Anonym bruker Skrevet 20. mai 2021 #26 Skrevet 20. mai 2021 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Skjønte heller ikke hvordan brillene kunne bli så dyre. Har to barn med briller, den ene med skjeve hornhinner. Har ligget på rundt 1800 og 2500 pr brille. Anonymkode: ffb75...f9f Min sønn har +8,25 og de tynneste glassene er fremdeles tykke og tunge så han får lett sår på nesa av de. Og siden han har så høy styrke så er han lyssky så han må ha briller som blir mørke i sola. De koster litt mer enn 8.000. Han er i tillegg veldig aktiv så må ja litt mer sportsbriller. For at han skal se i svømmetimene må han ha linser og de er og ekstra dyre for de fleste merker går ikke så høyt opp i styrke. Så ja briller er kanondyrt Anonymkode: f85c8...f5d
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2021 #27 Skrevet 21. mai 2021 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Da er det jammen flaks jeg er på dib og kan få vite av deg hvordan man skal gjøre dette, for de som jobber på nav med dette kan det tydeligvis ikke ettersom de når jeg har vært på kurs med dem har sagt det er sånn jeg skriver. I tillegg har de godkjent og betalt ut penger til alle våre kunder som har sendt inn papirene uten bevis for at de har bestilt og hentet briller... Anonymkode: 87a13...67b Da praktiseres det tydeligvis veldig annerledes rundt omkring. Vi bruker en optiker tilknyttet Drammen sykehus og her gjøres det slik. Som jeg også skrev har jeg aldri fått noen penger på konto før det hadde gått tre måneder etter at brillene er hentet. Vi for papirene for brillene fra sykehuset det kan hende det har noe å si. Du trenger virkelig ikke å være spydig. Tro meg jeg lyver ikke på meg ett barn med ett såpass stort «handikap». Vet om flere som sliter med det samme vi har alle barn med sterkt redusert syn 10+ og oppover! Anonymkode: c976d...4d3
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2021 #28 Skrevet 21. mai 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Da praktiseres det tydeligvis veldig annerledes rundt omkring. Vi bruker en optiker tilknyttet Drammen sykehus og her gjøres det slik. Som jeg også skrev har jeg aldri fått noen penger på konto før det hadde gått tre måneder etter at brillene er hentet. Vi for papirene for brillene fra sykehuset det kan hende det har noe å si. Du trenger virkelig ikke å være spydig. Tro meg jeg lyver ikke på meg ett barn med ett såpass stort «handikap». Vet om flere som sliter med det samme vi har alle barn med sterkt redusert syn 10+ og oppover! Anonymkode: c976d...4d3 Sorry for at jeg var spydig, men når du sier at jeg (Og optikeren i artikkelen) har funnet på dette problemet når vi jobber med dette, så blir jeg litt oppgitt, selv om du selvfølgelig skriver ut fra din erfaring. Det du trenger for å få pengene er kun papirene fra øyelege (evt optiker) med bekreftelse på at barnet trenger briller som en del av behandling eller forebygging av amblyopi for å få dekt standardsatsene. Har barnet styrker utover det, trenger du i tillegg er prisoverslag. Du trenger ingen bekreftelser på at du har verken bestilt eller hentet brillene og du skriver selv under papirene når du vil. Det er reglene fra Nav og det du trenger å forholde deg til. Hvis dere går til en optiker som ikke gir dere papirene før brillene er hentet, har dere flere alternativ, enten godta det å vente på pengene, be om papirene når testen er tatt og synde den inn da eller gå et annet sted. Og alle optikere kan bestille briller ut fra brilleseddel fra sykehuset. Anonymkode: 87a13...67b
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2021 #29 Skrevet 21. mai 2021 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Sorry for at jeg var spydig, men når du sier at jeg (Og optikeren i artikkelen) har funnet på dette problemet når vi jobber med dette, så blir jeg litt oppgitt, selv om du selvfølgelig skriver ut fra din erfaring. Det du trenger for å få pengene er kun papirene fra øyelege (evt optiker) med bekreftelse på at barnet trenger briller som en del av behandling eller forebygging av amblyopi for å få dekt standardsatsene. Har barnet styrker utover det, trenger du i tillegg er prisoverslag. Du trenger ingen bekreftelser på at du har verken bestilt eller hentet brillene og du skriver selv under papirene når du vil. Det er reglene fra Nav og det du trenger å forholde deg til. Hvis dere går til en optiker som ikke gir dere papirene før brillene er hentet, har dere flere alternativ, enten godta det å vente på pengene, be om papirene når testen er tatt og synde den inn da eller gå et annet sted. Og alle optikere kan bestille briller ut fra brilleseddel fra sykehuset. Anonymkode: 87a13...67b Vi for papirer som vi må signere i tillegg fra nav når vi er hos optiker. Det er for refusjon av pengene i tillegg til prisoverslag om hva vi for refundert og hva vi må dekke selv. Forstår ikke helt hva du mener, refusjon går da ikke automatisk de må jo få en informasjon om at noe skal refunderes. Anonymkode: c976d...4d3
