Gå til innhold

Proteintilskudd som ikke er totalt uspiselig?


beef sister

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Finnes andre produkter med mer protein enn egg:

https://www.womenshealthmag.com/food/a19892506/high-protein-foods/

WHO anbefaler for øvrig ca 0,75 gram protein per kilo vekt. 100 gram kyllingfilet inneholder 24 gram protein, to store egg ca 15-20 gram. To middels store poteter inneholder 6-7 gram protein. 100 gram erter - ca 4 gram. 100 gram rosenkål - 5 gram protein. 100 gram proteinbrød inneholder 15 gram protein, to glass melk - ca 8 gram. Da er man oppi 83 gram, altså nok til et menneske som veier 100 kilo. 

Så nei, med mindre man har matvegring så er det tilstrekkelig å spise vanlig kost med mye grønnsaker, melkeprodukter, egg og kylling/fisk/kjøtt. 

Anonymkode: b31d8...f7c

Som jeg nevnte tidligere i tråden, ca 0,8 g/kg kroppsvekt/dag er tilstrekkelig for en vanlig person som ikke trener, eller en mosjonist som ikke trener spesielt tungt/mye. Hvis man driver med styrketrening anbefales det å spise mellom 1,4 og 2,0 g/kg kroppsvekt/dag. Les forskningsartiklene jeg linket til (det holder å lese abstract og konklusjon).

Anonymkode: fc730...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg vet ikke helt hvordan du regner....

Et stor egg inneholder ca 20 gram protein. 
100 gram kylling er ca 25 gram

125 gram mager fisk er ca 25 gram

2 glass melk er ca 15 gram

1 skive med ost og skinke et ca 15 gram

100 gram bønner er rundt 11 gram

 

Så to egg og en brødskive med makrell i tomat samt to glass melk til frokost= 60 gram

2 Brødskiver med ost til lunch + et glass melk = 37 gram

kylling m/bønner til middag = 40 gram

havregrøt til kvelds = 10-15 gram

 

 

Anonymkode: c5c40...fa5

Du regner feil :)

Dette spiser jeg i dag:

60 gram havregryn med ca 2 dl melk = 13 g protein. 

Tre mellomstore egg med grønnsaker og ris = 20 g protein. 

200 gram kyllingfilet med grønnsaker og ris = 40 gram protein.

Et par brødskiver med omtrent 50 gram gulost = ca 18 gram protein. 

Da ender jeg på ca 90 gram protein. Altså mangler jeg 30 gram for å nå 1,8 g/kg kroppsvekt. Da kunne jeg valgt å spise et helt måltid ekstra, men da risikerer jeg som sagt å spise for mange kalorier. En proteinshake med 26 gram proteiner og lavt kaloriinnhold er med andre ord et ypperlig alternativ i min situasjon.

Anonymkode: fc730...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Sjokolademelk har rundt 3 gram poetisk per 100 g. Ett glass sjokomelk gir 10 gram protein. Det er ikke spesielt mye. 
 

Jeg lurer seriøst på hva som trigger dere med at noen ønsker å supplere med proteinpulver for å få i seg nok proteiner? 
jeg trenger rundt 125 gram om dagen. Spiser sunt og variert, sjeldent syk. Men jeg prøvde å tracke maten min et par dager via MyFitnessPal. Var ikke i nærheten av å oppnå mengde proteiner men fullførte karbohydrater og fett. Vanskelig å få i seg mer proteiner da uten de andre makroene. 

Anonymkode: 35530...7c9

Det er mange som ikke vet at sjokolademelk er en god restitusjonsdrikk og i steden drikker eller spiser spesialprodukter som de til og med ikke liker. Da tenker jeg det er fint å få vite at sjokolademelk kan være et alternativ.

Det er svært få som har behov for proteintilskudd, selv om det er noen. Mange tar mye mer enn de trenger og en del bytter ut såpass mye av vanlig mat med tilskudx at de ender opp med mangel på mineraler, vitaminer og fiber. Det synes jeg det er greit å advare om. Jeg regner jo med at hi kan vurdere selv om hun er i den kategorien og plukke yt de tipsene som er relevante for henne.

Anonymkode: 1df22...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonym bruker said:

Det er mange som ikke vet at sjokolademelk er en god restitusjonsdrikk og i steden drikker eller spiser spesialprodukter som de til og med ikke liker. Da tenker jeg det er fint å få vite at sjokolademelk kan være et alternativ.

Det er svært få som har behov for proteintilskudd, selv om det er noen. Mange tar mye mer enn de trenger og en del bytter ut såpass mye av vanlig mat med tilskudx at de ender opp med mangel på mineraler, vitaminer og fiber. Det synes jeg det er greit å advare om. Jeg regner jo med at hi kan vurdere selv om hun er i den kategorien og plukke yt de tipsene som er relevante for henne.

Anonymkode: 1df22...f32

Ja, det er jo helt klart noe å huske på, men jeg skal altså ikke ta tilskudd som en erstatning for måltid, men som et supplement. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beef sister skrev (22 minutter siden):

Ja, det er jo helt klart noe å huske på, men jeg skal altså ikke ta tilskudd som en erstatning for måltid, men som et supplement. 

Ja, jeg ser det. Jeg regner jo ikke med at du ukritisk hopper på alle tips som kommer. Sjokolademelk er et bra råd for mange, selv om det ikke passer akkurat for deg.

Anonymkode: 1df22...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Anonym bruker said:

Ja, jeg ser det. Jeg regner jo ikke med at du ukritisk hopper på alle tips som kommer. Sjokolademelk er et bra råd for mange, selv om det ikke passer akkurat for deg.

Anonymkode: 1df22...f32

Ja, hvis man liker sjokolademelk. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

beef sister skrev (1 minutt siden):

Ja, hvis man liker sjokolademelk. 😉

Ha, ha. Det synes jeg er så godt at jeg tok som en selvfølge 😁

Anonymkode: 1df22...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Lenny and Larry kjeksene er gode! Fem sekunder i mikroen er alt som skal til! NAM!

Anonymkode: 9dd16...950

Nesten 400 kalorier i en kjeks med litt over 15 gram protein... Dårlig råd. Bedre med sunn mat som er proteinrik da 

Anonymkode: 39229...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Admin skrev (2 timer siden):

Tråden er ryddet for avsporinger.

Admin

Fra 5 til 2 sider🙈da snakker man avsporing 😂🙄

Anonymkode: 6a562...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
beef sister skrev (På 24.11.2020 den 15.41):

Innbiller meg at jeg snart har forsøkt det meste, men jeg har ikke helt gitt opp håpet. Klarer ikke proteintilskudd med smak, og det smakløse jeg har forsøkt, er ikke smakløst (ødelegger all mat, mulig det også er litt psykisk). Har forsøkt det meste markedet har å tilby av shaker, barer o.l., men har ennå til gode å finne noe jeg synes er spiselig. Så hva er det beste markedet har å by på? Er det kanskje et hemmelig smakløst pulver der ute som jeg ennå ikke har prøvd? 

Ser det er gått litt tid, har du funnet et proteintilskudd som du er fornøyd med hi? Jeg er som deg, trenger det som et supplement.

Anonymkode: 72715...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/23/2021 at 7:31 PM, Anonym bruker said:

Ser det er gått litt tid, har du funnet et proteintilskudd som du er fornøyd med hi? Jeg er som deg, trenger det som et supplement.

Anonymkode: 72715...9e6

Nei, dessverre. Jeg har forsøkt alt markedet har å by på omtrent - det føles i hvert fall slik. Av de jeg har forsøkt, er Clear Whey fra Bodylab det beste alternativet, det er nok mulig å få i seg for de fleste. Jeg klarer det allikevel ikke, men det får bare gode kundevurderinger omtrent, så det kan jo hende du vil opplevd det annerledes. Verdt forsøket. 

Som en nødløsning, selv om det ikke gir like mye proteiner, sørger jeg for å bruke melk med høyt proteininnhold. Jeg er dessverre veldig lite glad i melkeprodukter, men hvis du er det, er det et fantastisk alternativ. Kan naturligvis brukes ved baking og matlaging også. Det smaker helt som vanlig melk. Vet ikke hva som finnes der du bor, men ser at denne blant annet selges: https://www.tine.no/merkevarer/yt/produkter/yt-proteinmelk-naturell

Den melken har samme mengde protein per 100 gram som den jeg bruker i hvert fall. Jeg pleier å ta melk og frossen banan i en blender. 

Hvis jeg baker, benytter jeg meg av mel med høyt proteininnhold. 

Ellers er M&m-proteinbaren spiselig. Virkelig ikke god, men spiselig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...