Gå til innhold

Noen som har fått avslag på uføretrygd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veilederen min i Nav sa jeg kunne søke om uføretrygd neste uke. Men jeg er så utrolig redd for å få avslag.

Mine diagnoser er kun ME og Fibromyalgi. Uansett hva utfallet av søknaden blir, klarer jeg rett og slett ikke å være i jobb. 

Hva skjer da? Stoppes bare alle utbetalinger?

Anonymkode: 289c7...288

Skrevet

Når veilederen din har sagt du skal søke så er det mest sannsynlig at den går gjennom altså, da er du ferdig utredet og utprøvd, og de har sett at du ikke har brukelig restarbeidsevne.

Jeg har også ME og fibromyalgi, og er 100% ufør. Søknaden min gikk gjennom på veldig kort tid, den var jo allerede godkjent lokalt når veilederen min ba meg søke.

Anonymkode: 90624...376

Skrevet

Hvis det blir avslag, så må du søke sosialhjelp om du ikke lenger har krav på aap. Har du jobb, må du prøve å jobbe vil jeg tro

Anonymkode: 50a7d...287

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Når veilederen din har sagt du skal søke så er det mest sannsynlig at den går gjennom altså, da er du ferdig utredet og utprøvd, og de har sett at du ikke har brukelig restarbeidsevne.

Jeg har også ME og fibromyalgi, og er 100% ufør. Søknaden min gikk gjennom på veldig kort tid, den var jo allerede godkjent lokalt når veilederen min ba meg søke.

Å, takk kjære deg. Kjente jeg ble lettet nå. Hvor lenge er det siden du fikk det innvilget? 

Periodevis er jeg såpass utmattet at jeg ikke orker å bry meg om utfallet. Men dette handler jo om fremtiden min, så akkurat nå er jeg stresset. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Å, takk kjære deg. Kjente jeg ble lettet nå. Hvor lenge er det siden du fikk det innvilget? 

Periodevis er jeg såpass utmattet at jeg ikke orker å bry meg om utfallet. Men dette handler jo om fremtiden min, så akkurat nå er jeg stresset. 

Det er 1,5 år siden.

Man hører mye negativt om nav, men jeg har ikke en eneste negativ erfaring. Hyggelige og empatiske mennesker som bare vil hjelpe og gjøre hverdagen så enkel som mulig når man ikke er frisk.

Jeg fikk telefon fra saksbehandler på fredag, sendte søknaden på mandag og på fredag var den godkjent. Tok altså en uke fra saksbehandler gav beskjed til den var godkjent sentralt. Fikk uføretrygd fra måneden etter. Det er nok uvanlig med å kort behandlingstid da, særlig nå i koronatiden, men uansett var det ikke noe problem å få den godkjent.

Skrevet

Det er 1,5 år siden.

Man hører mye negativt om nav, men jeg har ikke en eneste negativ erfaring. Hyggelige og empatiske mennesker som bare vil hjelpe og gjøre hverdagen så enkel som mulig når man ikke er frisk.

Jeg fikk telefon fra saksbehandler på fredag, sendte søknaden på mandag og på fredag var den godkjent. Tok altså en uke fra saksbehandler gav beskjed til den var godkjent sentralt. Fikk uføretrygd fra måneden etter. Det er nok uvanlig med å kort behandlingstid da, særlig nå i koronatiden, men uansett var det ikke noe problem å få den godkjent.

Det gikk utrolig fort. Det står at de har 4mnd behandlingstid. Jeg får bare håpe det beste. 

Skrevet

HVIS du får avslag, må du klage. Kort frist for å klage. Da sender du med en god beskrivelse hvordan hverdagen din er. 

Anonymkode: 4edfc...651

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Det er mange som får avslag selv om veileder har sagt man skal søke og det er godkjent for søking altså.

Anonymkode: 6e8ee...acd

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Veilederen min i Nav sa jeg kunne søke om uføretrygd neste uke. Men jeg er så utrolig redd for å få avslag.

Mine diagnoser er kun ME og Fibromyalgi. Uansett hva utfallet av søknaden blir, klarer jeg rett og slett ikke å være i jobb. 

Håper det, for hva skal vi egentlig leve av, Norge er jo landet med flest på uføretrygd i verden. 

Anonymkode: 69033...884

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Håper det, for hva skal vi egentlig leve av, Norge er jo landet med flest på uføretrygd i verden. 

???

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Det jeg håper er at du kommmer i den situasjonen selv, så kan du kanskje da sette deg inn i hvordan det er å være så syk at man ikke får jobbe. Er nok en god del uføre som veldig gjerne,'hadde byttet hvis det var mulig, meg selv inkludert.

Anonymkode: 72d80...15a

Skrevet

Det jeg håper er at du kommmer i den situasjonen selv, så kan du kanskje da sette deg inn i hvordan det er å være så syk at man ikke får jobbe. Er nok en god del uføre som veldig gjerne,'hadde byttet hvis det var mulig, meg selv inkludert.

Det var da slemt, jeg er bare bekymret for at våre barn får alvorlige problemer, fordi folk får uføretrygd når de strengt tatt burde klare å ta seg sammen

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det var da slemt, jeg er bare bekymret for at våre barn får alvorlige problemer, fordi folk får uføretrygd når de strengt tatt burde klare å ta seg sammen

Og det kan du si om hi basert på et innlegg her? 