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2021 #30 Skrevet 21. mai 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Min sønn har +8,25 og de tynneste glassene er fremdeles tykke og tunge så han får lett sår på nesa av de. Og siden han har så høy styrke så er han lyssky så han må ha briller som blir mørke i sola. De koster litt mer enn 8.000. Han er i tillegg veldig aktiv så må ja litt mer sportsbriller. For at han skal se i svømmetimene må han ha linser og de er og ekstra dyre for de fleste merker går ikke så høyt opp i styrke. Så ja briller er kanondyrt Anonymkode: f85c8...f5d Avsporing her, men hos oss på butikken har det ligget tre pakker med linser i styrke +8 i flere måneder på 50 prosent rabatt... Anonymkode: b2e18...02e
drone1 Skrevet 21. mai 2021 #31 Skrevet 21. mai 2021 Anonym bruker skrev (På 20.5.2021 den 8.43): Skjeve hornhinner gjør ikke brilleglass dyrere, men hvis barnet har f eks +8 og i tillegg trenger progressive briller, kommer man lett opp i 10000 kr for brillene. Er barnet i tillegg aktiv, bør man ikke velge de billigste innfatningene heller fordi de tåler stort sett mindre og man må bytte dem oftere. Anonymkode: 87a13...67b Sjekket en nettbutikk for briller og prisen er det samme uansett styrke. Progressive glass øker prisen med 600 kr. Tynne glass 600 kr til. Valgte jeg den dyreste innfatningen ble ikke sluttsummen mer enn i overkant av 3000 kr. Ingen tvil om at enkelte optikere har vel stor avanse.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2021 #32 Skrevet 22. mai 2021 drone1 skrev (6 timer siden): Sjekket en nettbutikk for briller og prisen er det samme uansett styrke. Progressive glass øker prisen med 600 kr. Tynne glass 600 kr til. Valgte jeg den dyreste innfatningen ble ikke sluttsummen mer enn i overkant av 3000 kr. Ingen tvil om at enkelte optikere har vel stor avanse. Sterke plussglass pleier å være en del dyrere? Vanligvis er «pris uansett styrke» opptil en viss styrke. Plussglass blir ekstra tykke, og det koster ekstra å få de tynne. men takk for info. Jeg skal sjekke flere steder neste gang. Vi betaler også for brillene når vi henter i butikken (rundt 6000 for +5) og har fått igjen en liten sum (1400?) flere måneder etter. Anonymkode: 29543...d0c
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2021 #33 Skrevet 22. mai 2021 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Vi for papirer som vi må signere i tillegg fra nav når vi er hos optiker. Det er for refusjon av pengene i tillegg til prisoverslag om hva vi for refundert og hva vi må dekke selv. Forstår ikke helt hva du mener, refusjon går da ikke automatisk de må jo få en informasjon om at noe skal refunderes. Anonymkode: c976d...4d3 Den som sjekker øynene til barnet skal fylle ut papirer som sier at det er et behov for briller. De skal dere få uansett om dere kjøper briller eller ikke. De skriver dere under selv, uten at optiker eller noen andre trenger å se det. Hvilken som helst optiker kan gi dere et prisoverslag uten å kreve at dere kjøper eller henter briller. Det er det dere trenger å sende inn til nav, altså kan dere få penger på kontoen uten i det hele tatt bestille briller. Idioti selvfølgelig, ettersom barnet trenger brillene for å se, men sånn er reglene. Når det gjelder diskusjon om glass (til de som mener det ikke trenger å koste noe) vil jeg anbefale å få innom en optiker å få vist hvordan progressive glass fungerer og hvordan glass i styrke +8 kan se ut for å skjønne at de billigste glassene ikke er det man vil la barnet gå med. Anonymkode: 87a13...67b
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2021 #34 Skrevet 22. mai 2021 drone1 skrev (11 timer siden): Sjekket en nettbutikk for briller og prisen er det samme uansett styrke. Progressive glass øker prisen med 600 kr. Tynne glass 600 kr til. Valgte jeg den dyreste innfatningen ble ikke sluttsummen mer enn i overkant av 3000 kr. Ingen tvil om at enkelte optikere har vel stor avanse. Når det er sterke pluss glass og trenger god oppfølging så er det ikke bare å kjøpe briller på nett. Det går veldig lett for de som ikke har de største utfordringene med synet. Det få hjelp til å finne innfatning som passer greit med så tykke glass er viktig. De skal sitte godt på nesa og de vokser. Noen ganger må det være neseputer andre ganger passer ikke det. når man først må gå med briller hele tiden for å kunne se er det ok å ha briller som barnet trives med. Anonymkode: f85c8...f5d
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2021 #35 Skrevet 22. mai 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Når det er sterke pluss glass og trenger god oppfølging så er det ikke bare å kjøpe briller på nett. Det går veldig lett for de som ikke har de største utfordringene med synet. Det få hjelp til å finne innfatning som passer greit med så tykke glass er viktig. De skal sitte godt på nesa og de vokser. Noen ganger må det være neseputer andre ganger passer ikke det. når man først må gå med briller hele tiden for å kunne se er det ok å ha briller som barnet trives med. Anonymkode: f85c8...f5d Veldig enig sønnen min kan absolutt ikke kjøpe briller på nett. Det er utrolig vanskelig å tilpasse selv med kyndige folk. Anonymkode: c976d...4d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå