Anonym bruker Skrevet 16. februar 2021 #26 Skrevet 16. februar 2021 Just now, Anonym bruker said: Har du vurdert å få satt opp en matplan av en ernæringsfysiolog? Ellers er jo müslibarer noe du kan småspise på gjennom dagen? Ett bit her og ett bit der 🤪 Uansett får du ha lykke til. Anonymkode: e16cf...b46 Har mange planer satt opp med ernæringsfysiolog, men jeg klarer ikke å holde dem. Derfor vurderer jeg å prøve en nødløsning til det blir litt enklere å følge planene. Takk. Anonymkode: 1b8ff...efb
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2021 #27 Skrevet 16. februar 2021 4 minutes ago, tante grusom master of law said: Kalorishaker Slike som lages med pulver? Tror ikke jeg får i meg det, men takk for tips. Anonymkode: 1b8ff...efb
HeiteH Skrevet 16. februar 2021 #28 Skrevet 16. februar 2021 Smoothie kan gjøres veldig kaloririk og samtidig smake friskt. Lag på yoghurt, bananer og bær. Ha i kremfløte og kokosmasse. Spis nøtter ved siden av. Digg kombinasjon.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2021 #29 Skrevet 16. februar 2021 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Nei, det kan godt hende, men nå ser jeg ikke for meg at jeg skal drikke en liter kremfløte hver dag heller. Ønsker kun tips til kaloribomber, helst flytende. Jeg får ikke i meg stort mer mat enn jeg gjør i dag, med mindre det er flytende eller lite og kaloririkt. Bør nok legge på meg 8-10 kilo. Anonymkode: 1b8ff...efb Da ville jeg lagd kaloririke smoothier og milkshake. Anonymkode: 9e81c...253
Pobie Skrevet 16. februar 2021 #30 Skrevet 16. februar 2021 prekæs skrev (2 timer siden): Hvis du vanligvis spiser sunt, er det vel bedre å spise mer av det sunne du spiser, enn å drikke fløte og spise usunt. Smør på brødet, melk, frukt og grønt, kanskje klemme inn et ekstra måltid. Mulig du går opp i vekt med dårlig mat, men det er jo ikke bra for kroppen. Utover det har vel legen din sikkert noen gode råd. Å være undervektig er faktisk mer skadelig for kroppen enn å være overvektig. De som er undervektige må opp i vekt, og da er det greit å spise en del usunt en periode for å få opp vekten. Usunne kalorier er bedre enn ikke nok kalorier. Problemet med sunn mat er at mye av det har lavt kaloriinnhold, og folk som er undervektig sliter ofte med at de ikke er sultne nok og klarer dermed ikke alltid å bare spise mer sunn mat.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2021 #31 Skrevet 16. februar 2021 Jeg får så lyst til å foreslå smørgrøt, også kalt fløyelsgrøt. Det fikk vi mye av i barndommen da det var litt smalhans. Består av smør, mel og melk, melken kan byttes ut med fløte. Godt med sukker og kanel på. Masse kalorier og fett. Anonymkode: a7cd2...34e
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2021 #32 Skrevet 17. februar 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Ikke nok kalorier i frukt. Men både avokado og peanøtter er bra. Ost. Majones, aioli eller pesto sammen med pålegg på brødskiven. Anonymkode: 306b1...25e Frukt i seg selv inneholder lite kalorier, derfor så viktig å kombinere med f eks nøtter. Du setter i gang viktige prosesser i kroppen ved å få inn karbohydrater. Det bidrar til å øke appetitten. Kun fett vil ha motsatt effekt, derfor ketogent kosthold fungerer når man skal ned i vekt. Du mister helt matlyst. Men når jeg leser det som står i tråden, har nok trådstarter noen utfordringer langt utover kunnskapsnivået våres her inne. Anonymkode: 5e5ba...bf6
prekæs Skrevet 17. februar 2021 #33 Skrevet 17. februar 2021 Pobie skrev (7 timer siden): Å være undervektig er faktisk mer skadelig for kroppen enn å være overvektig. De som er undervektige må opp i vekt, og da er det greit å spise en del usunt en periode for å få opp vekten. Usunne kalorier er bedre enn ikke nok kalorier. Problemet med sunn mat er at mye av det har lavt kaloriinnhold, og folk som er undervektig sliter ofte med at de ikke er sultne nok og klarer dermed ikke alltid å bare spise mer sunn mat. Klart det kan være skadelig. Samtidig mat som enkelte omtales som usunn (brød og frukt) ikke usunn. Problemet er jo at kostholdsråd vi finner overalt, i mange tilfeller er skadelig. Hadde hi her hatt motsatt problem og ville ned 10 i vekt på en usunn måte på kortest mulig tid, hadde denne tråden sett helt annerledes ut. Hun svarte over her at hun ikke ville ha andre råd en hva hun skulle spise og respekterer det.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2021 #34 Skrevet 17. februar 2021 Jeg anbefaler deg å snakke med legen din (du kan kanskje bruke helsenorge til å sende han en elektronisk henvendelse hvis du ikke ønsker å møte personlig) og evt høre om dette kunne vært ett alternativ til deg. https://www.tine.no/merkevarer/e jeg har smakt den rosa melka og det smaker deilig, frisk milkshake. Anonymkode: 7e05c...62b
