Gå til innhold

Saxenda. Mot fedme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har prøvd det? Jeg er overvektig og sliter med å gå ned. Spiser mye mindre enn før og faster 16 timer i døgnet 2-3 dager i uken. Trener noen dager i uken men pga jeg har fibromyalgi, så tar jeg ikke det helt ut på trening. Gjør jeg det så blir jeg dårlig. Jobber 100% i en tung fysisk jobb , så jeg rører meg mye. Men så jeg hørt om medisinen Saxenda skal være bra for vektnedgang. Men synes det er flaut å spørre legen. Hva om han bare sier at jeg må bare spise mindre og trene mer. 

Her er hva jeg spiser:

kl 9: 2 knekkebrød 

kl 12: Frult/yoghurt 

kl 16: Middag 

og noen kvelder 2 knekkebrød 

Anonymkode: 395d7...c5e

Skrevet

Mine råd:

Du trenger ikke trene ekstra hvis du har en tung fysisk jobb. Trening er oppskrytt mot vektnedgang, men det er bra for helsa, da. Så at du er i aktivitet er bare bra. Men det hjelper lite på vekta. Konsentrer deg heller om hva du spiser, og tell kalorier. Da går du ned. LifeSum er den beste appen! Last ned den, så scanner du matvarene dine på to sekunder, og den loggfører kaloriene av seg selv. Og hvis du heller vil prøve tabletter: legen har mest sannsynlig fått alle spørsmål i hele verden før, så at du kommer dit for å spørre om saxenda synes jeg tyder på at du prøver å ta tak i ditt eget liv, og det er BRA! Legen kan ikke gå til fysisk angrep på deg, så det verste som kan skje er at han sier nettopp det: tren mer og spis mindre. Da kan du bare svare at du har prøvd alt, men trenger mer hjelp. Leger er veldig empatiske som regel, så du kommer nok til å få dette utskrevet om du er overvektig, eller har fedme. Det er å bite tennene sammen i en legetime, for så å dra hjem igjen.

Lykke til! 🙂 

Anonymkode: 3438a...98c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Mine råd:

Du trenger ikke trene ekstra hvis du har en tung fysisk jobb. Trening er oppskrytt mot vektnedgang, men det er bra for helsa, da. Så at du er i aktivitet er bare bra. Men det hjelper lite på vekta. Konsentrer deg heller om hva du spiser, og tell kalorier. Da går du ned. LifeSum er den beste appen! Last ned den, så scanner du matvarene dine på to sekunder, og den loggfører kaloriene av seg selv. Og hvis du heller vil prøve tabletter: legen har mest sannsynlig fått alle spørsmål i hele verden før, så at du kommer dit for å spørre om saxenda synes jeg tyder på at du prøver å ta tak i ditt eget liv, og det er BRA! Legen kan ikke gå til fysisk angrep på deg, så det verste som kan skje er at han sier nettopp det: tren mer og spis mindre. Da kan du bare svare at du har prøvd alt, men trenger mer hjelp. Leger er veldig empatiske som regel, så du kommer nok til å få dette utskrevet om du er overvektig, eller har fedme. Det er å bite tennene sammen i en legetime, for så å dra hjem igjen.

Lykke til! 🙂 

Her misforstår du!

har man fysisk krevende jobb må nan trene ekstra for at kroppen skal tåle belastningen. Ellers er jeg enig i at matinntak betyr mye mer for vektnedgang enn trening

Anonymkode: a1619...247

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Mine råd:

Lykke til! 🙂 

Takk for svar. Bør vel manne meg opp og dra til legen 😉

Skrevet

Her misforstår du!

har man fysisk krevende jobb må nan trene ekstra for at kroppen skal tåle belastningen. Ellers er jeg enig i at matinntak betyr mye mer for vektnedgang enn trening

Anonymkode: a1619...247

Det synes jeg var godt ordlagt. For jeg tenker alltid på de polfarerne som legger på seg så mye de kan før de legger ut på polfarer-tur. For samme hvor mye de spiser på tur så bruker de mer energi enn de får i seg.

