Gå til innhold

Ved salg av bil, hvordan skrive på en ok måte at en fraskriver seg alt ansvar for bilens stand etter salg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fyller ut kjøpekontrakt og vil ha spesifisert at jeg fraskriver meg alt ansvar for bilens stand (skjulte feil og mangler) etter salg.

Pr idag er det ingen kjente feil, men vil ikke ha noe reklamasjon i løpet av de to neste årene. Jeg har ikke peiling på bil.

Hvordan skrives dette på en ok måte i kontrakten?

Anonymkode: 542b1...df2

Skrevet

Kjøpsloven er gjeldene uansett hva du skriver. Men de kan ikke klage på hva som helst, vanlig bruks slitasje f.eks. Siden det er en brukt bil

Anonymkode: 47321...59c

Skrevet

Derfor går kjøp og salg via forhandler. 

Anonymkode: 8c64e...a47

Skrevet

Men hva kan de klage på da?

Hi

Skrevet

Det står i kontrakten at den selges "som den står", det er det loven tillater. Kjøpsloven gjelder uansett hva du skriver i kontrakten. Det går ikke an å skrive en gyldig kontrakt som gir dårligere vilkår enn kjøpsloven.

Anonymkode: dce1a...11c

Skrevet

At det elektriske kortslutter er noe som kan klages på. Du kan ende opp med å måtte bilen tilbake eller betale reparasjon. 

Anonymkode: 134a7...933

Skrevet

Jeg valgte å kjøpe en naftest for salg av bil. Koster rundt 2500 kr som nafmedlem, men jeg syntes det var verdt det. Da har man gjort alt man kan for å avdekke feil og mangler som kan opplyses om i salgsannonsen. Jo mer man vet om bilen, jo mindre sjanse for krav i etterkant.

Anonymkode: 84a11...a12

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men hva kan de klage på da?

Hi

Alt man kan forvente at skal være i orden, om bilen har vært i kollisjon uten at det ble opplyst, om kilometerstanden ikke stemmer osv.

Det med forvente kommer jo an på alderen til bilen, man forventer ikke at f.eks girkassa skal ryke neste uke på en 4 år gammel bil, men du kan ikke klage om det skjer på en 20 år gammel bil.

Det viktigste er at absolutt alt du vet om skal opplyses om. At slitedeler ryker om en måned på en eldre bil kan de ikke klage, men om motoren havarerer neste uke fordi du ikke har passet på å bytte olje når du skulle så kan de det.

Jeg personlig har null peiling på bil, jeg bare kjører den jeg, og jeg har valgt å selge mine biler til folk som driver med det. Altså firmaer som kjøper bruktbiler, har service og etterser alt mulig og selger den videre med litt fortjeneste og garanti. Det taper jeg penger på selvfølgelig, for jeg må da selge billigere, men jeg slipper all hodebry videre, for en evt kjøper videre forholder seg til firmaet de kjøpte fra og ikke meg. Det er det verdt, for meg.

Anonymkode: dce1a...11c

Skrevet

Standard kontrakt fra naf har et punkt der det står bilen selges som den står. 

Anonymkode: 6877f...5e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...