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2021 #35 Skrevet 17. februar 2021 Drikke kremfløte daglig hadde vært en drøm. Anonymkode: 23d04...057
#Ariadne# Skrevet 17. februar 2021 #36 Skrevet 17. februar 2021 Mener ikke å være bedrevitende nå. Men problemet med kaloribomber som du spør etter, er at man blir mett. Da går det utover inntaket av sunn, næringsrik mat. Det er derfor viktig å balansere disse mellommåltidene også, så kroppen din får riktig næring. et godt tips er å kaloriberike maten du allerede spiser. Tilsett ekstra smør Og fløte. Lag havregrøt med fløte, og ha nøtter og bær på toppen. Næringsrik smoothie, avocado. Egg i alle former er sunt, omelett med grønnsaker, ost og bacon f eks.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2021 #37 Skrevet 17. februar 2021 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Jeg får så lyst til å foreslå smørgrøt, også kalt fløyelsgrøt. Det fikk vi mye av i barndommen da det var litt smalhans. Består av smør, mel og melk, melken kan byttes ut med fløte. Godt med sukker og kanel på. Masse kalorier og fett. Anonymkode: a7cd2...34e Det er helt nydelig. Rømmegrøt også 😁 Anonymkode: 2f291...c3d
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2021 #38 Skrevet 17. februar 2021 prekæs skrev (20 timer siden): Hvis du vanligvis spiser sunt, er det vel bedre å spise mer av det sunne du spiser, enn å drikke fløte og spise usunt. Smør på brødet, melk, frukt og grønt, kanskje klemme inn et ekstra måltid. Mulig du går opp i vekt med dårlig mat, men det er jo ikke bra for kroppen. Utover det har vel legen din sikkert noen gode råd. Leger har kunnskap om helse, sykdom og slikt. Kontakt heller en ernæringsfysiolog enn lege. Anonymkode: f1ee5...7be
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2021 #39 Skrevet 17. februar 2021 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Jeg får så lyst til å foreslå smørgrøt, også kalt fløyelsgrøt. Det fikk vi mye av i barndommen da det var litt smalhans. Består av smør, mel og melk, melken kan byttes ut med fløte. Godt med sukker og kanel på. Masse kalorier og fett. Anonymkode: a7cd2...34e Å det må jeg prøve. Hvor mye smør, mel og melk? Skal kokes? Anonymkode: f1ee5...7be
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2021 #40 Skrevet 17. februar 2021 #Ariadne# skrev (9 timer siden): Men problemet med kaloribomber som du spør etter, er at man blir mett. Jeg lærte dette en gang; 1 g karbohydrater gir 4 kcal 1 g protein gir 4 kcal 1 g fett gir 8 kcal Fett og protein metter veldig, mens karbohydrater ikke metter så veldig. Ergo, skal man ned i vekt, så må man gå for protein, siden det metter mer enn karbohydrater og inneholder mindre kalorier enn fett. Det motsatte må derfor gjelde hvis man vil opp i vekt. Man må unngå proteiner, de metter mer enn de gir energi/kalorier. Fett metter og gir mange kalorier. Men det er karbohydrater som ofte gjør at mennesker går opp i vekt, fordi de metter så lite, at man typisk bare spiser og spiser. Dessuten må man passe på fordøyelsen. Fiber er ofte knyttet til karbohydrater. Anonymkode: 5e88f...985
MammantilNurket Skrevet 17. februar 2021 #41 Skrevet 17. februar 2021 Min mormor, barnepleiersken, sverger til semulegrøt for å få undervektige barn opp i matchvekt. Kok den på helmelk. Topp den med nøtter, peanøttsmør, frø, tørket/frisk frukt og bær. Næringstett mat. 😊
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2021 #42 Skrevet 17. februar 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Å det må jeg prøve. Hvor mye smør, mel og melk? Skal kokes? Anonymkode: f1ee5...7be Har alltid gjort på slump, så se vedlagt oppskrift fra Tine 😛 "Fløyelsgrøt (smørgrøt) - Oppskrift fra TINE Kjøkken" https://www.tine.no/oppskrifter/lunsj-og-smaretter/grot-og-kornblandinger/fløyelsgrøt-smørgrøt Anonymkode: a7cd2...34e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå