Gå til innhold

Sønnen har krav på 100% spesped. Finnes ikke ressurser. Hva gjør vi?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

TinaK 1990 skrev (22 minutter siden):

Fleste rektorer er «livredd» bare du nevner Fylkrsmannen😅. Blir fort fart i sakene da!

Det er sant. Men mange glemmer å gå veien om kommunen. De fleste skoleledere vil unngå at saken går til Fylkesmannen så ofte løses de også når de dyttes lengre opp i systemet fordi de der skjønner alvoret og vet hva som er kommunens ansvar. 

Overraskende hvor mange skoler "som ikke har ressurser" all den tid kommuner og skoler ikke har lov å bruke økonomi som argument for at barn ikke får den hjelp og støtte de trenger i skole og barnehage. De prøver seg ofte på skolenivå så gir foreldrene seg, når de egentlig burde klaget ett nivå over rektor-evt.til Fylkesmannen.

Anonymkode: 8632e...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Det er sant. Men mange glemmer å gå veien om kommunen. De fleste skoleledere vil unngå at saken går til Fylkesmannen så ofte løses de også når de dyttes lengre opp i systemet fordi de der skjønner alvoret og vet hva som er kommunens ansvar. 

Overraskende hvor mange skoler "som ikke har ressurser" all den tid kommuner og skoler ikke har lov å bruke økonomi som argument for at barn ikke får den hjelp og støtte de trenger i skole og barnehage. De prøver seg ofte på skolenivå så gir foreldrene seg, når de egentlig burde klaget ett nivå over rektor-evt.til Fylkesmannen.

Anonymkode: 8632e...1fb

Hvem i kommunen skal vi gå til? Litt gresk dette. HI

Anonymkode: 7458a...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvem i kommunen skal vi gå til? Litt gresk dette. HI

Anonymkode: 7458a...b98

Rektor er en enhetsleder som har fått delegert ansvar for sin skole av skolesjefen. Alle kommuner har en skolesjef. De heter typisk kommunalsjef for oppvekst/utdanning osv. Sjekk kommunens hjemmeside. Det er personen med øverste ansvar for utdanning og skole i din kommune og til syvende og sist den som har ansvar for at skolene gjør det de skal. Inkludert å dekke barnas behov etter sakkyndig vurdering, at skolene har ressurser nok etc. 

Anonymkode: 8632e...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvem i kommunen skal vi gå til? Litt gresk dette. HI

Anonymkode: 7458a...b98

Men du skal ikke gå til kommunen. Hvis ikke dette løses på skolenivå er det fylkesmannen som er rette instans. Det er ikke mye styr, men du må ha oversikt over de dokumentene jeg har nevnt tidligere i tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leverpostei skrev (11 minutter siden):

Men du skal ikke gå til kommunen. Hvis ikke dette løses på skolenivå er det fylkesmannen som er rette instans. Det er ikke mye styr, men du må ha oversikt over de dokumentene jeg har nevnt tidligere i tråden. 

Vi hadde samme problem, vedtak ble ikke fulgt opp. Sendte klage til postmottak i kommunen vi bor i, med kopi til fylkesmannen. Jeg hadde en samtale med en av de som har skole som sitt område hos fylkesmannen,  og fikk beskjed om at dette var veien å gå. Heldigvis løste det seg for oss etter den ene klagen som ikke ble sendt rett til skolen men til kommunen.

Anonymkode: 20de0...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Tviler på 100% oppdekning av spes.ped. Men se på årstimene, det som er normalt er 5-7 timer spes. ped og resten dekkes av fagarbeider/assistent som får veiledning og opplegg av pedagog.

Aldri hørt om 100% spes.ped på en elev!

Anonymkode: 6c6a6...cc0

Det har de her i kommunen 100% dekning

Anonymkode: f0f79...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Det har de her i kommunen 100% dekning

Anonymkode: f0f79...2f5

Kan jeg spørre om kommune? Aldri hørt om.

Anonymkode: 6c6a6...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det har de her i kommunen 100% dekning

Anonymkode: f0f79...2f5

Ingen elever på 100% oppfølging av spesialpedagog i ordinær skole

Anonymkode: c9d1b...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ingen elever på 100% oppfølging av spesialpedagog i ordinær skole

Anonymkode: c9d1b...653

Enig i dette. Men mange leser hverken sakkyndig vurdering eller vedtak godt nok. Mest sannsynlig skal barnet ha 1:1 voksenoppfølging uten at alt må gjennomføres av spes.ped.

Anonymkode: 8632e...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Ingen elever på 100% oppfølging av spesialpedagog i ordinær skole

Anonymkode: c9d1b...653

Det kan jo ikke du si noe om , jo vi har det her 

Anonymkode: f0f79...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Kan jeg spørre om kommune? Aldri hørt om.

Anonymkode: 6c6a6...cc0

En kommune på Østlandet 

Anonymkode: f0f79...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

En kommune på Østlandet 

Anonymkode: f0f79...2f5

Ingen kommune som gir 100% spesped på enkeltelever, men 100% dekning ja! Du må lese enkeltvedtaket bedre. Der står det årstimer spesped. Resten dekkes av en assistent som veiledes fortløpende av spes ped. Du kan nekte alt du vil, men her har du misforstått.

