Gå til innhold

Ikke alle er kommet like langt med vaksinering nek

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OQwnjO/i-oslo-faar-liv-18-vaksine-i-troms-maa-marit-63-vente

Så koselig å bli vaksinert. Og da får 18 åringen koronapass og kan nyte livet mens hun på 63 går rundt og er livredd for å bli smitta. Noe er helt feil i dette landet. 

Anonymkode: 333b8...ff9

Fortsetter under...

De unge i Oslo har levd lenge med strenge restriksjoner for å beskytte de eldre. De eldre kan isolere seg uten at det får så store konsekvenser for dem. Smittepresset har også vært mye større i Oslo. Derfor synes jeg dette er helt greit.

Anonymkode: 2e182...0ba

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

De unge i Oslo har levd lenge med strenge restriksjoner for å beskytte de eldre. De eldre kan isolere seg uten at det får så store konsekvenser for dem. Smittepresset har også vært mye større i Oslo. Derfor synes jeg dette er helt greit.

Jeg tenker også at fordelene veier opp for ulempene her

mamma til adhd gutt<3 skrev (49 minutter siden):

Jeg tenker også at fordelene veier opp for ulempene her

Ja, for den som blir vaksinert. Unge mennesker som har liten sjanse for å bli alvorlig syk må selvfølgelig gå foran de som har mye større sjanse for alvorlig sykdom. Selvfølgelig. Det er jo bare fordeler for unge. De får jo festet og reist. Det er skikkelig skikkelig viktig. Så det så!

Anonymkode: 2ece6...b76

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ja, for den som blir vaksinert. Unge mennesker som har liten sjanse for å bli alvorlig syk må selvfølgelig gå foran de som har mye større sjanse for alvorlig sykdom. Selvfølgelig. Det er jo bare fordeler for unge. De får jo festet og reist. Det er skikkelig skikkelig viktig. Så det så!

Nå viser det da seg at vaksinerte så og si fører ikke smitte videre. Så med å vaksinere gruppen det er mest smitte i, i området med høyest smittepress får stoppet spredningen av smitte i veldig stor graf. Noe jeg tror hun på 63 kan være glad for når barnebarnet som studerer i feks Oslo kommer hjem til bygda. 

Anonymkode: 32aba...c43

Annonse

Reagerte litt på denne eg og. Har syns det har vore heilt greitt at Oslo vart prioritert, men kjente det stakk litt då eg såg at friske 18 åringar får før ein er ferdig med risikogruppene her i området. Risikogruppene er meir enn ho på 63 altså...

Anonymkode: 63b78...701

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så vi hadde ikke trengt noen restriksjoner altså? Vi kunne bare gjort, som du foreslår, som de gjorde i Sverige, bare sagt til de eldre og de andre i faresonen at, "det er valgfritt å bevege seg ut blant folk".

Så å leve med restriksjoner er verre enn å være eldre eller på annen måte utsatt og så få korona?

Sikker på at det ikke er bedre å prioritere de eldre og andre utsatte først? Sikker på at det riktige er å prioritere folk som vil feste?

Anonymkode: 3140d...f79

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Nå viser det da seg at vaksinerte så og si fører ikke smitte videre. Så med å vaksinere gruppen det er mest smitte i, i området med høyest smittepress får stoppet spredningen av smitte i veldig stor graf. Noe jeg tror hun på 63 kan være glad for når barnebarnet som studerer i feks Oslo kommer hjem til bygda. 

Anonymkode: 32aba...c43

Men det hjelper ikke Marit i Troms at Liv i Oslo blir vaksinert og ikke sprer smitte. Skjer det utbrudd i Troms, er det mest sannsynlig ikke på grunn av Liv fra Oslo.

Anonymkode: 3ff36...e06

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Så vi hadde ikke trengt noen restriksjoner altså? Vi kunne bare gjort, som du foreslår, som de gjorde i Sverige, bare sagt til de eldre og de andre i faresonen at, "det er valgfritt å bevege seg ut blant folk".

Så å leve med restriksjoner er verre enn å være eldre eller på annen måte utsatt og så få korona?

Sikker på at det ikke er bedre å prioritere de eldre og andre utsatte først? Sikker på at det riktige er å prioritere folk som vil feste?

Jo, vi har trengt restriksjoner. Desverre har de gått hardt ut over ungdom.

Å leve med så strenge restriksjoner som ungdomen har gjort i Oslo (og noen andre stedder) tror jeg har vært vesentlig tøffere enn å være i 60-årene i Tromsø. Jeg synes det er rimlig at folk godtar å gjøre mer for å beskytte seg selv enn for stprt sett å beskytte andre.

Jeg synes det er viktigere å prioritere ungdom som vil bli kjent med nye folk, enn 60-årknger som vil til syden, hvis det er slik vi skal atgumentere.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jo, vi har trengt restriksjoner.

Hva skjedde med

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De eldre kan isolere seg uten at det får så store konsekvenser for dem.

?

Da trengte vi jo ikke restriksjoner, i følge deg, vi kunne bare gjort som Sverige, fortalt de eldre at de kan isolere seg.

Hvis du mener vi trengte restriksjoner så er det en grunn til at du mener vi trengte det. Jeg er nysgjerrig på om den grunnen din er i strid med påstanden din om at det "bare er til å isolere seg".

Poenget er ikke å være vanskelig. Poenget er at det er du som er vanskelig når du ikke kan akseptere at det er de som er sårbare som burde prioriteres, men heller argumenterer for at de som ikke er sårbare burde prioriteres sånn at de skal kunne feste og dra på ferie.

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Hva skjedde med

?

Da trengte vi jo ikke restriksjoner, i følge deg, vi kunne bare gjort som Sverige, fortalt de eldre at de kan isolere seg.

Hvis du mener vi trengte restriksjoner så er det en grunn til at du mener vi trengte det. Jeg er nysgjerrig på om den grunnen din er i strid med påstanden din om at det "bare er til å isolere seg".

Poenget er ikke å være vanskelig. Poenget er at det er du som er vanskelig når du ikke kan akseptere at det er de som er sårbare som burde prioriteres, men heller argumenterer for at de som ikke er sårbare burde prioriteres sånn at de skal kunne feste og dra på ferie.

Det burde ikke ha så store konsekvenser for de eldre å isolere seg som for ungdomen.

Totalt sett viser beregningene at det vil bli mindre sykdom og færre dødsfall ved å prioritere Oslo enn ved å fordele helt jevnt. Hvem som skal kunne dra på ferie er mindre vesentlig.

En annen ting er økonomien.

De i 60-årene bøir stprt sett i liten grad rammet økonomisk av pandemien

De fleste har sin lønn eller pensjon som vanlig.

Ungdomen er ofte under utdanning og har jobber der de hverken har hatt krav på lønn, sykepenger, permisjonspenger eller noe annet når de ikke har kunnet jobbe. De bor også ofte veldig mye trangere enn de eldre osv.

Hovedargumentet er likrvell at skjevfordeøingen av vaksiner sparer liv og helse.

Det burde ikke ha så store konsekvenser for de eldre å isolere seg som for ungdomen.

Totalt sett viser beregningene at det vil bli mindre sykdom og færre dødsfall ved å prioritere Oslo enn ved å fordele helt jevnt. Hvem som skal kunne dra på ferie er mindre vesentlig.

En annen ting er økonomien.

De i 60-årene bøir stprt sett i liten grad rammet økonomisk av pandemien

De fleste har sin lønn eller pensjon som vanlig.

Ungdomen er ofte under utdanning og har jobber der de hverken har hatt krav på lønn, sykepenger, permisjonspenger eller noe annet når de ikke har kunnet jobbe. De bor også ofte veldig mye trangere enn de eldre osv.

Hovedargumentet er likrvell at skjevfordeøingen av vaksiner sparer liv og helse.

Men eldre kan dø hvis de blir smittet. Og antall respiratorer i Troms er forsvinnende liten. I Finnmark har de for eksempel kun TRE respiratorer, fordelt på to sykehus. Så hvis det blir stort utbrudd på et sted der, uten at tilstrekkelig mange i risikogruppa er vaksinert, kan det hende at noen med behov for respirator må dø hjemme.

Annonse

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Men eldre kan dø hvis de blir smittet. Og antall respiratorer i Troms er forsvinnende liten. I Finnmark har de for eksempel kun TRE respiratorer, fordelt på to sykehus. Så hvis det blir stort utbrudd på et sted der, uten at tilstrekkelig mange i risikogruppa er vaksinert, kan det hende at noen med behov for respirator må dø hjemme.

Det er jo tydeligvis ikke så farlig at noen kan måtte risikere å dø hjemme, bare ungdommene i Oslo får feste. De skulle jo kanskje dø snart uansett... Skjønn det den som kan. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo tydeligvis ikke så farlig at noen kan måtte risikere å dø hjemme, bare ungdommene i Oslo får feste. De skulle jo kanskje dø snart uansett... Skjønn det den som kan. 

De vil jo bli fraktet til andre sykehus, herregud for en argumentasjon. Tenk om det blir et voldsomt utbrudd i Oslo med den indiske varianten, så 200 personer i femtiårene med bare en vaksine må i respirator? Skjønn det den som kan

Anonymkode: baa74...3ea

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

De vil jo bli fraktet til andre sykehus, herregud for en argumentasjon. Tenk om det blir et voldsomt utbrudd i Oslo med den indiske varianten, så 200 personer i femtiårene med bare en vaksine må i respirator? Skjønn det den som kan

Vi snakker ikke om at det er greit å vaksinere 50-åringene i Oslo, men at det er ugreit å prioritere 18-åringer foran 60-åringer. Jeg regner med at 50-åringene i Oslo allerede er vaksinert, ellers hadde de ikke startet med ungdommen nå?

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Vi snakker ikke om at det er greit å vaksinere 50-åringene i Oslo, men at det er ugreit å prioritere 18-åringer foran 60-åringer. Jeg regner med at 50-åringene i Oslo allerede er vaksinert, ellers hadde de ikke startet med ungdommen nå?

Nei, alle 50-åringer er ikke vaksinert og de fleste har bare fått en dose, og den indiske varianten er da farlig for disse. 18-åringer sprer mest smitte, så de prioriteres nå, fordi det potensielt kan redde liv 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Nei, alle 50-åringer er ikke vaksinert og de fleste har bare fått en dose, og den indiske varianten er da farlig for disse. 18-åringer sprer mest smitte, så de prioriteres nå, fordi det potensielt kan redde liv 

Da er det jo noe som har gått 18 åringene hus forbi. Er 18 åringene i Oslo litt dummere enn andre 18 åringer kanskje? Eller er de mer kravstore til hvordan livet skal være? Det er utrolig håpløst at det er slik det skal være. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Da er det jo noe som har gått 18 åringene hus forbi. Er 18 åringene i Oslo litt dummere enn andre 18 åringer kanskje? Eller er de mer kravstore til hvordan livet skal være? Det er utrolig håpløst at det er slik det skal være. 

Eller har de vært innestengt i over et halvt år, noe som har gått på psyken løst for de fleste. Vanskelig å være ung i Oslo under Coronaen 

Akkurat i denne saken er jeg enig med Marit i Troms ene og alene pga Marit fra Troms jobber med barn og unge. De som jobber på skole og barnehage burde blitt prioritert foran friske 18 åringer. Hadde Marit fra Troms vært en relativ frisk pensjonist ville ikle hun hatt så mange nærkontakter som liv fra Oslo. 

Anonymkode: 7ad0c...c3e

Eller har de vært innestengt i over et halvt år, noe som har gått på psyken løst for de fleste. Vanskelig å være ung i Oslo under Coronaen 

Ja, det er bare ungdom i Oslo dette har gått utover. Selvfølgelig. 

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Ja, det er bare ungdom i Oslo dette har gått utover. Selvfølgelig. 

Nei, men det har vært verst her, som mamma til en på 16 kan jeg fortelle litt. Det meste av de siste syv månedene har vært som følgende. Fritidsaktivitet helt stengt, måneder med hjemmeskole i en leilighet sammen med foreldre, hun brøt sammen i krampegråt når de endelig fikk komme tilbake på skolen to dager i uken. Forbudt med besøk i hjemmet i flere måneder, kinoer, treningssenter, bibliotek, fritidsklubber, svømmehaller, og så videre var stengt. Restauranter har bare hatt lov til Take-away, så ville man inn på Narvesen for å kjøpe en pølse og varme seg litt, så kunne man ikke det, måtte gå utenfor og spise. Eneste måten å være sammen med venner i vinter var å gå på tur sammen, så i kulda og mørket på ettermiddagen gikk de rundt, hadde ofte gått en mil i løpet av ettermiddagen kvelden, måtte dusje for å få varmen igjen. Gatene har vært stille og mørke, det har faktisk vært hønsehauk på Nationaltheatret stasjon, rev på Oslo S og rådyr på Solli plass, så død har denne byen vært, men endelig har ting begynt å bli litt mer normale her også!
Var det sånn der du bor også eller? 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Så trasige ungdommer du kjenner til! De ungdommene jeg kjenner går på skole og har ekstrajobber. De har gått glipp av det meste av fysisk undervisning og det er virkelig på høy tid at de får vaksine nå. 

Gamle kjerringer som sutrer burde stå sist i køen! 

Anonymkode: 8e3dd...9c2

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så trasige ungdommer du kjenner til! De ungdommene jeg kjenner går på skole og har ekstrajobber. De har gått glipp av det meste av fysisk undervisning og det er virkelig på høy tid at de får vaksine nå. 

Gamle kjerringer som sutrer burde stå sist i køen! 

Anonymkode: 8e3dd...9c2

Skolen er ferdig om to uker, sånn bare for opplysning. Og det er ikke snakk om gamle kjerringer som sutrer. Det er snakk om eldre mennesker i risikogruppa som jobber med barn og unge = har masse nærkontakter på jobb som kan smitte og forårsake alvorlig sykdom hos den i risikogruppa.

• Opprett ny...