Enten er du dum eller slem, uansett er du totalt unyttig. 

Til hi, lykke til♥️

Anonymkode: 27be3...91a

Skrevet

https://fagbladet.no/nyheter/andelen-uforetrygdede-fortsetter-a-oke-6.91.714475.28acc84443
Risikoen for å bli uføretrygdet henger tett sammen med utdanningsnivå. Mens kun 4,3 prosent som har høyere utdanning, er uføretrygdet, mottar 21,8 prosent av dem som kun har grunnskole, uføretrygd.

Kan du klare å tenke deg én grunn til at det er slik? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kan du klare å tenke deg én grunn til at det er slik? 

Jeg tenker at dette ikke er bærekraft og at nordmenn umulig kan være mer syke enn alle andre i verden. Er du ikke bekymret for byrden vi legger på våre barn og barnebarn, seriøst?

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Dum i tillegg, forstår jeg.

Skrevet

Jeg hadde forkalkninger i skulderne allerede på ungdommsskolen. Fikk prolaps sommeren jeg sluttet på VGS, prøvde å studere, men smertene var for store. Har klart meg periodevis i ulike jobber, for så å bli langtidsdykemeldt. Jeg har kjempet så mye med å holde ut i arbeidslivet at jeg faktisk ikke har noen venner lenger. Har ikke hatt noe overskudd til å ta meg av andre enn meg selv. Smerter i kroppen 24t i døgnet, og sover 12-14 timer i døgnet. 

På AAP får jeg minsteutbetaling. Jeg skulle veldig gjerne hatt en jobb der jeg traff kollegaer, og en høyere inntekt. Å gå hjemme er ikke noe drømmeliv for dere som tror det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tenker at dette ikke er bærekraft og at nordmenn umulig kan være mer syke enn alle andre i verden. Er du ikke bekymret for byrden vi legger på våre barn og barnebarn, seriøst?

Men kan du tenke deg hvorfor lavt utdannede blir oftere uføretrygdet enn de med høy utdannelse? Det holder at du nevner én ting. 

Skrevet

Men kan du tenke deg hvorfor lavt utdannede blir oftere uføretrygdet enn de med høy utdannelse? Det holder at du nevner én ting. 

Latskap. Ikke gidder de å ta utdannelse. Ikke gidder de å jobbe. 

Anonymkode: fd6db...825

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg har ingen svar til deg dessverre. Håper det ordner seg for deg. Men lurte på en ting: hvilken utredning har du hatt og er det mulig å ha både ME og fibromyalgi? Jeg selv under utredning, men ingen har landet på en diagnose ennå. Men jeg har symptomer som ligner på begge deler, så derfor jeg lurer.

Anonymkode: 47f97...277

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ingen svar til deg dessverre. Håper det ordner seg for deg. Men lurte på en ting: hvilken utredning har du hatt og er det mulig å ha både ME og fibromyalgi? Jeg selv under utredning, men ingen har landet på en diagnose ennå. Men jeg har symptomer som ligner på begge deler, så derfor jeg lurer.

Anonymkode: 47f97...277

Det er visst nok diagnoser som kan henge litt sammen. Det tok mange år med smerter og sykemeldinger før jeg ble henvist til Revmatolog ved Martina Hansens Hospital. Der ble jeg utredet. Når det gjelder ME så har jeg alltid følt jeg har mindre energi enn andre på min alder, men da jeg ble gravid slo det skikkelig ut. Og det fortsatte å bli verre og verre. Når jeg blir vekket etter 12 timers søvn føles det som jeg nettopp la hodet på puta. Må legge meg å slappe av etter å ha hengt opp en klesvask. Min fastlege hadde mulighet å utrede for ME. Hadde hatt henne i 25 år da jeg fikk diagnosen, så hun kjente meg godt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Tror du, sånn helt seriøst, at man bare kan bestemme seg for å få uføretrygd fordi man ikke «gidder å jobbe»? Du skal prise deg lykkelig for at du har sluppet unna en slik prosess for jeg skal love deg at det ikke er for pingler. Slike holdninger som du har gjør det også enda tøffere for de som faktisk er syke.

Anonymkode: 9cef2...2f3

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Eller at man har hatt plager/sykdom helt fra barnsben av og ikke har klart å fullføre en utdanning...

Jeg vet om flere, som har prøvd seg på flere utdanninger, men som ikke har vært friske nok til å klare gjennomføre. Når de har prøvd seg i jobb har det stoppet seg helt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nordmenn er da ikke sykere enn resten av verden?

Ja, vi har flere på trygd enn mange andre land det er naturlig å sammenligne seg med, men det er fordi vi lever i et rikt land med et godt sikkerhetsnett. Så her i landet får alle som ikke klarer jobbe uføretrygd, alt fra narkomane til alvorlig syke.

I andre land har de flere på sosialtrygd enn i Norge, de har flere hjemløse, flere som ikke får noen penger i det hele tatt.

Se bare til Sverige, de har færre uføre, men de har langt flere på midlertidige stønader enn vi har her i Norge.

Det er ikke alle tall som kan sammenlignes 100% altså.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...