrie pizzastykke med et annet barns pizza med pepperoni. Hun maste veldig om å få det, men jeg serverte henne det ikke. Det var to andre barn som ga meg beskjed etterpå.

Anonymkode: b37c8...b12

Hadde gitt en lang f... 

Anonymkode: 979b4...5ff

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du vet at det jobbes med å avskaffe sånn type mat der, du vet covid og sånn? Og dyreplageri støttes uansett ikke, og det er en helt annen sak. Har sett hvordan de "slakter" katter. Hvorfor er du så usaklig? Er det kun uvitenhet eller er du vrang? 

Nå vet vi jo at covid kom fra et laboratorium da.

Anonymkode: de510...6ce

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nå vet vi jo at covid kom fra et laboratorium da.

Gjør vi?

Det forskes på, men er ikke konkludert med så vidt meg bekjent. Foreløbig er teorien om at det oppsto i naturen den mest sannsynlige teorien.

Anonymkode: 515cb...22e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Gjør vi?

Det forskes på, men er ikke konkludert med så vidt meg bekjent. Foreløbig er teorien om at det oppsto i naturen den mest sannsynlige teorien.

Anonymkode: 515cb...22e

De fleste begynner å bli ganske enige om det nå, ja.

Skrevet

Se der kom det ja. Den egentlige grunnen til at det er problematisk for deg at andre ikke spiser gris er at de er muslimer, rett og slett. Det nytter ikke å gjemme slike fordommer bak dyrevelferd og oppdaterte holdninger. 

Skrevet

Dette!👍🏻

Anonymkode: 979b4...5ff

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Se der kom det ja. Den egentlige grunnen til at det er problematisk for deg at andre ikke spiser gris er at de er muslimer, rett og slett. Det nytter ikke å gjemme slike fordommer bak dyrevelferd og oppdaterte holdninger. 

Hadde de ikke vært muslimer hadde de jo mest sannsynlig spist svin ja, så klart det er årsaken! Å la en religion styre valg på en slik måte er jo galskap, egentlig. Hvor går grensa for hva du ville godtatt pga religion? Alle har ei grense hvis du tenker deg om.

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

De fleste begynner å bli ganske enige om det nå, ja.

Å, det er vel ikke akkurat konsensus om det, vel. 

Anonymkode: 951f5...f39

Skrevet

Bare la det ligge og ikkje tenk over det .like godt dei ikkje veit om det .

Eller får kankje barnet ikkje lov å ete ute hos andre fleire gonger.

Her kom det eit muslimsk barn på  besøk og gjekk rett i posen med bacon chips 🙂😜eg bare fjerna posen og nevnte det aldri 😬

Anonymkode: 44851...fed

Skrevet

Jobber med småbarn i barnehage, det skjer  av og til at barn som ikke spiser svin/ bare spiser halal får i seg svinekjøtt, plutselig har de tatt leverposteiskiven til den som sitter på siden av, fort gjort. Gir aldri beskjed om det. 

Anonymkode: faa9d...e2e

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Bør jeg si i fra til foreldrene, eller bare la det ligge?

Jenta er 6 år, og det skjedde i forbindelse med et bursdagsselskap, der hun visst nok skal ha byttet sitt kjøttfrie pizzastykke med et annet barns pizza med pepperoni. Hun maste veldig om å få det, men jeg serverte henne det ikke. Det var to andre barn som ga meg beskjed etterpå.

Anonymkode: b37c8...b12

Hvis ikke du har sett det, så har du ikke sett det. Hun høres ut som hun benytter hver anledning til å spise litt pepperoni, det hadde jeg lett oversett. 

Anonymkode: f9d0d...2e7

Skrevet

Her kom det eit muslimsk barn på  besøk og gjekk rett i posen med bacon chips

Men er det virkelig svin i baconchips? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men er det virkelig svin i baconchips? 

Sjekket nå, og det er ikke mer svin i baconchips enn det er i marsipangris.

Det eneste må være navnet, som kanskje er litt som å spise helveteschips og marsipansatan for en kristen ;) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg vet at jeg kan spiser larver og biller også, men har vokst opp med at det er ekkelt, og derfor byr det meg i mot.

«I en vanlig frokost kan det finnes spor av kaffeborebille, melmidd, kaktuslus, bananfluer, kålormer og andre kryp. Det er helt ufarlig og normalt.»

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/2013/08/11/179601/du-spiser-flere-insekter-enn-du-tror

:nigo: 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

👏

Anonymkode: e3fc7...879

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hadde de ikke vært muslimer hadde de jo mest sannsynlig spist svin ja, så klart det er årsaken! Å la en religion styre valg på en slik måte er jo galskap, egentlig. Hvor går grensa for hva du ville godtatt pga religion? Alle har ei grense hvis du tenker deg om.

Den grensa går ganske langt fra å legge meg opp i folk sine matpreferanser, i hvert fall. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Sjekket nå, og det er ikke mer svin i baconchips enn det er i marsipangris.

Det eneste må være navnet, som kanskje er litt som å spise helveteschips og marsipansatan for en kristen ;) 

Det var sånt ekte bacon Chips ( såg grisen sitt stempel tilogmed 😳) .

Husker ikkje navnet på den men er ekte gris ja .

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Det var sånt ekte bacon Chips ( såg grisen sitt stempel tilogmed 😳) .

Husker ikkje navnet på den men er ekte gris ja .

Aha!

Ser jo at det visstnok er forskjell på de.

Takk for info AB fed ;) 

Skrevet

Jeg ville vært ærlig om det, beklaget og sagt at det skjedde dessverre uten at du fikk det med deg. Bedre at de hører det av deg enn av andre. Jeg mener det er sånn at det går an å komme over det eller få tilgivelse for det når det har skjedd ved uhell/uvitenhet.

Anonymkode: 27e58...ea7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...