Derfor stemmer det ikke helt i mitt sinn at "trening har (nesten) ikke noe å si". Men enig i at hva en spiser påvirker vekten langt mer enn trening gjør.

Anonymkode: cfb4a...bec

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det synes jeg var godt ordlagt. For jeg tenker alltid på de polfarerne som legger på seg så mye de kan før de legger ut på polfarer-tur. For samme hvor mye de spiser på tur så bruker de mer energi enn de får i seg.

Derfor stemmer det ikke helt i mitt sinn at "trening har (nesten) ikke noe å si". Men enig i at hva en spiser påvirker vekten langt mer enn trening gjør.

Men ditt sinn kan bare tenke hva det vil. Les isteden fakta om hvor lite trening har å si ved vektnedgang jmf med hvor mye matinntaket har å si.

Anonymkode: 4161e...4e7

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Mine råd:

Lykke til! 🙂 

Trening er ekstra viktig med fysiske krevande jobb, for å vedlikehalde musklar ein ikkje får brukt så mykje i jobbe, og motvirke feilbelastning. Og sidan hi har fibro er det ekstra vikir å trene, har det sjølv og om eg ikkje held meg i gang gror eg fast i sofaen på kun kort tid. 

Hi, eg går på mysimba, to veker sidan eg starta, lettare å unngå småspising, blir fortare mett og mindre søtsug. Eg spurde legen om hjelp til å gå ned, og han foreslo tablettar eller ernæringsfysiolog. Eg sa at eg nok ikkje ville få så mykje utbytte av ernæringsfysiolog sidan eg veit "alt" frå før, men ikkje klarar å setje det inn i praksis /det funkar faktisk ikkje. Det var ikkje flaut å spørre, og legen sa det var veldig positivt at eg vil ta tak i overvekt mi. 

Anonymkode: 3e8ae...44a

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men ditt sinn kan bare tenke hva det vil. Les isteden fakta om hvor lite trening har å si ved vektnedgang jmf med hvor mye matinntaket har å si.

Oi, du var jaggu ikke lite frekk! 😄 Jeg skrev:

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Men enig i at hva en spiser påvirker vekten langt mer enn trening gjør.

Men her var du kjapt ute bare for å finne noe å kritisere.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Man kan jo ikke akkurat sammenligne vanlige folk med en polfarer da

Anonymkode: fb422...051

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Noen som har prøvd det? Jeg er overvektig og sliter med å gå ned. Spiser mye mindre enn før og faster 16 timer i døgnet 2-3 dager i uken. Trener noen dager i uken men pga jeg har fibromyalgi, så tar jeg ikke det helt ut på trening. Gjør jeg det så blir jeg dårlig. Jobber 100% i en tung fysisk jobb , så jeg rører meg mye. Men så jeg hørt om medisinen Saxenda skal være bra for vektnedgang. Men synes det er flaut å spørre legen. Hva om han bare sier at jeg må bare spise mindre og trene mer. 

Her er hva jeg spiser:

kl 9: 2 knekkebrød 

kl 12: Frult/yoghurt 

kl 16: Middag 

og noen kvelder 2 knekkebrød 

Hvor mange kalorier spiser du da?

Skrevet

Oi, du var jaggu ikke lite frekk! 😄 Jeg skrev:

Men her var du kjapt ute bare for å finne noe å kritisere.

Jeezz .... slapp av. Tåler du ingenting eller?? Hva tenker du om svaret du fikk om at vanlige folk ikke er polfarere? Også SUPERfrekt eller?

🙄

Skrevet

Man kan jo ikke akkurat sammenligne vanlige folk med en polfarer da

Like konstruktivt som å si «det var ingen overvektige i konsentrasjonsleirene». Ekstreme situasjoner kan ikke sammenlignes med et vanlig liv. 

Men for all del, om noen vil ta patent på Bergen-belsenditetten... eller Polfarer-bootcamp, så er det jo bare å prøve.

Anonymkode: 17940...0e4

Skrevet

Spiser du nok til å gå ned i vekt? 

Anonymkode: ac138...aa9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...