Men ja, full dekning kan barnet ditt ha fått, men ikke 100% av spesialpedagog 

Anonymkode: 6c6a6...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det kan jo ikke du si noe om , jo vi har det her 

Anonymkode: f0f79...2f5

Nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TinaK 1990 skrev (Akkurat nå):

Nei!

 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det kan jo ikke du si noe om , jo vi har det her 

Anonymkode: f0f79...2f5

Stemmer ikke. Dessuten er ditt barn på skolen flere timer enn en spesialpedagog har undervisning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det kan jo ikke du si noe om , jo vi har det her 

Anonymkode: f0f79...2f5

Skriv gjerne inn formuleringen fra sakkyndig vurdering der det står anbefaling om timeantall, så blir det lettere å gi råd også. 

Anonymkode: 8632e...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant vedtaket fra PPT som gjaldt skoleåret 2020/2021 på 342 årstider spes ped og 342 med assistent. Så hadde rett i at det ikke var 100 %, men han har hatt svært få timer med spes ped før han ble sykemeldt og det var nå i 4.klasse. de første år var det ingenting med spes ped pga at det ikke var folk å ta av. Liten kommune på landet. Fant ikke vedtaket som rektor har skrevet, men kan be om kopi av det og brevet fra PPT har med. De første år stod det faktisk at han hadde rett på 600 timer med spes. Ped, og hadde ingenting. HI

Anonymkode: 7458a...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Fant vedtaket fra PPT som gjaldt skoleåret 2020/2021 på 342 årstider spes ped og 342 med assistent. Så hadde rett i at det ikke var 100 %, men han har hatt svært få timer med spes ped før han ble sykemeldt og det var nå i 4.klasse. de første år var det ingenting med spes ped pga at det ikke var folk å ta av. Liten kommune på landet. Fant ikke vedtaket som rektor har skrevet, men kan be om kopi av det og brevet fra PPT har med. De første år stod det faktisk at han hadde rett på 600 timer med spes. Ped, og hadde ingenting. HI

Anonymkode: 7458a...b98

Så bra at du fant det, nå er du i gang. Da er neste skritt å be om en redegjørelse fra skolen for hvordan de disponerer guttens timer. Det er flott at dere tar tak i dette for gutten deres! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leverpostei skrev (22 timer siden):

Ppt kan anbefale, og rektor fatter vedtak om spes.ped. basert på anbefalingene. Det følger ingen ressurser med en anbefaling fra ppt, men skolen må jo fordele de ressursene som er på en rettferdig og fornuftig måte. Vanligvis fattes et slikt vedtak årlig. Full dekning med pedagog har jeg aldri sett. Det du må sjekke er altså enkeltvedtaket du skal ha fått fra rektor. 
 

Jeg ville startet med å be om kopi av vedtaket, hvis du ikke har fått det. Hvis det ikke er gjort vedtak må du be om det umiddelbart, da har skolen forsømt seg. Til grunn for vedtaket ligger en sakkyndig vurdering fra ppt, som du også skal ha fått kopi av. Der står det beskrevet guttens utfordringer og styrker, overordnede mål for opplæringen og hvordan de skal nås. I tillegg til vedtak og sakkyndig skal du ha fått en IOP, en individuell opplæringsplan, som skal skrives og evalueres årlig. Det står det, helt konkret, hvordan skolen skal jobbe for at gutten skal nå målene sine. Vanligvis skriver kontaktlærer den planen, men det kan også være andre ved skolen som har ansvar for det. 
 

Disse dokumentene SKAL dere ha innsyn i, og hvis de ikke finnes er det helt på sin plass med en klage til fylkesmannen. 

Dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ingen kommune som gir 100% spesped på enkeltelever, men 100% dekning ja! Du må lese enkeltvedtaket bedre. Der står det årstimer spesped. Resten dekkes av en assistent som veiledes fortløpende av spes ped. Du kan nekte alt du vil, men her har du misforstått.

Men ja, full dekning kan barnet ditt ha fått, men ikke 100% av spesialpedagog 

Anonymkode: 6c6a6...cc0

Å Gud bedre , jeg jobber på skolen så dette vet jeg, men fortsett å nekte du, det er jo litt søtt

Anonymkode: f0f79...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TinaK 1990 skrev (2 timer siden):

 

Stemmer ikke. Dessuten er ditt barn på skolen flere timer enn en spesialpedagog har undervisning. 

Jo det stemmer , jeg jobber på skolen så jeg vet nok dette bedre enn deg

Anonymkode: f0f79...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Jo det stemmer , jeg jobber på skolen så jeg vet nok dette bedre enn deg

Anonymkode: f0f79...2f5

Det høres ikke ut som om du vet det

Anonymkode: 76880...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Jo det stemmer , jeg jobber på skolen så jeg vet nok dette bedre enn deg

Anonymkode: f0f79...2f5

Det stemmer ikke. Jeg er spesialpedagog, og ingen elever, ikke multihandikappede eller nonverbale autister i spesialskole  engang har 100% dekning av spesialpedagog. Noen elever har en voksen sammen med seg hele tiden, men det er ikke nødvendigvis en spesialpedagog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det høres ikke ut som om du vet det

Anonymkode: 76880...3a6

Å Gud , dette gidder jeg ikke

ha en fin kveld 

Anonymkode: f0f79...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...